ja, ja. csak Norvégiába nem készülök menni,. Ausztriában oké, bökkenő, hogy a felmelegedés miatt sitthalommá válnak a hegyek egyes részei. Erről szívesen értekezek bővebben is, de nem akarok OFF lenni.-szmályling
Szia, kösz a gyors választ. Hasznos részleteket írtál, figyelembe fogom venni az út során. Ha lesz térkép - neked, vagy nekem - akkor ezt a Kverkfjöll gleccseres utat majd pontosítsuk. ( én csomó gleccseren voltam az Alpokban, de most a családdal is meg szeretném ismertetni. Mielőtt végleg leolvadna. Izlandon meg "kéznél" van, nem kell 3000-4000 méterre fölmászni.).
Dettifoss: jól gondolom, hogy a folyó nyugati, azaz bal oldalán bemenő, alsóbb rendű úton érdemesebb megközelíteni?
Az Askja és a Kverkfjöll között lassú, de nem nehéz az út. Eleinte egy horzsakővel beszórt sík részen halad, aztán folyóátkelés (hídon, nagyon látványos, sötétszürke zuhatag a folyó), majd iszonyat zötyögős, billegős, hullámvasutas út Kverkfjöllig. Semmi bonyolult nincs benne, csak bazaltpuklikat kell kerülgetni és nagyon poros (ez persze minden felföldi útra jellemző, érdemes bezsákolni és lefóliázni mindent).
Az általunk bejárt felföldi utak nagy része sima murvaúton haladás, semmi trükk. Néhány homokos, rézsüs, kőmezős rész, meg a gázlók. Az Askjához vezető úton vannak gázlók, de nem vészesek, felező kettesben simán átmész, csak fékezni nem szabad. A Nydalur-i gázló az nem volt vicces, ott rendesen emelgette-lökdöste a kocsi közel három tonnáját a folyó, de végülis megvolt az is.
Mi egyedül az utak apró barázdáitól kaptunk frászt. Tavasszal (főleg a frekventáltabb) burkolatlan utakon karbantartás céljából végigmennek egy lánctalpas-szerű géppel. Ezzel egyengeteik el a tél okozta huplikat. A lánctalp apró, keresztirányú barázdákat hagy, mik szétrázzák az ember lelkét, kilazítják a csavarokat és a fogtöméseket. Helyenként az idegbaj határán voltunk miattuk, pedig ugye a Patrol se a kis fűnyíró-kerkeiről híres. :) Ha nagyon gyorsan mész, kevésbé érezni, de igazából a "bigfoot"-gumik jelentenék a megoldást. A legrosszabb az 1-estől az Askja felé induló rész volt, meg a Dettifoss-hoz vezető út.
Ami nagyon megnyugtató, hogy folyamatosan járja a felföldi utakat egy terepjárós "turistarendőrség", akik mindenkit megállítanak, megkérdezik, rendben van-e minden, ha kell, segítenek, jó tanácsokat adnak stb. Szóval ha elakadsz, jó esélllyel egy-másfél napon belül jön segítség. :) Telefonszámuk is van, csak hát az ugye sok helyütt haszontalan.
Még mindig nem kaptam vissza a térképemet, azért nem írtam neked részletesebben. :)
A gyalogos turistautak rendszerint jól jelzettek, eltéveszthetetlenek. Mi a gleccserre is vezetés nélkül mentünk fel Kverkfjöllnél. Hágóvas volt a lábunkon, meg vittünk egy kötelet, de ennyi. Nyáron, amikor erőteljesen olvad és nem fedi őket hó, nagyon jól láthatók a gleccserhasadékok (ott az alsóbb részeken legalábbis), nem potyog beléjük az ember.
És Askjától Kverkfjöll irányában jártál? Az nem volt mocsaras?
Terepjáró vezetéstechnika szempontjából milyenek voltak a nezebbnek nevezhető részek - úgy általában? Durva emelkedő/lejtő, mély homok, oldallejtés, folyóátkelés, stb?
Gyalogtúrákon voltál? Jelzések eligazító táblák mennyire vannak? ( neten sokat láttam, de ez még ugye nam jelenti azt, hogy azok elegendőek is)
Nem, mert le volt zárva. "Csak" a helybéli kollégák, ott megismert terepjárósok és a felföldi (szintén terepjárós) mentőszolgálat tagjaitól szedetm az infót (mármint a neten kívül). :)
Ha szobát bérelsz, az kb 40.000 izlandi korona. Lakás persze drágább, kb 70 ezernél kezdődik. Kaja egy főre havonta kb 25-30 ezer. Alsó kategóriás fizetés kb. 170 ezer ISK.
Köszi a pozitív hozzáállást! Máris jó dolgokat írtál! Mi is szeretnénk kőzetet/ásványt gyűjteni, ha nem is 200 kilót. Laki-krátersort térképről ( és a katasztrofális kitöréséről) ismerem. Azt mondod, kapitális látnivaló geológiai szempontból? Esetleg gyűjthető obszidián is? Eddig kihagytuk volna, de lehet, hogy megyünk mégis.
