Nos így mindjárt másként fest a dolog. A "myself handmade" típusú cuccok azért is másak mert a létrehozójának ötlete igénye fantáziája van benne. Persze a drága dolgok is sorolhatók ilyen formába, de ott mégis a lé leemelése a lényeg, mint a 160ezres farmernadrág esetében is. Az Öveges professzor szintű "hogyan csináljunk rádiót a teásfazékból" dolgoknak meg mindig volt egy bája. A sértődöttség helyett inkább azt mondanám, nem tudok azonosulni az ilyen "zen erősítő hívőkkel" mert inkább ufo hívőknek tartom őket, akik még azt is be tudják egymásnak magyarázni hifi ügyileg ha zöld pulóverben hallgatják a lemezt akkor ott a 7. tételben a karmester jobb szemöldökének rándulása az üstdob belépésekor sokkal jobban átéltebben kihallatszik. De jobbat mondok ami meg is történt, egy gitáros ismerősöm mesélte hogy egy ilyen hifista arra izgult hogy 200ezerért vett pickup-al jobban hallja kedvenc nagyzenekaros felvételű bakelit lemezén, general pauzakor, a master lemezt vágó gép forgácselszívó motorjának üt a tengelye! :) Konkrét az ügy mert a lemez társaság nyilvánosságra hozta hogy mi az a kopogó hang, és ettől lett bestseller a lemez hogy az akkori csúcstechnika meg ezt is felvette. (sajnos a nevére nem emlékszem, de a victoraudioban lehet hogy megvan!) :)
Visszatérve, nem gondolom hogy a fizikai ismertetés ellenére hangászok ezrei vezetnék félre magukat "kis" méretű lehallgató dobozaikkal, de pl hifiben is van egy nagy cáfolat a dologra, a Bose cég csinálja. Márpedig ők aztán benne vannak a dolog sűrűjében, elég ha a Columbia űrhajó zajkioltó rendszerének tervezését említjük, az űrtechnikában nem nagyon menők a hifis körben megszokott hókusz-pókuszságok. :)
A fejhallgatót sokan nem szeretik, én meg hallottam (a fülemen volt) a 2 milkós Orpheust régebben, szerintem sok high-end cucc szeretne úgy szólni! De pl 100 körül az AKG-nak is van kellemes cucca (talán a K1000-es?) és az pl egyáltalán nem zárt rendszerű! ráadásul ez a dugattyú-dobhártya hasonlat erősen leegyszerűsített, hiszen rugalmasan csatolt rezgések és elnyelődések is fellépnek már azon a pár centin is a fülnél = magas frekis fázistolások jönnek létre stb. de most már tényleg messzire kanyarodtam a Hammondtól. Bocsánat!
Saját véleményem hogy szép és jó dolog ha az ember gyereke sok dolgot össze vissza olvas, és ezekből különböző következtetéseket von le, de hiszek abban is hogy lehetőleg csak olyan dolgokról nyilatkozzanak ,irjanak le amit személyesen is kipróbálnak ,megtapasztalnak mert ez igy hiteles.
Kétségtelen pl a 145 leslire kötött ria korrektoron keresztül megszólaltatott jazz és szimfonikus lemez felvételek rettentöen szólnak, viszont készitettem magam szája ize szerinti HIFI hangfalat
2db 15 collos jensen, ezek vannak 145-147 leslikben bassként , középként egy 12 Goodmans , és magasnak egy Isopfon tölcséres drive.Hangváltó keresztezési frekije 3khz Egy 80w dynacord eminent végfok a meghajtó, hangszin szabályzó fokozat nélkül. Igen ezen hallgatható HIFI , és a Hammond m100, és e100 is nagyon dinamikusan hallgathatóan szól ...
Más, én tudásom szerint az MR-ban lemez felvételeknél JBL közeltériket használtak monitorként,
és igenis tudtak igen jó felvételekt csinálni csak mivel az volt a kulturpolitika
hozzállása ezeket a felvételeket supraphon lemezjátszókon és Szokol rádiókon
fogja hallgatni a nép ezért , a nagy dinamikáju felvételekt korrigálták.....
