Mégvalami a régebbi jószágokhoz. A gyártók csak arra összpontosítottak hogy lehessen kilenc izét huzigálni, mert az adja el látványban a cuccot. Meg legyen perka. Olyan hogy foldback, tapering, scanner vib, leakage, TG emuláció, swell, click, kétrotoros lezliszimuláció, full polifónia így összességében a VK7-nél jelent meg először 1997-ben. Persze azóta a számítástechnikában nagyon sok idő telt el aminek meg lettek a további eredményei.
Foldback: hogy az 1' regiszter csak F#-ig szól
Tapering: a regiszter különböző oktávokban eltérő hangerővel szól
Persze hogy volt szó. De csak az újabbról a DB3-ról. Bizonyos cuccokról nem szívesen nyilatkozom, mégha meg is van a véleményem. Amelyikről tudok jót mondani, már írom is. Ez gondolom észrevehető.
Ég és föld a különbség, nekem volt. Az árához képest nem szól rosszul a d9e/OB3 (60-70ezer), de pdl csak 8! a polifonia az ujabb tipus full polifoniájához képest (no glissando:-) és nem kezel csak egy manuált mig az ujabb tipus (a négyzetre emelt) ugy tudom használható két billentyüzettel is. De Sz Zsolt majd jobban kifejti (ha akarja:-), mert nála megfordult már mindegyik verzió... De azt hiszem volt már erről szó régebben.
Nem necces, csak rendes hardver kell ahhoz is. Jó hangkártya és tolókás midibillentyűzet. És számítógép.
A Viscount/Oberheim jó hangú darab, egyedül a fémes, sírós chorusvibrátót ne várd tőle. Ügyesen megoldották a szelektív billentyűzetet még ennél a kis modulnál is. Torzítója is finom, csöves jellegű. Hangja vastag, kiegyenlített, dinamikus. Szóval ahová lágy, búgó orgonahangzás kell, optimális. Pl. Pink Floyd, Genesis, vagy jazz vibrátó nélkül.
Mivel szerintem erősen necces a B4-es program hangzásban és kezelésben egyaránt, beruháztam egy Oberheim OB3^2 modulra. Ha végre billentyűzetet is sikerül szereznem, akkor majd elmondom, milyen.
Elkezdték digitálisan terjeszteni a Jackie Davis zenéket. Sőt, sok egyéb theatre műfajból is kiadtak 2LP-t egy cd-n. Jól szólnak nagyon, valószínűleg a mesterszalagról készültek mint a Jimmy Smith-ek. Részletek
Egy buta földelés hiba miatt leégett a hangfalam keverője. Végül is megjavították, és a tápegységben ment tönkre valami. (nem árulták el, hogy mi) Örömmel hazahoztam, de ugyan azt a hibát tapasztaltam, mint elötte, csak most megint működött a keverő. Azt gondoltam már elötte is, hogy földelési hiba, de hogy konstrukcióból ered, arra nem! Ez a keverő egy DJ. keverő. Két sztereó csatornát lehet keverni/ átúsztatni vele. A crossfader potija okosan egy külön lapra van felfogatva, és a keverő szétszedése nélkül könnyen cserélhető. Csak a baj ott kezdődött, hogy a gondosan lefestett lapocska miatt az a poti nem került testre, így mindent összeszedett amit csak lehetett, és brummogott, ha hozzáértem. Végül is a két rögzítőcsavar süllyesztékéből kivakartam gondosan a festéket, és most jó lett:-)
Utána a hangfal linearitásával kellett szórakoznom egy napig sok zenét hallgatva, mire megtaláltam az erre készített filémet amivel be lehet lőni a hangfalat. Ezt egy Cool edit pro nevű progival készítettem. Abban van egy generátor rész, ahol rózsazajt lehet előállítani fázisban, és ellenfázisban. Ezzel polaritás helyességet, és línearitást lehet legjobban vizsgálni leginkább fülre:-)! Ilyenkor, ha van valakinek equalizere, lehet tekergetni orrba-szájba amíg valami elfogadható ki nem jön a ládából:-) Nekem még a ládába be kellett ragasztanom az álló hullámok ellen egy pár darab közértben is könnyen hozzáférhető (ha jó vagy a közértesnéninél!) majonézes tubus tartókhoz. (kép mellékelve alul) A hatás megdöbbentő! Így már HI-Fizni is lehet a ládával.
