Keresés

Részletes keresés

C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 693

:-) Oké.

 

Ma este nem vagytok valami beszédes kedvetekben.  Pedig én még tanulok is közben. :-)) 

Előzmény: blink_182 (691)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 692

Kazinczy ma este is alkotott egy frappánsat!:-D

Bearanyozza az estéinket.

blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 691

Hát, ha nem haragszol nekem se tetszik annyira... :)

Előzmény: Törölt nick (689)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 690

Látod érdekes, mert én a nagyon futurisztikus dolgokért nem rajongok.  De ennek a gépnek az összképe nagyon tetszik.  Tényleg olyan mint egy ördög. ( Diavel ) 

Előzmény: Törölt nick (689)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 689

Nem tudom!

Nagyon futurisztikus.

Előzmény: C.Miki (685)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 688

Köszi, valóban jó cikk. 

Előzmény: Törölt nick (687)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 687

Egy remek cikk,gondoltam elfér itt.

Előzmény: Törölt nick (686)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 686

Retro Rally - Fiat 131 Abarth

A RALLYFANATIC VILÁG ONLINE cikke

 

 

Miközben a világ az olajválság által okozott sokkot próbálta kiheverni, a Fiat versenyosztálya nehéz feladattal találta magát szembe: megfelelő utódot kellett keresni a sikeres, ámde kiöregedő 124 Abarth helyébe. A koncepció az volt, hogy egy középkategóriás kocsit vigyenek győzelemre, ennek megfelelően az 1974. szeptemberében a Fiat 124 utódaként bemutatott 131 Mirafiori típusra esett a választás. A tuningspecialista Abarth már a bemutató előtt elkezdte a munkálatokat a modellen. A legfőbb módosítások a Bertone segítségével a karosszérián történtek, üvegszálas műanyagból készült a motorháztető, a csomagtartó fedél, valamint a látványos sárvédőszélesítések és alumíniumból az oldalajtók. Az oldalablakok és a hátsó szélvédő anyaga plexi volt, a bukócső csak a minimális előírásoknak felet meg. Mindezek jelentősen csökkentették a kétajtós autó súlyát, a kezdeti aszfaltos verzió mindössze 973 kilogrammot nyomott. Érdemes itt megemlíteni, hogy az Abarth más-más szilárdáságú karosszériát épített az aszfalt, a murva és a durva felületű afrikai versenyekre, ezek tömege természetesen eltért egymástól. Több szerkezeti egység is a 124 Abarth Rally-ból származott, ezek közül a legfőbb elem a hátsó felfüggesztés volt. A korábbi modell motorjának nem túl megbízható 16 szelepes hengerfejét lecserélték, az 1995 köbcentiméteres hosszú löketű erőforrás a Kugelfisher mechanikus befecskendezővel kezdetben 210, később 235 lóerő leadására volt képes. A korlátozott zárású differenciálművet a ZF szállította. Murvára 7, havas útra 6, aszfaltra pedig akár 12 collos felnit is fel lehetett az autóra szerelni. Utóbbi felületen a gyári autók elöl 10, hátul 11 collos felnivel futottak általában, amikre a Pirelli speciális gumijait szerelték.

 

 

A prototípus 1975-ben debütált egy olasz nemzeti versenyen, a második rajthoz állása alkalmával pedig már győzni is tudott. A Bertone készítette el a szükséges négyszáz darabot, amiből kezdetben negyven, majd újabb tíz példány került az Abarthoz, hogy abból versenyautót építsenek. A Fiat 131 Abarth 1976. április 1-én kapta meg a gruppe 4-es homologizációt, innentől kezdve nemzetközi versenyekre is lehetett nevezni az autóval. Az Elba Rally-n rögtön győzelemmel nyitott a kocsi, majd biztatóan szerepelt a marokkói világbajnoki futamon is, bár Alen csak a tizenkettedik helyen végzett vele. A finn következő VB futamára hazai pályán került sor, amin a csapat mindenféle speciális felkészülés nélkül állt rajthoz. Az Alen-Kiwimaki páros azonban nagyszerű teljesítményt nyújtott és megnyerte az 1000 Tó Rally-t. Ez meggyőzte a Fiat vezetését a folytatásról, és hogy ne legyen belharc a konszernnél, a Lancia programját háttérbe szorították a következő évtől kezdve. A döntést azzal magyarázták, hogy célszerűbb egy utcai modellre épülő autóval reklámozni magukat, mint egy olyan prototípussal, mint amilyen a Lancia Stratos volt. Valószínű azonban, hogy az anyacég, azaz a Fiat irigykedése is közrejátszott a döntésben a Lancia sikereit nézve…

