Mit vársz, amikor egy alap primitív sima körforgóban is súlyos szellemi kihívás az irányjelző használata? Bárhol megnézed, 10-ből 3-4 biztos nem használja.
Egyébként nem az Ecseri-n veszi, mert ott már csak műkincs forog. Haver csinálja nekik "okosba". Mint a diplomát, nyelvvizsga bizonyítványt, érettségit.
Egyes polgártársaknak diploma, két nyelvvizsga, tereptani, térképészeti és tájékozódási tanfolyam kéne, hogy el tudják dönteni, melyik sávba soroljanak a turbó körforgalom előtt. Borzasztó nehéz lehet a tájékoztató tábláról kiválasztani az úticélt (Budapest, Diósd, Pécs, Érd-centrum, bevásárlóközpont). Ebből látszik, hogy sokan az Ecserin vették a vezetői engedélyt.
Régóta nézegetem, Érd-Alsónál, az alagút fölött meg kellene nyitni a gyalogosátkelőt. (kismama, nagymama, kerékpáros, járógipszes, fájós derekú, stb részére) És akkor tényleg lehet sétálni a gimnáziumtól a Ref. temlomig.
Ezzel az egész körforgalommal egy nagy baj van: hogy Magyarországon épült. Tudni kéne használni, és persze időben el kéne tudni dönteni, hogy merre akar menni...
Féltem tőle, de szerintem jól használható, egyedül az ügyeskedők és azok okoznak problémát, akik nem tudják eldönteni a tábla alapján, hogy hová is soroljanak.
2010-et írunk.Fillérekért van mobil tábla, pont olyan mint a sebességmérő.Kirakod és időtől függően prograsmozod.Reggel 6 és este 8 között 30, utána 50.
És ezt nyugodtan lehetne fix kamerával egyberakni.Ennyi nem több.Csak minimális parasztlogika kéne hozzá hogy működhessen a világ.De itt nincs.
Az emberek jobban észreveszik a macisajtot vagy a Stop! táblát, ha az körfögó elött van? Ha vagánykodik, vagy be van b.szva jobban tiszteli így, mintha sima kereszteződés elött lenne?
Az autó elött egy csengős ember sétál és hangosan figyelmeztet a közelgő életveszélyre. A csengő kiváltható kürttel, trombitával, furulyával, kolomppal. Modern helyeken megafonnal és villanyos nínó kürttel.
Májusban sajnos újabb tragikus baleset történt a Vadlúd út és a Tárnoki út kereszteződésében.
Motorost ölt a lovaskocsi.
Egy lovaskocsi ki akart hajtani a Vadlúd utcából és feltételezhetően nem adott elsőbbséget a Zámori utcában közlekedő motorosnak. Hogy az ütközést elkerülje, félrerántotta a motort, az árokba hajtott, felborult és a helyszínen meghalt.
Meddig kell még várni, hány embernek kell még meghalni? Ha már létezne a körforgalom, valószínűleg nem történne ilyen súlyos kimenetelű baleset.
Félre értettél. Szívemből egyet értek veled (és ezt gyakorló ökoépítészként és épített környezeti aktivistaként is mondom), de a folyamat sajna nem ez. Míg régen az utak kereszteződésében virágzó városok nőttek, most a településeket elkerülő utakba ölünk korábban sosem látott energiákat. Hogy maga a folyamat valóban nem kedvező, ezt az EU is felmérte már, s újabban pályázati pénzt egy ideje csak úgy ad ilyenekre, ha az érintett település vállalja, hogy X év(tized)ig az elkerülő mentét nem sorolja magasabb hasznosítású területté.
A busz nem az iskola kapujában áll meg sok helyen, hanem a közeli főút egyik védett öblében. Onnan meg sétálnak a gyerekek, vagy eleve gyalog, biciklivel mennek iskolába.
