Régóta fontolgattuk többen, hogy szükség lenne olyan topicra, amelyik a nagyobbacska (kb. 6-10 éves) gyerekekről szól, mert sok "régi" fórumozó gyerekeivel együtt "kiöregedett" a várandós-szoptatós-babázós-kisgyermekes topicokról. Pedig ahogy nőnek a gyerkőcök, egyre tágul a világ, egyre több megbeszélnivaló merül fel az emberben. Úgy gondoltam, hogy itt mindenről essék szó, ami ezt a korosztályt és szüleit érinti, vagyis lehet az iskola, szabadidő, különóra, evés, játék és minden, ami belefér...
nem tudom :) ellenben rossz, történelem szakossal, pontosabban rossz történelem tanárral már találkoztam. Nála sem a történelem volt a probléma, hanem a tanársága :)
A beszédészlelési zavar nem "disz". Bár van egy olyan válfaja, hogy diszfázia, de ott érintett a motoros koordináció, motoros kivitelezés is. Ha ez nem jelentkezik, akkor az tényleg "csak" beszédészlelési zavar. Differenciált óravezetéssel működik a számonkérés is. Ha még egy-egy olvasmány tartalmát nem tudja saját szavaival visszaadni, akkor a tartalomra vonatkozó kérdésekkel kell megsegíteni, amiből kibontakozik egy rövid vázlat. A következő lépcsőfok a hiányos vázlat pótlása, és csak az ezt követő fokon lehet kérni tőle azt, hogy a saját szavaival mondja el a történetet. Mindez nem egyetlen tanév eredménye. Tőle pedig csak az így, közösen összeállított vázlat számonkérése lehetséges.
Még annyit, hogy bizonyára merészség tanítóként történelmet tanítani, de ha valaki szereti, ismeri a tárgyat, akkor még jó is lehet. Lehet, hogy jobb, mint a váltás, pl. 3 szaktanár 4 év alatt . :(
biológia csak hetediktől van. Lehet, hogy pont emiatt taníthat a tanító hatodikig, mert új tantárgyként csak a történelem jelenik meg ötödikben. Természetismeret néven fut, ami hetedikben osztódik kémia-biológia-fizika-földrajzra.
Ez már így működik egy ideje. De amibe megint csak nem gondolnak bele, hogy 6. után, amikor átveszi a gyerekeket egy szaktanár, akkor még inkább szórtabb lesz a tudásuk. A kötelező tanárváltás sem éppen ideális megoldás. A töri még hagyján, de mi van egy matekkal, biológiával? Az általános iskolai diplomával pedig középiskola 2. évfolyamának végéig taníthat. Ennek mi értelme van így???
Az én nagyfiamnak volt 3 hetes kórházi megfigyelés után papírja arról, hogy hiperaktív és viselkedészavaros. Bő egy év múlva meg arról, hogy autisztikus, és most ismét ellenőrizték és azt mondták, a figyelemzavaros hiperaktivitás nem áll fönn (és elmondták, az Aspergeses gyerekek figyelemstruktúrája valóban nem normális, és ezt értelmezték félre; a kielégíthetetlen mozgásigénye meg terperamentumának tudható be). Ezzel együtt neki (és sokszor hiperaktív gyerekeknek is) bejött a mozgásterápia. Talán egy próbát megér.
Képzeljétek el, azt hittem nem hiszek a fülemnek. Hatodikig lehet tanítani Tanítóképzős végzettséggel , és van olyan suli , ahol pl. hatodikban törit tanít a frissen végzett tanítónéni. Hát, ez nem semmi, én nem merném bevállalni, opedig elég vén vagyok, az alapszakmám tanító, és elég sok történelmi tárgyú könyvet kiolvastam életemben. Középkort , meg annak az összefüggéseit oktatni elég nehéz, márha megtanítod, nem csak tanítasz:)
Van nekem egy kisiskolásom, aki most ügyes, de később inkább lesz bajos (az anyja meg szívbajos), ugyanis kiderült, hogy beszédészlelési zavarral küzd.
Furcsamód nem "diszes", de a logopédus felkészített minket, hogy lesznek gondjai helyesírásból, nyelvtanulásból és tulajdonképpen bármilyen tananyag megtanulásából. Magolni kiválóan tud, de egy elolvasott vagy hallott történetet a saját szavaival visszaadni nem.
Nem tudom, hogy hogy lehet erre felkészíteni egy tanárt, aki - mégha maximálisan segítőkész és jóindulatú is - számon fogja kérni a leadott tananyagot. Tudtok ebben segíteni? A suliba már eleve "bélyeggel" érkezett; hiperaktív és nevtan szakvélemény alapján két főként van számon tartva, így ugye dupla fejkvótát is jelent, de semmiféle fejlesztést nem kap iskolán belül.
