Nem tudom, hogy mennyire különleges, de a minap láttam 1-2 Marvint a Pólusban, 25-30 rugó volt darabja... Az enyém sacc 15 éves, apám vette hajdanán. Most valami quartz-al nyomul, én meg nemrégiben kitisztítattam a Marvint és azóta békésen ketyeg... Viszont sokkal békésebben jár mint a Seiko.. A Seiko sokkal gyorsabban ketyeg....
Nem tudja valaki, létezik a Marvinnak honlapja?
Ksasa!
Huha!En egy teljesen 'atlagos' Marvinra gondoltam,de latom,ez vmi. kulonleges.Eredetileg valoszinuleg tenyleg cseppmentes volt,max. uszasig,de a tomitesei eloregedhettek.Komolyabb oras tudhatna esetleg csinalni vele vmt.,de nem biztos.De igy is kulonleges,ahogy leirtad,szep is. A kvarcora is biztosan jo,de a mechanikus az igazi!(swiss). (figyeltel,Prof?) :)
te_o
A Marvin tényleg nem rossz, csak nem bírja a vizet... Pedig csavaros a hátulja és egy mittudoménmi, valami polip, vagy vizicsillag van a hátulján. /5 csápja van/ És annyi van ráírva, hogy waterproof... 17 köves, felhúzós, nem automata, acél ház, fehér számlap, acél mutatók, az egész óráknál kis fém kockák kereszt diszítéssel. Pontossága kb +15 +20 mp /nap.
Egyébként az az Olma mutatós quartzom is svájci. Pontossága havi 2mp + /És 7 köves./
Látod, még én is tanulhatok :-))
Egyébként, amíg a FORTIS-t nem láttam, az OMEGA Speedmaster volt az az óra, ami a legjobban tetszett (pont egy úrhajós dok. filmen láttam először, és sokáig nem is tudtam milyen), és még most is dobogós. Főleg az új széria, amiből volt is 1 az utolsó Óra Magazinban.
Akkor viszont vagy speciális modellt kapnak a NASA fiúk, vagy nem értem, mert a bolti órákon az áll hogy "Water Resistant 30M", ami kevésnek tűnik. Jól gondolom ?
Majd összeszedem a gondolataimat, most csak röviden.... :
Eddigi méréseim szerint a napi átlag járáspontossága +8 és +12 mp között volt. /Állandóan hordom, éjjel nappal/ Sötétzöld számlapos, fehér mutatók, piros másodpercmutató.
Biztonsági csattos acél óraszíj van rajta. Menetes hátlap, közepén betekintő üveggel. Magyarországon ezt nem forgalmazták, tudtam meg a Seiko szervízben.
Kerestem a neten, de nem találtam képet róla. A szerkezet 21 köves 7S26. Azt hallottam, hogy ez ketyeg az 5-ös sorozatban is, de azoknak a tokozása csak cseppmentes. Ez a tokozás sokkal brutálisabb....
Hali!
Hogy ti hogy raertek hetvegen! :)
Prof!
Ne tessek mar a japan orakat egy Chronoswissel osszehasonlitani!A Suzukit sem a Maseratihoz merik!A maga araban,a maga szintjen jok,ehhez tartom magam.(Igaz hogy nekem sem ilyen van :) .Akkor nem lennek itt.)
Az uzletekrol:hogy a kis magan ekszeruzletkben lammak,az meg elmegy,de nekem az boki legjobban a csoromet,hogy az Orexnel is,a legtobb kis uzleteben annyira nem hozzaertok,raadasul meg soxor bunkok is(foleg ha nem nezik ki beloled a fizetokepes keresletet),hogy az mar nem emberi.Hiaba,felig-meddig meg allami a feeling,a ga'rda legalabbis.Elnezest a negativ reklamert,de szerintem megerdemlik.A Poenban meg nem jartam,Zenith van? :)
Ksasa!
Na,az a Marvin mar jol hangzik!Egyebkent ugy tapasztaltam,hogy elegge sok regi Marvin fut az emberek(idosebb korosztaly) kezen.
slr!
