Keresés

Részletes keresés

bm613 Creative Commons License 2011.05.24 0 0 2410

Az oldalon van pár videó a 2004-es jökulhlaupról, viszont a helyszín közelében, a Skaftafell nemzeti park infócenterében lehet a 96-osról is videót nézni. Elég durva, amikor paneltömb méretű jéghegyeket dobál az áradat.

Előzmény: rumos14 (2407)
Barbárka Creative Commons License 2011.05.24 0 0 2409

Sziasztok!

 Még egy cikk a jökullhaup-ról, szintén hiteles forrásból (Földgömb folyóirat):

http://www.afoldgomb.hu/ko-kovon/611-jegkitoeres-izlandon?fb_ref=article_head&fb_source=other_oneline

Üdv:

B.

 

Ui: Hogy én sosem bírok pont ilyenkor ott lenni... :-/

Előzmény: Vargabetű (2406)
Vargabetű Creative Commons License 2011.05.23 0 0 2408

Szia!

Ez is jó cikk, még nem olvastam idáig.

 

Durva lehetett. hát igen, nem egy életbiztosítás, ha másfél km-re a fejed fölött van egy kb 3200km3-es gleccser, benne néhány jégalatti vulkánnal. De az ilyen szélsőségektől szép Izland!

Jó utat-jó szelet:VB

Előzmény: rumos14 (2407)
rumos14 Creative Commons License 2011.05.23 0 0 2407

olvastam erről: http://fu.web.elte.hu/irasok/ttt-25.html

figyeljük az eseményeket és reménykedünk. szerintem 2 hónapig nem lesz aktív a vulkán, inkább az a kérdés, hogy lesz-e jokulhlaup, mert ha nem járható az 1-es út Vatnajokull alatti része, elég nehéz lesz a körút megvalósítása. megjegyzem, '96-ban két hét alatt újraépítettek mindent.

Előzmény: Vargabetű (2406)
Vargabetű Creative Commons License 2011.05.23 0 0 2406

Igen, én is. Továbbá azt is, hogy nem lesz pusztítás.

 

((( A Grimsvötn produkált már a múltban is cifra dolgokat, ilyen pl a jökullhlaup. Itt látható egy hídroncs, ezt a gleccser alól előtörő Duna méretű áradmány-folyó pusztította el. A Vatnajökull alatt tó keletkezett, megemelte a jeget, kb 50 km-t folyt alatta, és a déli gleccservégen a felszinre bukkant. A lezúduló víz-jég-szikla keverék mindent vitt..)))  Fotók a netről.

 

 

térképes magyarázat a régebbi jeges árvízhez

 

Előzmény: rumos14 (2405)
rumos14 Creative Commons License 2011.05.23 0 0 2405

köszi, ez érdekes volt.

én abban bízom, nem kicsit, hogy nyárra nyugi lesz, és legfeljebb a szokásosnál piszkosabb jokulsarloni jégtáblák emlékeztetnek a kitörésre.

Előzmény: Vargabetű (2404)
Vargabetű Creative Commons License 2011.05.23 0 0 2404

A kitörésről ezt írják a szakértők ( már nagyobb, mint az Ejafjallajölkull kitörése volt tavaly)

Grimsvötn kitörés: rövid helyzetértékelés

A szombat este kezdődött Grimsvötn kitörés ismét lázba hozta az embereket (legalábbis egy részüket). Előre lehetett jelezni ezt a kitörést? Kell-e újabb légtérzártól tartani? Ha ez a vulkáni hamufelhő jóval nagyobb, mint ami tavaly az Eyjafjallajökull kitörés során volt, akkor most nagyobb veszélyben vagyunk? Meddig fog tartani a kitörés? Lesz ennek klimatikus hatása? és így tovább, és így tovább...
A Grimsvötn kitörését gyakorlatilag a kezdeti óráktól követjük, rengeteg információt összeszedve és annak fontosabb elemeit folyamatosan megosztottuk Olvasóinkkal.
Rövid helyzetértékelés, mi történt és mi várható.
A Grimsvötn jelenlegi kitörése az elmúlt 50 év legnagyobb vulkánkitörése Izlandon, a Grimsvötn történetében 100 éve nem volt ekkora kitörés. A radarképek alapján a kitörési felhő 17-20 km magasra emelkedett, színe - sötét és fehér (azaz vulkán hamuval és vízgőzzel telített) - jellemzően visszaadja a kitörés mechanizmusát, azaz forró magma és gleccservíz keveredése okozta a heves robbanásos kitörést. A 17-20 km meglehetősen magas, ezen a területen ez azt jelenti, hogy a sztratoszférába is bejutott a vulkáni hamu. A magas hamufelhő oszlop azt jelenti, hogy hihetetlen nagy intenzitású volt a kitörés, azaz hatalmas tömegű vulkáni anyag hagyta el a kürtőt, becslések szerint másodpercenként legalább 10^7 kg tömegű, ami az Eyjafjalljökull kitörésnek több mint százszorosa! Mit jelent ez a számadat? Azt, hogy másodpercenként több mint 5500 db hétüléses Ford Galaxy Ghia robbant ki a vulkánból...

