E topik témája: Egyedül a Biblia, amely mind az Ó-, mind az Újszövetséget magába foglalja.
Felekezet mentesen csak a Bibliáról, illetve a Bibliában foglaltakról:
- Eredete
- Tartalma
- Értelmezése
- Ige magyarázatok
Kiknek lett nyitva ez a topik?
1. Azoknak, akiket érdekel a Biblia.
2. Azoknak, akiknek őszinte tudásvágyból fakadó kérdéseik vannak a Bibliával kapcsolatban.
3. Azoknak, akik nem megcáfolni akarják mindenáron a Biblia létjogosultságát, hanem tanulni, és épülni szándékoznak általa.
4. Azoknak, akik nem más írások, és nem a teljes Biblia szövegkörnyezetéből kiragadott részek alapján, hanem a Biblia egészét figyelembe véve értelmezik magát a Bibliát.
5. Azoknak, akik hajlandóak saját, de téves nézeteiket józan és logikus érvek hatására hátuk mögé dobni.
6. Azoknak, akik szelíd, egymást tisztelő hangnemben, egymás épülésére meg kívánják osztani a Bibliával kapcsolatos tudásukat. ("Amit akartok azért, hogy az emberek ti veletek cselekedjenek, mindazt ti is úgy cselekedjétek azokkal…" Mt. 7:12)
7. Azoknak, akik a másik embert is embernek tartják...
A papok, a vezetők és a király a népet romlásba döntik 1 Halljátok, papok, figyelj, Izrael háza; hallgass ide, királyi ház, mind, akik a jogrend őrei vagytok! Kelepcévé lettetek Micpában, kifeszített hálóvá fenn a Táboron.
4 Tetteik miatt Istenükhöz vissza nem térhetnek, szívük mélyén a paráznaság szelleme, az Urat nem ismerik. 5 Saját gőgje vádolja Izraelt, bűnei megrendítik Izraelt és Efraimot, és Júda is elbukik velük. 6 Birkanyájukkal és ökreikkel együtt az Úr keresésére indulnak, de nem találják, mert elrejtőzött előlük. 7 Vétkeztek az Úr ellen, pártütő fiakat nemzettek. Mire a hónap megújul, elpusztulnak örökségükkel együtt.
Testvérháború 9 Efraim pusztasággá lesz a büntetés napján; amit hirdetek, azt Izrael törzsei nem kerülik el. 10 Júda fejedelmei olyanok lettek, mint az ember, aki elmozdítja a határkövet; ki is árasztom rájuk haragom özönét. 11 Az elnyomó Efraim megsérti a törvényt, kedvét leli benne, hogy semmiség után fusson. 12 Olyan leszek Efraim számára, mint a moly, Júda házához, mint a rothadás.
Fölösleges szövetkezni az idegenekkel 13 Efraim látta betegségét, és Júda a sebét; Efraim elment Asszíriába, Júda meg a nagy királyhoz fordult, de az nem tud meggyógyítani titeket, és nem távolítja el rólatok a sebet. 14 Mert olyan leszek Efraim számára, mint az oroszlán, Júda házához, mint a fiatal oroszlán; én, én tépem szét, aztán odébbállok; magammal hurcolom zsákmányomat, nem ragadhatja el tőlem senki.
(11_11 > 144.ezer.) Köszönöm hogy a te képmásodra teremtettél.
Ja és még valami, amit elfelejtettem, Elméjüket vetélkedés és a földi javakért való versengés pusztítja. Az önzés és a gőg már elítélte őket. E földi dolgok használata hoz pusztulást számukra.
A magasból figyellek benneteket, mindenkire figyelek. Mondom nektek, aki továbbra is saját érdekéért és saját dicsőségére dolgozik, már elveszítette Szívemet. Az ő meggyőződésük nem az én meggyőződésem, mert elméjükben ugyanolyanok, mint a Sátán.
Igazad van ezt már én is többször meg tapasztaltam ma is, nagyon várom a februárt is . Nem vagyok egyedül vóki -toki 1333 –is, itt van velem.
