jó meglátás, a 8-as útnak valóban vannak autóút kiépítettségű szakaszai, ezek leginkább az utóbbi időben épültek ki, pl litéri csomópont, Márkó elkerülő.
Azonban ezek nem alkotnak egy hosszabb, folyamatos szakaszt, és ha 3-4 kilométerneként váltakozna az autóút/főút/autóút/főút akkor meg az lenne a bajod.
nincs szintbeli kereszteződés, nincs buszmegálló, nincs zebra, nincs útmenti ingatlanra behajtás, nincs sorompó, tilos megállni, stb., mindettől gyorsabb haladást tesz lehetővé mint egy sima főút.
Nem a klasszikus gyorsforgalminak nevezett útért. Hanem a Ferihegy2 elött lévő 400 méteres szakaszért. A régi gyorsforgalmival csak az 1-es (most halott) terminált tudod elérni.
"a 86-ossal megegyező minőségű 2*2 sávos bevezetője van"
a 8-asra gondolsz? mert ott nincsenek elválasztva a forgalmi irányok, és vannak szintbeli kereszteződések, tehát NEM lehet autóút. Ez nem hasraütögetés...
Ez nem a sávok száma alapján döntődik el. Az Üllői sem autópálya hiába van 2x4 sáv...
Egyéb _aprócska_ különbség, hogy a 8-as mellett nincs párhuzamos másik út.
A veszprémi elkerülő mióta világ a világ, főút, nem is lehetne átminősíteni autóúttá, műszakilag nem alkalmas rá.
A Fehérvár utáni 2x2 sáv sem tud autóút lenni, mert ott is szintbeli kereszteződések, buszmegállók vannak, így műszakilag az sem alkalmas autóútnak. Ha ezeket kiküszöbölik a további fejlesztés során, az is autóút lesz, tehát fizetős.
Lényegében ott jártak jól, ahol nem erőltették az autóút műszaki tartalmat, hanem megelégedtek a főúttal: most nem fizetnek.
A városhatárt nem a gugli térképe mondja meg, hanem ahova a közútkezelő kiteszi a lakott terület vége táblát (fehér tábla). A rendelet szerint az ezen kívüli autópályák és autóutak fizetősek.
Egyébként az M1-M7-nél az Egér útnál van a tábla (Budapest tábla vége után kb. 1 km), az M5-nél a Tesco lehajtó után (táblától kb. 500 m), M3-nál a Szentmihályi úti felüljáró után (táblától 0 m).
Írásom arra vonatkozott, hogy a rendeletalkotónak az a szerencséje, hogy az autópályák a 0-son belül kezdődnek, így egyszerűen be tudtak vonni olyan szakaszokat, amiket több százezren használnak.
Veszprém úgy jön ide, hogy pl a 86-ossal megegyező minőségű 2*2 sávos bevezetője van. Tehát az, hogy mi autóút egyáltalán nem valami objektív mérce szerint van, hanem hasraütögetés alapján, meg a pillanatnyi politikai érdek szerint.
Még az a szerencse, hogy az autópályák és autóutak a város vége táblától indulnak (95%-ban Budapestre gondolok, hiszen a bevétel is onnan van), mert ha a 0-stól kezdődnének, ment volna a fejvakarás a magyarázatot illetően, hogy milyen ok miatt legyenek fizetősek a bevezető szakaszok is, nehogy valaki elérje ingyenes a körgyűrűt, amit a világon mindenhol azért építenek, hogy a városról levegyék a forgalmat.
1. x autós spórol a megyei matricával (pl. országos éves helyett megyeit vesz) + y autós kénytelen megvenni a megyeit, ami neki eddig ingyen volt = 0
2. kamionok 5% emelés (kb. 8 mrd Ft) + új kategóriák = 20 mrd Ft.
Innen kell kiindulni, mert ezek - állítása szerint - hozzáértő számítások után jöttek ki. És amíg nem telik el egy év, addig nem lehet megcáfolni.
Szóval felejtsük el ezt a leginkább kamionok, meg tranzit kamionok fizetik majd (értem én, hogy jobban hangzik, ha rájuk kenjük), meg a román kisbuszosokat, nagyságrendileg nem számottevőek. Az ilyen véleményeket betudjuk annak, hogy mostanában a külföld utálata van kiadva.
Aztán ha 1 év múlva nem jön ki a matek, akkor majd lehet új magyarázaton gondolkodni.
Azért nevezik elkerülő utaknak, hogy a településeket tehermentesítsék az átmenő forgalomtól. Ha fizetőssé teszik ezeket, az autósok kényszerből használják a kis utakat és minél hamarabb át akarnak vergődni rajtuk, mert dolguk van, nincs idejük városnézésre.
Most ment (gondolom ismétlés) a Házon kívül, egy államtitkár nyilatkozott a témában. Szerinte az elkerülő utak melletti településeknek JÓ a rencer, mert így az autósok bemennek, és többen látják a falut, várost!
Hihetetlen, ekkor a balfék hogy lehet valaki?!?! :)))))))))) Államtitkár!! LOL!!