Keresés

Részletes keresés

arnoldj Creative Commons License 2012.06.26 0 0 4632

Mert más a hőérzete, az emberkének a megváltozott körülmények miatt,

meg biztos van ennek psich... sicho... szihológiai magyarázata is.

 

(télen a 23°C os lakásban kellemesen éreztem magam , most a 26°C-ban fázik a lábam)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4627)
epitkezes1 Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4631

köszi, értem a dolgot. az aggódás nem is a mostani 25-ön, hanem a lehetséges, augusztusi 28on van, azért az már ütős lenne. erre kell valamit kitaláljak..a 25 az még teljesen okés.

főleg most, hogy lement 23ra, ebben a hűvösben.

Előzmény: otapi (4629)
otapi Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4630

Hát, a huzat akkor tud gondot okozni, ha folyamatosan ugyanarra a testrészre meg - pl ha kanapén ülve mindig csak a vállra megy a levegő az izületek akár fájhatnak is.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4627)
otapi Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4629

Bocs ha belevaú, de kinti 30-35 fok mellett a benti 24-25 fok egyáltalán nem mondható melegnek, sőt. A gyakori nagy hőmérséklet váltás megterheli a szervezetet, kisgyerekek akár tüdőgyulladást is kaphatnak ha a 35 fokos melegből berohangálnak a 25 fokba. Aktív légkondis hűtésnél is a kinti hőmérséklethez képest csak 5 fokkal alacsonyabbat ajánlanak általában.

Előzmény: epitkezes1 (4621)
tthom Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4628

Azért nem is értem, mert 150es csöveket ad hozzá, akkor miért van 100as csatlakozás a hőcserélőn? Érdekes mindenesetre. Valami hasonlót szeretnék építeni én is, mert az ilyen arányú konyhaszekrény-tető kompatibilis. :)

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4626)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4627

"a huzattal az a baj, h érzékeny rá az asszony"

 

Akkor csak olyan irányokban/helyiségekben legyen éjjel kereszthuzat, ahol nem tartózkodik az asszony.

Csak meg tudod oldani megfelelő irányú ablaknyitással.

Nekem egyszerű, mert a füdőszoba mennyezetén egy fél négyzetméteres lyuk vákuumot hoz létre a lakásban (kéményhatás) és bármelyik ablakot kinyitom, azon dől befelé a hideg levegő.

 

(a "kellemetlen huzat" kapcsán: még nem találkoztam olyan emberrel, aki meg tudta volna nekem magyarázni, hogy miért zavarja az az ablakból beáradó légáram, ami PONTOSAN ugyanolyan erősségű és hőmérsékletű, mint amilyen erősségű és hőmérsékletű légáram fél órával azelőtt pl a tóparton még nem zavarta egyáltalán)

Előzmény: epitkezes1 (4625)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4626

A 6 m2 hőátadó felület (ha ezt kell érteni "belső felület" alatt) egész elfogadható érték,

de a mindössze 10 centis csőcsonkok együtt emlegetése az alacsony légellenállással tényleg komolytalan egy kicsit.

Ugyanez pl 15 centis csonkokkal egész használható cucc lenne.

 

A tartozék-készletben lévő ventilátorokat viszont csak nagyothallók részére ajánlanám ;)

Előzmény: tthom (4624)
epitkezes1 Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4625

Köszi, igen tudom. a huzattal az a baj, h érzékeny rá az asszony - ezért (is) van szolid hőcserélés. a bypass automatikus tud lenni - csak a megfelelő hajnali időben nyit, de akkor nagyon (megemeli a fordulatot is, tetszés szerinti értékre). sokat várok tőle, de azt is látom, hogy semmit sem ér, ha éjjel is meleg van.

ahhoz már valamiféle hűtés kellene..

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4623)
tthom Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4624

Ezt láttátok már?

 

Expressz - 6m2 rekuperátor

 

Érdekes lenne látni, hogy mi van benne, a formája jó, könnyű szigetelni, csak kár, hogy 100as csonkokkal van.

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4623

"A bartosz bypass resze me'g nincs bekotve"

 

Gondolom tudod, hogy a hőcserélő nyáron is hőcserél (ha működteted), tehát (helytelenül megfogalmazva) a "kimenő benti hideget hőcseréli a kintről bejövő meleg levegővel", ezáltal csökkenti a lakás - szellőztető levegő általi - felmelegedését. A bypass üzemód nyáron csak akkor hasznos, amikor odakint hűvösebb van, mint a lakásban, de ezt egyszerű éjszakai ablaknyitással is helyettesítheted (legjobb a kereszthuzat estétől reggelig).