Jeremiás könyve : 28: fejezet: 1-17 v (1-2, 4-8, 10-12, 14, 16-17,versek)
Vita Hananjával.1 Még ugyanabban az esztendőben, vagyis Cidkijának, Júda királyának uralkodása elején, a 4. év ötödik hónapjában történt, hogy Azzur fia, a Gibeonból származó Hananja próféta beszédet intézett Jeremiáshoz az Úr templomában, a papok és az egész nép jelenlétében. 2 Ezt mondja a Seregek Ura, Izrael Istene: „Összetöröm Babilon királyának igáját.
4 És visszahozom erre a helyre Jechonját is, Jojakim fiát, Júda királyát Júda valamennyi száműzöttjével együtt, akik Babilonba kerültek – mondja az Úr. Mert valóban összetöröm Babilon királyának igáját.” 5 Ekkor Jeremiás próféta így válaszolt Hananja prófétának a papok előtt és az Úr házában tartózkodó egész nép előtt; 6 ezt mondta Jeremiás próféta: „Úgy legyen! Bárcsak így tenne az Úr! Bár teljesítené szavaidat, amelyekkel azt jövendölted, hogy visszahozza az Úr templomának edényeit és az összes száműzöttet is Babilonból erre a helyre.
7 De hallgasd meg most azt a beszédet, amelyet én intézek hozzád és az egész néphez: 8 Azok a próféták, akik előtted és előttem voltak, ősidők óta harcról, éhínségről és döghalálról jövendöltek sok ország és nagy birodalmak ellen……>>>
1 Így tesz mind, aki az Urat féli: eljut a bölcsességre a törvény ismerője.
5 Felmagasztalja a többi ember fölé, a gyülekezetben kinyitja a száját.
6 Az örömöt és az ujjongás koszorúját elnyeri, és örök hírnévvel ajándékozza meg. 7 A közönségesek nem veszik birtokba, az istentelenek soha nem láthatják.
9 Dicsérete nem illik az istentelen szájába, akinek az Úr nem adott rá megbízatást.
12 Ne mondd: „Bukásomat neki köszönhetem”, mert gonosz emberre neki nincs szüksége.
Egyiptom és Izrael: átokállatok és fürjek.1 Ezért méltán bűnhődtek az egyiptomiak efféle lények által, tömérdek féreg gyötörte őket.
3 Azoknak, amikor enni kívántak, a rájuk küldött állatok förtelmes külseje miatt még a rendes étvágyuk is elment, ezek meg rövid nélkülözés után csodálatos eledelben részesültek. 4 Mert azokra az elnyomókra kikerülhetetlen nélkülözésnek kellett jönnie; ezeknek pedig csupán meg kellett mutatni, milyen kínokat szenvedtek ellenségeik.
Egyiptom és Izrael: sáskák és rézkígyó.5 Amikor vad állatok bősz dühe tört rájuk, és veszélyben voltak, hogy a tekergő kígyók marásától elpusztulnak, haragod akkor sem tartott mindvégig. 6 Csak intés céljából, rövid időre ijesztetted meg őket, mert jelt kaptak a szabadulásra, amely törvényed parancsaira emlékeztette őket. 7 És aki odafordult, megmenekült, nem azáltal, amit látott, hanem általad, mindeneknek megmentője által. 8 Ezzel is megmutattad ellenségeinknek, hogy te vagy az, aki minden bajtól megszabadítasz.
12 Mert nem gyógyfű, s nem tapasz orvosolta őket, hanem a te szavad, Uram, amely mindent meggyógyít.
13 Jaj nektek, írástudók és farizeusok, ti képmutatók! Bezárjátok a mennyek országát az emberek előtt. Magatok nem mentek be, s akik be szeretnének jutni, azokat meg nem engeditek be.