En ugy tudom,rovidebb allas nem arthat meg neki,de az allassal az az alapveto baj,hogy huzamosabb ideig nem hasznalva besurusodik az olaj,es ez kesobb problemakat okozhat.Mar csak az a kerdes,mi a hosszabb es a rovidebb. :)
JamesTKirk!
Manualisan tulhuzni tudtommal lehetetlenseg.Legalabbis ertelmes modon nem lehet,ui. ez a rugo egy olyan kulonlegesen edzett acelszalag,amit elszakitani hatalmas erore lenne szukseg,amit a kis felhuzokoronan at kellene kozolni vele...DE!Van egy erosebb dolog is,mint mi:a homersekletvaltozas hatasa.Ha kezmeleg orat felhuzol,majd az hirtelen lehul,akkor a feszes rugo osszehuzodna,de nem tud.Ha ez tul van a turesen,elpattan.Ezert nem javasoljak este huzni az orat,levetel utan.Bar ekkor azert nem olyan gyors a lehules,meg azalatt mar az ora is lejar valamennyit,de jobb a biztonsag.Egyebkent meg a rugo is eloregszik,ekkor altalaban a rugohazhoz vagy a tengelyhez valo rogzitesenel torik el,ott van kiteve leginkabb hajlito igenybevetelnek(ezert is lagyitjak ki ott).
te_o
"Ha jól tudom a FORTIS volt az eddigi egyetlen óragyártó aki ki merte próbálni az órát a világűrben (az űrséta során a szkafanderen KÍVÜL hordják az órát, és működik állítólag).
"
Te aki at Enterprise-t kormányozod, kérlek vedd elő a videotárból az Apollo 13 c. többszázéves filmet, abban van egy jelenet, amikor öltöztetik a szkafanderba Jim Lovell-t, Jack Swigert-t, és Fred Haise-t. A "beugró" J. Swiger a két kezét széttartja, az egyikre a kesztyűt, a másikra az Omega Speedmaster-t csatolják kívülről!
Az Omega a Nasa hivatalos szállitója 196x-ota.
Ha akarsz olvasni itt lehet:
http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/alsj/a14/a14.eva1prep.html
"[Mitchell - "That's a regular Omega watch and stopwatch. But with a long band on it so that it would fit around the suit, with a Velcro strap. It's amazing how much time got spent on the urine problem."]"
Amstrongék a Speedmastert a szkafanderen belül hordták, úgy tudom (és felhúzós volt ráadásul, nem automata). Én is azért hiszem el, mert a kedvenc márkám a FORTIS, de nem zárom ki a lehetőségét, hogy egy jó marketingfogás az egész (ami ciki lenne ...).
James! Nem egészen pontos az információd. Vagy legalábbis én a magam részéről kis fenntartással kezelem azzal együtt, hogy a Fortis az egyik kedvenc óramárkám (az első „igazi” órám Fortis lesz áprilisban). Nem szabad elfelejteni, hogy Armstrongék 69-ben mindannyian kaptak egy-egy Omegát, azzal repültek az Apollo 11, majd a leszállóegység fedélzetén. Hogy az űrben hordták-e, nem tudom, de elméletileg nincs kizárva, hogy a szkafander alatt rajtuk volt.
Az űrben viselésnek két fontos macerája van: az egyik a (majdnem) tökéletes vákuum, amelyet az órának vagy teljesen légmentesen kell kibírnia (és logikusan nem szabad szétdurrannia), vagy szuszognia kell, és akkor holt mindegy neki (bár a billegő légellenállása szempontjából elvileg nem mindegy, de ezt megkérdezem). A másik fontos macera a hőmérséklet. A napsütötte részek ugyanis (mint írtam), adott esetben akár 200 Celsius fokra is felmelegedhetnek, míg a nap által nem ért részeken (a föld árnyékában) lassú lehűlés (hőközvetítő közeg híján kicsit lassan hűlnek a dolgok odafent) során akár az abszolut 0 fok környéki hőmérsékletűre hűlhetnek. Namost ennek az óra mechanikájára igen nagy befolyása kell legyen. Fene tudja. A Fortis katalógusában van kép, ahogy rábiggyesztették az órát a szkafanderre, de hogy ezt kint az űrben is így hordanák... Megkérdezem majd egy haveromat, ő hosszú évek óta figyeli nem hivatalosan a MIR ügyködéseinek (abszolute nem publikus) tv közvetítéseit. Hátha mond valami okosat.
