Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3417

Pontosan így gondolom én is. D3s-t használtam, fülig beleszerettem. Mondhatjuk úgy is, hogy azóta érzem erősen a D7000 korlátait, előtte egész jól elvoltam vele :) De ha már lúd, akkor legyen kövér, szóval asszem D4 :)

Előzmény: ph5.5 (3416)
ph5.5 Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3416

Ha ilyen kritériumok fontosak, akkor vegyél egy D3s-t használtan, vagy egy D4-t. Mindkettővel boldog leszel, még akkor is ha az első már egy régi vacak :-)

Előzmény: Törölt nick (3415)
Törölt nick Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3415

A jó kép elkészítésének persze, hogy gyakran én vagyok a korlátja. Ezen semelyik váz nem fog változtatni. Ha azért szeretném megvenni a D800-at, mert tetszik, már rég megvettem volna, nem merengenék itt fel s alá fura képleteket bogarászva... A helyzet viszont pont az, hogy annak ellenére, hogy a D800 szerintem egy elképesztően jó váz, sosem akartam megvenni, mert nem arra való, amire nekem kell. Akkor venném meg mégis, ha tudnám, hogy technikailag megoldja azoknak a problémáknak egy részét, amik a jelenleg használt D7000-nél (ami egyébként szintén egy nagyon jó váz) bizony gyakran korlátoznak.
Ezek a következők: AF, ISO, sorozatsebesség/bufferméret, kezelőszervek. A D800 ezek közül AF-ben és kezelőszervekben előrelépés lenne, ISO-ban talán minimálisan szintén. Sorozatban visszalépés, ez viszont nekem nagyon fontos... A 36MP nekem önmagában semmilyen előnyt nem jelent, a böhöm fájlok kezelését meg tudom, hogy nagyon utálnám. Közben tűnt fel a DOF kalkulátorban, hogy azonos körülmények között nagyobb mélységélességet ír FX-re, mint DX-re. Ha ez pixelszinten igaz lett volna, az bizony nekem jelentett volna akkora előnyt, hogy emiatt megvegyem, mert nagyon nem mindegy, hogy 3-5 méteres távon éles az egész madár a képen, vagy csőre/farka életlen. Ez vezetett a nyilvános merengésemhez, végül kiderült, hogy nem létező előnyön törtem a fejem.

 

Szóval összességében nem gondolom, hogy a D800 jelentősen javítaná a fotóim minőségét. A felsorolt problémáimra a Nikon jelenlegi palettájáról  csak a másik FX váz jelenti a komoly előrelépést, így ha értelmesen akarok dönteni, azt kell megvennem. Ez esetben felbontásban ugyanott leszek, ahol most is vagyok, a szorzótényező miatt pedig elbukok 2/3 gyutávot a teléimnél, de ez legalább rákényszerit majd, hogy közelebb küzdjem magam a témához... ha meg mégsem sikerül, még mindig ott lesz a D7000 :)

A két váz persze, egyértelműen jó... BW-ban úgy fotóztam, hogy FX váz állványon 300/500mm fix, vállamon meg lógott a DX a 70-200-zal. Kis túlzással csak azt nem lőttem meg ezzel a kombóval, amit nem akartam.

 

Az óriásplakátos kérdés mindig felbukkan, ha szóba kerül a megapixelek növekedése. Persze, hogy semelyik amatőr nem fotóz óriásplakátra, de a profiknak is csak elenyésző töredéke. Legalább ilyen gyakran elhangzik az is, hogy az alacsony pixelszámú kép webre/monitorra bőven elég. Na szerintem a dolgok jelenlegi állása szerint itten komoly tévedésekről van szó. Úgy 10-12 éve 2MP digigéppel fotóztam, az átlagos monitorfelbontás 800x600, jobbaknak 1024x768 px volt. A webre szánt képeimet jellemzően 450px szélesre méreteztem :) Ma szinte alapnak számít a fullFD felbontású monitor, de 27-30"-on már a 2560px terjed egy ideje. Az Apple piacra dobta asztali eszközöknél is a retina displayt és a küszöbön toporog a 4k is. Szóval úgy tűnik, nincs messze az az idő, amikor egy A2 nyomatra elegendő méretű digitális kép monitorra már kevésnek bizonyul...