 

"ja, redonyok vannak, majdnem teljesen (csak a likakon jon be kis feny) leengedve nappal"

 

A redőny mögötti tér alig szellőzik, így a redőny belső felületének hőmérséklete szerintem meglepően forró is lehet (érdekes lenne hőmérővel megmérni), ami az ablaküvegen át nem kívánt sugárzó fűtésként működik. Persze ez még mindig jobb, mint a közvetlen napsütés.

Telán legjobb lenne a redőnyt nem teljesen leengedni (maradjon alul egy rés) és valahogy megoldani az üreg felső kiszellőzését is, habár valószínűleg a legtöbb helyen ez nem megoldható.

Előzmény: epitkezes1 (4621)
nopánick Creative Commons License 2012.06.25 0 0 4622

Mivel a cuccod nem hűt így a kinti hajnali hőmérsékletnél hidegebbet biztos nem tud összehozni!

 

 

Mivel nem hűt, így nagyjából azt várhatod el tőle, hogy

a kinti NAPI KÖZÉP hőmérsékletre áll be bent a hőmérséklet.

 

Ha, kint van, tartósan +36 nappal és +22 hajnalban, akkor (36+22)/2= ~29 fokra

Mondjuk 3-4 nap alatt ... elérve a 29 fokot...

 

Amennyiben, úgy használod, hogy nappal alig-alig van légcsere, de

éjféltől hajnalig viszont bőven (főleg hajnalban), akkor még ezzel

nyerhetsz 1-2 fokot, azaz 26-27 fokra is lemehet a benti hőmérséklet.

 

Szóval, ha nincs hűtés is, akkor a kinti hajnali hőmérséklet plusz ~3 fok az kb. rendben van.

A falazat+padló+födém+bútorok hőkapacitásától (kihűthetőségétől) függően....

 

A benti elektromos cucc használat és az emberek bentléte visszont emeli bent a hőmérsékletet.

 

Előzmény: epitkezes1 (4621)
epitkezes1 Creative Commons License 2012.06.24 0 0 4621

sziasztok!
Jobban szigetelt (14cm falon, 40cm padlason, 12cm padloban es 10cm labazaton) hazam van, gepi szelloztetessel (bartosz). most, a nagy melegben meg, 24-25 fok melegem bent :( A bartosz bypass resze me'g nincs bekotve..akiknek hasonlo rendszere van, kerdeznem: normalis ez a (szerintem tul meleg) belso? azert a gepi szelloztetes mellett huvosebbet remeltem elerni. ja, redonyok vannak, majdnem teljesen (csak a likakon jon be kis feny) leengedve nappal.

ha a bypass bekerul, gondolom, jobb lesz a helyzet. no de mi van olyan melegben, ha nem hul le ejjel se a levego 24 ala, es a bypass nem mukodik ?

Prefetto Creative Commons License 2012.06.23 0 0 4620

Balzsamecet.

szuszi. Creative Commons License 2012.06.23 0 0 4619

tehát felesleges bebizonyítanod őket

Próbálta a fene bizonygatni, de ennél egyszerübben szerintem nem lehet a "fizikát" elmagyarázni. De ha komplikáltan szeretitek..........

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4618)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.23 0 0 4618

"Na ne már, ezek a dolgok összefüggnek."

 

Senki nem állította, hogy nem függnek össze. A 4614-esben általam felsorolt állítások mindegyike természetesen igaz (tehát felesleges bebizonyítanod őket), de egyik sem a jelenség legegyszerűbb magyarázata.

Arról volt szó, hogy egy fizikai jelenséget el lehet magyarázni úgy, hogy azt a másik minél könnyebben felfoghassa

és olyan módon is, hogy saját mérhetetlen tudásomat villogtatva annyira megbonyolítom a jelenség leírását, hogy attól a másiknak egy életre elmenjen a kedve a fizika nevű felfoghatatlan tudomány megismerésétől.

 

A fizika alapjai egyszerű dolgok. Ne hagyjuk, hogy egyesek elvegyék az emberek kedvét a megismeréstől

és akkor egyre kevesebb ember fog elcsodálkozni azon (illetve hülyének nézni), amikor például azt állítom hogy nem igaz, hogy a meleg felfelé száll.