Vannak olyan városok, ahol a törekvés az általam leírt úthálózat. A lokális utcákon is van tömegközlekedés, de az is előfordul, hogy csak a busz és a bicikli mehet oda be a gyalogosokon kívül. Attól, hogy valahol busz közlekedik, még nem biztos, hogy az főút és ez igaz fordítva is.
Az, hogy az áruházak kitelepülnek az elkerülő utak csomópontjához, nem feltétlen jelenti a belvárosok kiürülését. Rengeteg helyen látni, hogy bár a bevásárló központok a város szélén vannak és ott találnak helyet a cipészek, gyógyszertárak, de még a hivatalok is, a belvárosokban pezseg az élet az éttermektől, civilizált kocsmáktól, szórakozó helyektől, de ott találhatóak a turistákat vonzó ajándékboltok, kézműves boltok, pont úgy mint a hobbit szolgáló vadász, horgász boltok, vagy az elegáns szalonok. Mindezek remek harmóniában vannak a közparkokkal, múzeumokkal, galériákkal, templomokkal és a helyiek ilyen helyeken szívesen sétálnak, pihennek pont úgy mint a kíváncsi idegenek.
Úgy gondolom és úgy látom, hogy a világ változik. A városközpont továbbra is maradhat központ, de a funkciója már nem feltétlen szolgáltató funkció, sokkal inkább kulturális és szórakoztató. Erre nem kicsi az igény és ez sem kevésbé a természeténél fogva alakult így. Az emberek szívesebben vásárolnak meg mindent egy helyen, mint boltról boltra cipeljék a nehéz bevásárló szatyrokat. Az autó is kisebb gond, ha leparkol egy helyen, valahol a város szélén és csak teli bevásárló kocsit kell beleüríteni, mint sok másik autóval cammogni a kis áteresztő képességű városi utakon boltról, bolrta megállva. Ma már nem cekkerrel járnak az emberek bevásárolni így a városközpont erre nem praktikus. De más területen továbbra is komoly igény van rá.
A dolog természeténél fogva ilyen: azért ott van az intézmény, mert a főúton könnyű megközelíteni. Illetve azért van ott a főút, mert az intézménybe megy. Divat és szükség mostanában elkerülő utakat építeni. Ami mellé aztán odatelepülnek az áruházak, cégek, a belváros meg kiüresedik.
Ha az iskola nem a főútvonal mellett lenne, akkor a busznak be kellene mennie a lakóutcába utána. És az az utca ettől válna főúttá.
Szerintem az a baj, hogy szerencsétlen kényszerhelyzetből, mindenki úgy akar kijönni, hogy ezért áldozatot ne kelljen hoznia.
Az ideális helyzet egy olyan város volna, a városrészek között, azokat összekötő gerinc utak volnának, jól elkülönítve a lakott részektől, kevés csomóponttal. Az városok körül, meg elkerülő utak, ahová ezek a gerinc utak vezetnek csak de minden egyéb módon gondosan el volna kerítve a lakosoktól.
Egy ilyen helyzetben, elvárható és kivitelezhető volna, hogy lokális utcákban max 30 lenne a tempó, vagy még ennél is lassabb. De a gerinc utakon, korlátozás nélkül lehetne akár 70-el behozni az eből fakadó lemaradást. Az elkerülő utakon, meg akár 100feletti tempóval autózhatna, aki be sem akar menni a városba, vagy elhagyja azt.
Érd sajnos nem ilyen. Sok város nem ilyen sőt, talán nincsen is ilyen város. Nem hiszem, hogy Érden ez kivitelezhető volna. Így meg kell maradni annál megoldásnál, hogy mindenki kicsit enged az igényeiből és hagyja élni a másikat. Én sem tartom helyesnek, hogy karácsony éjszaka, mikor minden gyerek a fa körül zsibong, az iskola előtt 30-al szabad csak menni. De pont így nem helyes, hogy az emberek fittyet hánynak még az eredeti 50-es korlátozásra is.