Előzmény: Alpha Lyrae (3404)
seeman Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3414

Benne van a pakliban, hogy a típusváltási okot nem hiszik el. Mivel ez a Tami eléggé új termék, véhetik azt is, hogy csalódtál benne.

Az adás-vételi topikokban nem ritkák az ilyen hiedelmek.

Ennél még durvábbak is akadnak.

Előzmény: semgza (3412)
ph5.5 Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3413

Pár hete írtam, hogy a Nikon 24-70/2.8 optikák valós használt ára 300e Ft magasságában van (és a háttérben is inkább ilyen áron cserélnek gazdát) a 330-350ezres hirdetési árak ellenére. Eltelt 1-2 hét... és azok is elindultak lefelé. Mármint árban. 320e körüli hirdetések lettek a gyakoribbak. Ez egy elterjed típus, mindenki tudja mit produkál 2.8-on valós helyzetben. (mondjuk azt szinte minden igényt kielégít). Az új ára 500e felett van- ergo 1-2 év alatt 200ezres bukás várható.

A Te objektíved még ritka. Persze vannak netes tesztképek, de "tartósteszt" még nincs róla. A stabi videóhoz jó- de a 24-70mm-es fullframe tartományban az 1/80 alatti záridővel nem célszerű embereket fotózni. Azt pedig stabi nélkül is simán fogja bárki.

 

Ha elfogadsz egy javaslatot:

Ismerettségi körödben ha van ff Nikon váz + Nikon 24-70, akkor lőjj egy tesztsorozatot a Tamronnal és a Nikonnal. Tedd közzé az eredmény, írj belőle egy fél oldalas hozzászólást. Ha a Tamron hozza a Nikon szintjét, hidd el, találni fogsz rá vevőt. 

 

Így lutrira, kevesen vennének "névtelen" obit 240e-ért... amikor az előd 100e alatt megy. (28-75/2.8)

Előzmény: semgza (3412)
semgza Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3412

érdekes, nem áll sor a 24-70 VC Tamron-omért... pedig a stabilizátort minden videózó kolléga (is) imádná! levittem az árát is 239-re.

 

Törölt nick Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3411

A gépvásárlástól nem a techségek tántorítanak el, hanem ezeknek kell igazolnia a vásárlás értelmét. Ezt mindjárt bővebben is kifejtem - most szólok, hogy akit nem érdekelnek a gépválasztási szempontjaim, az nyugodtan ignorálja a hamarosan érkező hosszabb hsz-emet.
Amúgy nem hogy nagyon, de kicsit sem haragszom... annak meg kifejezetten örülök, ha 1-2 képemben megtetszett valami :)

Előzmény: Alpha Lyrae (3402)
ph5.5 Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3410

FX gépen 1.4-en nagyobb a mélységélesség mint ha F8-t használnál. Ez abból adódik hogy papírképen 240 dpi mellett a 70-200/2.8 VR II objektív 200mm-es állásban közelpontnál csak 155mm-es látószöget ad, de csak 36 Mp-es felbontásnál, mert itt a croopos szorzó nem játszik, ugyanis 5:4 képfaktornál csökkenő tendenciát mutat. Ez különösen érvényes a 24-70-es tartomány végálásánál, mert a diffrakció F8 felett nem csak a felbontást, de a színeket is megváltoztatva a Bayer rács átértelmezendő.

Ebbe sajnos nagy mértékben benne a 1080p-s felvételi küszöb, mely a tangens segítségével pontosan azt a látószöget adja 30 fps esetén mint amikor 50mm-en 25 fps melett 1/30 záridővel próbálunk 720p-re optimalizált ff eszközt a fényelhajlást és az optikális rekesz melletti DOF skálát ISO200-on feldolgozni.