Hogy megismerjétek az Istent, és elmenjetek Hozzá, azelőtt azt kívánjátok, mutassa meg magát nektek. Hogy a készbe üljetek, ahhoz át kell alakulnotok szeretetté. De addig is azt várjátok, hogy elmenjen hozzátok, miközben már el is ment hozzátok. Hiszen a Szavát küldte, hogy életre keltsétek a Szavából.Aki ismeri az Istent, ő tapasztalja, te meg várod, hogy tapasztald, de nem szólítod meg.
Mi a különbség kettőtök között, hogy ő tapasztal? Megszólította az Istent.
16Jaj nektek, vak vezetők! Azt mondjátok, hogy ha valaki a templomra esküszik, nem érvényes, de ha a templom aranyára, akkor az kötelezi.
A krokodil.1 A 12. esztendőben, a tizenkettedik hónapban, a hónap elsején az Úr ezt a szózatot intézte hozzám: 2 Emberfia, mondj siratóéneket a fáraóról, Egyiptom királyáról, és mondd meg neki: Te népeknek oroszlánja, elpusztultál! Olyan voltál, mint a krokodil a tengerben. Orrlyukaidon át lövellted, s lábaddal zavarossá tetted a vizet, és felkavartad hullámait. 3 Ezt mondja az Úr, az Isten: Kiterjesztem fölötted hálómat, a nép összecsődül, s partra húznak a hálómmal. 4 Kivezetlek a földre, a nyílt mezőre doblak, hogy rád telepedjenek az ég madarai és a föld minden vadja jóllakjék belőled. 5 Húsodat a hegyekre vetem, hulláddal megtöltöm a völgyeket.
7 Ha majd kioltom életedet, beborítom az eget és elsötétítem csillagait. Befödöm felhővel a napot, s a hold nem ad többé világosságot. 8 Az égen minden égitestet elsötétítek miattad, és sötétséget hozok földedre – mondja az Úr, az Isten. 9 Számos nép szívét megszomorítom, amikor foglyaidat a népek közé viszem, olyan országba, amelyeket nem ismersz. 10 Sok népet döbbenetbe ejtek miattad, és királyaik is megborzadnak miattad, amikor kardomat előttük villogtatom. Folyvást remegnek majd életükért pusztulásod napján…..>>>
Ez 29,1-6; 32,1-16: a gőgös Egyiptomot jelképezi. - A kk-ban a sárkány és a kígyó mellett a gonosz, az ördög megtestesítője. A 16. sz-tól Afrika v. Amerika attrib-a (Tiepolo mennyezetfreskóján a würzburgi érs. palotában, 1750-53).
Az Úr háborút hirdet Babilon ellen.1 Ezt mondja az Úr: Íme, pusztító szelet támasztok Leb-Kamai ellen; 2 és gabonaszórókat küldök Babilonba, hogy szélnek szórják, és országát megtisztítsák. Igen, mindenfelől ellene fordulnak majd nyomorúsága napján. 3Vonja fel ott íját az íjász, és öltse fel páncélját a páncélos. Ne irgalmazzatok ifjú harcosainak, inkább irtsátok ki egész seregét!
