OFF Amit Kubick-ot illeti, hát ott nem igazán értem, hogy Clarke miért engedte, hogy a művét ennyire filozofikus síkon dolgozzák fel. Ezért van az a sok üresjárat.
Na ja, ízlések és pofonok. (Egyébként elég sokan tartják jó filmnek, még a tisztelt topictársak között is). Jessica nekem tetszett a minisorozatban (még szépnek is tartom) de Csani vakóban nem volt túl jó. Olyan bumfordi parasztos és még nőként sem vonzó, persze lehet, hogy ez volt a cél. Az én képzeletemben inkább olyan magasabb, karcsúbb (mert nemcsak Stilgar volt azért dagadt :-) amazonabb kinézetűnek (mint Xena :-) és nem ilyen "cigányosnak" képzeltem (ez nem pejoratívnak szántam). De jó a megfigyelés: szerintem a Lynch-film végig nagyon sötét és zárkózott, állandóan olyan érzésem van, hogy kapcsolják már fel a villanyt. Egyátalán nem ilyennek él a képzeletemben a díszlet és a környezet, az űrhajók sem, egyedül a férgek, de az valszeg a DVD borító és régebbi plakátok/képek hatása. Az Arrakist pedig szerintem nagyon jól sikerült a minisorozatban megjeleníteni, mint egy egy hőségtől fuldokló tunéziai sivatagi falucska.
>Csak egy a nagy hülyeség van a regényben, Herbert azt feltételezi, hogy az Univerzumban mindenki a melanzs rabjává vált
Azt írja kb (most nem tudom pontosan) hogy a középosztály is fogyasztja napi egy-két étkezéshez, de nem függőséget okozó mennyiségben(tehát a 2 gramm alatt maradnak). De a felsőbb rétegek sem voltak függők, talán csak Farad'n-t említi, aki tényleg zabálta, de ő ugyebár Paul után volt, és csak őt akarta utánozni. Főleg a fremenek a melanzs rabjai, ott van ugye a "vízbetegség", meg a báró is emlegetett valami olyasmit, hogy Kynes nem hagyhatja el a bolygót, mert rászokott, illetve Paul és Jessica is beszélt erről. Tehát valóban veszi mindenki(főként ebből él a choam/khaft), de ez nem jelenti azt hogy a rabjai lennének.
Azért óvatosan a Lynch-bírálattal. Szinte senki nem tartja jó filmnek (Lynch se), de részleteiben felejthetetlen. A szereplőket illetően nagyon nem értek egyet veled, persze nem Sting-re gondolok. Harkonnen báró szerintem nagyon jó, nekem Jessica is nagyon bejön, különösen a minisorozat vérszegény Jessicájához képest, Alia pedig egyszerűen tökéletes. Érdekes módon nekem Csani aki valahogy nem az igazi, bár a minisorozatban még rosszabb. A minisorozatról nekem mindent elmond a jelenet, mikor a kövérkés (!!!) Stilgar a sziecs előtt beszélhet a rövidujjú rohácskában (!!) napozgató Jessicával. William Hurt pedig annyira bágyadt, hogy szerintem magától is meghalt volna. Nem a Lynch-filmet mentegetem, inkább a Deákné vászna esete.
De nem lehet elmenni olyanok mellett, hogy a Lynch-filmben a palota egy sötét, kusza, titkokkal és összeesküvéssel teli hely, ahol szinte fuldokol az ember, a minisorozatban egy tágas, világos kies lak, a Giedi Prime egy végtelenül perverz, mocskos és állati undort keltő bolygó, míg amott inkább egy transzvesztita-gyülekezőhelyre emlékeztet.
2001 Űrodüsszeiát illetően megértelek, az tényleg 2001 perc űrunalom.
Azt sem erdemes elfelejteni azert, hogy akkoriban volt a hallucinogenek reneszansza: az LSD akkor meg nem volt tiltott szer, es akkortajt igen sokat remeltek meg tole orvosi teren is. Ne feledkezzunk meg peldaul Timothy Leary-rol, aki szeles korben hirdette, hogy az LSD a szellemi teljesseghez vezeto ut kapuja.
