Igen, a kanyar a lényeg. Szögletes csatornában a lapokról verődik vissza a hang, ha kanyar van, ezt kevésbé fogja megtenni. Ugyanakkor az éles kanyarok jelentősen növelik a nyomásasést azaz a csatorna légellenállását. Kb egy90 fokos törés 5m cső ellenállásának felel meg.
Esztétika és prektimum kérdése is. Ha a keresztmetszete megegyezik a légvezeték keresztmetszetével, akkor nem kell átalakító és ez a legolcsóbb.
Leg egyenletesebb légterítést a kör alakú anemosztátok adnak, ugyanakkor elszívásra mindegy milyen az idom. Nekem pl. négyzetesek, mert ki nem állhatom a kör alakú kinézetét.
Nem, egy hangcsillapito idom meg dragabb! Osszességeben evvel úszod meg a legolcsóbban.
Arak:
100-as, 9000Ft/10m
150-es, 12000Ft/10m
Egy 100nm-es családi házba kell kb 50m százas és 10m 150-es gerincnek. E mellett kellenek idomok az elosztáshoz, ki - befújáshoz. Ez a minimum amit rá kell költeni, kb 120 ezer forint.
Szia, sonoflex csövezés remekül megfelel, és könnyú vele dolgozni is. Ellenállása picivel nagyobb mint a fix csöveknek (műanyag vagy spiro), ugyanakkor evvel nem lesz zaj problémád külön zajcsillapítók beépítése nélkül sem.
Ha minőségi radiális ventiket vagy egy gyári gépet veszel, evvel a csövezéssel nem lesz gondod a zajjal. Konkrétan zajtalan, este is!
Sziasztok ! szeretnék házilag késziteni hővisszanyerős szellőzést . milyen csővezetéket kellene beépíteni ? és a beáramló levegő zaja miatt is aggódom ,mert a hálóban lenne a befúvás zajban pedig nem kellemes pihenni .
Ennyiért ez a gép nagyon drága! Sokkal jobb paraméterű gépet tudsz venni 300 000Ft-ért!
Kb. 450 000Ft anyagköltségből kil lehet hozni a teljes rendszert. Ha magadnak csinálod, akkor sokkal egyszerűbb elosztódobozzal dolgozni, mert csak egy csőméret kell, kevesebb lesz a hulladék.
Ha érdekel az ajánlat, keress meg privátban a paraméterekkel és összeírom hogy én mit honnan mennyiért vennék! Kivitelezésben nem tudok segíteni, de tanácsokkal igen.
Az általad megadott 400 m3/h-s gép 100-120 m3/h- környékére lelassítva valószínűleg egész tűrhető hatásfokot produkál, már ha le lehet lassítani ennyire (az olcsó 230 voltos aszinkron motoroknál a fordulatszám finom szabályozás mindig gondot jelent).
Ha talajhőcserélőt (földbe ásott hoszú csövet) is szeretnél, akkor
- olvass utána annak, hogy milyen egészségi kockázatokkal jár, ha a csőnek nem baktériummentes a belső bevonata,
- számold ki, hogy a csőnek mennyibe fog kerülni a beruházása és éves üzmeltetése és ezzel szemben évente kb hány forint nyereséget fog hozni
Egy köbméter szellőzőlevegő egy fokkal történő felmelegítése gázzal kb 0,006 forint, legdrágább árammal kb 0,018 forint, a fűtési szezon átlagos levegő hőmérséklete kb 5 fok, hosza kb 4000 óra, ha a talaj átlagosan 9 fokosra képes felfűteni 100 m3/h szellőzőlevegődet, akkor a talajcső átlagosan 4 fokkal melegíti fel azt.
4fok x 100m3/h x 4000óra x 0,006Ft = 10ezer Ft Ennyi hasznot hozna évente a talajcső (ha nincs levegő hőcserélőd).
Tovább rontja az összképet, hogy ezt a csövet működtetni is kell, egy folyamatosan üzemelő mondjuk 40 wattos ventilátor (óránként 2Ft) áramfogyasztása a 4000 órás fűtési szezon végére 8 ezer forintra fog kijönni, ezt még illik levoni a nyereségből. Marad 2 ezer forint/év. Ennyi tizta hasznot hoz a talaj hőcserélő, ha jól számoltam.