Előzmény: szuszi. (4617)
szuszi. Creative Commons License 2012.06.22 0 0 4617

Na ne már, ezek a dolgok összefüggnek.

Tehát szerinted a kéményben a huzat nem a hőtől jön létre, hanem a nyomástól.

-Huzat a hétköznapi nyelvben egy épületben két nyílás (ajtó vagy ablak) szembenyitásakor keletkező fuvallat. A műszaki használatban az a nyomáskülönbség, ami egy kéményben mérhető. Ez a nyomáskülönbség működteti a kéményt: létrehozza azt a légáramot, ami a kémény alján lévő berendezés (tűzhely, kályha, kemence, kazán, stb.) számára a kellő légáramot biztosítani tudja.

Valószínűleg szerinted a vitorlás hajó sem a széltől halad, hanem a nyomástól.

-Szélnek nevezzük a légkört alkotó levegő közel vízszintes irányú áramlását, amelyet helyi nyomáskülönbségek hoznak létre

Valószínűleg szerinted a repülőgépet sem a szárnyai tartják fenn a levegőben, hanem a nyomás.

-A repülő szárnya (elviekben!!!)alul sima, felül domború. Mivel felül domború, a levegő ott felgyorsul az alsó levegőhöz képest és nyomás különbség jön létre. Hát ez a nyomáskülönbség "tartja fent" a gépet.
stb.........

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4614)
SmiL2K Creative Commons License 2012.06.19 0 0 4616

Latszik, hogy kezd nagyon meleg lenni ;-) A forumon is izzik a hangulat.

 

Az a vicces, hogy szerintem nagyjabol mindenkinek igaza van, csak jol elbeszeltek egymas mellett.

 

A kemenyben ugy onmagatol nem mozog a levego. Akinek van cserepkalyhaja az tudja, hogy sokszor be kell gyujtani a kemeny tisztito nyilasan keresztul, hogy megmelegedjen es beinduljon a szivo hatas. Illetve siman elofordulhat, hogy megsuti a nap a kemeny tetejet es nem viszi ki a cuccot az istenert se.

 

Attol meg a nyomaskulonbseg az ami mogotte van. Ahogyan a kemenyek hajlamosak a szel hatasara is szivni, itt is nyomaskulonbseg okozza a dolgot.

 

En is eszrevettem, hogy szepen elindult a padlas fele a legaramlat ugy magatol a szetszedett csoveken, pedig fent van melegebb, persze ehhez kellett egy kis szel font.

 

Szoval, ha kemenyen keresztul szivsz, akkor nem kell jobban nyomulni szerintem mint egyebkent. Talan a szagokert aggodnek kicsit...

 

Barcsak on-topic dolgokon lenne ilyen aktiv ez a forum...

 

Peace

 

T

 

ps. a vitorlast is a nyomaskulonbseg hajtja, persze attol meg egyszerubb az mondani, hogy a szel fujja :-)

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4615)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.18 0 0 4615

Én inkább bevállalom a tudománytalanság vádját a nagytudásúak részéről,

ha ez az ára annak, hogy cserébe ötször annyian egyből felfogják/megértik a magyarázataimat.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4614)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.18 0 0 4614

Egy fizikai jelenséget úgy is meg lehet magyarázni, hogy annak lényegét a másik könnyedén és egyből megértse,

meg úgy is, hogy a másik minél hülyébbnek érezze magát (a te hatalmas tudásod fényétől elvakulva),

és eszébe ne jusson az életben még egyszer bármit is megkérdezni.

 

Tehát szerinted a kéményben a huzat nem a hőtől jön létre, hanem a nyomástól.

Valószínűleg szerinted a vitorlás hajó sem a széltől halad, hanem a nyomástól.

Valószínűleg szerinted a repülőgépet sem a szárnyai tartják fenn a levegőben, hanem a nyomás.

Valószínűleg szerinted a robbanómotor sem az üzemanyagtól működik, hanem a nyomástól.

Valószínűleg szerinted az ejtőernyős sem az ernyője miatt nem csapódik a földbe, hanem a nyomás miatt.

Satöbbi.

És természetesen minden esetben igazad lenne.