Köszönöm a választ, valahogy logikusnak tűnt, de nem volt a kezemben még "modern" mechanikus óra, automata meg egyáltalán nem. Pl. ha van egy kronométer minősítésű órád, amit tényleg kronométernek használsz, akkor felmerülhet az igény, hogy pontosan be lehessen állítani.
Ha jól tudom a FORTIS volt az eddigi egyetlen óragyártó aki ki merte próbálni az órát a világűrben (az űrséta során a szkafanderen KÍVÜL hordják az órát, és működik állítólag).
"Aztán megtudtam azt is, hogy a jó órásüzletekben miért vesznek elő az eladók egy tiszta fehér pamutkesztyűt, de miért nem veszik fel, amikot vevőt szolgálnak ki."
James. Nem buta a kérdés egyáltalán. A korszerűbb automata szerkezeteknél a felhúzótengely megszakítja a másodpercmutató és az azt hajtó fogaskerék kapcsolatát. Ezt másodperc-stoppnak hívják. Hasznos, ha tényleg hajszálra akarod beállítani az órát. Régebbi modellekre nem igazán jellemző, a korszerűbbekre szinte kivétel nélkül. A kvarc szerkezetek pedig már működési elvük okán is szükségszerűen ilyenek.
Persze, hogy működik. Miért ne működne? Amúgy nincs túl nagy jelentősége annak, hogy egy óra működik-e a világűrben, vagy sem. A fontosabb, hogy a mechanika és a külső dolgok (így példul a festés) hogy bírja a nem ritkán 300 K hőmérsékeltkülönbséget adott esetben akár percek alatt is.
Most jutott eszembe egy lehet hogy buta kérdés. Hogyan állítod be pontosan az órát, meg lehet állítani a másodpercmutatót a komolyabb órákon ?
Cserébe itt van egy info a FORTIS oldaláról
...Nevertheless, automatic or mechanical watches are mandated in special situations. Bomb squads don't want the small magnetic field of a battery- operated watch to trigger a detonation. And in space, batteries deplete their
energy up to eight times as fast as they would on Earth. (:-O)
Egyébként a FORTIS volt az első, aki ki merte vinni az automata órát a súlytalanságba. És működik is.
Arra gondolok, amit Te is említettél, amikor az első kérdésed után már fülig ér a szád a válasz után a boltban (elemcsere az automatában meg ilyenek)...
Szóval tudnék mondani pár üzletet, ahol pl úgy rántotta ki a "szakértő" az órát a kirakatból, hogy már csak azért sem vettem volna meg ... Mert azért nem mindegy, hogy mire adod ki a pénzed (nem is keveset). Na nem baj én úgyis a Fortisra vagyok nagyon ráhangolva, azzal nincs ilyen gond.
Jah. És annyit még, hogy azért a belvárosnak ez a része igencsak tele van órásboltokkal, és bizony egyikük-másikuk szakmai felkészültsége enyhén szólva kívánnivalót hagy maga után. Poen kivétel, Vörösmarty tér (mindkét üzlet) dettó, bár ott azért az eladót is ki kell fogni. A többiről inkább nem beszélnék szívesen.
James! A manuális túlhúzást megnézem vagy megkérdezem. Elméletileg van rá valamilyen védelem, de azt tudom, hogy nem egyszerű ám túlhúzni egy ilyen szerkezetet.