Nagyon szépen köszönöm!!! Sokat segítetél, most megyek vele lovagolni, de délután valamelyik játékot bevetjük.
Holnap megyek a suliba beszélek a tanerőkkel.
Ma vettem egy könyvet amiben fejlesztő feladatok vannak. Székely Balázsné Részképességek I. Majd meglátom, hogy milyen és lehet, hogy megveszem a II.részét is.
Ahogy átfutottam, éredekes feladatok vannak benne, sok rajzolós, összekötős, szinezős, vicces, szóval nem egysíkú.
Minden területet kiválóan fejlesztenek az otthoni házimunkák. Ezek a legjobbak, de többlet hasznuk csak akkor van, ha ez irányítással történik. Bármilyen otthoni fejlesztésnél figyelembe kell venni azt, hogy először mindent térben végeztessünk el a gyerekkel, és csak utána síkban (papíron, munkafüzetben, stb.).
Fejlesztési területek: - téri orientáció: testséma kialakulása (jobb, bal oldal), domináns oldal kialakulása, térirányok, névutók (alatt, mellett, fölött, mögött, között és ezek ragozott alakjai). Játék: vmit elrejtesz v. vki elbújik, a gyerek pedig megkeresi kizárólag szóbeli irányítás alapján; "hideg-meleg" játék (itt szintén vmit meg kell találnia). - idő orientáció: ismerje az órát, a közeli, majd a távolabbi múltat, jövőt. Ezeket szintén a hétköznapokba lehet beépíteni, egy kis odafigyeléssel: megbeszélni, hogy mikor hová mentek, mikor, hol voltatok, mikor lesz a ..., mikor volt a ... stb. - vizuális differenciálás: minden diszlexiásnak és diszgráfiásnak gondot okoz a viz. diff., hisz éppen ez a problémájuk gyökere. Rész-egész, alak-háttér játékokkal fejleszthető, pl. legó, építő játékok, színezős feladatok, megadott szempont szerint (szín, alak, forma) válogatni tárgyakat (akár zöldséget, gyümölcsöt, tésztát, stb.). - auditív emlékezet: "hallási emlékezet" fejlesztése lehetséges "szókígyóval", mondatbővítéssel (akár az utcán sétálva is kivitelezhető), rövidebb-hosszabb mondókák, versikék, dalok memorizálása. - vizuális emlékezet: a klasszikus memóriajáték erre a legjobb. - vizuomotoros koordináció: ez nem más, mint a szem-kéz koordináció fejlesztése. Minden olyan játék fejlesztő, amihez először látni kell (felmérni a helyzetet), majd cselekedni, pl.: játszótéri játékok, labdajátékok, írás, rajzolás másolás után. A lényeg, hogy eszközzel kelljen manipulálni. - figyelem: ezt közvetlenül nem kell fejleszteni, csak arra kell figyelni, hogy a "foglalkozások" alkalmával szépen, lassan, fokozatosan, mindig egy hosszabb időre legyen lekötve a figyelme. A többi már a gyógypedagógus feladata.
Ígérem, még a héten leírom a fejlesztési területeket, csak ma kicsit sűrű a programom. Megpróbálok majd az e-mail-edre is anyagot küldeni. Fontos lenne tudnom a gyerkőc életkorát. Ami nagyon fontos - és lehet, hogy most kegyetlennek és kíméletlennek fog tűnni -, de szembe kell azzal a ténnyel néznetek, hogy ezt a gyerek NEM fogja kinőni. Ez óriási tévedés!!! Bár kinőni nem fogja, de kitűnően megtanulhat/megtanulhattok ezzel együtt élni. Ennyire előre szaladni pedig nem érdemes, hogy mi lesz majd vele/veletek felsőben. Most csak a mára koncentráljatok, a holnapon ráértek majd akkor aggódni. Majd megtanul tanulni is, szépen, lassan, fokozatosan.
Már 2 éve maszek alapon hordom fejlesztő pedagógushoz heti 2X1órában, plussz heti 1-1 órát magyarból és matekból is korrepetelják.
Azt hiszem ennek köszönhető, hogy az olvasása egész jó,
Sok mindent írtak, vannak területek amiben nagyon jó volt. Intelektusa az életkorának megfelelő, átlagos, de szórt fejlődést mutat.
A mozgás vizsgálat szerint késett idegrendszeri fejlődése van.
A GMP szerint a beszédértése megfelellő, azonban a zajjal elfedett szavaknál, mondatoknál súlyos a zavar, szeralítása több éves elmaradást mutat, beszédészlelési gyakorlatokat kell vele folytatnom.
A167-es tréninget jelölték ki! Ebben tudsz segíteni mi is az?