Látom Neked érdemes ilyesmiről írni, bár egy kis sértettséget vélek a fogalmazásodban. Én sohasem haragudtam arra a valakire akinek drágább cuccai voltak. Bár sok értelmét én sem látom ezeknek a méreg drága eszközöknek, ezért én sem vásároltam soha ilyesmit, csak minőségit! Példának okáért az erősítőim egyedileg készültek egy idős bácsika által nagyon hosszú ideig. A saját építésű hangafalaimat pedig háromszor építettem át, amíg el nem nyerték a mai állapotukat.
Teljesen mezei pár száz forintos kábelokat használok. Többnyire azokat, amiket adtak a cd lejátszóhoz, meg a magnóhoz. A hangfalakhoz meg közönséges 3mm átmérőjű sodrott falvezetékek mennek. Ennyit a drága hi-fi cuccomról:-)
Azért halkan írom, hogy levert egy pár több millás cuccot.
Igen. Más a hifi hallgatása. Ott van létjogosultsága az emelt minőségnek. Főleg egy kb. 1957-65 közti jól eltalált eredeti felvételen. Azok irtózatosan nagyot szólnak. Élmény egy ilyen szuper cuccon jó felvételi technikával felvett jó zenét hallgatni.
Szerintem a lezlinek is ideális a hangképe - az orgonához. Meg a sziréna hangképe is optimális - a riasztóhoz :-) A lényeg hogy pozitív jellegzetességei emelkedjenek ki a hangforrásnak.
A fülest, autórádiót lehetőleg mellőzném bármilyen hangzás megállapításához.
off Természetesen van az utóbb említettekben igazság, már ha csak a "minek kell a faláda a hangszóró köré" c. eposzt is tekintjük. Mégis nem az az elterjedt hogy a stúdiókban ilyen tézisekbe bonyolódva "zen" előfokos rendszeren meg ideálizált hangdobozokon kevernének! Norman és David Chesky (cheskyrecords.com) akik egy pionír testvérpár az audiophil hanglemezek készítésében, ők is stúdió szabvány rendszereken kevernek (nem álló dobozokon) hogy majd a szobai rendszereken ott és akkor úgy szóljanak a dolgok ahogy a valóságban. Tegyük hozzá, sosem azt keverik le amit "ott hallanak" hanem amit majd hallani szeretnének! És ebben van a hangmérnökök tudománya! De egy másik példa: egy hifi-shown egyszer egy azóta letűnt hazai high-end tervező-építő cégtulajt kérdeztem, mi értelme hogy 6 v 70ezres kábelekkel kötjük össze a milliós rendszert ha a felvétel ami a legjobban tetszik nekünk, teljesen igénytelen hangmérnöki szempontból viszont zeneileg helyettesíthetetlen élmény vagy ugyanitt mi van ha a stúdióban épp vasalózsinórral vették fel az éneket mert hirtelen az volt kéznél vagy pl az erősítőben filléres alu vezetékeket használtak? Válasz: az egészet sosem szabad megbontani, az úgy jó ahogy adott! Mondta. A hallgató feladata annyi hogy ezt a tökéletes egységet ne rontsa el, használjon olyan hangláncot ami a legkevesebbet teszi hozzá-veszi el az egészből. Tette hozzá. Akkor miről is beszélnek a hifi építők?! Szóljunk nagy féligazságokat igazságként és az elcsábult hallgatóság pénzével tömjük meg jól a zsebünket... Mert milyen jól is néz ki ha arra lehet felvágni hogy 6 kilences tisztaságú, trapéz profilú ezüsből van tekerve a trafóm! Stb. Számomra itt halott az ügy, bár vannak akik még azt is feltalálják (lyukat a csőbe) hogy köszörüljük le szögben a cd peremét mert az növeli a felvétel térérzetét... Folytathatnám, de ennyi is elég!
Viszont a felkínált dokumentum amennyiben nem ilyen hókusz-pókuszokkal foglalkozik biztos sokunk számára érdekes lehet ha meglesz. Köszönjük! :)
Hogy happy-ON legyen a végén :) Szerintem sok hifis elszörnyülködne ha tudná egy leslienek mennyire köze nincs az ideálizált hangfalhoz semmilyen szempontból, viszont próbálnák ki a 6 milkós high-end rendszerükön megszólaltatni a B3-at! Csúfos kudarc lenne! :)
Eladós cserén nem gondolkodom. Igen jutányos áron jutottam hozzá eredeti expression pedállal együtt (és a lényeg hogy meg tudtam venni, már régóta szerettem volna valami klónt) és valószínűleg ha eladnám sem kapnék érte annyit hogy le tudnám másra cserélni.
