Függőleges helyzetű spirócsöveket mivel kell rögzíteni egymáshoz?
HTH-ba jön be a spirócső a födémen keresztül és kellene rá szűkítő. Nyilván a szűkítők a levegőben lógnának. Sima aluszalaggal összeragasztva kevésnek tartom.
De akkor mégis hogyan oldjam meg a stabil csatlakozást?
Egyelőre ketten vagyunk, úgyhogy max. 60 m3/h a cél. Nyilván nem érdemes alulméretezni a rendszert, de a 120 m3 fölé nem nagyon fogunk mostanában menni.
Más: mit szóltok a szellőző rendszer heti programos termosztátra kötéséhez? Mindketten dolgozunk, így 7 és 17 óra között fölösleges lenne a szellőztetés. Mi a tapasztalat akinél már működik, érdemes akkor is járatni (esetleg alacsonyabb fokozaton) ha senki nincs otthon?
"Hogy csinálsz nekik DC-t? Modellvasút-trafóval :-)."
Ha valamilyen fix (tehát nem változtatható) egyenáram kell, arra valószűleg létezik valamilyen gyári tápegység, szóval nem minden esetben muszáj barkácsolni.
De a változtatható feszültség sem túl nagy probléma.
Bocs, kevertelek Current-tel (3439). Az ő ventijei nem semmik :-).
Hogy csinálsz nekik DC-t? Modellvasút-trafóval :-).
(A hőcserélő csak 10 Pa körüli nyomásesést produkál az én konfigurációmban, persze a szűrőhöz meg a többihez valószínűleg kevés lenne a lenti két axiális venti)
Ezeket a ventiket gyorsan felejtsd el, mert nem erre a célra valók. Még a hőcserélő nyomásveszteségét sem tudják leküzdeni, nemhogy a csövezést meg a szűrőkét...
Bypass: ezen is gondolkodtam. Hogy ne kelljen kivenni a hőcserélőt (amilyen szerencsés vagyok, csak átesnék rajta/megtámadná a macska/stb), arra gondoltam hogy mindig bent lesz a bypass cső, és pillangószelepekkel lehet a levegő irányát befolyásolni. Nem néztem még utána, hogy létezik-e gumitömítéses pillangószelep, hogy a hővisszanyerő üzemmódban még szivárgó veszteség se legyen a bypass ágon.
Sajnos nem állt össze még az egész a fejemben. Szűrők terén is csak olvasgattam a neten, de fizikailag nem ismerkedtem még egyikkel sem, illetve a ventillátoroknál is vacillálok. Rémlik hogy Németországból rendelted a ventiket, de én 100e körüli összeget sokallanék ventillátorra... az alábbiakat találtam, amik valamennyire megfizethetők:
Nem tudom, hogy hogy lehet csökkenteni ezeknek a légszállítását értelmes módon mondjuk 60 m3/h környékére - gondolom valami fázishasításos okosság kellene, de olyanhoz meg nem értek. Azt sem tudom, hogy érdemes-e egyáltalán 150-es ventit venni, vagy nyugodtan lehet kisebbet szűkítővel - árban alig van különség közöttük. Néhány típusú ventillátort ki tudok talán próbálni (kölcsönkérek ismerősöktől), és meglátom mennyire tudják meghajtani a rendszert.
Úgyhogy egyelőre csak a csövezésem van meg (az is csak mondjuk 80%-ban), van egy Recair-em, meg 3 XPS lapom. Itt tartok most.
Pontosabban fogalmazva: a ventillátor és a hőcserélő közé a befúvó ágakba, tehát a hőcserélő mindíg fújva lenne.
Mondjuk nálam egyedi lesz az elrendezés, mivel 3 (de lehet hogy 4) oldalon fognak a csövek csatlakozni, és a mennyezet alá lesz beszerelve egy zuhanyzó/mosdó/wc-ben.
Én a hőcserélő dobozába gondoltam a szűrő elhelyezésére, mindig úgy, hogy a hőcserélőt védjem (mint a gyáriaknál), tehát a befúvó ágak elé. Így benntről nem kerül be a liszt, kintről meg egy szélviharnál a felkapott por.
Hasonlóan okoskodom én is: oldalra is megdönteném, nemcsak a meleg oldal felé. Így az egyik sarokban ki tudna folyni a víz.