A Roland zongorát, és a Hammondot hallgatva egy teljesen más hangszer szólalt meg mint elötte. Egyébként elötte Tehtube mestertől kapott Tony Monaco cd-vel teszteltem a hangfalat a ház megosztott örömére:-)
Sajna a közelmúlt zászlóshajó B3 klónjai nagyon drágák voltak. BX2, VK88 ~5e Eu. Nem véletlenül olyan ritkák. Kivéve a Viscount DB5-öse, ami szintén igen jó és lényegesen olcsóbb kb. 2,5e. Népszerűbb is. Viszont nem tudták azt amit 2002-től a NewB3, csak az meg sajna 15-20e Eu.
Ehhez képest volt gyakorlatilag forradalom a PC bázisú autentikus B3 másolatok. Még méretben, súlyban is javítottak. Full hangzás, felület 2.6, 3.6e Eu-ért. Azért ez nem volt semmi!
Nagyon szivesen :) Érdemes gyorsan leszedni a videókat, mert a YouTube nagy intenzitással takarít mostanság, nekem is levették az egyik videómat(Speed King).
Igen... és abban is biztos vagyok hogy ha bepillantást nyerhetnénk a színfalak mögé lenne min nevetni és egyben csodálkozni is. Ami az Emut illeti, hangilag teljesen nevetséges hogy a 600 éves hangmintáikat ma is újként (más csomagolásba) akarják 52-szerre eladni nekünk! És a dolog még az EIII samplernél kezdődött, mert az abból jövőket nyomták azokba a modulokba (egyedül a B3 volt kivétel) de a most megjelenő Longboard61-be is az a 32/64 megás sound chip lesz, mikor mások már 24/96 felbontásban gondolkodnak... :) Régen jó volt mert újnak számított, de manapság? (esetleg a régi analógok mintáival még tarolhatnak, de akusztikus hangokkal már egy alaplapi is kiröhögi őket... zongora és társai)
a tortacsatán nagyon jókat tudok nevetni, az orgonatörésen egyáltalán nem, csak bambulok bután, hogy eztmiért? a billentyűsük (aggrolites) amúgy bp-n jártakor Korg BX-3-on tolta, ami eddig a kedvenc klónom, azok közül amit próbáltam. sajnos már nem kapható, és az ára is igen magas(volt), de remek hangszer, a kolléga pedig nagyon jól tolta rajta. más: múlt héten vettem egy melodicát(Hohner Hm 26 made in germany), első felvételem, melyen az L122 adja a basszust és az akkordkíséretet itt hallgatható meg:
Amerikai orgona az. A legények is LA-ben működnek. Ráadásul ha analóg is, de fullcsöves. 99% hogy Lowrey TLO-R1 a típusa. Kint gyakorlatilag ingyér' vesztegetik, csak vigyék el. Többe kerül a cső bele mint maga a hanxer!
Ennek ellenére a látványelemmé tett rombolás helytelen magatartás, mint a hülye amarikai filmekben a tortacsata, mert az étel sem játék.
Nem csak mi tévedhetünk, vásárlók. Az igazság nem mindig odaát van :-)
Azok a régi moduljaik egész jók voltak, sőt, soxempontból ma is szépen megállják a helyüket. A B3 szimulációnál viszont az utóbbi 6-8 évben valóban lényeges fejlődés történt amibe már nem szálltak be.
Igazából min is véreznek el leginkább a klónok? A chorusvibrátón. Perka, click, leakage, regiszterek... itt is lehet hibázni a hangban, de többé-kevésbé mindenki megbírkózott a feladattal. Viszont a c3 vibrátóval a B4-ig (~kr.u. 2000) mindenki elvérzett. Mintha nem is volna fülük. Onnan a NewB3, Diversi, C1, VB3 már sokkal jobb úton, sőt kifejezetten jó úton halad.
