Keresés

Részletes keresés

Alpha Lyrae Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3387

ne is foglalkozz vele. én sem értem ezt az egészet, de a lenti képed tetszik!

Előzmény: seeman (3386)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3386

Nem erről van szó. A fotó linkelésenek oka egyszerűbb ennél: ezer szónál is többet mutat egy kép.

Ebben a topikban éppen ez hiányzik a legjobban.

Előzmény: képfaragó (3383)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3385

Különben is könnyű dolgod van, mert a portréid képkivágása kb. hasonló, a géped adott, csak a rekeszt tekergetheted. A zoomolással meg nem sokra mennél, látom már át is tértél a fixekre. :)

Előzmény: seeman (3381)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3384

Hát éppen ez az! Arról ugyanis egyáltalán nem volt szó a vita kezdetén, hogy a kétfajta géppel a témát azonos képkivágással kell megfényképezni!

Azonos körülmények között az FX gép 24X36 mm-es érzékelőre, a DX-es pedig 15X23 mm-es érzékelőre vetíti a képi információt. Ebből indultam ki.

Mivel a témához nem értek,  megpróbáltam a józan paraszti észre hagyatkozni. Ezennel befejeztem a vitát. :-)

 

Üdv!

G.

Előzmény: képfaragó (3380)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3383

Úgy látom Te már beprogramoztad a tudatodba a Dof kalkulátort. Nagyon is jól tudod, hogy a Te portréidhoz sem az 1.4, sem a 11-es rekesz nem a legalkalmasabb.

Előzmény: seeman (3381)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3382

Vigyázz, a mélységélességet úgy célszerű összehasonlitni, hogy azonos képet készítettél, vagyis azonos képkivágás van a két felvételen. Tehát az elkészült kép azonos. Ekkor érdemes arról beszélni, hogy milyen paraméterektől függ a mélységélesség.

Előzmény: Törölt nick (3369)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3381

Valakinek ezzel is foglalkozni kell. Nem úgy mint én, aki ész és DOF-kalkulátor nélkül nyomkodom az expógombot, aztán csak kijön a gépből valami szar!

 

Előzmény: OPi (3379)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3380

Ha ezt tennéd, akkor teljesen más tartalom kerülne a két képre. Tehát két különböző képkivágás adódna. Két eltérő kép mélységélességét vetnéd össze.

Ezért adódik ilyenkor az a teljesen téves következtetés, hogy az FX formátumnak ,,nagyobb" a mélységélessége. A leggyakoribb eset fotózás során inkább az, hogy elképzeled milyen képkivágásban akarsz modjuk egy portrét elkészíteni és bármilyen optikád vagy géped van, az elképzelt képet akarod , fogod elkészíteni.

Előzmény: seeman (3367)
OPi Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3379

Itt elméleti fényképezés megy egy bőven félmillióFt fölötti vázzal :-))

Előzmény: seeman (3365)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3378

Pontosan.

Előzmény: Alpha Lyrae (3377)
Alpha Lyrae Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3377

tipikusan olyan aki tudja is, meg érti is amit csinál ebben a témában.

Előzmény: telescoper (3374)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3376

Már meg is nyugodtam.

Előzmény: czy (3375)
czy Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3375

Megadva :-)))

Előzmény: telescoper (3373)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3374

Nem sajnos. Gratuláljunk a szerzőnek közösen! Amúgy jár ide a fórumra, és jellemző módon nem szokott hülyeségeket írni. És nem szokta fényezni magát.

 

Van ugyan 1-2 rész, amit másként írtam volna. Illetve a matekos részeket szavakkal jobban elmeséltem volna, de ez messze nem azt jelenti, hogy a cikkel nem lennék teljesen megelégedve. Aki ugyanis meg szeretné érteni ezt a dolgot, annak sajnos kicsit tényleg oda kell figyelnie. 

Előzmény: Törölt nick (3372)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3373

Ez sajna újabb gumicsont lenne, kérek engedélyt a nem válaszolásra.

Előzmény: czy (3371)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3372

Elolvastam a cikket, nagyon jó, Te írtad? Ha igen, gratula.

Viszont szerintem a nagyon jó kezdés után a túl részletes matematikai levezetés elveszi a figyelmet a lényegről. Az itt feldobott kérdésekre sem ad mindenben (szerintem) könnyen érthető választ.  Az animált grafikonok viszont nagyon tetszenek.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: telescoper (3370)
czy Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3371

Egyáltalán mi az, hogy éles? Életlen? Na de mikor, mennyire?

:-)))))))))))

Előzmény: telescoper (3370)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3370

Én nem értem, hogy a mélységélességen mit lehet még csámcsogni. El kell olvasni a pixinfós cikket és minden világos. Nem mindenféle szar cikket kell olvasni, amikben téves állítások szerepelnek, hanem ezt (vagy egyenértékű másikakakat, de nem érdemes keresgélni, ez a cikk tökéletes).

 

Kiegészítés: a nem értem, az nem azt jelenti, hogy zavar. Szóval csak nyugodtan menjen a szószaporítás. Legalább látom, hogy ki érti a dolgot, és ki nem.

Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3369

Én is ebben vitatkoznék Képfaragó kollégával, nem csak az Ő általa vizsgált és alkalmazott fotós szitu lehet egy érdekes elméleti terepe a dof kérdéskörnek.

 

Amit mondasz az a helyzet magyarázza a korábban felvetett látszólagos paradoxont (FF, nagyobb dof a kalkulátor szerint, ha jól értettem)

Ha felállítok 2 szettet, ahogy mondod, és elkészíted a 2 képet, majd hazaviszed és kinyomtatod őket mondjuk A4-ben mindkettőt, akkor lehet hogy azt tapasztalod, hogy a kisebb szenzoron csak a tehén az éles pl., amire fókuszáltál. A mögötte lévő fa már nem. A nagyobb szenzororos gépen készült képen pedig a tehén is éles és a fa is annak tűnik, persze mindkettő kisebb. Akkor hogy is van? A nagyobb szenzoros gépen készült képen éles a fa, a kisebben nem? A nagyobb szenzoron nagyobb a mélységélesség? Igen, mert bár mindkét szenzor ugyanazt a képet rögzíti (optikai törvényszerűségek, stb) a nagyobb szenzoros gép képét kisebb mértékben kell nagyítani A4-re, tehát egy esetleges kisebb életlenség még nem fog látszani, az ember szeme  nem veszi észre. A kis szenzoron és nagy szenzor közepén ettől még pixel szinten ugyanaz a kép van, 1:1-ben nézve a monitoron egyforma lesz.

 

 

Előzmény: seeman (3367)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3368

értem amit mondasz, de nem :-)

 

a DOF nem csak úgy van egy papírképen és független minden egyébtől,

de, a DOF definicio szerint a KÉPEN még élesnek TŰNŐ legközelebbi és legtávolabbi tárgy távolsága a SZÍNEN (valóságban)

Hadd ne keressek forrásokat, de pl wikipeadia, szerintem Sevcsikben is, stb

http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

 

A te értelmezésedben ugyanannak a képnek egy kellően kicsi nagyítása éles lesz, a kellően nagyméretű nagyítása meg életlen

nem, mert az, hogy mi lesz éles, attól is függ, hogy milyen messziről nézzük. A nagyméretű nagyítás csak közelről nézve lesz életlen. És igen, ugyanannak a nyomatnak közelről és távolról más lesz a mélységélessége.

 

Az én értelmezésemben viszont DOF a leképezés pillanatában dől el az optikai törvényszerűségek (és más egyéb) szerint

 

a leképezés pillanatában a rekesz, gyutáv stb függvényében a valóság egyes pontjainak szóródási sugara, azok aránya dől el. Ebből persze később következnek a végleges kép mélységélességi mintázatai, viszonyai

Gondolj arra, hogy pl egy kellően nagy felbontású szenzorra (síkfilmre), nagyon nyitott rekesszel készítesz egy egészalakos képet. 1:1-ben a képernyőn (mikroszkóppal) örömmel látod, hogy a modell irisze éles, de aszempillái már mosottak kissé. A szemről készült croppot kinyomtatot 13x18 cm-re: ugyanezt látod. Kinyomtatot az egész alakot 13x18 cm-re: tök éles lesz az egész. Az a szóródási kör, mely pixel szinten látszik, a valóságban a 2. nyomaton olyan kicsi, hogy a szem nem látja.

 

Van az optikának egy feloldó képessége és rekeszállása.  Ez meg fog határozni egy élességi síkot, ahol a megfelelő élesség kialakul.

Az élesség síkját (a valóságban, amit fotózunk, a tárgyon)  a fókusztáv és a képtáv fogja meghatározni. A feloldóképesség kissé pongyolán az egyes (éles és nem éles) pontok szóródását, a rekesz az élességi síkon kívüli pontok szóródásának mértékét határozza meg.

 


Szóval én azt mondom a DOF egy arányt/mértéket jelöl, amit adott leképezési rendszeren belül lehet/kell értelmezni és a leképezés pillanatában jön létre.

Értem , mire gondolsz , de szerintem hagyományosan, definició szerint a dof nem ezt jelenti. Amit mondasz , az egy valós "jelenség" , tényleg nagyon fontos szerepe van a későbbi kép kinézetében, de én azt inkább a kép élességi viszonyainak vagy ilyesminek nevezném. Hiszen az expo pillanatában, az adott szituban tényleg eldől, hogy pl. a szem sokkal élesebben került rögzítésra mint a haj.

És az is lehet, hogy ma már a DOF-ot inkább a Te értelmezésedben használják :-)

Előzmény: NJani (3366)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3367

A helyzetet jóval egyszerűbben képzeltem el.

Egymás mellé teszünk két gépvázat. Egy FX-eset és egy DX-eset. Mindkettőre ugyanazon típusú objektív van felcsavarva. Célba vesszük velük ugyanazt az X méternyi távolságban elhelyezkedő motívumot (lefényképezendő tárgyat). Azonos expó értékekkel (zársebesség és rekeszérték) elkészítjük a felvételt.