Egyébként DB3-at szerettem volna, de annyim nincs és egy darabig nem is lesz. Ilyen árban viszont csak max egy D9e modult tudtam volna venni, de úgy gondolom attól ez jobb.
Nem érdemes úgy upgrade hogy eladás-vétel? Meg tudtommal a 2-es op.rendszerben már kétrotoros a szimuláció is. Az XB2/2 egyébként meglepő, de nagyobbat szólt az XB1-nél. Többe is került annó a Pannónia utcában. Sokat nyomkodtam. Viszont utána 99-ben átmentem a Roland VK7-et meghallgatni és számomra eldöntötte akkor a választást.
Kinek írtál a Hammondnál? Én kértem Jan Kok-tól az XE1-hez anyagot de nem válaszolt régóta.
Hmmmm..... én nem hasonlítanám össze egy szabad térbe sugárzó hangfalat egy fejhallgatóval. Azért sem, mert a kettő nem ugyanaz. A fejhallgatónak az az előnye a hangfalakkal szemben, hogy egy zárt térben közlik a hangnyomás változásokat a fülünkkel. Ergo szinte azonos fázisban, és kitérésben lengedezik a dobhártyánk a hangszóró membránjával mint egy dugyattyú.
A szabad térbe sugárzó hangszórók hatásos lesugárzási frekvenciájának hullámhossza megegyezik a membrán átmérőjével. A többi nagyobb hullámhosszú frekvenciákat nem sugározza le még nagy membrán kitérés mellett sem. Ezt hívják akusztikus rövidzárnak. Ezen szokott segíteni, ha végtelen nagyságú falba építik a hangszórót. A reflexnyílásos hangfalak meg egy felharmónikusokban gazdagított nem líneárisan eltorzított hangot adnak ki. Ezért írtam, hogy ügyesen van becsapva a fülünk.
Neked is szívesen előkotrom az ajánlott letölthető idevágó szakirodalmat ha gondolod.
Egyébként az XB-2 nek is van send/return csatlakozó a hátán de még nem próbáltam és nem tudom hogy sztereo-e. Tervezem hogy az M3 scaner vibrátót is rákötöm. Csak jobb mint a szoftveres, de még az előerősítőjét kell átterveznem mert ezt is a vermonához illesztettem és igencsak bele kellett nyúlni a hangképébe hogy jól szóljon vele.
Ami a bánatom az XB-vel hogy még 1-es verziós az oprendszere és nem lehet csak splittelve használni az alsó és felső manuált. Ezt a későbbi 2-es verzióba megoldották, de sehol nem tudok upgrade kit-et szerezni hozzá. USA-ban az AllGoff-nál van de méregdrága. 218$ + posta + vám +áfa. Az már nem éri meg. Esetleg ha valakinek van valamilyen kapcsolata európában és tudna segíteni olcsóbban beszerezni azt megköszönném.
Egyébként (persze tudom hogy itt nem nagyon preferáljátok suzukiékat) felvettem a kapcsolatot a suzuki hammond-al és kértem tőlük, de azt mondták hivatalosan már nincs upgrade kit. Viszont kértem tőlük azt a kis gumi csövecskét is ami megvezeti a billentyűket, mert amit vettem annak a két középső oktávján már lógnak egy kicsit. Nagyon rendesek voltak és küldtek ingyen 4 napon belül 3 oktávra valót. Meglepődtem mert sok helyen olvastam hogy rém rosz a support régi suzukikhoz.
Upgrade kit ugyben írtam még Falkenstein-éknek is angolul meg németül, de ők még csak nem is válaszoltak:( Hmmm kár.
Gratulálok! Jól megcsinálhattad. Összehasonlítási alapnak ott az előfok nélküli XB2. Ha dob a hangján, akkor megérte.
A DB5 egy nagyon speciális hanxer ebből a szempontból. A legintelligensebb megoldás vár ott a hangtuningolóra. A vége előtt van neki egy sztereó send/return, ahová bármi-k befűzhető-k. Ez szinte páratlan.
