Keresés

Részletes keresés

II. Burna-burias Creative Commons License 2006.03.03 0 0 329
Feltűnt már valakinek, hogy tök' ugyanolyan a sapkájuk, mint a sztyeppei szkütháké?
Előzmény: # Harbasihu # (328)
# Harbasihu # Creative Commons License 2006.03.03 0 0 328

Görög portré egy amazonról

 

 

Iustinus szerint a szkíták népéből váltak ki

Előzmény: Don Quixote (324)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.03.02 0 0 327
Az idősebb Plinius szerint a Don (Tanaisz) folyó szkíta neve Sinus, a Meótiszé pedig Temarunda volt (Historia naturalis VI, 20):

 

„Tanaim ipsum Scythae Sinum vocant, Maeotim Temarundam, quo significant matrem maris.”

 

 

 

A „Sinus”-ról latinos –us végződés minden további nélkül leválasztható.

 

Szín: elő-ázsiai holdisten.

 

 

 

B. Nadel szerint a „Temarunda” egy hatti (!) szóösszetétel:

 

te (viszonyszó) + ma (=anya) + aruna (=tenger) + da (meghatározatlan rendeltetésű toldalék)

 

Б. Надель: Черноморско-хеттские ономатологические связи (к постановке вопроса); Rocznik orientalistyczny. T. XXVI, zesz. 1, 1962, стр. 129.

 

 

 

Czeglédi Katalin írja a Duna „Ister” nevéről:

 

„Az írásos forrásokból annyit tudunk, hogy a magy. Duna folyó alsó szakaszát a honfoglaló magyarok, de már a szkíták is Iszter névvel illették. A névnek változatai felismerhetők a Volga–Urál-vidék földrajzi neveiben”.

 

Forrás: Esztergom_nevéről_keleti_kapcsolataink_fényében

 

Istár: elő-ázsiai termékenységistennő.

Előzmény: Kadasman-Harbe (40)
# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.03.02 0 0 326

Nem próbáltam rövidre zárni, csak volt egy pokoli éjszakám egy beletörött foggal az állkapcsomban és 5 injekcióval, etc., azóta is lázasan, úgyhogy kevés kedvem van most gondolkodni.

 

Az amazonos testvértopicban írod (308. hsz.):

 

"Szóval az a helyzet, kedves topiktársak, hogy amazon-kérdésben a tegnapi napon fantasztikus fölfedezést tettem:

Az interneten amazonok után bóklászva rátaláltam egy honlapra, amely egy a kisázsiai amazonokat kutató régészeti kutatóközpont honlapja. Ezúttal nem a szokásos feminista homepage-kről van szó, hanem igazi tudományos honlapról.

 

Az a lényeg, hogy ennek a kutatóintézetnek a munkatársai kutatásokat folytattak a Thermodon folyó síkságán, Lemnosz szigetén és más helyeken és arra a fantasztikus felismerésre jutottak, hogy egyre több régészeti bizonyíték szól amellett, hogy a thermodóniai amazon állam valóban létezett. Igaz, hoyg a főváros, Themiskyrai (ejtsd: temiszküré) romjait még nem sikerült megtalálniuk, de reménykednek a sikerben.

 

Sajnos a munkahelyi gépemben maradt a megfelelő link, holnap reggel beütöm ide.

 

Gondolom, hogy sikerült alaposan felcsigáznom az érdeklődéseteket:-)"

 

 

 

Én is érdeklődéssel várom...

 

 

Előzmény: Don Quixote (324)
Don Quixote Creative Commons License 2006.03.02 0 0 325
Válasz az Amazonok topikon.
Előzmény: Galgadio (322)
Don Quixote Creative Commons License 2006.03.02 0 0 324

Ezt a kérdést megpróbáltad hamar rövidre zárni...

Akkor úgy kérdezem, hogy milyen volt a viszony a Kr.e. XIV. században?

Előzmény: V.A.Z.E. (323)
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.03.02 0 0 323

"...a trójai háború, amelyben Penthesileia királynő is részt vett, a hagyomány szerint a Kr.e XIII. században zajlott. Tehát abban a korban, amelyikben a Hatti Birodalom is virágkorát élte."

 

A Hatti Birodalmat az ún. tengeri népek támadásai a Kr. e. XIII. századra már szétbomlasztották.