 

Az 1977-es esztendőben öt világbajnoki futamot nyert a 131, Markku Alen Portugáliában, Fulvio Baccelli Új-Zélandon, Timo Salonen Kanadában, Jean-Claude Andruet San Remoban, Bernard Darniche pedig Korzikán ért elsőként a célba. Ezekből az eredményekből jól látszik, hogy a gép univerzális volt, aszfalton és murván egyaránt kitűnően helytállt. A vegyes talajú versenyeken, amik ezt a korszakot jellemezték, a McPherson rendszerű első és a független hátsó felfüggesztéseket gyorsan ki lehetett cserélni, így a kocsit hajtó versenyzők mindig a megfelelő beállításokkal autózhattak. A fenti győzelmekkel és a további helyezésekkel a Fiat négy ponttal legyőzte a nagy rivális Fordot a márkaértékelésben, és első teljes idényében világbajnok lett

 

A következő évre leigazolták a tehetséges németet, Walter Röhrlt is, aki két győzelmet szállított az immár az Alitalia által szponzorált csapatnak. Darniche-nak mindegy volt, mivel indul Korzikán, immár harmadszor nyert a szigeten, Alen pedig Portugáliában és a hazai versenyén szerzett győzelmet. Ez az év a márkaértékelésben már nem volt annyira szoros, a Fiat magabiztosan védte meg előző évi világbajnoki címét. Alen ezen kívül egy Startos-szal győzött a San Remo Rally-n is, így a második alkalommal kiírt FIA Cup for Rally Drivers sorozatot (az FIA által a vezetők részére kiírt kupa – a következő évben létrehozott vezetői világbajnokság elődje) is sikerült megnyernie. A RAC Rally-n a Fiat egy érdekes újítást hajtott végre Röhrl autóján, akinek navigátorát, Christian Geistdörfert a sofőr mögé, középre ültették a súlyelosztás javítása érdekében. Ez igazán sem a versenyzőknek, sem a FISA-nak nem tetszett, emiatt el is vetették az ötletet.

 

 

A ’79-es esztendő nem volt túl sikeres a Fiat számára, néhány dobogós helyezés mellett csak egyetlen győzelem adatott meg, ezt Alen Finnországban érte el. Az egyéni és a gyártói értékelésben is a harmadik hely jutott a torinói cégnek. Az 1980-as Monte-Carlo Rallye nagyon fontos volt a gyár számára, hiszen 1928-ban nyert utoljára Fiat a hercegségben. A felkészülés elhúzódott, emiatt a csapatvezetés és Röhrl között támadt is egy kis ellentét. Mivel a német ragaszkodott a jól megérdemelt és előzetesen megbeszélt szabadságához, otthagyta a csapatot a tesztek alatt. A korábbi megállapodás szerint azonban a rajtra megérkezett és bár még mindig mérges volt a történtek miatt, feltöltötten tudott elrajtolni a híres viadalon. A második szakaszon magához ragadta a vezetést, amit nem is engedett ki a verseny végéig, így megszerezte a Fiat 131 Abarth történetének legfontosabb győzelmét.

 

 

Ezután még három győzelmet (Portugália, Argentína és Olaszország) és két második helyezést szerzett, amivel toronymagasan lett egyéni világbajnok hű társával, Christian Geistdörferrel. Mivel a nagy rivális, a Ford a korábbi év sikerei után nem indított autót gyári színekben, az olaszoknak nem volt túl nagy feladat begyűjteni a gyártói címet sem. Az esztendő krónikájához tartozik, hogy Alen szokás szerint nyert hazai pályán. Egy évvel később, amikor már csak Alen szerepelt gyári színekben, a magas növésű finn szerezte a 131 Abarth utolsó világbajnoki futamgyőzelmét Portugáliában. Az 1981-es Európa-bajnoki címet Adartico Vudafieri Fiat 131 Abarttal nyerte, Jean-Claude Andruet-t és Ferjáncz Attilát megelőzve lett a kontinens legjobbja.