Vulkáni hamufelhő a Grimsvötn tűzhányó felett (Forrás: AFP/Getty Images)


A felfelé tornyosuló hamufelhőből több tíz km körzetben rövidesen sűrű hamueső indult el, ami feketére színezte a Jökulsárlón gyönyörű világoskék jégtábláit is. A repülőgépeknek már kezdetektől kerülőutat kellett tenniük, vasárnap délutánra aztán lezárták Izland legnagyobb repterét, Keflavikban. Miért nincs most akkora káosz? Ennek több oka is van: egyrészt, ahogy azt korábban is jeleztük a Grimsvötn által kibocsátott vulkáni hamu szemcsemérete nagyobb, mint az Eyjafjallajökullé volt. Ez azt jelenti, hogy a hamufelhőből jóval korábban kiesnek ezek a szemcsék és kevesebb utazik a szelek szárnyán messze tovább. A nagyobb szemcseméret oka valószínűleg a magma/víz arányának különbözősége és a bazaltos magma gázbuborékokban való eltérő telítettsége lehet (az Eyjafjallajökull kitörés során szilícium-dioxidban jóval gazdagabb magma tört ki, amelyben nagyobb mennyiségben voltak már jelen gázbuborékok már a gleccservízzel való találkozás előtt is). A másik ok az időjárási viszonyok. Az uralkodó szélirány most inkább észak felé téríti el a hamufelhőt és nem kelet felé küldi, ahogy az tavaly történt. Meg kell azonban jegyezni azt, hogy az előrejelzések szerint holnapra Norvégia északi részét már erősen megközelítheti a hamufelhő és Nagy-Britannia felé is közelít, de még megnyugtató távolságban marad.
Mi lesz a következő héten? Figyelni kell! A Grimsvötn kitörései többnyire nem hosszúak, többnyire néhány napig, maximum 1-2 hétig tartanak és a kezdeti időszak mindig intenzívebb. A hamufelhő magassága valóban, most már nem éri el a 10 km magasságot. Azonban figyelni kell az időjárási viszonyokat és természetesen magát a tűzhányót is, a kitörés jellegének változásait!
Végül, lesz-e a kitörésnek klimatikus hatása? A hamufelhő kén-dioxid tartalma jól kivehető Izland felett és ennek egy része biztosan bejut a sztratoszférába, azonban a kibocsájtott anyagmennyiség és ezen belül a kén-dioxid mennyiség még bőven nem elegendő, hogy összefüggő kénsav aeroszol felhőt képezzen a sztratoszférában, ami visszaverheti a napsugarakat.
Végül, mennyire volt váratlan a kitörés? Is-is. Alapvetően nem volt váratlan, mert már hónapokkal korábban voltak erre jelek, azaz kétség nem volt afelől, hogy rövidesen kitör a Grimsvötn! A kérdés persze az, mit jelent a "rövidesen". Ez a vulkánok esetében hetek-hónapok lehetnek, ennél pontosabbat nem lehet mondani! Azaz ebből a szemszögből nem volt váratlan ez a kitörés! Ugyanakkor a korábbi napok-hetek viszonylagos nyugalma után hirtelen indult meg a kitörés, előtte csupán néhány órával kezdődtek az intenzív földrengések. Ez azonban nem meglepő az izlandi vulkánok esetében, hasonlóképpen működik a Hekla is (a következő izlandi kitörés rövidesen itt lehet...).

Tovább »

forrás: Blogspot.com

 

Előzmény: ovarnet (2403)
ovarnet Creative Commons License 2011.05.22 0 0 2403

Kitört a legaktívabb izlandi vulkán

A Grimsvotn-ból kitörő füstoszlop elérte a polgári gépek repülési magasságát, de a tudósok szerint valószínűleg nem okoz a tavalyihoz hasonló káoszt. Tovább »

forrás: Index.hu

Törölt nick Creative Commons License 2011.05.09 0 0 2402

Logikusan hóolvadáskor a legkevésbé.

