Köszönöm mind 3atoknak a választ, megnyugtató. A táblázat amit küldtél, nagyon jól használható és lényegében megadja a választ a kérdésemre. Egyedül Askja megközelíthetősége, az F88 legkésőbbi megnyitási dátuma az, ami beakaszhat. Érdekes, hogy az F910 nincs a táblázatban. Azt is megpróbálnám, persze csak ,ha hagyja magát, de meg is kerülhetjük.
(F)35 + F88 + F910-ha lehet, ha nem, akkor F881 kerülővel - F26. Ennyi lenne a terv Felföldi része, de sok függ attól, hogyan haladunk, tehát lehetnek alternatívák. Pl olyan, hogy, ha marad idő, akkor Nyiladurból mégsem az F26-on délre, hanem inkább nyugatra F752-n, és belekóstolnánk a nyugati fjordokba.
Sziasztok! A parommal szept. 19-en indulnank Izlandra Parizsbol 2 hetre naszutra. Az extrem turazas hivei vagyunk, es ezzel kapcsolatban szeretnenk a segitsegeteket kerni. Mit erdemes megnezni, hova erdemes elmenni. Reykjavikban csak az elso es utolo 2-2 ejszakat szeretnenk eltolteni, a tobbi szallast az utvonal menten foglalnank le. Elsosorban olcso szallasok erdekelnenek, az sem baj ha a wc es zuhany kozos. A legnagyobb problemat az auto berlese jelenti. Amiket eddig lattam a honlapon, eleg draga (2-3 ezer euro / 2 hetre). Akinek van otlete, irhat a crystin1@gmail.com-ra is. Elore is koszonom, kriszta
Idén indítottunk egy izlandi autókölcsönzőt, ahol az izlandi terepre (sziklás utak, patakon átkelések, emelkedők) legalkalmasabb Toyota Landcruiser-eket lehet bérelni.
Az oldalunkon tudtok előfoglalni autókat, gyorsan mert fogynak az üres hetek. :)
Én vidéken voltam egy esküvőn, és pont a meccs alatt volt a templomi szertartás. Le is csesztem a házasulókat, hogy hogy lehettek ennyire elővigyázatlanok a szervezésben :-) ráadásul őket is érdekelte volna (igen, a hölgyet is).
De az utolsó gólt már láttam. Soha nem gondoltam volna, hogy valaha is örülni tudok egy kiütéses német győzelemnek, de Maradonát felőlem akár a Sátán is tönkreverhette volna, őt is megtapsolom :-)
Az oldalon van pár videó a 2004-es jökulhlaupról, viszont a helyszín közelében, a Skaftafell nemzeti park infócenterében lehet a 96-osról is videót nézni. Elég durva, amikor paneltömb méretű jéghegyeket dobál az áradat.
Durva lehetett. hát igen, nem egy életbiztosítás, ha másfél km-re a fejed fölött van egy kb 3200km3-es gleccser, benne néhány jégalatti vulkánnal. De az ilyen szélsőségektől szép Izland!
figyeljük az eseményeket és reménykedünk. szerintem 2 hónapig nem lesz aktív a vulkán, inkább az a kérdés, hogy lesz-e jokulhlaup, mert ha nem járható az 1-es út Vatnajokull alatti része, elég nehéz lesz a körút megvalósítása. megjegyzem, '96-ban két hét alatt újraépítettek mindent.
Igen, én is. Továbbá azt is, hogy nem lesz pusztítás.
((( A Grimsvötn produkált már a múltban is cifra dolgokat, ilyen pl a jökullhlaup. Itt látható egy hídroncs, ezt a gleccser alól előtörő Duna méretű áradmány-folyó pusztította el. A Vatnajökull alatt tó keletkezett, megemelte a jeget, kb 50 km-t folyt alatta, és a déli gleccservégen a felszinre bukkant. A lezúduló víz-jég-szikla keverék mindent vitt..))) Fotók a netről.
A szombat este kezdődött Grimsvötn kitörés ismét lázba hozta az embereket (legalábbis egy részüket). Előre lehetett jelezni ezt a kitörést? Kell-e újabb légtérzártól tartani? Ha ez a vulkáni hamufelhő jóval nagyobb, mint ami tavaly az Eyjafjallajökull kitörés során volt, akkor most nagyobb veszélyben vagyunk? Meddig fog tartani a kitörés? Lesz ennek klimatikus hatása? és így tovább, és így tovább... A Grimsvötn kitörését gyakorlatilag a kezdeti óráktól követjük, rengeteg információt összeszedve és annak fontosabb elemeit folyamatosan megosztottuk Olvasóinkkal. Rövid helyzetértékelés, mi történt és mi várható. A Grimsvötn jelenlegi kitörése az elmúlt 50 év legnagyobb vulkánkitörése Izlandon, a Grimsvötn történetében 100 éve nem volt ekkora kitörés. A radarképek alapján a kitörési felhő 17-20 km magasra emelkedett, színe - sötét és fehér (azaz vulkán hamuval és vízgőzzel telített) - jellemzően visszaadja a kitörés mechanizmusát, azaz forró magma és gleccservíz keveredése okozta a heves robbanásos kitörést. A 17-20 km meglehetősen magas, ezen a területen ez azt jelenti, hogy a sztratoszférába is bejutott a vulkáni hamu. A magas hamufelhő oszlop azt jelenti, hogy hihetetlen nagy intenzitású volt a kitörés, azaz hatalmas tömegű vulkáni anyag hagyta el a kürtőt, becslések szerint másodpercenként legalább 10^7 kg tömegű, ami az Eyjafjalljökull kitörésnek több mint százszorosa! Mit jelent ez a számadat? Azt, hogy másodpercenként több mint 5500 db hétüléses Ford Galaxy Ghia robbant ki a vulkánból...