5 De Izrael nem lett özveggyé, nem hagyta el Istene, a Seregek Ura. 6 Meneküljetek el Babilonból, [ki-ki mentse az életét]! Ne pusztuljatok el ti is, amikor bűnhődik! Mert eljött az Úr bosszújának ideje: és érdeme szerint megfizet neki. 7 Aranyserleg volt Babilon az Úr kezében, amely az egész földet megrészegítette. Borából ittak a népek, és megittasodtak. 8 Hirtelen bukott el Babilon, összetiporták. Jajgassatok miatta! Sebeire hozzatok balzsamot, hátha meggyógyul. 9 „Próbáltuk meggyógyítani Babilont, de nem lett jobban; hagyjuk hát magára, s menjünk haza, ki-ki a maga országába.” Igen, ítélete az egekig hatol, elér egészen a felhőkig. 10 Az Úr napfényre hozta igaz voltunkat. Gyertek hát, hirdessük a Sionon az Úrnak, a mi Istenünknek műveit! 11 Hegyezzétek a nyilakat, töltsétek meg a tegzeket! Az Úr felbujtotta a médek királyának lelkét, mert azt határozta Babilonról, hogy elpusztítja; az Úr bosszúja ez; bosszúállás a templomáért. 12 Babilon falai ellen emeljetek zászlót! Erősítsétek meg az őrséget! Állítsatok őröket! Hagyjatok ott embereket hátvédül! Mert az Úr elhatározta és végre is hajtja, amit kimondott Babilon lakói ellen. 13 Te, aki a nagy vizek mellett lakol és gazdag vagy kincsekben, eljött számodra a vég, véget ért számodra a rablás ideje. 14 Mert a Seregek Ura megesküdött saját magára: még ha annyi emberrel töltenélek meg is, mint a sáska, a csatakiáltás akkor is felzúg ellened. 15 Hatalmával alkotta meg a földet, bölcsességével szilárdította meg a világ alapjait, és okosságával feszítette ki az egeket. 16 Amikor megszólal mennydörgő hangja, a vizek zúgása felel rá az égen. Fölemeli a felhőket a föld széleiről, villámokat szór a zivatarhoz, és elővezeti tárházaiból a szeleket. 17 Ennek láttán elnémul minden ember, mert nem foghatja fel. Szégyenkezik az ércöntő is a bálvány miatt, mert képmásai csak hiábavalóságok, lélegzet sincs bennük. 18 Semmiségek, nevetséges dolgok, elvesznek mind, ha elérkezik megfenyítésük napja.
1 Mert a te el nem múló szellemed van mindenben. 2 Ezért enyhén bünteted, akik hibáznak, és a bűneikre emlékeztetve figyelmezteted őket, hogy hagyjanak fel a gonoszsággal és higgyenek benned, Uram.
Isten Kánaán iránti kímélete.
3 Szent földednek régi lakóit is gyűlölted ugyan, 4 szégyenletes varázslataik és gyalázatos titkos szertartásaik miatt. 5 A kegyetlen gyermekgyilkosokat és az emberhús lakomákon a belső részek felfalóit, akiket véres összejöveteleken avattak fel, 6 és a szülőket, akik saját kezükkel gyilkolták a gyámoltalan lelkeket, ki akartad irtani atyáink keze által, 7 hogy ez a neked legkedvesebb föld az Isten gyermekeiben méltó lakókat kapjon. 8 De még ezek iránt is kímélettel voltál, mivelhogy emberek voltak, és sereged előőrseiként darazsakat küldtél, hogy ezek irtogassák őket, apránként.
10 De te azáltal, hogy a büntetést apránként róttad ki, alkalmat adtál nekik a megtérésre, jóllehet tudtad, hogy gonosz volt az eredetük, a romlottságuk velük született, és a gondolkodásuk nem változik meg soha.
E kímélet okai. Nem is azért hagytad büntetlenül bűneiket, mintha valakitől tartottál volna.
12 Hisz ki mondhatná (neked): „Mit tettél?” Vagy ki szegülhetne ellene ítéletednek? Ki illethet váddal a népek megsemmisítéséért, amelyeket magad alkottál? Vagy ki léphet föl ellened az istentelen emberek ügyét pártolva? 13 Mert sem Isten nincs rajtad kívül, aki mindeneknek gondját viselné, úgyhogy bizonyítanod kellene, hogy nem ítéltél igazságtalanul, 14 sem király, sem fejedelem nem állhat eléd azok miatt, akiket megbüntettél.
Az isteni kímélet tanulságai.
22 Míg bennünket így nevelsz, tízszeresen sújtod ellenségeinket, hogy amikor magunk ítélkezünk, jóságodat tekintsük példaképünknek, és ha fölöttünk ítélkeznek, reménykedjünk az irgalomban.
Bizalom az Úrban.1 Jaj neked, pusztító, aki még nem pusztultál el! Jaj neked, te kifosztatlanul maradt fosztogató! Ha majd végzel a pusztítással, elpusztítanak, és ha beteltél a fosztogatással, téged is kifosztanak.
