Vannak érthető érvek az enyhén túlnyomásos lakás mellett (amikor picivel több levegőt tolsz be, mint amennyit elszívsz) és a vákuumos lakás mellett is, de a legtöbb érv az azonos légmennyiség mellett van.
Ráadásul sokan azt hiszik, hogy ha a beszívó és a kifúvó ventilátor egyforma, akkor azokon azonos mennyiségű levegő fog áthaladni, ez az esetek nagy részében tévedés: mivel a legritkább esetben azonos mértékű a fojtása a ház befúvó és elszívó csőhálózatának, ezért nagyon sok, a tulajdonos részéről kiegyenlítettnek képzelt szellőző rendszer a valóságban egy kicsit vákumos vagy éppen túlnyomásos. Ezzel a jelenséggel a családi ház méretű szellőző rendszerek tudtommal nem foglalkoznak (egyszer nekiálltam tervezni egy ezt is figyelő házi szellőztető vezérlést, de szabadidő híján úgysem lesz abból sem semmi :)
Az elszívott és a befúvott levegő mennyisége azonos kel hogy legyen? Ma összeraktam ahcs-t nem volt olyan egyszerü amilyennek gondoltam ,majdrakok fel képeket is.
nem. ugy kell szamolni, hogy mekkora a nyomaseses, ha egy 2.5m hosszu, 11mm csoben 27km/h-val megy a levego. minden csoben azonos a nyomaseses, a paralell kotottekben is, igy a kotegen is ugyanannyi.
"zert az a 27km/h, azaz 7.5m/sec az nem olyan felelmetes, bar duplaja a szokasos legtechnikai sebessegeknek."
Engem nem is a zaj aggaszt annyira, hanem inkább a légnyomás-esés (a ventillátora mindössze 75 pascalt tud). Hol is van az a táblázat az interneten, ahol ilyesmit lehet saccolni?
Vajon nagyjából reális-e, ha úgy kezdünk a nyomásesés számításnak hogy "két derékszögű törést (= levegő belépés és kilépés) tartalmazó (70x2,5) 175 méter hosszú 11 mm-es csövön áramlik (180/70) 2,57 m3/h levegő"
"A befúvást nem tudom hová hatásosabb tenni ? a mennyezet alá ,vagy a padló fölött 50-60 cm-re."
A befúvott levegő valamivel hűvösebb lesz a szobalevegőnél, ezért szerintem úgy irányítsd, hogy ne egyből olyan helyre menjen, ahol ember tartózkodhat, legyen neki ideje elkeveredni/felmelegedni. Én a mennyzet alatt teríteném vízszintesen.
egy 11 mm átmérőjű cső keresztmetszete (0,55 x 0,55 x 3,14 =) 0,95 cm2 tehát 70 darab cső összesen 66 cm2
Ezt elosztom 3,14-el, az 21,2 lesz, ennek négyzetgyöke 4,6, ami fenti a négyzetcentiméternek megfelelő cső sugara, tehát a csőátmérő (2x4,6=) 9,2 centi lenne.
A M3Hellrot 3622-es hozzászólásában volt szó a Marley höcserélös ventilátoráról (http://www.marley.hu/de/produkte/lueftungstechnik/der_marley_frischluft_waermetauscher/index.htm). Van esetleg valakinek gyakorlati tapasztalata ezzel? Itt 2 szeparált csatornán elmegy egymás mellett a kimenö, meg a bejövö legevö? Mi hajtja a bejövöt? A külsö oldal megoldható esztétikusabban is? A weboldalukon levö galériában minden képen látható egy tekergethetö szabályzó. Ezen állítható a 3 féle légcsere mennyiség? Vajon valami finomabb szabályzás ráköthetö? (merthogy pl. egy 30 m3-es szobában szerintem még a 15 m3/h is soknak tünik)
A befúvást nem tudom hová hatásosabb tenni ? a mennyezet alá ,vagy a padló fölött 50-60 cm-re.A szoba kb 20m2 -es és a penész is megjelent a falak alján.
70 db 11 mm-es átmérőjű cső össz-keresztmetszete 66,5 cm2 (ez egy 92 mm-es átmérőjű csőnek felel meg) ha jól számoltam.