Vulkáni hamufelhő a Grimsvötn tűzhányó felett (Forrás: AFP/Getty Images)
A felfelé tornyosuló hamufelhőből több tíz km körzetben rövidesen sűrű hamueső indult el, ami feketére színezte a Jökulsárlón gyönyörű világoskék jégtábláit is. A repülőgépeknek már kezdetektől kerülőutat kellett tenniük, vasárnap délutánra aztán lezárták Izland legnagyobb repterét, Keflavikban. Miért nincs most akkora káosz? Ennek több oka is van: egyrészt, ahogy azt korábban is jeleztük a Grimsvötn által kibocsátott vulkáni hamu szemcsemérete nagyobb, mint az Eyjafjallajökullé volt. Ez azt jelenti, hogy a hamufelhőből jóval korábban kiesnek ezek a szemcsék és kevesebb utazik a szelek szárnyán messze tovább. A nagyobb szemcseméret oka valószínűleg a magma/víz arányának különbözősége és a bazaltos magma gázbuborékokban való eltérő telítettsége lehet (az Eyjafjallajökull kitörés során szilícium-dioxidban jóval gazdagabb magma tört ki, amelyben nagyobb mennyiségben voltak már jelen gázbuborékok már a gleccservízzel való találkozás előtt is). A másik ok az időjárási viszonyok. Az uralkodó szélirány most inkább észak felé téríti el a hamufelhőt és nem kelet felé küldi, ahogy az tavaly történt. Meg kell azonban jegyezni azt, hogy az előrejelzések szerint holnapra Norvégia északi részét már erősen megközelítheti a hamufelhő és Nagy-Britannia felé is közelít, de még megnyugtató távolságban marad. Mi lesz a következő héten? Figyelni kell! A Grimsvötn kitörései többnyire nem hosszúak, többnyire néhány napig, maximum 1-2 hétig tartanak és a kezdeti időszak mindig intenzívebb. A hamufelhő magassága valóban, most már nem éri el a 10 km magasságot. Azonban figyelni kell az időjárási viszonyokat és természetesen magát a tűzhányót is, a kitörés jellegének változásait! Végül, lesz-e a kitörésnek klimatikus hatása? A hamufelhő kén-dioxid tartalma jól kivehető Izland felett és ennek egy része biztosan bejut a sztratoszférába, azonban a kibocsájtott anyagmennyiség és ezen belül a kén-dioxid mennyiség még bőven nem elegendő, hogy összefüggő kénsav aeroszol felhőt képezzen a sztratoszférában, ami visszaverheti a napsugarakat. Végül, mennyire volt váratlan a kitörés? Is-is. Alapvetően nem volt váratlan, mert már hónapokkal korábban voltak erre jelek, azaz kétség nem volt afelől, hogy rövidesen kitör a Grimsvötn! A kérdés persze az, mit jelent a "rövidesen". Ez a vulkánok esetében hetek-hónapok lehetnek, ennél pontosabbat nem lehet mondani! Azaz ebből a szemszögből nem volt váratlan ez a kitörés! Ugyanakkor a korábbi napok-hetek viszonylagos nyugalma után hirtelen indult meg a kitörés, előtte csupán néhány órával kezdődtek az intenzív földrengések. Ez azonban nem meglepő az izlandi vulkánok esetében, hasonlóképpen működik a Hekla is (a következő izlandi kitörés rövidesen itt lehet...).
A Grimsvotn-ból kitörő füstoszlop elérte a polgári gépek repülési magasságát, de a tudósok szerint valószínűleg nem okoz a tavalyihoz hasonló káoszt. Tovább »
mi is. mármint Nissan Terrano, kézi váltású. ezt biztosra mondta a cég, azt nem tudták még megmondani, hogy milyen motorral lesz. van tehát több Terrano.
mi júl 26-án vesszük fel az autót, az útvonalatok engem is érdekelne.
OT 4x4 kategória, ami elvileg Nissan Terrano, de a visszaigazolás alapján ez szerintem nem biztos. Amúgy július végén két hétre, jobban mondva 13 teljes nap.
Végül mi is az iceland car-nal kötöttünk ki, ők voltak a legolcsóbbak, kössz a tippet. Remélem ott is lesz az autó a reptéren :)
Végül úgy döntöttünk, hogy nem variálunk, végig terepjáró lesz, ki tudja mi jön szembe útközben, meg négy embernek kellett volna egy Passat, és bár nyertünk volna vele valamennyit, inkább nézelődünk, minthogy bukjunk fél napot a visszaúttal.