Ezt az óra a vitrinben című dolgot nem értem, hogy őszinte legyek. Ahogy nekem elmondták, úgy naponta-kétnaponta takarítgatják bent a vitrineket (ezért is másznak el az órák a 10 óra 8/10 percről állandóan). Van néhány erősen bebetonozott darab, azon már én picit talán látom, hogy nem igazán újak, és bizony az egy-két év a kirakatban nem használt nekik. Az, hogy a kirakatban áll egy óra hónapokig, nagyságrendekkel kisebb igénybevételt jelent, mint akár néhány órányi viselés. De mi is a kérdés pontosan?!
Urak! Kis segítség kellene! Ha már itt órabuzulunk, akkor adnék én pár címet pár vállalkozó kedvű embernek, és ki kellene deríteni néhány dolgot egy linkgyűjteményhez! Hogy legyen valami, amit mi csinálunk, mégha a linkeket nem is magunk szedtük össze (hanem a Yahoo).
Nem néztem ide egy napig, és tessék ..
Nekem is volt egy csomó kérdésem az automata szerkezettel kapcsolatban, a legtöbbjére már válaszoltál. A túlhúzás (kézzel) érdekelne. Azzal mi a helyzet, amikor a kirakatban (vitrinben) áll egy óra esetleg hónapokat is. A POEN-ban úgy tűnik nagyon igényesek, de egy más óraboltban vajon mi a helyzet ?
Szal arról van szó, hogy az autómatikus szerkezet poénja éppen abban rejlik, hogy az óra rugója állandóan feszített állapotban van, ezért folyamatosan nagyjából azonos nyomaték kifejtésére képes. Mivel ezek a rugók (az ún. törhetetlen rugó) gyakorlatilag képtelen az elöregedésre, a folyamatos feszültség miatt sem esik bántódása. Dettó nem lehet túlhúzni sem, mert a felhúzószerkezet olyan, hogy a rugó teljesen megfeszített állapotában a felhúzást végző fogaskerekeket átmenetileg kiakasztja, és bár a rotor forog, a rugó nem feszül tovább. Azt, hogy kézzel túl lehet-e húzni egy órát, nem tudom, de megnézem/megkérdezem.
Az álló, különösen a nagyon hosszú ideig álló órát az első indítás után úgy egy-két héttel illik/érdemes elvinni egy óráshoz beszabályoztatni. Ha mostoha körülmények között állt (tehát nyirkos helyen, esetleg külsérelmi nyomok vannak rajta stb.), érdemes még az első indítás előtt megcsináltatni egy ellenőrzést.
Egy pár napos, vagy akár egy hónapnyi állás egyáltalán nem befolyásolja az óra használhatóságát.
Prof,
akkor még egy tudományos / vallási kérdés: árt-e az egy tisztességes órának, ha rendszeresen nem jár le a rugó tartalékának vége-közeléig, illetve az árt-e, ha egy mechanikus óra időnként hosszabb-rövidebb időkre használaton kívül áll?
Mindegy, ez sajnos nem gyött össze úgy, ahogy szerettem volna... :-(
A táblázat szerintem megfejthető.
Namost a Fortisokról annyit, hogy amikor kigyönnek a gyárból, elég ramaty állapotban vannak. A járáspontosság igen messze van a mechanika adta lehetőségektől, néhol akár +/– 10 mp-et meghaladó járáseltérés is van (per nap, természetesen). A magyar forgalmazó/importőr szakmai igényességének hála, az itthon forgalmazott darabok (mint az az Óra Magazinból kiderült) egy szuperrevízió és egy beszabályozás után kerülnek a vevőkhöz.
Jó tudni.
SLR! Az ember bizonyos körülmények közt viszonylag gyorsan hozzászokik automatikus, szinte reflexszerű cselekvéssorozatokhoz. Ilyen lehet a hűtő becsukása, az ágyazás menete, a fegyver töltetlenségének ellenőrzése vagy éppen az óra felhúzása.
Egy autómata óra esetén is lehet szertartásszerűen egy reggeli felhúzás-parádét megejteni, mert ekkor legalább azt elérjük, hogy az éjszakai néhány órás járás utáni energiaveszteség szépen visszamásszon a rugóba. Az autómata pedig segít, hogy ha esetleg reggel nem úgy ébrednél, ahogy máskor szoktál (tudod, jön a férj), akkor sem lehet gond, ha akár két reggel után sem nyúlsz hozzá... (az órához, nem a férjhez...)