 

Műszaki adatok:

Homologizáció: 1976.04.01. (647)

Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor

Hajtás: hátsókerékhajtás, 5 fokozatú sebességváltó, korlátozott zárású ZF differenciálmű

Fékek: elöl, hátul tárcsafék, hidraulikus kézifék

Súly: 1000 kg

 

 

Motor:

Soros, 4 hengeres szívómotor, 16 szelepes DOHC vezérlés, Kugelfischer mechanikus benzinbefecskendezés, elektronikus gyújtás

Hengerűrtartalom: 1995 ccm

Furat: 84 mm

Löket: 90 mm

Kompresszióarány: 11:1

Teljesítmény: 235 LE (7500 1/min)

Forgatónyomaték: 230 Nm (5750 1/min)

A Fiat 131-ből időközben több prototípus változat is készült. Az egyik ilyent 131 SE031 Abarth néven az 1975-ös Giro d’Italián indították. Ezen a versenyen rali-, pálya- és utcai autók is részt vehettek. Az SE031 3,5 literes V6-os motorja 270 lóerős teljesítményre volt képes. A szélesített kasztniban az a Gioirgio Pianta foglalt helyet és aratott kategóriagyőzelmet, aki az Abarthnál tevékenykedett akkoriban tesztpilótaként, később pedig az Abarth, majd a Lancia ralicsapatának vezetőjévé lépett elő.

 

 

A 131 035 Abarthba egy Volumex kompresszorral feltöltött motort szereltek, ennek hengerűrtartalmát azonban a homologizációs szabályok miatt le kellett csökkenteni 1452 köbcentiméterre. A 290 lóerős autó Piantával a volánjánál részt vett az 1980-as Le Mans-i 24 órás verseny edzésén, azonban magára a versenyre nem tudta kvalifikálni magát. Ettől függetlenül ez egy jó lehetőség volt az erőforrás tesztjére, hiszen ekkor már látszott, a következő generációs raliautók motorjainak teljesítményét feltöltővel kell növelni a siker érdekében. Ezidőtájt megoszlottak abban a vélemények, hogy ez a feltöltő turbó legyen-e, vagy kompresszor, de a Fiat csoporton belül hosszas viták után a kompresszornak szavaztak bizalmat. Ennek megfelelően később egy kompresszoros motor került az Abarth SE037 jelű kocsiba is, ami nem volt más, mint a Lancia Rally 037!

 

 

Képek innen-onnan:

 


 

 


 

 

 

Andrew

www.rvo.hu

 



C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 685

Ha már itt szóba hoztam a Dukikat, nekem most ez az aktuális kedvenc, a Diavel.  Ez annyira bejön nekem hogy eszméletlen.  Ráadásul sportszív dobog benne, az 1098-asé.  Ha lenne most fölös 5,5 millám, nem kérdés mire költeném. :-))  A napokban beszélgettünk erről a gépről haveri körben, és eléggé megoszt minket.  Nektek mi a véleményetek?  Csak én vagyok ennyire odáig érte? :-) 

 

 

 

C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 684

Peti, van neked ilyen modelled?  1/24-es IXO, Paul Smart 1972-es Ducati 750 Desmo-ja, amivel az Imolai 6 órást megnyerte.  Már nagyon régen nézegetem ezt a modellt, mert gyönyörűen kidolgozott, amúgy meg szeretem a régi V2-es Dukikat, bár' az újak se rosszak. :-) Ez az egyetlen márka amiben elnézem a V2-es hengerelrendezést.  Na jó, talán még a Harley VRod.... :-) 

Szóval nagyon bejön ez a kis modell, milyen szép már a térhálós váz kidolgozása, fékvezeték is van, ( 1/24!! ) a tárcsafékek is mi jól néznek már ki.  Meg az egész úgy ahogy van, ritka szép 1/24-es.  Egy ilyen nagyon hiányzik még a gyűjteményeből, eddig csak 2 darab modern GP-s Dukim van. 

