Egy hat napos, majdnem minden kultúrális igényt kielégítő firenzei utazás megvalósítható terveit szeretnénk bemutatni sok képpel és sok információval.
Később további és egyéb tényekkel gyarapíthatjuk firenzei tudásanyagunkat, de a hat nap maradjon meg művészeti egységként.
a baptisterioban van XXIII. jános ellenpápa sírja. a kompozíciót michelonzo és donatello tervezte (a fekvő szobrot ez utóbbi is faragta)
a "zseb"-ről nem találtam egyenlőre használható fényképet. nekem van egy saját de nincs most se gépem amivel lefotózzam se olyan gépem amivel ve scanneljem, de ami késik ugyebár.... :-)
még néhány szót akkor róla: brunelleschi rögzített mintaív nélkül építette meg ezt az óriási levegős szerkezetet, melynek téglából halszálka mintával rakott boltcikkejeit láncok erősítik egymáshoz.átmárője 45, magassága 91 méter. Belsejét a művész mindenféle dekoráció nélkül képzelte. (bár hallgattak volna rá!) A múlt században és manapság is van olyan terv h visszaállítják az eredeti fehér színét.
magáról a dómról is néhány szó:
1294-ben a kézműves céh arnolfo di cambiót bízza meg, h a santa reparata templom helyére új katedrálist tervezzen. (katedrális építőverseny volt ugyanis a rivális városok között, pisa, milano, stb) a munka nagyon sokáig sokféle okból húzódott. (1375-ig a régi templom működését az új építése nem is akadályozta.) az új dóm építése 1296. szeptember 8-án kezdődött meg különféle mesterek irányításával (giotto; pisano; francesco talenti), és 1375-ig tartott. (ekkor bontották el a santa reparatat). a kupolára meg még majd 60 évet várni kellett. az épületet 1434-ben adták át, tehát 140 évig épült és csak 2 évvel később 1436-ban szentelték fel. a mai homlokzat a XIX. sz.-ből származik (khmm... meg is látszik!) 1584-ben elbontották a régi cambio készítette, de befejezetlen homlokzatot, és majd 300 évig semmit nem csináltak, csak pályázatokat írtak ki rá. 1871-ben emilio de fabris építész tervét végül elfogadták, a munka 1887-ben fejeződött be. ugyanolyan carrarai fehér; pratoi zöld; és maremmai rózsaszín márványt használtak mint a dóm többi részénél.
harangtorony: 84 méter magas 14x14 méteres négyzet apapú torony. giotto csak tervezte, az építésben már nem vehetett részt.
keresztelőkápolna: az ősi római templomot a római kori firenze északi kapujánál építették a IV-V. században. mai formáját a Xi-XIII. sz. ban nyerte el. (piramis tetőzet 1128-ban; az oszlopos lanterna 1150-ből; a négyszögletes szószék, az un. "zseb" 1202-ben épült.) 3 bronzkapuja van, pisano déli kapuja (keresztelő jános életéből vett történyetet "mesél" el, és az erények allegóriáival) az északi kapu ghibertitől (új testamentum; evangelisták, egyháztanítók szerepelnek) és a keleti kapu ami szintén ghiberti munkája, ez a porta paradiso. (hasonlóan a dávidhoz, ez sem az eredeti! az igazi kaput elvitték restaurálni majd bent is maradt a dóm muzeumában (sajnos nekem ez egyátalán nem rémlik onnan))
nah ez most így jó tömény lett.... :-)
a '66-os árvízzel még tudom h adós vagyok, de nincs meg a hangulat a fordításhoz... de ami késik...:-)
Nem, ahol nem jelzem, hogy máshonnan valók, azok mind a saját képeim. Ha a harmadik képet kérdezed, azt már lentről, az utcáról zoomoltam, kb. az itteni képen látható szögből. Ez a kép az utolsó esténken készült, amikor önhibánkom kívül mégegyszer bekavartunk Firenzébe és ennek örömére még egy kicsit körülnéztünk:
Csak az a csúny állványzat ne lenne minden újabb képen ott a kupolánál. A tegnap feltett link alatti képek még régen készülhettek és azokon nincsen. Mondjuk látszik is rajtuk, hogy rájuk fér egy kis tatarozás. De vajon az az állványzat most már örökreott fog csúfoskodni a világ egyik legszebb panorámáját csúfítva?
Ez a kép pedig a San Miniato felől azt mutatja, hogy milyen monumentálisak ezek az épületek. A képet a netről szedtem le, nekünk sajnos ez a kilátás kimaradt. :(
Hát igen, ez így valamivel szebb:-) Viszont távolabb lévőket átlagos fényképezőkkel nehéz meglátni, de videóval lehetséges:-) Márhogy vígasztaljam magam.
Ezen építmény után nagyon sokat kutakodtam, mert látszott rajta, hogy valami jelentős dolog, de sehol semmi nyoma. Végül a lehető legjobb könyvben, a Panorámásban megtudtam: A Repubblica térnél van, neve: Arcone-diadalkapu és a xix. századi újjáépítés emlékére állították. Többet majd ha sétánkban odajutunk.
Akkor kicsit rendbontóan néhány szó a kupoláról, ha már felmentünk benne. A szó szoros értelmében benne, mert ez Brunelleschinek ez a világraszóló kupolája kettős héjjal készült és mi e között a két héj között mehetünk fel a lanternába. Még ma is kutatják, vajon hogyan találta ki Brunelleschi ezt a módszert. 1417-ben fogott hozzá a tervezéséhez és 1471-ben került fel a 107 méter magas kupolát gyönyörűen megkoronázó lanterna tetejére az aranygömb.
Ha már kilátás, pár képem jóindulattal "élvezhető" képem nekem is van:a harangtorony kicsire sikerült teteje, Santa Croce templom, San Spirito templom, San Marco templom és kolostor.