 

Na ennek pont akkora értelme van mint itt újra feltalálni a DOF-hoz szükséges képleteket és értelmezéseket. El kell olvasni Nagy Krisztián pixinfo oldalán leírtakat. Annál jobbat nem fogsz találni. A többi csak félre és belemagyarázás. Akárcsak a fenti pár sor tőlem aminek pont semmi értelme és köze a kérdéshez, de baromi tudományosan hangzik a sok szám hatására :-) 

Előzmény: Nikons (3407)
képfaragó Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3409

Persze, természetesen kisebb az Fx fomátum mélységélessége mint a Dx formátum esetében. Ha a fotótéma illetve a képkivágás azonos!

Én eddig sem mondtam mást.

 

A 3393 hozzászólás viszont kissé megtévesztő, mert az ellenkezőjét állítja. De nem hazug az állítás, csak szokatlan, megtévesztő az a feltétel, emely mellett ez az állítás valós. Nézd meg a teszképeket, nem ugyanaz a képkivágás! Amikor az egyik képen a bárány fér el, a másikon pedig egy elefánt, akkor nem szoktuk azt mondani, hogy az az elefántos képnek nagyobb a mélységélessége mint a másiknak. Amikor fotózol valamit egy APS géppel, utánna pedig minden paramétert (objektí, rekesz, távolság) megtarva a vázat FX-re cseréld, akkor megváltozik a képkivágás és valóban megnő a mélységélesség. Általában nem szoktok teljesen különböző képkivágások mélységélességét összevetni. A tájképfotózás más eset álsz a hegytetőn és zoomolgatsz.

Megyek, a rendszergazda éppn kizavar a netről.

Előzmény: Nikons (3407)
NJani Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3408

Olvass vissza, hogy ne kelljen előlről kezdeni. Ezen már  túlléptünk és filozófiai magaslatba helyeztük a témát.

Előzmény: Nikons (3407)
Nikons Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3407

Álljatok már meg egy pillanatra!

Az FX gépeken nem pont, hogy kisebb a mélységélesség tartomány mint DX-en?

Mivel azonos gyújtótávú obival FX-en közelebb kell menned, hogy ugyanolyan képkivágást kapj mint DX-en 1.5x-ös szorzóval, ezért

a tárgytávolság kisebb lesz ami által csökken a mélységéleség tartománya.

De ti itt pont fordítva írtátok. Miért is? 

Előzmény: képfaragó (3396)
Alpha Lyrae Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3406

ha megérdemlem szoktam.

Előzmény: Edlac (3405)
Edlac Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3405

Te most magadat ekézed? :) Egy pillanatig azt hittem...

Előzmény: Alpha Lyrae (3404)
Alpha Lyrae Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3404

máshogyan fogalmazva. a jó kép elkészítésének korlátja nálad a szenzorméretből (és az ebből levezethető dolgokból) adódik? én magamnál ezzel a korláttal még nem találkoztam, de sűrűn a saját töketlenségemmel. mond azt, hogy tetszik a d800, ezért nagyon akarsz egyet (ezt így maximálisan megértem és elfogadom), de dofon meg a vázcroppon merengés idegen dolog. két váz amúgy is jó (nekem két dx van). fx előny a nagylátó oldalon, dx előny a tele oldalon, de fxből is kivághatod a dx-et így nagyjából ezzel is meg van oldva a dolog. ja, hogy akkor a kép már nem soktíz megapixeles, csak simán 10? na és. óriásplakátra fotózol? 

Előzmény: Alpha Lyrae (3402)
OPi Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3403

:-)

Előzmény: seeman (3381)
Alpha Lyrae Creative Commons License 2013.02.01 0 0 3402

'ettenetesen érdekes, hogy gépvásárástól dofság, cropság, cocság problémák tántorítanak (csak) el. javaslom vegyél egy hassyt vagy nagy pentaxot, hogy ezekben a kérdésekben még jobban bekavard magad. (bevallottan bunkó vagyok, de azt el kell ismernem, hogy láttam tőled ígéretes képeket (így ez mentségedre szóljon):-) tehát ne haragudj meg nagyon.