3 Fenyegető szavadra megfutamodnak a népek, ha fölkelsz, szétszóródnak a nemzetek, 4 és úgy kapkodják zsákmányukat, ahogyan a szöcske kapkod, úgy nekiesnek, mint a sáska szokott. 5 Magasztos az Úr, mert a magasban lakik, s betölti Siont joggal és igazsággal. 6 Biztonságban telnek majd napjai, bővében lesz jólétnek, bölcsességnek és tudománynak, és az Úr félelme lesz a kincse.
Az Úr közbelép 7 Nézzétek, hogy jajveszékel odakinn Áriel! A béke követei keservesen sírnak. 8 Elhagyottak az utak, s az ösvényeken nem jár senki: megszegték a szövetséget, megvetették a tanúkat, semmibe veszik az embereket. 9 Gyászol az ország és senyved, szégyenében hervadozik a Libanon. Sáron síksága olyan lett, mint a sivatag, a Básán és a Kármel, akár a lombja vesztett fa. 10 Most fölkelek – mondja az Úr –, felállok és fölemelkedem.
12 A népek mésszé égnek, s mint a kivágott tüskebokor, elhamvadnak a tűzben. 13 Akik távol vagytok, halljátok: mit vittem végbe, és akik közel vagytok: ismerjétek meg hatalmamat!
A dicsőséges jövő17 Szemed teljes díszben látja majd a királyt, és tágas országot tekint át.
Eredetileg ősi kánaáni kultuszhely. A Bibliában az Ószövetségelmondja a Kármel hegyén történt Illés prófétaés a Baálpapjai közti vetélkedés történetét, amely Illés és Isten csodatételével ér véget.[1] A történet helyének ma közismert neve Muhraka, ahol egy karmelita kápolna és oltár áll.
Más ókori feljegyzések is megemlékeznek a hegyről. A Kr. e. 4. században élőPüthagorasz görög bölcs felkereste és imádkozott a hegyen.
Tacitus római történetíró is járt itt, és elgondolkozott arról az Istenről, akit nem ábrázolnak, akiről nem készítenek szobrokat, mint a pogány istenekről.
Példabeszédek könyve: 20 fejezet: 1-30 v (1-5, 8, 19-20 verse)
1 A bor gúnyolódik, ami részegít, az lármáz, senki nem lesz bölcs, aki tántorog tőle. 2 A király haragja oroszlán morgása, aki fölingerli, eljátssza életét. 3 A viszályt elkerülni becsületére van az embernek, ahány bolond van, az mind perlekedik. 4 Ha a tél beköszönt, a tohonya nem szánt, aratáskor keres, de nem talál semmit. 5 A férfi szívében mélységek vize a döntés, de az okos ember a felszínre hozza.
8 Amikor a király bírói székén ül, szemével minden gonoszt különválaszt.
19 A pletykás kiadja a rábízott titkot, ne komázz azzal, aki nem fogja be a száját. 20 Annak, aki elátkozza az apját és az anyját, alkonyatkor kialszik lámpása.
Máté evangéliuma7. fejezet: 16 Gyümölcseikről ismeritek fel őket. Szednek-e tövisek közül szőlőt vagy bogáncsról fügét? 17 Így minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt. 18 Nem hozhat a jó fa rossz gyümölcsöt, sem a rossz fa jó gyümölcsöt. 19 Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem terem jó gyümölcsöt. 20 Tehát gyümölcseikről ismeritek fel őket. 21 Nem jut be mindenki a mennyek országába, aki mondja nekem: – Uram, Uram! Csak az, aki teljesíti mennyei Atyám akaratát.