Örülök,hogy fellbbentetted a fátylat a szörnyű titokról, mert egy vékony, magas fiatalember maradtál volna számomra :-))
Minden nyilvánosság hasznos a Hammond megismertetése szempontjából, mert itt is sokszor elhangzott már, hogy a "széles néprétegeknek" legtöbbször közömbös, hogy milyen a hangszer: valami orgona, oszt' kever rajta a billentyűs.
A videoklipen valami olasz orgonát vernek szét, a hátsó nagy függőleges panelen jellegzetes alu-serlegek alatt vannak a tranzisztoros alaphang-oszcillátorok rezgőkörei, és kazlakban láthatók a Ducati sárga metálpapír kondijai. Ha tévednék, sorry. (elnyűttem egynéhány típust )
Viszont találtam egy kis bohókás zenei oldalt, akinek van türelme, és szereti a régi extrém hangszereket, érdemes végigbogarászni :
Tehtube mester! Belinkelnéd mégegyszer azt a jutyúbvideóletöltő programot, amit legutóbb közzétettél! Légy szíves! Lelkiismeretesen visszakeresgéltem egész fórumot, de képtelen vagyok megtalálni azt a bejegyzést... (Ez, az a program volt, amivel mindenféle formátumban lehetett lementeni a videókat...)
én voltam a fiatalember! már küldtem postot, hogy aki teheti nézze meg! az L122-m látható és hallható 125-ös, egyrotoros, kétsebességes lezlivel, mindkettő fullcsöves, angol cucc, zongoraszállítók vitték a stúdióba. sajnos a jam session nagy stenkjében eltörtem a felső C-t a felső manuálon, de azóta már vissza pillanatragasztottam. a műsor tematikája amúgy a funk zene volt, és ezen kívül a ska-reggae tematikájú műsorban is játszom krsával, a paso zenekarom énekesével, sajnos azonban az a műsor bár jól sikerült, a tévések sikeresen félremagyarázták a dolgokat, és hiába mondtuk el, hogy a ska jamaikai, és a skatalites, a toots & the maytals, jackie mittoo, coxsone dodd, pinoeers, stbstb előadók találmánya és zenéje, a klipbejátszásokban csak madness, mighty bosstones, és GM49(!!) voltak, amik kb annyira ska, mint amennyire a boney-m funk, vagy amennyire a casio wk-1200 egy hammond b3. folytatom ontopic, ska-reggae videókkal, mind hammondos:
ez csak egy kis önkényes szemezgetés volt, de általánosságban elmondható., hogy a 60-as, 70-es évek jamaikai zenéjében (ska, rocksteady, reggae) igen fontos szerep jutott a többnyire ritmushangszerként használt hammondnak, sokszor használák leslie nélkül is.
Ha egyre gondolunk, Emuék csináltak több célterületre dolgokat: Vintage modult az analóg dolgoknak, Carnaval modult a latin típusú zenékhez, de volt nagyzenekari hangszerelésre is külön. Így nem rontották el egy minden egyben hangszerrel, mindenki azt vehette amire szüksége volt és ott tényleg a teljes minta memória a célterületnek volt kihasználva, nem furulya meg gitár hangszínekre. De ott a B3 is: színtiszta Hammond mintákkal. Ez jó volt a zenésznek és méginkább a cégnek mert többet eladhatott. :) Az Emu ezek miatt is úttörő volt akkor, meg magát a hangmodul koncepciót is ők hozták be a köztudatba! Az Orbit akkor olyan hiánycikk volt, hogy mikor megjelent, komoly ellátási problémák voltak belőle annyira vitték. És tényleg vaskos grooveok szóltak belőle. Ki volt elégítve mindenki ízlése, nem szűklátás ez szerintem. Az hogy a hammond modellezésük nem a mi igényeinknek megfelelő, abban rejlik hogy ők nem is azt akarták elérni. Gondolom ha egy eredeti hű fedélzetű hangszerre lett volna szükség, azt is megcsinálják de aki ilyet igényelt az úgy is az igazit használta. Magát az orgona hangszint visszaadni így egy ROM-player modulból, v samplerből egy jobb mintával gond nélkül meg lehetett valósítani az univerzalitás feladása nélkül. Pl azért nincs az Emu cuccokban leslie effekt sem, mert megmondták, hogy azt jól lemodellezni egy algoritmussal sokkal nehezebb mint a lassú és gyors mintákat felvenni és utánna egy okos gondolattal csak át kell keverni őket egymásból hangerőben... De nyilván egy sampler nyitottságából adódóan ez "Tube" módra, a saját elképzelésnek is nyitott utat jelentett amint tudjuk. :)
Lapoztam a TV-n, és örömmel láttam, hogy a magyar MTV 18-kor kezdődött műsorában egy magas vékony fiatalember bemutatta a stúdióban ülő gyerekeknek a Hammond orgona rejtelmeit, ami egy kis örömzenébe torkollott a műsor végén a nézők közreműködésével. Végre elindult valami a hangszerünk népszerűsítése érdekében !