Előzmény: Törölt nick (3398)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3401

Nyugodtan vegyél egy D800-ast, szükségem van olyan barátokra, akik időnként kölcsönadják nekem. :)

A kérdésedre a válasz egyszerű. Ha a szarvast ugyanonnan tudod lefotózni, ahonnan eddig, akkor a képed is azonos lesz a D7000 képével, csak a D800 képének egy részét kivágod és eldobod. Ekkor a mélységélesség is azonos lesz.

A közelebb tudsz menni (másfélszer) a szarvashoz, hogy a téma D800 képmezejét is kitöltse, akkor a mélységélesség nem nő, hanem csökken. Az eltérés pontosan egy rekesz, tehát egy rekesznyi szűkítéssel (a mélységélesség szempontjából) a képed ugyanolyan lesz mint eddig.

 

Ha tehát sikerül másfélszer közelebb menned és egyet rekeszelned, akkor a képi hatás ugyanaz lesz, de a nagyobb szenzorméret és pixelszám miatt jobb élesebb (ez nem a mélységélesség!) képet kapsz.

Előzmény: Törölt nick (3398)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3400

Nem kívánok semmilyen szemlélettel  szemben vagy éppen mellette menni. Csak a tények érdekelnek. A fotográfiában sokféle téma és megközelítés lehetséges. A mélységélességi leírások jók, de jó az én szemléletem is. Amikor egy problémát több oldalról járunk körbe, jobban megismerjük.

 

Az én megközelítésem azoknak a tárgy, portré, divat és vaddisznó :) fotósoknak segít, akik 1-6 méter  közötti méretű tárgyakat fotóznak. Ennek a tartománynak a fotózásakor sokat segít az én szemléletem, mert világosan kimondja, hogy a mélységélességet csak a rekesszel szabályozhatjuk (mivel a gépünk és a fotótéma már adott). A fókusztávolság kiesik a feltételek közül! Próbáld ki, fotózz le egy bárányt az övenes és a háromszázas objektívedel. A feltétel természeten az mint általában, a bárány töltse ki a képmezőt. Irhattam volna vaddisznót is, csak nem haragszom Rád:) A mélységélesség azonos rekesz esetén a fókusztávolságtól függetlenül azonos lesz. Ez a Dof kalkulátor szerint is így van, az én megközelítésem nincs ellentétben semilyen elfogadott elmélettel, az eredmények is azonosak. A nagyméretű tájak, hiperfokális távolságok közelébe eső témák fotózásáról én nem beszéltem, ezek mélységélességi vonatkozásait valóban  a hagyományos módon  lehet megközelíteni.

 

Szerintem a fotográfiában gyakoribb az az eset, amikor konkrétan valami (1-6 méter közöttit:) témát akarunk lefotózni, és nem a felvételi távolság határozza meg a lehetőségeket.  Természetesen ha valaki csak a saját örömére kirándul, fotózgat, nincs egy konkrét feladathoz kötve, csak keresgél, zoomolgat kresi a ,,képet" akkor bármi megeshet.

Előzmény: NJani (3392)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3399

EZért vettem alapul a D7000 / D800 párost, mert esetükben azonos pixelméretről/pixelsűrűségről beszélhetünk, csak az érzékelő mérete különbözik.

Előzmény: telescoper (3397)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3398

Igen. Az eredeti kérdést azért tettem fel, mert D800 vásárláson gondolkodom. Amivel azonos távról, azonos kivágás esetén azonos leképzést és pixelszámot kapok, mint a D7000-en - csak a dofmaster szerint nagyobb mélységélességgel. Ennek a miértje érdekelt. Innen eljutottunk oda, hogy nem, pixelszinten (tehát azonos képkivágás esetén) nem lesz eltérő a DOF, csak akkor, ha a két teljes méretű képkockát azonos méretűre nagyítom. Na ezt szimuláltam a két képpel. Teljesen mindegy, hogy nem FX, hanem DX képet croppoltam tovább - korábban ugye az is elhangzott, hogy a pixelszám sem érdekes, csak az érzékelő mérete. Az eredeti képkocka úgy aránylik a croppolthoz, mint az FX a DX-hez. Mindekttő azonos méretűre lett kicsinyítve (ami megfelel azonos méretű papírnyomatnak, ha úgy jobban tetszik). Nincs különbség DOF-ban szerintem így sem.