Előzmény: Don Quixote (321)
Galgadio Creative Commons License 2006.02.28 0 0 322
Miért, bizonyítja egyáltalán valami az ógörög mondákon kívül, hogy valóban létezett-e ez az amazon állam?
Előzmény: Don Quixote (321)
Don Quixote Creative Commons License 2006.02.27 0 0 321

Kedves Hatti-szakértők!

 

Arra tudna e valamelyikőtök válaszolni, hogy a Hatti Birodalom milyen viszonyban volt a thermodoniaii amazon állammal?

 

Csak emlékeztetőül, a trójai háború, amelyben Penthesileia királynő is részt vett, a hagyomány szerint a Kr.e XIII. században zajlott.

Tehát abban a korban, amelyikben a Hatti Birodalom is virágkorát élte.

V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.02.21 0 0 320

   Lófélék közé tartozó állatok feje (záródíszről lehet szó)

 

Bronz

 

Kelermesz, 1. sír (Oroszország, Krasznodari kerület, Kubán-vidék)

 

17,1 x 10 cm

 

Kr. e. VII. század

 

Nyikolaj I. Veszelovszkij ásatása

 

Pétervár, Ermitázs

Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 319

   Madárfejű szkíta griffek a sztyeppéről

 

 

 

   De az oroszlánfejű griffet is szívesen ábrázolták (az utóbbi Nymphaeumból való)

 

 

 

Sőt, az emberfejű griffet is (szintén Nymphaeum)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 318

"A hatti pecséthengereken és glyptikában a madárfejű griff már igen korán az oroszlánfejű változat helyébe lépett."

 

Még Kis-Ázsiában...

Előzmény: Ulam-burias (317)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 317

Madárfejű griffet ábrázoló szkíta intaglio

 

Fehér khalkedonit

 

2,2 x 1,7 x 0,7 cm

 

Kurdzsipszkij-sír (Oroszország, Krasznodari körzet, Kubán-vidék)

 

Kr. e. IV. század

 

Pétervár, Ermitázs

 

A madárfejű griffeket már az Oppenheim báró által közölt halafi domborműveken is megtaláljuk, majd délkeletre, Elámban is megjelennek a Kr. e. IV. évezred végén. Később Mitanniban (pl. Kirkuk) és Asszíriában ugyancsak felbukkannak az ábrákon. Egyik nép sem kedvelte annyira azonban ezt a mesebeli lényt, mint a hattik, azaz a szkíták. A hatti pecséthengereken és glyptikában a madárfejű griff már igen korán az oroszlánfejű változat helyébe lépett.

V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.02.20 0 0 316
         Hettita (szkíta) lovasfigurák a Kul Obából, a Kercs város közelében levő Hamuhalomból
V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.02.20 0 0 315

Ismeretlen rendeltetésű, csonka kúp alakú szkíta tárgy

 

Arany, gránátkő, almandin

 

Magassága: 19,3 cm

 

Griffekkel, palmettával és lótuszokkal díszítve

 

Kr. e. IV–III. század

 

Beszlenyejev kozák falu, 17. sír (Oroszország, Krasznodari kerület, Kubán-vidék)

 

Pétervár, Ermitázs

# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.02.20 0 0 314

Arany fedőlemez töredéke

 

11 x 26 cm

 

Melgunov- vagy Litoj-kurgán (Ukrajna, Kirovográd mellett)

 

Kr. e. VII. század második fele

 

Pétervár, Ermitázs

II. Burna-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 313

Arany borítólemez töredéke

 

40,5 x 22,2 cm

 

Kelermesz, 4. sír (Krasznodari kerület, Kubán-vidék, Oroszország)

 

Kr. e. VII. század

 

D. G. Shultz ásatása

 

Pétervár, Ermitázs

 

 

II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.02.20 0 0 312

   Harckocsizó_sztyeppei_szkíták

 

 

Az erőteljes elő-ázsiai–anatóliai stílusjegyek világosan jelzik a sztyeppei szkíták eredetét

 

A kétkerekű harci szekér a Közel-Keletről kiindulva egész Eurázsiában elterjedt

V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.02.20 0 0 311

Az istenek véleményének kikérése hadba vonulás előtt

 

Baloldalt csíkos öltözékben egy hettita (görögösen: szkütha) úriember látható

 

Attikai vörös alakos amfóra

 

Magasság: 63,3 cm

 

Kr. e. VI. század vége

 

Martin von Wagner Múzeum, Würzburg

 

 

 

Az említett szkíta férfi (varázsló vagy májjós, béljós?) arcképe közelről
# Harbasihu # Creative Commons License 2006.02.20 0 0 310