F910: egyrészt a kaland miatt érdekel, másrészt konkrétan lekereszteznénk a Felföldet, és nem a 35-ösön ! - tehát nem szeretnénk vissza-visszatérni az 1-es útra. Mert megy az idő, a gázolaj: szeretnénk 1500-1600km-ből megúszni az egészet. Ha lezárják, akkor nincs több kérdés, a mocsár, na az gáz lehet. 4x4=Defender. Konvoj: annyit tehetek, hogy indulás előtt, ebben az esetben Askjánál a táborban keresek tettestársakat...
Gleccsertúra: bizonytalan infóim vannak, arról, hogy Kverkfjöll-nél és Hveravellir/Kjölur-nál lehet HELYSZÍNEN jelentkezni vezetett gleccsertúrára. Elkerülendő egyrészt, hogy helyismeret nélkül bolyongjak a gleccseren és pl hasadékmezőbe tévedjek a látnivaló helyett. De ez még hagyján. Főleg az, hogy itthonról vigyek hágóvas+ jégcsákány+ kötél+ beülő, felszerelést tehát szintén bérelném. De, ha önállóan is járható egyszerűbb utak is ki vannak jelölve, az megoldás is lehet - talán.
Ugyanez igaz a jégbarlangra, sokmindent bevállalok, de jobban esne vezetővel. Sőt a Langjökull-ban lévő jégbarlangot meg sem találnám.
Információkat szeretnék Izlandról, minden jellegű tapasztalat érdekelne. Április elején utazunk hosszabb időre és sajnos jelenleg még nem rendelkezünk elég ismerettel a szigetet illetően. Aki már járt Izlandon, biztosan tudja a közlekedést, a vásárlást, esetlegesen az árakat is a mindennapi élelmiszereket illetően ... Keresem az eltérő szabályokat pl. miből mennyit lehet az országba vinni ... Hogyan működik a 25%-os visszaigénylés a vásárlások után, gyűjtsek minden számlát?
Most nincs nálam a térkép, és a fejemben sincsenek az utak számai, de jövő hétre előkeresem és leírom, mit tudok az általad leírt útvonalról. Amúgy mi is teljesen a geológiára mentünk rá (vagy 200 kiló kőzetmintával tértünk haza :))). ha nem sajnáljátok a 2x50 km terepezést, akkor a Laki krátersorát ne hagyjátok ki, az volt az egyik legnagyobb élmény.
Mikor indultok? A felföldi utak nagy része sokáig le van zárva, mi a F910-esen pl. azért nem tudunk végigmenni még júliusban sem (!), mert nem nyitották meg nyárra. Azt amúgy is csak konvojoknak ajánlják és hardcore 4x4-eseknek (van ott a futóhomoktól a mocsárig minden).
Gleccsertúrákra pl. Kverkfjöllben is be lehet jelentkezni az ottani vezetőknél, de van ahova önállóan is fel lehet menni.
Térképet itthon is tudsz venni, a Térképkirályban, ha nincs épen raktáron, megrendelésre hamar meghozzák. Azt az izlandi kiadásút vedd, amelyik atlasz-formátumú és félbehajtva lehet becsúsztatni a kartontokjába, annál jobbat kint sem kapsz. Majd megkeresem a pontos címét vagy küldök egy fotót róla. Tervezéshez is nagyon hasznos.
amennyit utánaolvastam, nekem az jött le, hogy az Askja-Nyidalur az egyik, ha nem A legnehezebb, legrögösebb terep az országban. a 4x4 nagyon a minimum, emellett kell némi gyakorlat a folyókon való átkelésben, meg szerencse...
a térkép természetesen jó dolog, bár a Garmin-ra elérhető gps navigációs térkép is teljeskörű, minden releváns földutat tartalmaz.
sztem rendelkezzetek be az önelátásra. víz belefér az autóba, benzinkút nincs a felföldön, és "kajálda" sem nagyon.
az Askja/Kverkfjöll túrák jellemzően Reyjahlid-ból (Myvatn) indulnak, de ezek nem kifejezetten a jégmezőkre irányulnak. ha gleccserezni szeretnétek, azt sztem inkább a Vatajokull déli oldalán lehet megtenni.
A terv Keflavík - 1es úton egyszuszra Akureyri - bevásárlás, - Myvatn ( Hverfell, Grjotagja) - Námafjall - Krafla - Dettofoss - F88 - Askja - F910délre Kverkfjöl: (opció) - F910 - Nyiladur - F26 - Hólaskógur(32 út) - Haifoss-nál nyugatra Fxx úton - Gullfoss-hoz, - 35-ön Kerlingarfjöll - Kjölur (Hveravellir) eddig a Felföld. A végén Thingvellir - 2 lávabarlang ( 39 út, Raufarhólshellir, és a 417-es mellett még 1). Ha marad idő, akkor Reykravík.