Előzmény: Haja (2400)
Barbárka Creative Commons License 2011.05.09 0 0 2401

Bizonyos utak még július elején sem... :(

Előzmény: Haja (2400)
Haja Creative Commons License 2011.05.08 0 0 2400

Ezek szerint a felföld még nem nagyon járható :)

 

Előzmény: ovarnet (2398)
Haja Creative Commons License 2011.05.08 0 0 2399

Az útvonal még nincs meg, majd csak most állunk csak neki komolyabban tervezgetni, hogy merre is menjünk.

 

 

Előzmény: rumos14 (2395)
ovarnet Creative Commons License 2011.05.06 0 0 2398

Egy hasznos link az útak állapotáról: link

ovarnet Creative Commons License 2011.05.06 0 0 2397

Jé egy ismerős :)

 

ovarnet Creative Commons License 2011.05.06 0 0 2396

Akkor had fájdítsam tovább a szíveteket ;)

rumos14 Creative Commons License 2011.05.06 0 0 2395

mi is. mármint Nissan Terrano, kézi váltású. ezt biztosra mondta a cég, azt nem tudták még megmondani, hogy milyen motorral lesz. van tehát több Terrano.

mi júl 26-án vesszük fel az autót, az útvonalatok engem is érdekelne.

Előzmény: Haja (2393)
Vargabetű Creative Commons License 2011.05.06 0 0 2394

Szia!

Merre mentek? Mi július elején megyünk.

üdv:VB

Előzmény: Haja (2393)
Haja Creative Commons License 2011.05.05 0 0 2393

OT 4x4 kategória, ami elvileg Nissan Terrano, de a visszaigazolás alapján ez szerintem nem biztos. Amúgy július végén két hétre, jobban mondva 13 teljes nap.

 

Előzmény: rumos14 (2392)
rumos14 Creative Commons License 2011.05.05 0 0 2392

milyen autót béreltek és mikor mentek?

Előzmény: Haja (2391)
Haja Creative Commons License 2011.05.05 0 0 2391

Végül mi is az iceland car-nal kötöttünk ki, ők voltak a legolcsóbbak, kössz a tippet. Remélem ott is lesz az autó a reptéren :)

Végül úgy döntöttünk, hogy nem variálunk, végig terepjáró lesz, ki tudja mi jön szembe útközben, meg négy embernek kellett volna egy Passat, és bár nyertünk volna vele valamennyit, inkább nézelődünk, minthogy bukjunk fél napot a visszaúttal.

 

Előzmény: rumos14 (2362)
ovarnet Creative Commons License 2011.05.04 0 0 2390

Norvégiában is fogynak a glecscerek:

 

Briksdalen:

 

 

Előzmény: Vargabetű (2389)
Vargabetű Creative Commons License 2011.04.21 0 0 2389

ja, ja. csak Norvégiába nem készülök menni,. Ausztriában oké, bökkenő, hogy a felmelegedés miatt sitthalommá válnak a hegyek egyes részei. Erről szívesen értekezek bővebben is, de nem akarok OFF lenni.-szmályling

 

Jó utat-jó szelet:VB

Előzmény: czy (2388)
czy Creative Commons License 2011.04.20 0 0 2388

Van "kéznél" Norvégiában is :-) (Sőt, Ausztriában is.)

Előzmény: Vargabetű (2386)
Barbárka Creative Commons License 2011.04.20 0 0 2387

Mi asszem a jobb oldalin mentünk, de az is gyötrelmes volt. :)))

Előzmény: Vargabetű (2386)
Vargabetű Creative Commons License 2011.04.20 0 0 2386

Szia, kösz a gyors választ. Hasznos részleteket írtál, figyelembe fogom venni az út során. Ha lesz térkép - neked, vagy nekem - akkor ezt a Kverkfjöll gleccseres utat majd pontosítsuk. ( én csomó gleccseren voltam az Alpokban, de most a családdal is meg szeretném ismertetni. Mielőtt végleg leolvadna.  Izlandon meg "kéznél" van, nem kell 3000-4000 méterre fölmászni.).

 

Dettifoss: jól gondolom, hogy a folyó nyugati, azaz bal oldalán bemenő, alsóbb rendű úton érdemesebb megközelíteni?