Az én agyam ilyen egyszerűen működik. :) 

Előzmény: képfaragó (3363)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3366

Amit írsz, az mind igaz és maximálisan egyet lehet vele érteni. Amiben eltér a hozzáállásunk az az, hogy a DOF nem csak úgy van egy papírképen és független minden egyébtől, pusztán mert az élesség levezethető az 1 szögpercen látható pontból. A te értelmezésedben ugyanannak a képnek egy kellően kicsi nagyítása éles lesz, a kellően nagyméretű nagyítása meg életlen. Az én értelmezésemben viszont DOF a leképezés pillanatában dől el az optikai törvényszerűségek (és más egyéb) szerint. Van az optikának egy feloldó képessége és rekeszállása.  Ez meg fog határozni egy élességi síkot, ahol a megfelelő élesség kialakul. Ettől távolodva az élesség mértéke csökken. De hogy ne legyen ennyire egyszerű, a leképzett látványt valamilyen médiára rögzíteni kell, ami vagy film vagy szenzor, tök mindegy, mind a kettőnek van felbontása (lásd az eltérő érzékenységű filmeken eltérő méretű ezüst-halogenid kristályok vannak). 

 

Szóval én azt mondom a DOF egy arányt/mértéket jelöl, amit adott leképezési rendszeren belül lehet/kell értelmezni és a leképezés pillanatában jön létre.

Előzmény: Törölt nick (3354)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3365

Menjetek inkább fényképezni! :-) Végre ragyogóan süt a Nap!

 

képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3364

Ha már erről a témáról beszélgetünk, akkor had fényezzem egy kicsit magam:

A mélységélesség összefüggéseit természetesen előttem is sokan levezették.  Az én levezetésemben az a különleges, hogy az egyébként nagyon bonyolult összefüggést sikerült ügyes kerekítésekkel és elfogadható elhanyagolásokkal olyan alakra hoznom, hogy általános és a gyakorlatban használható összefüggés adódjon a fotógráfia egy nagy területére. Vagyis arra az esetre amikor a téma mérete körülbelül 1-6 m közötti.

És egy nagyon fontos összefüggés adódott: A mélységélesség nem függ a fókusztávolságtól! Természetesen alapfeltevés hogy a fotótémánk vagyis a képkivágás minden esetben azonos.

 

A másik fontos következtetés hogy az eltérő szenzorméretekkel is lehet azonos mélységélességű képet készíteni. Az már más kérdés, hogy van-e hozzá optikánk. Például egy FX 1.4/50mm objektívvel készítünk felvételt. Lehet ilyen mélységélességű felvételt készíteni APS méreten is, csak az a kérdés van -e hozzá egy 1.0 fényerejű optikánk.

Előzmény: képfaragó (3363)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3363

Vigyázni kell, mert már a kérdés is rosszul lett feltéve: ,,azonos gyújtótáv, rekesznyílás és tárgytáv"


Ez csak a természetfotó egyes szituációiban igaz, amikor nem tuduk közelebb menni az állatokhoz. Ilyenkor utólag vágjuk a képet, ez pedig pontosan annak felel meg, mintha kisebb lett volna a szenzor. Ez tehát a kivétel amit az általános eset ismeretében már könnyű úgy értelmezni, hogy igen, ez olyan mintha egyszerűen csak kisebb lenne a szenzor.

 

A fényképezés általános esete az, hogy csak azt fotózzuk le amit szeretnénk, felesleges képelemeket nem teszünk a képre. Vagyis ha a gyújtótás és a rekesz azonos, akkor az Fx géppel közelebb megyünk a témához hogy a kompozíció megfelelő legyen. Vagyis a fotózás alapfeltétele, hogy a fotótéma töltse ki a rendelkezésre álló képméretet.

Előzmény: seeman (3361)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3362

Ühümm ... De attól még jó a beszélgetés. :-)

Előzmény: seeman (3361)
seeman Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3361

Ez volt a vitaindító post:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=123630258&t=9206392

 

 Ez pedig a post legfontosabb kérdése:

 " Na de azonos gyújtótáv, rekesznyílás és tárgytáv esetén miért ne lenne azonos a mélységélesség  az eltérő szenzormérettől függetlenül? "

Előzmény: NJani (3358)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3360

Nem is kell ragozni, mert nem ez volt a kérdés alap-problémája. :)

Jaaa..., akkor mi vót? :-))

Előzmény: seeman (3357)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3359

A DOF a kész (papírképre) vonatkozik, nem a szenzorra.

Khm... A KÉP-re. Ami a szenzoron keletkezik. A DOF ott dől el. Hót mindegy, hogy mi a hordozó.

Előzmény: képfaragó (3340)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3358

Akkor miért nem azonos ezen a képkockadarbkán a DOF?

Egyforma. Ez egy optikai törvényszerűség, ezt senki nem cáfolja. De akkor mi az érdeklődés és beszélgetés tárgya? :-))

Előzmény: Törölt nick (3339)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!