"Égi szarvasok"

 

Ábrázolások a szkítáktól (balra) és a korábbi KubánMajkop-kultúrából (jobbra)

V.A.Z.E. Creative Commons License 2006.02.20 0 0 309

Laikus888 írja a Kik voltak a szkíták? rovatban, igen helytállóan (12407. hsz.):

 

"A történettudomány pillanatnyi állása szerint a vasat a hettiták kezdték el gyártani BC 1800 táján. Még a görögöket is ők tanították meg a vasgyártásra!
Sokáig nem volt konkurenciájuk.  A BC XIII. században már Egyiptomnak is szálítottak - igaz, csak a híres II.Ramszesz-III.Hattusilis szerződés után."

Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 308

Szkíta kecske

 

Bronz plasztika

 

Kr. e. VII–VI. század

Kadasman-Harbe Creative Commons License 2006.02.20 0 0 307

Sztyeppei hatti gyűrű

 

 

Feltehetően ékköves volt, de a kövek kiestek a foglalatból

II. Burna-burias Creative Commons License 2006.02.20 0 0 306

Szkítákat (hettitákat) üldöznek II. Aššur-nasir-apli katonái

 

Nimrúdból (Ménrót vagy Ninurta városából) származó dombormű

 

 

Itt még világosabban kivehető, mint az előzőleg közölt képen, a hátrafelé nyilazás

Előzmény: # Harbasihu # (297)
II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.02.20 0 0 305
A Fehér-fok (Ak-Burun) kurgánja Kercs mellett
Előzmény: # Harbasihu # (268)
# Harbasihu # Creative Commons License 2006.02.20 0 0 304

Kimmer (gomer) nyílhegy

 

Kr. e. XI–IX. század

 

 

 

   Kimmer nyílhegyek

 

Kr. e. VIII–VII. század

Előzmény: # Harbasihu # (297)
# Kadasman-Turgu # Creative Commons License 2006.02.20 0 0 303

         Hatti (szkíta) nyílhegyek

 

Kr. e. VII–V. század

 

 

 

Szkütha nyílhegyecske

 

Állítólag értékmérőként, váltópénzként szolgált

Előzmény: V.A.Z.E. (174)
Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.17 0 0 302

Szkíta harcosok (kétoldalt) egy attikai vörös alakos vázán

 

Magasság: 63 cm

 

Átmérő: 30 cm

 

Kr. e. V. század

 

Antik Művészetek Múzeuma, München

 

 

II. Kuri-galzu Creative Commons License 2006.02.17 0 0 301

Hettita nyilasok

 

Kul Oba

 

Kr. e. IV. század

Ulam-burias Creative Commons License 2006.02.15 0 0 300
Idézet tőlem a Kik voltak a szkíták? topicból – válasz egy Zoroastro nevű hozzászólónak (8951. sz.):

 

„Akár indogermánok voltak, akár indoirániak, akár mongolok (vagy turanidok) … nem lehetnek azonosak a szumírokkal, de a perzsákkal/médekkel sem. Mindezt a hattikra (kithák, géták) értem.”

 

Szent Habakuk! Ki állított ilyesmit?

 

 

„Végre elismerted, hogy lovas nép voltak - a fentiek meg letelepedett öntözéses kultúrákban földművelő és kőből városokat építő népek.”

 

A két fogalom egyik oldalon sem zárja ki egymást. Lásd a Mitanni államból származó Kikkuli lótenyésztési útmutatóját Suppililumaš hettita nagykirály számára. A mű keletkezése a Kr. e. 1350 körüli időkre tehető. Lásd: Ann Nyland: Penna- and parh- in the Hittite Horse Training Texts; Journal of Near Eastern Studies 51, University of Chicago, 1992, 293–296. o. Uő: Method of Horse Training; Kikkuli Research Publishers, 1993. Emilia Masson szerk.: L'art de soigner et d'entraîner les chevaux – Texte hittite du mâitre écuyer Kikkuli; Favre, Lausanne, 1998. Annelies Kammenhuber: Philologische Untersuchungen zu den ’Pferdetexten’ aus dem Keilschriftarchiv von Boghazköy; MSS 2, 1952, 47–120. o. Uő: Hippologia Hethitica; Harrasowitz, Wiesbaden, 1961. Frank Starke: Ausbildung und Training von Streitwagenpferden – Eine hippologische orientierte Interpretation des Kikkuli-Textes; Harrasowitz, Wiesbaden, 1995.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!