 

Jó utat-jó szelet:Vargabetű

Előzmény: Barbárka (2385)
Barbárka Creative Commons License 2011.04.20 0 0 2385

Az Askja és a Kverkfjöll között lassú, de nem nehéz az út. Eleinte egy horzsakővel beszórt sík részen halad, aztán folyóátkelés (hídon, nagyon látványos, sötétszürke zuhatag a folyó), majd iszonyat zötyögős, billegős, hullámvasutas út Kverkfjöllig. Semmi bonyolult nincs benne, csak bazaltpuklikat kell kerülgetni és nagyon poros (ez persze minden felföldi útra jellemző, érdemes bezsákolni és lefóliázni mindent).

Az általunk bejárt felföldi utak nagy része sima murvaúton haladás, semmi trükk. Néhány homokos, rézsüs, kőmezős rész, meg a gázlók. Az Askjához vezető úton vannak gázlók, de nem vészesek, felező kettesben simán átmész, csak fékezni nem szabad. A Nydalur-i gázló az nem volt vicces, ott rendesen emelgette-lökdöste a kocsi közel három tonnáját a folyó, de végülis megvolt az is.

 

Mi egyedül az utak apró barázdáitól kaptunk frászt. Tavasszal (főleg a frekventáltabb) burkolatlan utakon karbantartás céljából végigmennek egy lánctalpas-szerű géppel. Ezzel egyengeteik el a tél okozta huplikat. A lánctalp apró, keresztirányú barázdákat hagy, mik szétrázzák az ember lelkét, kilazítják a csavarokat és a fogtöméseket. Helyenként az idegbaj határán voltunk miattuk, pedig ugye a Patrol se a kis fűnyíró-kerkeiről híres. :) Ha nagyon gyorsan mész, kevésbé érezni, de igazából a "bigfoot"-gumik jelentenék a megoldást. A legrosszabb az 1-estől az Askja felé induló rész volt, meg a Dettifoss-hoz vezető út.

 

Ami nagyon megnyugtató, hogy folyamatosan járja a felföldi utakat egy terepjárós "turistarendőrség", akik mindenkit megállítanak, megkérdezik, rendben van-e minden, ha kell, segítenek, jó tanácsokat adnak stb. Szóval ha elakadsz, jó esélllyel egy-másfél napon belül jön segítség. :) Telefonszámuk is van, csak hát az ugye sok helyütt haszontalan.

Még mindig nem kaptam vissza a térképemet, azért nem írtam neked részletesebben. :)

 

A gyalogos turistautak rendszerint jól jelzettek, eltéveszthetetlenek. Mi a gleccserre is vezetés nélkül mentünk fel Kverkfjöllnél. Hágóvas volt a  lábunkon, meg vittünk egy kötelet, de ennyi. Nyáron, amikor erőteljesen olvad és nem fedi őket hó, nagyon jól láthatók a gleccserhasadékok (ott az alsóbb részeken legalábbis), nem potyog beléjük az ember.

 

Előzmény: Vargabetű (2384)
Vargabetű Creative Commons License 2011.04.19 0 0 2384

És Askjától Kverkfjöll  irányában jártál? Az nem volt mocsaras?

 

Terepjáró vezetéstechnika szempontjából milyenek voltak a nezebbnek nevezhető részek - úgy általában? Durva emelkedő/lejtő, mély homok, oldallejtés, folyóátkelés, stb?

 

Gyalogtúrákon voltál? Jelzések eligazító táblák mennyire vannak? ( neten sokat láttam, de ez még ugye nam jelenti azt, hogy azok elegendőek is)

 

:VB

Előzmény: Barbárka (2383)
Barbárka Creative Commons License 2011.04.18 0 0 2383

Igen, ott van a mocsaras rész (az volt lezárva).

Előzmény: Vargabetű (2380)
Barbárka Creative Commons License 2011.04.18 0 0 2382

Nem, mert le volt zárva. "Csak" a helybéli kollégák, ott megismert terepjárósok és a felföldi (szintén terepjárós) mentőszolgálat tagjaitól szedetm az infót (mármint a neten kívül). :)

Előzmény: Vargabetű (2380)
Törölt nick Creative Commons License 2011.04.15 0 0 2381

Szia!

 

Napokig.

http://marosffy.hu/izland/

 

Visszavágyok a fjordokhoz:-)

 

LR

Előzmény: Vargabetű (2379)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!