Sokan tanulhatnának tőled. Gyümölcséről ismeritek fel egymás. Köszönöm neked. 144>
Hogy megismerjétek az Istent, és elmenjetek Hozzá, azelőtt azt kívánjátok, mutassa meg magát nektek
Hogy a készbe üljetek, ahhoz át kell alakulnotok szeretetté
És amikor átalakultok, azzal már fel is emelkedtetek az égbe
De addig is azt várjátok, hogy elmenjen hozzátok, miközben már el is ment hozzátok
Hiszen a Szavát küldte, hogy életre keltsétek a Szavából
Ezért addig, amíg nem kéritek, elfátyolozza a szemetek
Hárman beszélgettek, egyik, aki ismeri az Istent, te, és az Isten
Aki ismeri az Istent, ő tapasztalja, te meg várod, hogy tapasztald, de nem szólítod meg
Az ugynevezett homoszexualitás nagyrészt GENETIKAI kódoltság vagyis hajlam aki ilyennek születik az tul sok mindent ellene tenni nem képes.
Igazad van, a bukott angyalok keveredtek be, ezért nincs nekik bocsánat.
Lót családját is támadták, a bukott angyalok, az igaz angyalok mentették ki őket.
Főleg ezért szenvednek az emberek a földőn,fegyvert
is ők, mutatták meg, hogyan kell el készíteni,és ez már Énok előtt volt.
A bukott angyalok Teremtő fölé helyezték magukat , és a harcra embereket használja fel, hogy ártatlan embereket öljenek, parancsra. Kain és Ábelnél elkezdődött.
És nem beszélve arról hogy az angyalok ők magas termettel rendelkeztek.
Teremtő Isten nem hagyja el az ő népét, fel vagyunk jegyezve az élet könyvében.
Szodoma és Gomora története a bibliai történetek időrendjében az elsők között található. Bibliai előzményei a teremtéstörténet, Ádám és Éva bűnbeesése, Káin és Ábel története, a Bábel tornyának története, az özönvíz és Noé megmenekülése, majd Isten szövetségkötése Ábrahámmal.
A bibliai kronológia ezen pontján a zsidó nép még nem kapta meg Istentől a Mózesi törvénykönyvet, sem a tízparancsolatot,
vagyis sem Lót és családja, sem a szodomaiak nem ismerhették a paráznaságot, vagy a homoszexualitást elítélő, illetve tiltó mózesi törvényeket. Így a biblia történeti kronológiájából adódó logika szerint a szodomaiak „igaz emberségének” vagy bűnösségének megítélésea mózesi erkölcstan helyett,
sokkal inkább a nomád törzsi (kisközösségi) hagyományok értékrendjével való összehasonlításban értelmezhető.
A tanítást pedig nem engedem meg az asszonynak, sem hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendességben. I Tim 2,12
11 Az asszony csöndben, engedelmes lélekkel hallgassaa tanítást.
De miért történt ez (I Tim 2,12)??
Mózesi törvény előtt volt.
13 A teremtésben is Ádám volt az első, Éva utána következett; 14 Ádámot nem vezették félre, de az asszony hagyta, hogy félrevezessék, s bűnbe esett.15 Azáltal üdvözül, hogy vállalja az anyaságot, kitart a hitben, a szeretetben, a szegénységben és a tisztességben.
Isten a titkot feltátja, de az őt tagadóknak soha .
9, 10, 12, verset érdekes ezt nekem nem közölte le . Istenfélő asszony van,
Istenfélő férfi , bukott angyal nincs ?
De Ádám is bűnt követett el, ő általa van elátkozva a föld, és bukott angyalok is férfi testet öltöttek , a férfiakra is , úgy vonatkozik a 10 parancs, bűnős férfiak irányíthatnak, nem semmikép nem .
Érdekes Jézus tisztelte a nőket is , Ti mindannyian 1-vagytok,nincs kivétel.
1 A 11. esztendőben, a harmadik hónapban, a hónap első napján az Úr ezt a szózatot intézte hozzám: 2 Emberfia, mondd meg a fáraónak, Egyiptom királyának és egész népének: Nagyságodban ki mérhető hozzád? 3 Lám, a Libanon cédrusához vagy hasonló, amely szép ágazatú, dús lombozatú, magas növésű, a koronája a felhőkig ér. 4 Vizek növelték naggyá, az árvíz tette magassá. A folyók elárasztották a vidéket, ahová ültették, a patakok eljutottak a vidék minden fájához. 5 Ezért magasabbra nőtt a környék minden fájánál: gallyai megsokasodtak, ágai magasra nyúltak, mert bőséges víz táplálta őket.