De ha egyszer esetleg  fizika tanári állást kínálnak fel neked, könyörgök, ne vállald el ;)

Előzmény: arnoldj (4611)
arnoldj Creative Commons License 2012.06.17 0 0 4613

Azzal a különbséggel, hogy a helikopter nem nyomást hogy létre (mint a ballonos példában a ventilátor) hanem nyomáskülönbséget. A propeller alsó és felső oldala között.

(a kettő között pedig nagy külünbség van)   :-)

Előzmény: halaloszto (4609)
arnoldj Creative Commons License 2012.06.17 0 0 4612

Köszi a linket, de a Nat Geo TV sem tudja jól, akkor valószínűleg ez is rossz!     :-)

Előzmény: neo1982 (4610)
arnoldj Creative Commons License 2012.06.17 0 0 4611

Ha ventilátorral a ballonba nyomod a levegőt akkor tényleg nagyobb lesz benne a nyomás, de a tömege is!!!!

Az áramláshoz pedig nyomáskülönbség kell.

A forró levegő a hőlégballonban pedig nem is hoz létre semmiféle nyomás változást a légköri nyomáshoz képest! Hisz az alján van egy nagy lyuk, ott elszökik a melegítés okozta a túlnyomás (az addig benne lévő levegő molekulák egy része). Ettől viszont kissebb lesz a sűrűsége, és ezért emelkedik. 

 

" És lássátok már be: "

 

1)   hő emlegetése nélkül is a kéményhuzat nevű fizikai jelenség nem létezik.  Csak máshogyan kell le csökkenteni a sürűségét. Amit többféle képpen is el lehet érni. Egy kémény esetében ugye a legegyszerűbben ez melegítéssel történik. De akár úgy is létre lehet hozni huzatot, hogy valamilyen könnyebb gázzal felhígítjuk a levegőt.

Szóval a kéményhuzat nevű fizikai jelenség köszöni megvan a hő emlegetése nélkül is!

2) Ennélfogva viszon már belátható, hogy nem a hőmérsékleti viszonyok határozzák meg az áramlás irányát!

Az áramlási irányt kizárólag a nyomáskülönbség határozza meg! A hőmérséklet is hat rá, de nem kizárolagosan. 

 

 

Tudod mit Elek? 

Szerintem néha már Te is belezavarodsz abba, hogy miket írsz.

Innentől kezdve pedig nem érdekel, ha badarságot írsz erről a témáról, és ha valaki elhiszi akkor így járt. Mert valószínőleg Ő is pont akkor kéretőzött ki a WC-re az általános iskolában, amikor az tananyag volt.

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4608)
neo1982 Creative Commons License 2012.06.17 0 0 4610

Egy link a huzatról: http://hu.wikipedia.org/wiki/Huzat

 

halaloszto Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4609

hat pedig fel fog szallni a ventillatortol is. van is ilyen cucc, ballon az nincs rajta, es helikopternek hivjak.

 

vajk

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4608)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4608

Ha egy hőlégballon aljába gázégő helyett egy nagy ventilátort teszek, az attól még nem fog felemelkedni.

Érdekes, pedig pont ugyanakkora nyomást hoztam létre, mint a forró levegő szokott.

 

Lássátok már be, hogy

1: hő emlegetése nélkül a kéményhuzat nevű fizikai jelenség nem létezik.

2: a hőmérséklet viszonyok határozzák meg azt, hogy a kémények belsejében a huzat felfelé vagy lefelé halad.

 

A filozófiai vitába (mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás) pedig csakazértse szállok be :)

arnoldj Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4607

Szia otapi!

 

Mindenféle légmozgást (huzatot) nyomás különbség hoz létre.

A nyomás különbség leegyszerűsítve nem más mint sűrűség különbség.

A sűrűség különbség pedig több minden miatt lehet. Ennek csak egyik lehetsége oka a hőmérséklet különbség.

 

És nem extrém estben van csak hatása a huzatra hőmérsékletnek, hanem pontosan ugyan akkora részben mint a többi tulajdonságnak.

 

Előzmény: otapi (4604)
arnoldj Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4606

Eznézést tényleg ez az utolsó!

 

"

A felhajtóerő számos érdekes formában megnyilvánulhat (lásd pl Galilei hőmérők),

de kéményhuzat esetén kívül-belül egynemű és azonos közegről (a levegőről) van szó, ami jelen esetben erősen leszűkíti az elmélkedésünk mozgásterét. Ráadásul itt a külső és a belső tér sem alul, sem felül sincs elválasztva egymástól, tehát a folyamatos nyomás-kiegyenlítődés is akadálytalan. Egy ilyen rendszerben hőmérséklet bevitel/kivétel nélkül nem fog létrejönni légáram se felfelé, sem lefelé."