...már ha nincs a házban levegő hőcserélő. Mert ha van, akkor még ennyi hasznot sem hoz. Javítsatok ki, ha számolás közben valahol számottevő mértékben tévedtem volna.
Valamennyit szépít a dolgon az, hogy ha a ház nincs túl jól hőszigetelve (és az ablakok nincsenek jól árnyékolva), akkor nyáron felmelegedhet annyira,hogy nem árt egy picike levegő hűtés. Ezt a picike hűtőtejesítményt lehet akár a talajból is kivenni, habár a nyári oldalra sem ártana egy megtérülési számítás.
Épülő házunkba szellőztető rendszert is szeretnénk kiépíteni, amit költségcsökkentés gyanánt saját kezüleg oldanánk meg. Első kérdésem hogy érdemes-e olcsóbb kategóriás gépet beszerezni aminek csak 70-75%-os hővisszanyerő képessége van? (vagy egyáltalán mit vegyünk még figyelembe?) Van-e a között különbség hogy az elszivott és befújt levegő csőrendszerét T-idomokkal építem ki vagy elosztódobozt használok? A talajhőcserélőnek elég ha csak pl. 2m mélyen 30m hosszan (200-as sima műanyag cső) van kiépítve, a beszívás pedig csak egy mezei szűrőn keresztül történik vagy ahhoz kell valami különleges cucc? pl ez? http://webaruhaz.permanent.hu/termek/rekuperator-5/400m?/h_legszallitasu_kereszthocserelos_rekuperator-838
Szia! én írtam rosszúl nem a beszivásnál ,hanem az elszívásnál van az érzékelő a hálóban. a fűrdőbe külön páraérzékelős ventit szeretnék független a rendszertől . a konyha túl messze van és különálló helyiség ,de egybe lehet nyitni a lakással .a konyhába sem akartam a rendsztert vezetni a táv miatt is ott is van szellőzőnyílás és páraelszívó a tűzhey fölött . ezekhez kellene igazodni a rendszerrel.a rajz remélem érthető. http://kepfeltoltes.hu/view/120314/S6300246_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Szellőztetési alapfelállás, hogy a vizes helységekben (fürdő, WC, konyha), azaz a pára keletkezése helyén szívunk el és a tartozkodási zónákban (hálószobák, nappali, dolgozó) fújjuk be a friss levegőt.
Néhány alapfogalom, hogy pontosan tudd a problémádat megfogalmazni:
- Beszívás: a külső hideg levegő beszívása kintről a hőcserélőbe
- Kifúvás: az elhasznált, helyiségekből elszívott levegő szabadba küldése a hőcsere után
- Elszívás: az elhasznált, helyiségekből elszívott levegő továbbítása a hőcserélőbe
- Befúvás: a kintről beszívásott friss levegő hőcsere utáni továbbítása a szobákba
Ha ezek a fogalmak szerint is a beszívásnál van elhelyezve a páraérzékelő, akkor rossz helyen van.
A helyedben a páraérzékelőt a fürdőbe tenném, talán ott keletkezik a legtöbb pára, de a tuti megoldás, ha a konyhába is raksz egyet és a kettő párhuzamosan kötve kapcsolja a beszívó/kifúvó ventiket.
Szia. ! És mégis hol lenne megfelelőbb a befúvás ? Rakok fel rajzot a szobák elhelyezéseiről. A vezérlő sem úgy működik ahogy kellene , ha lejebb veszem a páratartalom szintet akkor nem áll le ,ha felyebb veszem meg nem kapcsol be . lehet hogy nem jó helyen van ? a beszívásnál van elhelyezve .
A gumi átmenet sem vezetett jobb eredményhez . a befúvásoknál hagosab mint a szívásnál, szögletes kifúvással is lehetne csökkenteni azajt ?vagy építsek be 90 fokos kanyarokat,esetleg mind a kettőt ?
Nem ott fújsz be, ahol kellene, a párát meg a keletkezése helyén nem szívod el, hagyod, hogy keringjen még az egész lakásban és közben a hideg helyekre még le is csapódjon.
Nem értelek egyáltalán.
Majd csináltál egy gyönyörű vezérlést az alapvetően rossz rendszerhez. Ez most olyan, mintha lenne egy trabantod egy mercedes vezérlőelektronikájával, és csodálkozol, hogy a kocsi mégsem úgy gyorsul, mint a merdzsó.