Talán ezt sajnálom a legjobban a szoftver B3-akból hogy a hang útja zárt. Pedig a csöves előfokot a lezlieffekt elé kéne tenni. Most meg erre nem látok lehetőséget. Utána azért sajnálom, mert akkor venni és kezelni kéne egy - a rendelkezésre állónál programnál gyengébb- külső effektmodult. (Kláviások megléphetnék ha olyan magasan hordják az orrukat :-)
Ha meg a belső lezlit csövesítenénk utólag, ami azért nem olyan szerencsés, hát a sztereó hatáshoz egy preamp nem elég. Mi lenne a megoldás? Valószínűleg a lemondás. Vagy full digitális, vagy preamp+igazi laci.
Most még inkább cserét szeretnék, de ha nem jön össze, akkor esetleg eladás. Viszont egy kicsit foglalkozni kell az orgonával ( a ritmusgép ledjei világítanak, a taktus villog, de nem hallatszik a dobgép). Lehet, hogy megjavíttatom.
Sziasztok, ahogy már azt hozzáértők hangoztatták előttem egy csöves kapcsolás igen sokat tud dobni a hangzáson. Én is e nyomon indultam el és építettem egy csöves "torzítót" vagy előerősítőt amit túl lehet vezérelni. És ha éppen egy lehelletnyit van túlvezérelve nagyon szép hangot produkál. Én anno a OFF vermonához ON építettem de most igen jó szolgálatot tesz az XB-2 re akasztva. Az XB-2 torzítója sajnos siralmas. Ez a kapcsolás egyszerű, de nem tökéletes ugyanis gitárhoz lett tervezve és a mélyekből egy kicsit vág ami zavaró lehet de egy aktív hangszínszabályzóval lehet orvosolni. Sokat dob az XB hangján. Jó grízesre lehet állítani, nekem tetszik bár nincs igazi összehasonlítási alapom. Eredetileg 12AX7 cső szerepelne benne de én az európai ECC83 verziójával használom. Most még vizsgálgatom hogyan lehetne javítani a hangátvitelén. Ha érdekel valakit nálam megvannak a dokumentációi pl javított nyák maszk stb.
Valószínűleg még majd finomítom egy kicsit.
Így néz ki:
Persze megvenni egyszerűbb és az valószínűleg profibb is.
Van még ezen kívül más egyéb csöves előerősítő rajz is.
Más, ez is érdekes lehet, csöves preamp lesli-hez "Viscount DB5 and Leslie 145-147-147RV-247-247RV adapter " amit DB5-höz készített egy úriember. Itt is letölthető kacsolási rajz és pár demo.
OFF: hi-fi Talán arra gondolsz amit sokan vallanak, hogy pl adott méret alatt nem szólhatnak bizonyos alsó frek tartományok? Azoknak ajánlanék a figyelmükbe egy fejhallgatón való frekvenciális tanulmányt! (mivel az már membrán szempontjából is elék picurka ahhoz hogy a fenti tézisüket hangoztatók szerint akár 1kHz-től lefelé semmilyen rezgést ne hallathasson magából, viszont ez olyan filozófiai problémát vetne fel mint Descartes - "gondolkodom tehát vagyok" c. monológja, ugyanis a 2millió forintos Senheiser Orpheus fülesnek vajon miért van mégi jogosultsága, mitöbb ekkora ára?! - jó tudom, a pre-amp a fajsúlyos benne, de akkor is!)
Szóval nem hiszem hogy a design-marketingba rég áthajlott high-end hangipari termékek diktálnának a stúdiókban és még kevésbé azt, hogy 15 év állami rádióban is eltöltött aktív hangmérnökösködés után az ismerősöm nem konyítana a kérdéshez adott szemszögből! Sokkal inkább hogy a "tibeti láma által megszentelt szobában hallgatott, zen erősítők és társaik" felett okoskodó, egymást butító hi-fi rajongók körül kéne kicsit fizikát és akusztikát tanítani - már aki erre merne vállalkozni! (nem sértés akar lenni hanem sajnos szomorú tény!) :(
Tegnap belebotlottam más keresése közben egy fura szerkezetbe. FM transmitter. Van neki USB aljzata, SD kártya aljzata, kis jack bemenete. Van egy távirányítója is. Be kell dugni a szivargyújtóba a kocsiban és FM rádióadóként működik. Csak rá kell hangolni az autórádiót és kész az mp3 lejátszó minden összeköttetés nélkül. Kissé gyengébb a hangja mint egy kíváló FM adásnak, de elfogadható.