Szűrők: ezeket a dobozon kívülre tervezem elhelyezni a könnyebb hozzáférhetőség miatt. A hőcserélő tisztán tartása érdekében érdemes valamilyen szűrőt a kifújó ágba is tenni? Pl. panírozáskor száll a liszt (vagy épp kiborul), ennek egy része szűrő nélkül bekerülne a hőcserélőbe, ott a kondenzáció miatt letapad, megdagad, penészedik, dugít, stb...
Értem, jó ötlet amit írsz. Még két dolgon agyalok:
- hogy lehet megoldani a kondenzvíz kivezetését? Simán fúrjak egy lyukat a befoglaló XPS-re és onnan vezessem tovább? Még ha a kifújó ágban van is a kondenzáció, időnként érdemes kifertőtleníteni valahogy (pl. hipóval)?
- 150-es átmérőjű az eddigi csövezés. 4 db 150-es csőcsonkot applikáljak a dobozra, vagy inkább 150/100-as nadrágidomot műtsek be? Nem tudom, hogy mennyire rekedne meg a sarkokban a levegő a téglalap alakú üregben ha a közepén van a csőcsatlakozás - érdemes-e kettő kisebbet tenni elosztva.
A kanyarokra visszatérve. Mindenképp kanyarodik a hőcserélőben a levegő, tekintettel arra, hogy a belseje ilyen, és függőlegesen kellene állnia a háromszög alakú csöveknek, hogy ki tudjon belőlük folyni a kondenzvíz.
Viszont ha elforgatod és alulról nyomod a benti meleg levegőt, akkor ott az alján ki tudod vezetni a kondenzvizet és nem jegesedik le annyira télen...
Amúgy mivel szinte szabályos hatszög alakú a hőcserélő (igencsak eltúloztad a vázlaton), nyugodtan bevezetheted oldalról a csatlakozásokat, nincs szükség 90°-os kanyarokra, csak 15-20cm függőleges távolságra a csövek között.
Recair beépítéssel előrehaladt már valaki? Vettem ma néhány tábla 3 centis XPS lapot, azokba akarom beépíteni. Nem elsődlegesen a hőszigetelés a cél, inkább hogy legyen egy "doboz" ami egyrészt védi, másrészt amire rá tudom applikálni a csőcsonkokat.
Ilyenre gondoltam: . A doksi szerint úgy érdemes beépíteni a kondenzáció miatt, hogy függőlegesek legyenek a járatok a belsejében - tehát ehhez az ábrához képest 90°-kal elforgatva. Az nekem nem szimpi - a levegőáramlásban lenne plusz 2x90° törés.
talajkollektorrnál lehet, hogy én sem szigetelném.
Én a földszondánál gondoltam a hőszigetelésre, mégpedig csak a bevezető csövet (és nem szeretnék két-két árkot ásni szondánként, hogy a csövek legalább 1m-re menjenek egymástól :) ).
Nálam még jelentkezik az a problémán, hogy ahol bevezetném a házba ott a legutolsó 6 méteres szakaszon nem tudok 60cm-től mélyebbre leásni. Ezért legalább a gyűjtó aknától a házig mindenféleképpen szigetelném a bevezető csövet.
Mielőtt teljesen belebonyolódnánk: A Zehnder Comfotube műanyag cső, belülről plusz bevonattal ellátott, sima felületű cső. Ezen felül flexibilis, szilárd, bebetonozható cső. Tehát sima is és flexibilis is. Tisztázzuk, hogy mit hasonlítunk mivel.
A Zehnder Comfotube tip cső belső felületének érdességét nem a telepítő határozza meg (= állapota állandó), ezért meg lehet adni hozzá olyan adatot, amely közelít a valóságoshoz.
A flexi csöveknél viszont a szerelő vagy kifeszíti, hogy szép sima legyen a felülete, vagy nem feszíti ki (=állapota változó), a gyári ellenállás adatok meg biztosan nem a félig összegyűrt állapotra vonatkozik, hanem az ideálisra (feszesre).
Péntek reggel tudtam elérni wwonka-t és szombat reggel elhoztam tőle kettőt. Nem maradt már neki. A főnököm lecsapott a plusz példányra. Mivel csak egy nappal az akció előtt sikerült egyeztetnem wwonka-val, itt már nem köröztettem meg.
Kíváncsi lennék, hogy ki hogy áll vele. Nem volt időm nagyon megtanulmányozni, de XPS lapokkal gondoltam körbeburkolni, és azokba bele tudnám a csőcsonkokat is applikálni.
Ha már van 1-2 (esetleg fotós) beszámoló, lehet hogy fellelkesül a topic közönsége és egy újabb rendelésre lenne 5-10 jelentkező.