7 Pompás volt termete és lombozata, mert gyökerei bőséges vízig hatoltak le.
9 Széppé tettem sűrű lombozatával, ezért irigyelte az Éden minden fája az Isten kertjében.10 Azért ezt mondja az Úr, az Isten: Mivel igen magasra nőtt, koronája a felhőkig nyúlt, és nagyságában büszke lett, 11 elvetettem, a legerősebb nép kezébe adtam, hadd bánjon vele gonoszsága szerint.
13 Ledőlt törzsére rátelepedtek az égi madarak, s ágai közé gyűlt a környék minden vadja.
15 Ezt mondja az Úr, az Isten: Azon a napon, amikor az alvilágba szállt, a gyász jeléül bezártam fölötte a mélységet, folyamait visszatartottam, és megállítottam a nagy áradást. Gyászba öltözött miatta a Libanon, és a mező minden fája elszáradt miatta.
Az ÓSz-ben Libanon ~a a legszebb fa, a hatalom szimbóluma. Salamon kir. épületeinek, főként a tp-nak anyaga, a sztek sztjét, ahol a szöv. szekrényét őrizték, ~val bélelték (2Sám 7). az Én-ben a szépség és a vőlegény képe (5,15), Ez-nél a világi pompa és büszkeség (31,3.10) és Isten országának, a zsoltárokban az igaz, a halhatatlanság, a végső üdvösség (92,13-16) jelképe.
6 mielőtt elszakad az ezüstkötél, megreped az arany gyertyatartó, megpattan a forrásnál a korsó, s összetörik a kúton a kerék; 7 és a por visszatér a földbe, ahonnét jött, az éltető lehelet meg az Istenhez, aki adta. = Érthető (feltámadás és világosság. )
Sátán nem a főld porából van, ezért támadja Teremtő népét, a sátán
nem mehet vissza , ezért vezeti félre az Isten népét.
1 Gondolj Teremtődre ifjúságod napjaiban, mielőtt megérkeznek a gonosz napok, és elközelegnek az évek, amelyekre azt mondod majd: nem tetszenek nekem; 2 mielőtt elsötétül a nap és a világosság, a hold és a csillagok, és mielőtt az eső után visszatérnek a felhők; 3 amikor megremegnek a ház őrzői, és megrokkannak az erős férfiak;
amikor az őrlőlányok kevesen lévén már nem dolgoznak, és az ablakokban kinézők homályba borulnak;
4 amikor bezárják a külső kapukat, és halkabbá válik a malom zaja; amikor elcsitul a madarak hangja, és minden dal elhallgat; 5 amikor félnek a magaslatoktól, és ijedten járnak az úton; amikor a mandulafa virágzik, a sáska jóllakik, a kapor kipattan, az ember meg örök hajlékába tér – az utcán már jönnek-mennek a siratóasszonyok; 6 mielőtt elszakad az ezüstkötél, megreped az arany gyertyatartó, megpattan a forrásnál a korsó, s összetörik a kúton a kerék; 7 és a por visszatér a földbe, ahonnét jött, az éltető lehelet meg az Istenhez, aki adta. 8 Hiábavalóság, csak hiábavalóság – mondja a prédikátor – minden hiábavalóság!
Befejezés.
9 A prédikátor nemcsak maga volt bölcs, hanem a népet is okosságra tanította. Sok bölcs mondást mérlegelt, felkutatott és megfogalmazott.
12 Ezeken túl, fiam, ne kutass! A sok könyvírásnak se vége, se hossza, és a sok tanulás elfárasztja a testet. 13 Vége a beszédnek. Mindent hallottál. Féld az Istent, és tartsd meg a parancsait! Mert ez minden embernek a kötelessége.