Előzmény: képfaragó (3396)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3397

A baj ott van a szóródási körökkel, hogy a szenzor méretét veszik jellemző módon figyelembe, holott alkalmasabb lenne a pixelsűrűságet és a pixelek nagyságát is figyelembe venni. A filmes korban nem volt ez ekkora macera, mert ott az azonos érzékenységű filmek szemcseeloszlása és szemcsenagysága szinte konstans volt függetlenül attól, hogy mekkora a film felülete. De azonos gyár filmjénél szinte biztosan! Ma keresve kell találni olyan két érzékelőt, amiknek CSAK a méretük különbözik.

Előzmény: Törölt nick (3395)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3396

Hogy? idézlek: ,,Mivel D800-am nincs, a D7000 képét croppoltam" Ha a D7000-t croppolod, abból sohasem lesz D800. Fordítva lehetne, de ezek szerint fullméretes géped nincs.

Különben Dof kalkulátor http://www.dofmaster.com/dofjs.htmcsak másfélszeres viszonyt mutat az FX és a Dx formátum között az általad meghatározott feltételek esetén.

A kivágás persze teljesen más a két képen. Lefotózod a nyulat, majd a bárányt és megállapítod, hogy a mélységélesség nem azonos. :)

Ezenkívül valóban közel vagy a makrótartományhoz, ahol a kalkulátor téved(het).

Előzmény: Törölt nick (3393)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3395

Azért tény, hogy a képen valóban a kalkulátor által DX-re adott 1 cm körül van a mélységélesség. Azt nem értem, FX-re miért számítja ki ennek a kétszeresét. Vagyis értem - azért, mert az eltérő méretű szenzorknál eltérő méretű szóródási körrel számol. Csak jelen esetben ez utóbbit nem látom a gyakorlatban igazolódni.

Előzmény: telescoper (3394)
telescoper Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3394

Az inline dof kalkulátorkkal kapcsolatban írnám ide a már említett cikkből való idézetet. Úgy az én egyszerű szóhasználatommal, azok majdnem szart sem érnek. De nézzük, mit mond a szakember cizelláltabb nyelven:

 

Az Interneten sok online vagy letölthető mélységélesség kalkulátor található. A rendkívül kis mélységélesség leginkább a makrofényképezésben jelentkezik problémaként. Sokan próbálják ezeket a programokat segítségül hívni, de a valóságban teljesen mást tapasztalnak, mint a számított értékek. Ez leginkább az előző részben tárgyalt problémából adódik. A kalkulátorok ugyanis az objektív pontos ismerete nélkül csak a tárgytávolságot kérdezhetik meg. A felhasználók viszont ebbe a mezőbe az élesreállítási távolságot írják be, tehát az érzékelő és a téma teljes távolságát, mivel ezt tudják lemérni. A gyártók által megadott "minimum focusing distance" is így mérendő. A tévedés a makrofényképezésben óriási, akár 100% feletti alapadat hibát jelent, hiszen le kellene vonni belőle a kihuzatot és a fősíkok távolságát (amely általában ismeretlen), így az eredmények teljesen használhatatlanok.