"a 2 hálóba van 1-1 elszívás ,mert ott nedvesek a falak , aközlekedőbe van a 2 befúvás"
Úgy látszik, hogy te úgy általában nem nagyon foglalkozol azzal, amit mások tanácsolnak :) Én mindenestre feladtam a reményt, hogy a szellőztetésnek akár a legalapvetőbb alapelveit is megértessem/sük veled, csináld ahogy akarod.
Majd egyszer, sok-sok-sok-sok-SOK ezer forint ablakon kidobása múlva talán elkezdesz majd odafigyelni másokra is.
"Én gumi átmenetet gondoltam a venti és a csövek közé ,talán csökkenti valamelyest a ventik rezgését."
A venti mindig rezegni fog. Az ő rezgésének továbbterjedését kell megnehezíteni. A rezgés kétféle módon terjed: a levegőben és a merev anyagok hangvezetése által. A levegőben történő hangokat hangcsillapító elemek/csövek alkalmazásával és/vagy a légcsatorna 90 fokos megtöréseivel lehet csillapítani. A merev anyagok hangvezetését lágy anyagok közbeiktatásával lehet csillapítani. A gumi átmenet is egy ilyen megoldás.
Még valami: a ventilátor a rezgéseit nem csak a csőnek adja át, de a rögzítési/felfüggesztési pontjainak is.
Még valami: ha egy ventilátort lefojtasz, az még hangosabb lesz (nézd meg, hogy mi történik akkor, amikor pl befogod a poszívó csövét). Lehet, hogy a nagy zajnak ez is okozója nálad.
a 2 hálóba van 1-1 elszívás ,mert ott nedvesek a falak , aközlekedőbe van a 2 befúvás kb 3 m-re egymástól .az első a fűrdő mellett van,a fűrdőbe külön páraérzékelős venti lessz .a csövek hossza összesen 15m . végül csak 65 csö kerűlt bele a160-asba amiknek az átérője 71.5mm .a hangcsilapításra mit tanácsolsz? Én gumi átmenetet gondoltam a venti és a csövek közé ,talán csökkenti valamelyest a ventik rezgését.
- minden helyiségben befúvás és elszívás is külön-külön,
- 2 db 125 mm-es csőventilátor,
- hőcserélő 70 db 11 mm-es villanyszerelő cső egy 160 mm-es csőben,
- én nem voltál hajlandó kiszámolni, hogy ez a 70 cső összesen mekkora keresztmetszetnek felel meg,
és ezt a jelek szerint a csövezést nagyjából 50 méter össz-hosszságú 10 cm-es átmérőjű aluflex csővel oldottad meg.
Ez így valósult meg?
Most már hajlandó-e vagy kiszámolni, hogy
- hány négyzetcentiméter a 125 mm-es ventilátorok keresztmetszete
- hány négyzetcentiméter a 10 centis aluflex cső keresztmetszete
- hány négyzetcentiméter 70 db 11 mm-es cső össz-keresztmetszete
- hány négyzetcentiméter a 160-as cső maradék keresztmetszete (amit megmarad a 11 mm-es csövek mellett)
?
Pára:
Azt írtad az elején, hogy a ventilátoraid 180 m3/órásak.
Méeg tudod-e mérni valahogyan, hogy miután megterhelted őket a fenti rendszerrel, mennyi maradt ebből a 180-ból? Tehát mennyi lett a tényleges levegőcsere?
Elkészűlt a szellőzőrendszerem ,a vártnál alacsonyabb lett ahatásfoka kb 50%-os.a hangtompításra is ki kellene valamit találni,mert elég hangos. a csövezés 100-as aluflex ,5cm üveggyapottal szigetelve ,erre még akarok tekerni hőtükrös polifomot ,talán ez is csökkenti a hőveszteséget.az egészet egy kombi vezérlő működteti .Mozgás ,időzítő ,páraérzékelő, opciók választhatóak ,egyszerre csak eggyik.A páratartalmat nem tudom 60% alá vinni. Ha van valami jó ötlet, légyszi írjátok le ,köszi!
A lenyeg, hogy ne ereszkedjen meg. pl. ha gipszkarton alatt megy, akkor nem rossz ha raul a szerzetre (az ugyis 50-60cm-nent megy). Ne feletsd el leszigetelni!