Szűklátókörű gondolkodás. Volt egy cél piaci szegmens és már másban nem is tudtak gondolkodni, Creativitásuk leragadt ott. A félprofi otthoni/stúdiós felhasználóknál.
Én is csodálkoztam '97-ben kezdő szempleresként hogy Biljarski Emil, a Korai öröm billentyűse beépített vinyóval ezt használja fellépésekre. Aztán ha nem is tudtam (akartam) akkor még beépíteni a vinyót, de az akkori kikevert kedvenc Ensoniq Hammondjaimat bemintáztam és 3 floppyról töltöttem be koncertek előtt. Persze akkor is a jófajta Allsound LA2700 lacin szólalt meg, nem magában. Nemrég kaptam erről a megoldásomról egy félórás videót amit 10 éve vettek föl, nagyon megörültem neki.
10-15 éve a teknősöknek külön gyártott ilyen motyót az Emu! Orbit és PlanetPhatt modul szériák voltak azok, persze nem kizárt hogy samplert is használtak, de azok főként stúdiókba, filmscore dolgokban működtek, pláne mikor 1m. Ft-nak megfelelő összegért adták bővítetlenül... Csak jóval később kezdtek zuhanni az árak. 2003-ban még 4-5 kilóért adtak használtan egy E6400-at. Ma? 80 és 140 között megy. Amúgy a teknősök nagy gyártója a német Quasimidi volt még! Ami viszont érdekes hogy eleve a samplerek több kimenettel jöttek. Hogy nem jutott eszébe az Emunak hogy ők is vonal mintákból csináljanak hammond modult? Még a nagy samplerek leslie orgona mintái sem közelítik meg a B3 modulom célirányosan erre készült hangjait és ez sem teljesen tökéletes. (mondjuk igaz, eleve sound track felhasználásra lett csinálva nem egy élő Hammond leváltására)
A Hammond orgona kifejezetten élő műfaj. Ez a fajta hardev ellenben stúdióbeli, otthoni felhasználásra készült szerintem. Hanxerelők, filmzenészek, vagy csak otthon szintidiszkóbugyborékoltatók lehet a célközönség. Persze ha belegondolok hogy a nagyon is bevált szemplerem 10 éve a tehhnósok legkedveltebb masinája volt... :-)
Sohasem szerettem a mindent egybe alapon készült dolgokat. Ezért nem vettem mini/midi tornyot. Szerintem is egy kicsit távol esnek a kezelőszervek a zenésztől. Játék közben meg valószínű nem is lehet őket pontosan kapcsolgatni. Viszont, ha koncert elött be van lőve a cucc, és csak a képernyőt kell bökdösni, még használható is lehet. Azért az itthoni nagy vasat nem adnám egy ilyenért az tutti!:-)
Távolról ugatja orgonálás szempontjból a rendes hangszereket. Vakítás. Nem csak a kütyük, bizgyentyűk száma a lényeges. Nemcsak hangkeltés van, hanem ergonómia is.