Ha ezen a mindössze 0,00665 négyzetméternyi keresztmetszeten 180 m3/h levegőt akarsz keresztülpréselni, az szerintem valószínűleg még akkor is megeszi a rendelkezésre álló 75 pascal-od jelentős részét, ha nem számolunk azzal, hogy egy nagyobb csőhöz képest mennyivel jobban fékez sok pici cső (be-és kilépő örvények, súrlódó felületek, stb).
Szóval ha a ventilátorom csak 75 pascalt tudna, akkor én azt a 180 m3/h levegőt 70 helyett legalább 4-500 darab 11 mm-es csövön át engedném. Az egészet meg nem egy vastag csőbe raknám, hanem pl egy XPS-ből öszeragasztott dobozba.
70 db kis csövet írtál, nekem így 1:2-höz (0,027:0,054 m2) arány jön ki a be és kimenő keresztmetszetekre (falvastagságot nem vettem figyelembe). Ezt a különbséget csökkenthetik a távtartók valamennyivel. A kis csövek számát 106 db-ra emelve jön ki 1:1-es arány.
"A csövek térfogata szinte egyforma tizedes eltérés van a kimenő 160-as és a bejövő 11-esek kőzött."
Megfogalmazom másképpen a kérdéseket:
- ha összeadod pl az öszes vékony cső összes lyukát, abból az össz-keresztmetszetből milyen átmérőjű cső jönne ki?
- ezen a keresztmetszeten milyen sebességgel fog áthaladni a tervezett 188 m3/h levegő?
- ha ismerjük a hőcserélő hosszát: a fenti sebesség mellett mennyi idő alatt halad át a levegő a hőcserélőn, másképp mondva: mennyi ideje lesz a levegőnek a hő átadására/átvételére?
Szerintem van olyan jó a hővezetése ,mint a polikarbonátnak ,mindkettőt kipróbáltam ,ha belefújok a csőbe szinte azonnal átmelegszik majdnem egy méteren.
A csövek térfogata szinte egyforma tizedes eltérés van a kimenő 160-as és a bejövő 11-esek kőzött. A csövek közti távolság kb 5-6mm ,közéjük távtartókat rakok és a szélsőkre is így nem fognak lelógni.A távtartókat szívószálakból gondoltam ,így a levegő is szabadon áramlik . A ventik 188-köbméter/ óra és 75 pa anyomás .
Én saját tapasztalatból lebeszélném a kollégát a sima kivezetésről, és a gravitációs zsaluról is... mindkettő sajnos addig jó, amíg nincs légmozgás (illetve ez arra az esetre igaz, amikor a nyílászárók stb kellő légzárással bírnak!!!!; ha minden szelel mindenhol, akkor ez sem lesz baj... :) ... ).
A sima kivezeté az beereszti a hideget, kiengedi a meleget, a gravitációs zsalus meg a legkisebb szélmozgásra is nyílik, csapdosódik... zajong.
A pillangószelep is "tudja" ezt, csak mondjuk halkabban... ha közel van az ember a zajforráshoz, zavaró lehet. Én a kis motoros zsalunál találtam meg az ideális megoldást! Mikor indul az elszívó, kinyit az is (230V átkötés kell neki a motorrol, vagy az elszívó lámpájáról pl.).Van ilyen pillangóban is, de sokkal drágábban... :( Legalábbis én így találtam mikor kerestem kb. 1-1,5 éve...
Ezt lehet alacsony energiájú háztól a passzív felé haladva egy rel. korrekten záró pillangószeleppel* is kiegészíteni a kivezetés közelében, így egy kis mini légzsilip is keletkezik, csökkentve a - jellemzően alu - cső áthűlését... szerintem... :)
*Olcsón lehet egy simát is szilikon tömítéssel nagyon jól légzáróvá tenni...
A PVCnek van egy szaga amit erezni szoktam. Ettol meg lehet, hogy nem artalmas, csak bebeszelem magamnak. De nem jo szivvel hasznalnam belso legcsovezeshez.
Talajkollektornal annyiban mas a kep, hogy ott kb. 10 fokos, igy nincs merheto kigozolgese es szerintem a statikussagot is kezelni lehet. (elvegre a foldben van, le van "foldelve" :-)
Ez mondjuk jo kerdes: ha a kulso resze "el van foldelve" a belsejen keletkezhet statikussag?