Előzmény: Törölt nick (3393)
Törölt nick Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3393

Jó kis eszmecsere kerekedett a kérdésből :)

Azt viszont nem mondanám, hogy ez csak elméleti okoskodás, hiszen makro/tele fotózásnál (értelemszerűen utóbbival viszonylag kis tárgytáv esetén) az alacsony DOF okozza a legtöbb problémát. Szerintem ott buknak a belinkelt képletek és a belőlük levont következtetések, hogy viszonylag nagy tárgytávból indulnak ki a kalkulációnál (fél hiperfokális táv, stb.). Ott valóban igaz lehet, hogy a távolság kismértékű változásával nem extrém méretben változó nagyságú szóródási körök a kép végső nagyítási méretétől függően befolyásolhatják a látszólagos mélységélességet. Nagyon alacsony DOF érték esetén azonban szerintem ez nincs így, annyira hirtelen mosódik el a kép az élességi síktól távolodva, hogy az semmiképp nem reprodukálható élesen.

Példa: 3m tárgytáv, 500mm gyutáv, f8 rekesz. A kalkulátor szerint D7000-nél 1 cm, D800-nál 2 cm a mélységélkesség tartománya. A szenzorméret/teljes kidolgozott képkocka elmélet hívei szerint tehát azért lesz valóban nagyobb az FX-en készült kép DOF-ja, mert azonos végső képméret esetén a téma kisebb lesz a képen, így élesebbnek látszik a "kicsit életlen" tartomány.

Igaza van seeman-nek, hogy minden okoskodásnál többet ér egy kép, ezért lőttem egy gyors tesztfotót a fenti paraméterekkel. Mivel D800-am nincs, a D7000 képét croppoltam 1.5 arányban, majd mindkét képet 1600 px-re kicsinyítettem. Ez gyakorlatilag ugyanaz, mint ha FX/DX kocka lenne azonos távról fotózva, crop nélkül. Én nem látom úgy, hogy a kalkulátornak megfelelően kétszeresére nőne a mélységélesség tartománya. Ami DX méretben már életlen, az FX-en is az, hiába kisebb. Azaz, szerintem nem igaz a kalkulátor által jelzett DOF érték.

 

NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3392

És egy nagyon fontos összefüggés adódott: A mélységélesség nem függ a fókusztávolságtól! Természetesen alapfeltevés hogy a fotótémánk vagyis a képkivágás minden esetben azonos.

Az a baj, hogy ezzel a gondolattal a fotográfiai oktatással és a kialakult szemlélettel mész szembe. A jelenlegi alapvetés az, hogy a célszerűség okán az eltérő témákat, eltérő fókusztávolságú optikával fényképezzük. Táj=rövid gyujtáv, portré=kistele, messzi cuccok=nagytele. Persze, hogy mindegyiken más a mélységélesség. Végül is egy 300-as telével elég messze kéne mennyi, hogy ugyanazt a témát fogd be, mint egy nagylátóval, kiprovokálva így az azonos mélységélességet.:-)) Végül is a fotográfiai gondolkodás a témát párosítja a fókusztávolsággal és ebből vezeti le a mélységélesség fogalmát. Van benne logika.

Előzmény: képfaragó (3364)
képfaragó Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3391

Pontosan így van, nem pontos, csak igaz :)

Előzmény: -Minarik- (3390)
-Minarik- Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3390
Szoval nem pontos.
(Mosoly)
Előzmény: képfaragó (3364)
NJani Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3389

És az is lehet, hogy ma már a DOF-ot inkább a Te értelmezésedben használják :-)

Ez egy nagyon finom, elegáns mondat, ami lehetővé teszi a beszélgetésben résztvevők számára, hogy igazuk tudatában, emelt fővel hagyják el a pástot. :-) Tetszik. :-)

 

nem, mert az, hogy mi lesz éles, attól is függ, hogy milyen messziről nézzük.  ..... .... ....  - amire ezt válaszoltad azt iróniával próbáltam fogalmazni, úgy látszik nem sikerült. :-)

Átfogalmazom: a TE értelmezésedben bármilyen képen lehet nagy a mélységélesség, ha azt kellően távolról nézzük. És viszont. :-)

 

No de mindegy, értjük egymást. :-)

 

Előzmény: Törölt nick (3368)
czy Creative Commons License 2013.01.31 0 0 3388

Jobb is így :-)

Előzmény: seeman (3381)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!