Nem legbolkapott a parhuzam, bar a regeny meg az 1973-as olajvalsag elott irodott, viszont mar az OPEC megalakulasa utan. Egyaltalan nem elkepzelhetetlen, hogy sokan sejtettek elore, hogy egy ilyen olajvalsag elkerulhetetlen. (Persze a politikusok nem, ok mindig mindenre utolag jonnek ra.)
Nagyon egyetértek, végre valaki, aki szintén "merészeli" bírálni a Lynch filmet. Pontosan így látom, döbebnetes számomra, hogy a Star Wars után évekkel hogy elhet ilyen gagyit csinálni egy alapjában véve kiváló rendezővel. Nekem speciel egyetlen színész sem tetszett, Sting nevetséges, de leginkább a bohócnak maszkírozott részeg idiótának kinéző fegyvernök készített ki. paul túl szépfiús az állandóan belőtt sérójával, de kétségtelen, hogy a barna hajú kivitel jobban hasonlít a szövegre, mint a miniszéria szőkésbarna Paulja. Az egyetlen dolog, ami a lynch-filmben oké, a férgek, azok tényleg jól néznek ki és az egyetlenhiteles szereplő a paleontológus doktorunk. Ezzel most persze nem akarom a minisorozatot feltétlen ráerőltetni senkire, annak is van műteremszaga nem is kevés (igaz, nem nagy mozifilm, hanem tévésorozatnak készült), mégis sokkal mélyebben ragadja meg a kérdést és a folytatásban szereplő Susan Sarandon-t leszámítva (aki botrányosan szar ebben a filmban) a színészek egészen kiválóak és remekül illenek a szerepekbe: Lady Jessica igazi nagyasszony, William Hurt is remek apa, Alia és Stilgar tökéletes és a folytatásban is Ghanima meg Leto is teljesen oké.
Ez azonban nem csak a Dünével van így nálam, nemrég néztem meg a Kubrik- féle agyonsztárolt 2001 filmet, miután elolvastam az új kiadású nagy könyvet. Háááát, én nem tudom, a filmben mi volt olyan nagyon jó, de ennél unalmasabb és értelmetlenebb mű kevés van a földön. Aki megértette a végét, anélkül hogy olvasta volna a könyvet, az előtt le a kalappal. Két ás fél óra szinte tömény unalom, ami történés belefért volna kéb 45 percbe is, a híres filmzene mellett az összes többi időben szóló szimfonikus komolyzene olyannyira nem illik a filmhez, hogy kimondottan zavart és levettem még a hangot is és csak a dialógusokhoz raktam vissza. Megjegyzem, 20 évvel korábbi mint a Lynch-dűne, de a technikai színvonal szinte ugyanaz...
Csak egy a nagy hülyeség van a regényben, Herbert azt feltételezi, hogy az Univerzumban mindenki a melanzs rabjává vált,
Nekem az jutott eszembe erről, hogy a fűszer egy kicsit hasonlít a mi világunkban az olajra. Sivatagból hozzák, egy arab(szerű) kultúrájú helyen koncentrálódik és nélkülözhetetlen a közlekedéshez, ezért zsarolni lehet vele a világot.
regisztráltam az dune.hu-n viszont mikor belépek kiírja, hogy még nem aktiváltam és küld egy mailt,ha levélben levő linkre rákattintok akkor meg azt írja nincs ilyen kód
Mint ígértem, működik az első komoly magyar Dűne oldal: Egyenlőre teszt jelleggel csak a fórum működik, de várunk sok szeretettel mindenkit, várjuk az ötleteket, hozzászólásokat, segítséget, anyagokat ...stb.