Gyakorlott természetjárók vagyunk, főleg a geológiai látnivalókra gyúrunk. Netet alaposan feltúrtam, helyszínen veszek 100.000es térképet, néhány részletre még nincsen válasz. Pl, hogy a jégmezőkre vezetett gyalogtúrákra lehet-e jelentkezni Kverkfjöll, ill Kjölur-nál? Mert hogy a túrák általában a fővárosból indulnak. Lehet-e ivásra alkalmas vizet szerezni a Felföld belsejében, bonyás lenne ennyit feltankolni. Folyókeresztezés tapasztalat. Végülis a felsorolásban szereplő bármelyik helyszínen jártál, szívesen veszek érdekes részletet, ötletet ( pl hol van kajálda?). . Előre is köszönöm.
A vargabetű által sorolt ehlyekre viszont tényleg CSAK terepjáróval lehet eljutni. Voltak olyan gázlóink a Felföldön, ahol még a háromtonnás Patrolt is emelgette a víz, az meg nem vicces ám.
Vargabetű: mi jártunk pár helyen ezek közül, saját kocsival. Mire vagy kíváncsi?
A segítségét szeretném kérni azoktól akik kint laknak Izlandon. Érdekelne hogy 1 hónapban kb mennyiből lehet kijönni vagy milyen árak vannak? Előre is köszönöm.
Mi viszont felföldi célokat tűztünk ki. Km-ben kevesebbre jöhetünk ki, mint a körbejárással és a szebb/durvább helyek nagyobb biztonságban érhetőek el terepjáróval. Szeretnénk elkerülni az idegenforgalmista nyüzsgést. A jobb minőségű F-es utakra állítólag be is szokás "lógni" személyautókkal, már aki bevállalja. Nem tudja valaki, hogyan szokás ivóvízhez jutni a Felföldön? Vélem, hogy ihatóak a felszíni vizek, de nem vagyok meggyőződve.
Nagyon nem igaz, hogy terepjáró nélkül csak az 1-esen lehet közlekedni. A terepjárót igénylő utakat F-fel jelölik, ez alapján mindenki megnézheti, hova kell dzsip, és hova nem.
Mi is Izlandra készülünk, 4 fő. Terepjárót fogunk bérelni, de céget még nem választottunk. Szeretnénk lekeresztezni a Felföldet, Askja, Kverkfjöll, F910, Nyiladur, Kerlingarfjöll, miegymás. A cél az, hogy minél több különlegességet, amely Izlandra jellemző, lássunk. Szurdok, vízesés, lávabarlang, jégbarlang, szolfatára, hőforrás, hegy, gleccser, bazaltorgona. A folyó-keresztezésektől én is tartok, de meg kell próbálni. Szóval arra jutottam, hogy terepjáró, mert nélküle csak az 1. úton mehetnék, meg ahová az utazási irodák is visznek.
Tényleg járt már valaki a Felföldön - a belsejében?
nekem kurvára megéri. már bocsi :) nézd, Izlandra utazni drága dolog, ezt vagy el kell fogadni, vagy nem kell oda menni. mi négyen megyünk, abba cumóstul egy Astrában nem férünk el rendesen. kéne legalább egy Octavia kombi. az meg már nem sokkal olcsóbb mint ez a Terrano. illetve mondom még1x, 2wd autóknál kiköti a kölcsönző, hogy milyen utakra mehetsz rá - és mire nem.
szóval lehet spórolni fejenként 25 pénzt az autón, meg mondjuk 10-15 pénzt a benzinen. nekem ennél többet megér az, hogy szabadon járhatok-kelhetek, nem aggódom, hogy elakad az autó. és még így is úgy terveztem az utat, hogy csak egy pár lájtos folyón áthajtás lesz. pedig szívem szerint elmennék Askjához meg tovább az F910-en, aztán délen bejárnám az F208-F210 körutat de nem akarunk olyan helyzetbe kerülni, amit nem tudunk kezelni.
a tulaj, Artur tök normális arc, beszéltem vele telefonon. most megnéztem megint, 905 euró egy Nissan Terrano 8 napra, fullos biztosítással (lopás elleni nincs, de az sztem nem is kell), ha vállalod, hogy tisztán viszed vissza az autót. reptéren felvesznek, nincs extra transzfer díj. nagyon alaposan utánajártam, ennél jobb ajánlat nincs.
szerintem tök egyértelmű, hogy végig terepjáróra lesz szükségetek. kétféle autó bérlése anyagilag sem éri meg és időt is vesztesz vele. mi alapvetően körbeutazzuk az országot, és a 4wd fog kelleni észak-keleten éppúgy mint dél-nyugaton. ha pedig kifejezetten a belső részeket (pontosan mit?) akarjátok bejárni, akkor a kérdés fel sem merülhet. az még terepjáróval sem lesz egyszerű.
Vajon első alkalommal, 2 hetes útnál elengedhetetlen a belső rész 2WD-vel nem járható része, ha pl. busszal megoldva egy klasszikus Landmannalaugar-Þórsmörk gyalogtúra is benne van? Ha igen, akkor mi lehet a 2-3 napos kör ajánlott útvonala?