A szakvéleménybe nincs óraszám írva, csak a heti 1 óra mozgásterápia a nevelési tanácsadóba (ami amúgy a város másik végén van)
Óraszám nélkül írák egyéni fejlesztőpedagógiai megsegítését a már leírt terülteken.
Egy kicsi azért kétségbe estem, mert annyit gyakorlunk, és annyit küszködünk, hogy 4-es átlagot érjünk el, de mi lesz felsőben??
A szakvéleménybe is le van írva, hogy a gyerek rosszul viseli a kudarcot, sír leblokkol stb.
Így is nehezen emészti, hogy neki nem megy olyan könnyen a tanulás, mi lesz akkor később , amikor még több lesz a tanagyag!!
Bocsi, hogy ennyit írtam, de a családban senki nem érti ezeket a dolgokat, szerintük nincs a gyerkkel semmi gond, csak még játékos és majd kinövi magától. Fogalmuk nincs mit küzd, mit küzdünk minden áldott nap.
Teljesen magunkra vagyunk maradva ezzel kapcsolatban. A férjem is csak morog, hogy miért nem csillog - villog minden itthon hétvégén, de hát a főzés, mosás, vasalás, és a gyerekkel való tanulás mellett már nem jut többre időm és energiám.
(mellesleg egy daganatos betegséggel ( műtét kemo, sugár) is megküzdöttem az elmúlt 10 hónapban).
Ditta akkor leírod, hogy hogyan tudom fejleszteni?
Ha megérkezett a szakvélemény, az nagyon jó, mert akkor rögtön kezdődhet is a terápia. Az első dolgod az legyen, hogy beszélj az iskola igazgatójával, aki szintén kapott egy példányt a véleményből. Neki kell jelezni a fenntartó önkormányzat felé azt, hogy van náluk egy ellátandó gyerek. A szakértői véleményben szerepelnie kell annak is, hogy heti hány óra fejlesztő foglalkozást kell nyújtani a gyerkőcnek, illetve annak is, hogy ezeket kik végezhetik. Minél előbb szakembert kell találni. Az ellátás módja, formája, ideje már részletkérdés. Az alapján, amit leírtál, a gyerkőc súlyos részképességzavarral küzd. Részképességzavarnak nevezünk mindent, ami "disz-". Mindezek ép intellektus mellett jelentkezhetnek. Esetetekben diszlexia (olvasászavar), diszgráfia (írászavar), illetve diszcalculia (számolási zavar) áll fenn. Ettől nem kell megijedni, mert megfelelő terápiával, illetve óravezetéssel, differenciálással, nagyon jó eredmények érhetők el. (Nekem van egy ilyen tanítványom, aki még emellett hallássérült is, és nagyon szépen fejlődik, kívülálló meg sem mondja, hogy van valami részképességzavara.) A felsorolt fejlesztendő területek pedig a gyógypedagógusnak nyújt támpontot a terápia kiválasztásában. De ezeket otthon is, játékos formában, észrevétlenül is tudod fejleszteni te is. Ha kíváncsi vagy, hogy ezek mit takarnak, akkor majd azt is leírom. Az, hogy 2 főnek számít az osztálylétszámban, az csupán "iskolapolitika", ami valójában csak az intézménynek fontos. Mivel a gyerkőc segítségre szorul, így őt a létszámban 2 főnek kell számítani. Így lehet némileg szabályozni azt, hogy ott, ahol egy sajátos nevelési igényű gyerek van, ne legyen túl nagy az osztálylétszám. Egyelőre ennyi, de ha van még kérdésed, szívesen válaszolok rá, ha tudok.
Mi ugyanezt az osztályt és tanítónénit néztük meg anno, többek közt. És pont a kockásítási hajlama nem tetszett. Azt hiszem, nem jöttek volna ki. Az a suli, pontosabban az osztály és főleg pedagógus, akihez jár, szuper neki és imádkozunk, hogy az önkormányzat ne szüntesse meg.
nem akarok igazságtalan lenni, mert sok szempontból várakozásaimon túl jól sikerült ez az év. a lányom ír, olvas, remekül számol, tehát mindent tud amit papiron egy elsősnek év végén tudnia kell, szeret iskolába járni, megtanították tanulni, felelősséget vállalni, iskolás gyereket csináltak belőle. Büszke is vagyok rá. Csak épp semmi perspektíva nincs a kreativitásának fejlődésében, mert ennek érdekében semmit nem tettek, sőt ami "másság" van benne azt is minden erejükkel elnyomják, formakövető, szabályos gyerekeket gyártanak, és ez hosszútávon nekem nem tetszik. De az iskolaváltásban ez igazából csak másodlagos szempont vidékre költözünk, nem akarnám pestre behordani úgysem, úgyhogy mindenképpen váltana, az, hogy az iskola egyre kevésé tetszik csak az utolsó lökést adta ahhoz, hogy költözzünk.