 

blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 683

Már semmilyet, mert eladták... :)

Előzmény: C.Miki (682)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 682

Az az Alfa amiről itt beszéltünk a múltkor?

Előzmény: blink_182 (681)
blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 681

van egy f1-es alfa, a renaultok nem.

Előzmény: C.Miki (678)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 680

Szeva! 

 

A mai estém szabad.  :-)  Közben készülgetek a vizsgákra,jobban mondva inkább olvasgatom itt a gépen az anyagot. 

Előzmény: Törölt nick (679)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 679

Hát maga mit keres itt ilyen korai órán?

 

Előzmény: C.Miki (675)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 678

F1-es autók az Alfák meg a Renault-ok?

Előzmény: blink_182 (677)
blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 677

Nyugodtan beszállhatsz.

 

Haverom Saabot akar (még nincs fix) Én meg 1:43-as MCW alfákat meg Renaultokat néztem ki 6-8 euróért.

Előzmény: C.Miki (675)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 676

Hétvégén egy legendás F1 futam következik, az egyik legrégebb, még naptárban lévő pályán Monaco-ban. Persze itt is eszközöltek ilyen-olyan átalakításokat az évek folyamán, tehát nem haladnak 100%-ban az eredeti nyomvonalon. 

 

C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 675

Én júniusban lehet hogy beszállok néhány motor erejéig, de addig még megmondom majd biztosra.  Ti egyébként mit akartok rendelni ha megkérdezhetem?

Előzmény: blink_182 (673)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 674

Akkor majd úgyis jelzed itt,ha kezditek.

De a postát azt jól járjátok körül,mert nem mindegy hogy 1-2 euró vagy 7-8 euró jön ki per fő.

Előzmény: blink_182 (673)
blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 673

Hát júniusra...kb

Előzmény: Törölt nick (672)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 672

Mikorra tervezitek?

Most másra kupargatom a lóvét,jelen állás szerint nem tudok csatlakozni.

Előzmény: blink_182 (671)
blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 671

Én a haverommal mindenképp akarok rendelni. Az a kérdés még hogy alkalmas-e a kártyája.

 

Ha igen, akkor én fogom leszervezni az egészet, ugyhogy ha szeretnél valamit akkor a listát nekem juttasd el!

 

Ati, ha Te is szeretnél akkor rád ugyanez vonatkozik!

Előzmény: pedrito77 (670)
pedrito77 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 670

Ha nem a csomagoláson spórolnak akkor mindegy hogy min, rendelni kell, mert "megéri". Csak azt nem tudom, hogy ki lesz az a jó fej, aki lebonyolítja, megszervezi az egészet. :-) Én is rendelnék szívesen, csak nem tudom, hogy mikor jön össze egy kis plusz zseton, mert mostanság másra kell.

Előzmény: Törölt nick (669)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.25 0 0 669

Szia!

Akkor ez most valami reklámfogás lehet?

Lehet van benne valamilyen trükk tényleg.

 

Előzmény: pedrito77 (668)
pedrito77 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 668

Sziasztok!

 

Nincs sok tapasztalatom külföldről rendelésről. Eddig egyszer rendeltettem, abból a Mikinek is jutott 4 motor. A MCW-ről annyit tudok, hogy most állítólag tényleg 7 euro a postaköltség. Eddig a szokásosnak mondható 25-30 volt. Kérdés, hogy hol spórolnak, mert ha a csomagoláson, akkor nem biztos hogy megéri... Amúgy én benne lennék egy rendelésben, mert igen jók az áraik.

C.Miki Creative Commons License 2011.05.25 0 0 667

Ííííííííííííííííístenem!!!!!!!!!!!!!  Na most kezdtem el sírni......... MIT AKAR EZ?????????  Te jóóóóó Isten.............

Előzmény: Törölt nick (665)
blink_182 Creative Commons License 2011.05.25 0 0 666

ááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá

Előzmény: Törölt nick (665)
Törölt nick Creative Commons License 2011.05.24 0 0 665

Miki!

Pattanj a bolhapiacra!

Kitéped a szemöldököd is!:-)))

Előzmény: C.Miki (664)
C.Miki Creative Commons License 2011.05.24 0 0 664

Szép kis cuccok az biztos.  De ennyiért.................

Előzmény: blink_182 (662)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!