Órák?! Hm. A szobámban van 9, ebből 2 PC-ben, egy GPS-ben, azok automatikusak szerencsére. Egy óra GMT-n jár (nemzetközi idő). Aztán a lakásban van további 3, amely a fennahtóságom alá tartozhat, ebből egy rádiós, azt nem kell állítani.
De a gépek óráihoz úgy havonta egyszer úgyis hozzányúlok a rádiós óra alapján, az áramszünetkor kikapcsolókhoz csak akkor, ha nagyon muszály. A rettenet Casio műanyagomat pedig két havonta pontosítom tizedmásodpercre (két havi eltérés nem ritkán fél perc!!!). Most alig egy hónap alatt csak kevéssel több, mint 9 mp...
Kedves Prof, nevelő hatásod erős és gyors. Azt hiszem, tényleg nincs szükségem az automata szerkezetre, és akkor már erősen haladunk a letisztultság irányába.
A koronával IS felhúzhatóság csábít, de attól tartok, belediliznék: járástartalék-kijelző híján sosem tudnám, érdemes-e rádolgoznom :-)))))
Ami a villanyórákat illeti, egyszer összeírtam a hozzám tartozó darabokat, hogy nyárira való átálláskor egyet se hagyjak ki. Én jócskán húsz felett tartok (autó, video, telefon, fényképezőgépek, etc.) És Te? Lehet, hogy a mechanikus lesz az etalon?
Hi, dear Harnjehu és midenki!
Harnjehu:
Kérdezted a Fortis Flieger Automatic szerkezet kb járáspontosságát, hát akkor had jöjjön a sűrűje, akinek ez túl száraz, attól bocsesz.
Szal 99 év elején az Uhren Magazin csinált egy Doppeltest-et, ahol a Fortis Flieger Automatic és a Niver Day-Date vívott meg egymással. Legyen elég annyi, hogy járáspontosság tekintetében a Fortis földbe döngölte az ellent.
Szerkezet: ETA 2824-2; 28,800 féll/h, teljesen felhúzva a járástartalék: 47 óra.
Az óra az első teszt héten 7 nap alatt mászott el +10 mp-et (!!!!). Nos akkor a számok:
Napi eltérés teszt- 1. Hónap (mp/nap)
Napi eltérés teszt- 2. hónap (mp/nap)
Napi eltérés teszt- 3. hónap (mp/nap)
Az láccik, hogy ez egy már bizonyított, jó masszív kis szerkezet. Hogy ki is jöjjön amire képes, azért pedig egy vétel utáni behangolás nem lehet gond.
Lemania 5100:1974-től gyártják, 31 mm átmérő, 8,25 mm vastagság, 17 kő, 48 óra járástartalék. Használja a Fortis is a Cosmonauts sorozat egy-két órájában, ezen kívül pedig a Key West, az Omega, a Sinn és a Tutima.
Viszont ezt a Maradok tükrös trükkel, ki fejti meg?! szöveget valahogy nem nagyon értem(/jük).
Egy ilyen tartalékos villanyóra nekem is nagyon baba lenne, mert itt vidéken csak úgy elmegy a villany aztán ülünk a nagy sötétben. Még szerencse, hogy a balomon kis tritium atomocskák hasadoznak.
Everybody!
Sikerült egy keveset dolgot mektudnom a Rev.Thom. Airsp Autról :
Kaliber: Lemania 5100, 28.800 flengés/h, ? kövek száma. Súgjatok valami róla, ha tudtok.
A cég mek olyan ismert, mint kb. a TAG (csak igy magában), nem karórákban utaznak igazán, hanem repcsi műszerekben (Thommen AG - SWISS).
Az Airspeed Autom. pedig gyönyörű, szerintem. Továbbra is, aki tud Mo-i forgalmazót, segítsen. Már van egy tűrhető áram (nem elektromos) No-ból 1.825 DEM.