Bar programozokent dolgozom, ebben az interaktivitasban en egyaltalan nem hiszek,. Ez egy nagy lufi, most hype-oljak, de ebbol eddig meg csak nagyon silany muveket lattam. Egyaltalan nem talalo a dramas peldad sem, mert mig a dramaban, mint mufajban benne van az, hogy szinpadon is eloadhato, a regeny az akkor is regeny.
Amirol te beszelsz, az egy blog lenne. Abban pedig teljesen vegigvitt gondolatoknak, bonyolult, de koherens tortenetnek, barmifele Herbertre jellemzo zsenialitasnak nincs helye.
De persze ez csak az en velemenyem, nem szandekszom tovabb offolni itt.
Szerintem a művek soha nincsenek befejezve. Egy görög dráma mai színpadra vitele pontosan azt jelenti, hogy elkészült egy v. 16,3 variáció. Szophoklész nyilván nem fogja moderálni, ezt megteszi a közönség és a kritikusok.
Egészen biztos vagyok abban, hogy a jövő szerzői eleve arra fognak berendezkedni, hogy művük mozgásban van. Folyamatosan kiegészül illusztrációkkal, zenei anyagokkal, megfilmesítik, film forgatókönyv, rajzfilm forgatókönyv, képregény készül belőle. Az lehet, hogy a szerző nem deklarálja ezek beleolvadását a műbe, de ez attól még megtörténik.
A Zichy Mihály illusztrálta Madách- és Arany-kötetek már az a szint, amikor az illusztráció szinte elválaszthatatlanul összeforr a művel. Ez a jövőben szerintem egyre tudatosabb lesz, s a szerzők bölcsen teszik, ha moderálják a folyamatot, mert ez a jogdíjak terén szép eredményekkel kecsegtethet.
Ha valaki megirt es befejezett egy regenyt, akkor az meg van irva es be van fejezve. Nem vagyok iro, de valoszinuleg hanyingert kapnek attol, hogy egy rakas munkaidoben unatkozo ember "pontositgassa" az en munkamat. Azt meg vegkepp a hatam kozepere se kivannam, hogy meg 10 evvel kesobb is a regenyem forumait moderalgassam.
Ami meg a tudomanyos pontossagot illeti: en nem varom el senkitol, hogy tudomanyos teren 100%-ig tajekozott legyen, az se szokott zavarni, ha a kerdeses mu szuletese ota mar "maskepp tudjuk a dolgokat", de az igenis zavar, ha valaki tudomanyos kontosbe bujtat olyan kijelenteseket, amikrol mar akkoriban is lehethett tudni, hogy nem alljak meg a helyuket. (Es megintcsak nem azt vitatom el valakitol, hogya jovo eredmenyeirol fantazialjon, csak ne irjak le olyat, amirol mar tudhatnam, hogy hamis. Ez ebben a mufajban szerintem trehanysag, Herbert minden erenye ellenere tudomanyosan trehany volt. De ez nala aligha szamit.)
Teljesen igazad van. Nem lenne baj, sőt jó lenne, de nem elvárható, hogy egy regényíró tudományosan korrekt sci-fit írjon. Az viszont jó lenne, ha legalább a sci-fi regényeknek lenne evolúciója v1,0 után újabb és újabb verziója a tudományos eredmények tükrében. Egy fórum egy regény evolúcióját szépen el is tudná rendezni. A moderátor lehetne a szerző, vagy akit ő ezzel megbíz, ...
Hát megenné a fene, ha például Swift műveit csak akkor olvashatnánk élvezettel, ha biológiailag rendben lennének. A világirodalom egyik legkíméletlenebb szatirikusaként nem érezte feladatának a tudományos részleteknek való megfelelést.
Szerintem - bár tényleg zavaró tud lenni sokszor - nem a tudományosra, hanem a fantasztikusra, de leginkább az irodalomra kell a hangsúlyt helyezni.
Eszembe jut erről egy vicc:
"A gyerekeknek éppen Oscar Wilde költészetét tanítják, amikor az egyik megkérdezi: Tanárnő, és az igaz, hogy Oscar Wilde ...