És azért ON, mert végre tobzódhatok a régi kocsim régi rádiósmagnójával a Hammondos empéhármak tömkelegében!!! :-)))
Megjegyzem, árban is kedvező. A srác itt az olcsóbbat hirdeti, a kissé jobb hangminőség miatt a "luxus" 4.000ft-osat vettem inkább.
Talált, süllyedt. Nem is tudtam hogy Oszi bácsi ilyenen klimpírozott otthon. Waterfallhoz szokott kéznek fel kell kötni a gatyát hogy kellő képzavarral éljek.
A B1 az egy pianínó :) Ha jól emlékszem Jimmy Smith-nek is volt egy ilyen otthon gyakorlásra. DeFrancesco örökölte. Na, milyen ügyesen ON-t csináltam az offtopicból ?
Köszi, igen, céikszhárom, megfejelve egy kis Amplitube-bal. Élőben egy EHX English Muff'n pedált használok előfoknak és overdrive-ra, de az mono. Okosabbnak tűnt sztereóban felvenni az orgi hangját a műlezli miatt. Egyébként egy kis vidéki, családi vállalkozásban üzemeltetett stúdióban készült a felvétel. (www.fit-dog.com)
Djuice: Ígérem, hamarosan leírok mindent. Az ünnepekre nem, csak januárban látogatok majd haza.
Köszi. Azért raktam így megint, hogy lehessen 2 manuálosan használni az XB-t. Egy pedál így is oldalra került (nem látszik a képen), mert már nem fért be az X-lábak közé. :) A "moog"-okhoz való DigiTech FX lábkapcsolója, a processzor meg a PRO-145-ön van.
A következő vásárlásom az M3-as lesz. :) Addig nem akarok mást a családi kasszából.... Arra meg majd lehet pakolni, elbírja. ;)
Jól néz ki a cuccod, elismerésem! Eléggé waterfall állásban van a két billentyűzet. Azt tapasztaltam hogy bármennyit is, legyen az 10-30cm, de a lezli megemelése javít a hangon.
Nem gondoltál egy Bespeco, vagy hasonló és olcsóbb állványra az X helyett? Kényelmesen elfér az orgonista lába középen. Olyan négylábú egyszerűbbet Tambi vett vagy egy tizesért. Nem orgonistát, állványt :-)
Midori Ono Ő is jöhetne Kobayashi Kenicsiro mellett :-) Úgy játszik ahogy kell.
Valahogy azt a folyamatot vélem fölfedezni hogy a japánok szépen kopnak ki a B3 klónok hegemóniájából.
Még nagyobb dobásnak számított a kilencvenes évek elején a félig japán Hammond XB2-1, de igen hamar megjelent a VK7, CX3. Aztán jött még az új évezredben a New/Porta/B3, XK3. Onnantól a olaszok, svédek, amerikaiak szerintem átvették a vezető szerepet.
A Hammond-Suzuki központban imádhatják a Fatar, Clavia, Diversi-KeyB, B/G's cuccokat :-)
Az a kék led világít amelyik húzóregisztercsoport éppen aktív. Azért van össz. 4db. Na ebben a kis részletben véleményeltéréssel élnék. Érdemes lenne arettálóvá tenni a presetbillentyűket. Megtehették volna azt is hogy minden presetbillentyű fölé raknak egy pici diszkrét ledet. Mint a DB/OB5-nél. Ez legyen a legnagyobb hiba. Szerintem a BG-ék találták meg a megoldást a modern, de mégis autentikus Hammond orgonára. Kíváncsi vagyok a Key-B-re is, főleg a hangjára, de ott már picit okoskodtak. (minimalizált presetváltó)
Ez mind szép és jó Norbikám, de mikor ülsz már a gép elé úgy is hogy e-mailezel itthonra magadról???????? :D Jössz haza az ünnepekre??? (JELENTKEZZZ!!!)