 

A "kéményhuzat" ha van akkor ott mozog a levegő abben biztosan egyet értünk. De egyáltalán nem azonos közegről van szó!

Hisz a kazán felmelegítette a levegőt, tehát máris sűrűség különbség van a kettő között.

A külső és belső tér még jó hogy sem alul sem felül nincs elválasztva, mert akkor hogy  akarna kiegyenlítődni a nyomásás és hogy lenne benne huzat?

Ha viszont csak egy irányból lenne nyitott akkor is kiegyenlítődne a nyomás és huzat is lenne, amíg ki nem egyenlítödne pár pillanat alatt. Így megszünne a nyomáskülönbség , és már senki sem számítana huzatra.

 

Hőmérséklet bevitel/kivitel nélkül is létre tud jönni egynemű közegben is légáramlás!

Csak rá kell venni valamilyen módon az atomokat, molekulákat, hogy távolodjanak el egymástól!

 

egy szemléletes példában:

belekucorodsz egy lufiba, és úgy csücsülsz a talajszinten, nyugalmi állapotban. egyszer csak gumiemberként a lufit kézzel, lábbal jó nagyra kiterjeszted. Ettől a lufiban megnől a tér, az atomoknak nagyobb helyük lesz -> lecsökken a sürűség, és elkezdesz emelkedni. És megint mi történt? Nyomáskülönbség alakult ki.

 

 

(Ok, ha gyorsan növeled meg a térfogatot, akkor lecsökken valamelyest a hőmérséklet belül, de ez nem számottevő, meg lassú térfogat növekedéskor amúgy is olyan gyorsan kiegyenlítődik, hogy nem befolyásol semmit.)

 

 

arnoldj Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4605

Valamiért lefagyott amit írni akartam, de képmetszővel sikerült lementeni.

 

Többet nem írok ezzel kapcsolatban ide.

De olyat ne mondjuk, hogy nem a nyomástól repül hanem a hőtől! Mert a hő az csak az egyik kiváltó ok. De a hőt meg a belső energia váltja ki, akkor nem is a hőtől repül, hanem a belső energiától? A belső energia meg kb az atomok rezgésében nyilvánul meg, akkor inkább ettől repül? ...

otapi Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4604

Húha, mit hagytam ki :)

Egy saját tapasztalattal egészíteném csak ki a történetet:

Amikor építettem a szellőzőrendszeremet és még csak lyukak voltak a födémben, akkor a padláson éreztem a lyukakból feláramló levegőt. Pedig kb. ugyanaz volt a hőmérséklet a lakótéren és a padláson is (május, reggel 7-8 óra).

Szóval nem hinném hogy a hőmérséklet különbség miatt lenne, bár gondolom extrém esetben azért hatása van a huzatra annak is.

Előzmény: halaloszto (4603)
halaloszto Creative Commons License 2012.06.15 0 0 4603

ez egy szemleletbeli kerdes. 

 

nem ismerjuk a termeszetet olyan reszletesseggel, hogy igazi ok-okozat viszonyokat tarjunk fel, viszont az emberi elme nagyon vagyik erre.

 

a homersekletkulonbseg surusegkulonbseget okoz, a surusegkulonbseg meg mint lattuk nyomaskulonbseget, es az felhajtoerot. de ha akarjuk gondolhatjuk azt is, hogy a felhajtoero hozza letre a nyomaskulonbseget. valojaban ezek nem okozzak egymast, hanem csak ugy vannak. es nekunk egyszerubb goldolkozni roluk ha azt hisszuk hogy okozzak egymast. (pl felhajtoero nem lenne gravitacio nelkul, akkor a gravitacio okozza???)

 

a kemenyhuzat igenis nem mas mint nyomaskulonbseg hatasara aramlo levego. ha tennel oda absz. nyomasmerot, szepen mutatna. ha befenekelned a kemeny tetejet, es nem tudna kimenni a meleg levego, ott lenne a nagy nyomas a kemeny felso reszeben, es emelne a lezarast, igy mukodik a holegballon.

 

vajk

Előzmény: Mekk Elek ezermester (4602)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!