Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Szuper, köszi, minél több, annál jobb! :) Mindenképp felírom!
Az A33-at azt 25 körül vettem, tokkal, kaptam hozzá egy midi-kábelt is. Gondoltam arra is, hogy orgonának bőven megteszi, 76 billentyűje elég lehet, és az orgona hang is nagyon bejön. Aránylag jó állapotú, látszik, hogy használták, meg egy pucolás ráfér (2-3 fekete billentyűje nagyon csattog, de felső hangtartományban, tehát nagyon ritkán járok arra, illetve két fehér billentyűnél nincs meg a leütésérzékenység, akármennyire ütöm meg, nagyon hangos, lehet egy pucolás megoldaná). Masszív egy szerkezet.
Köszönöm a gyors választ és a hasznos infokat Sárkány!
Emlékeim szerint pedálozni akkor még nem tanultam, a korábbi tanulás az tényleg annyi előnnyel járt csak, hogy gyorsabban haladunk, ujjrend megvan, meg az azóta önszorgalomból gitárra váltás miatt némi zeneelmélet is ragadt rám, de még az elején vagyunk a dolognak. :) Ugyanakkor mindenképpen már most állvánnyal, pedálsorral venném meg, szettben a Roland 250 körül mozog (Roland állvány + KDP-70 pedálsor). ES-110 szettet egyelőre csak egy helyen találtam, ott 300 kliló környékén volt, de ez tartalmazott egy zongoraszéket is, amit még a Rolandhoz is vennem kellene, de még így is a Roland az olcsóbb, de Kawai mellett van a +2 év gari. Egyelőre még a helyét is ki kell alakítani, addig még én is nézelődök, meg addig lesz alkalmam mind a kettőt ki is próbálni. :) Köszönöm még1x!
Azt ajánlom a digizongi döntés kérdésben, leírhatunk mi itt hetet havat és jó sokat is olvashattál, hogy most már menj a boltokba (pl. Tajtiék Pesten) és próbálj kézzelfogható tapasztalatokat szerezni! Az A33 az jó pl. orgonázni mint billentyűzet, de nem zongorázni!
Én még belevenném amúgy helyedben a választékba a Korg SP280-asát. Picit jobb hangja van mint a Kawainak, az FP30-tól még nem jobb, de egy teljesen más billentésérzete van mint előbbieknek. Nekem személy szerint és volt zongoratanáromnak is tetszik az a billentés, neki azért is van ilyen mint gyakorló turné vidd ide vidd oda hangszer.
"Szóval FP-30 vagy ES-110." Elsősorban ezt a kettőt ajánlanám újonnan.
Ha már tanultál pár évet korábban, és már tanultad a pedál használatát is, akkor lehet hogy viszonylag hamar szükséged lesz half damper pedálra, én az FP-30 a közeljövőre belekalkulálnám a DP-10 pedál árát a helyedben (az ES-110 esetében a half damper alaptartozék).
A garancia hossza mindenkinél egyedi, hogy mennyire erős szempont. A hosszabb garancia melletti érv az, ha intenzíven tervezed használni a zongorát, ha szükség esetén nehezen tudod a szervízbe szállítani (mert pl. messze laksz a szervíztől, vagy mert nincs gépkocsi) stb.
Sziasztok! Hónapok óta olvasom a fórumot, mivel év elején elkezdtem (ismét) zongorázni tanulni, azért zárójelben az ismét, mivel kb 20 éve tanultam 2-3 évig, aztán szünet. És most ismét nekikezdtem, kezdésnek egy midibillentyűzetet vásároltam (konkrétan egy Roland A-33ashoz sikerült potom összegért hozzájutnom, ha mégsem tetszene, az annyiért porosodhat is), de nem porosodik, mert haszálom és pont ilyen felindulásból elkezdtem olvasni a fórumot, hogy idővel (és azt hiszem, az éven esedékes lesz), be kell ruháznom egy digitális zongorára.
Kb 2 évre visszamenőleg visszaolvastam, hogy miket favorizál a nép, miket javasol és miket nem. Az már kialakult, hogy mivel panelban lenne elhelyezve, és főleg fejhallgatóval, ezért a "szekrényes" nem indokolt, hordozható lenne, így elsődleges szempont mindenképp a játékérzet, billentés, anyagfelhasználás, kialakítás minősége (pl. ne legyen eltérő hézag a billentyűk között) és másodlagos, hogy hogy szól (persze, jó volna, ha mindezek egy hangszerben teljesülnének). Sokáig a Yamaha P-45-el meg a Roland FP-30-al szemeztem, de előzőről mostanában olvastam, hogy ennek a mechanikáját nem nagyon fejlesztették, utána már csak a Roland jött szóba. És a héten olvastam a Kawai ES-110-ről, azokról is különösen jókat írtatok. Kb egy árkategória a kettő, nagyjából az az ár, amit megcéloznék. Tudom, ennyiért vannak használtan is jók (zongoratanárom 300-ért fogott ki egy Yamaha CLP-535-öt még 4,5 év garanciával, erre azt hiszem várhatok...), kicsit ódzkodom a használttól, de nem hátrálok vissza teljesen előlük. Szóval FP-30 vagy ES-110. Nyomhat-e valamit a latban, hogy Kawai-ra adják a 60 hónap garanciát, míg a Rolandra alapból talán 2 év + 1 év regisztrálható? Mert mintha olvastam volna valami garancia mizériát itt a fórumon, és mintha pont a Kawai-val kapcsolatban...
Esetleg, ha a fent felsorolt fontossági szempontokat is figyelembe véve, ezekhez hasonló digitális zongorát tudtok még javasolni, az is jó, minél több van, annál inkább lesz referencia :) Köszönöm előre is a segítséget!
Youtubeon utánakereshető pár mechanika pl. GHS replacing key vagy vmi hasonló. Régebben linkeltem be ilyen szétszedős videókat ide, amin jól látszanak a szerkezeti felépítések.
Gyakorlatilag egyébként a GHS, GH és stb. közt alig látszik különbség a Yaminál, mindegyik fémpálcákat emelget, csak az erőátviteli áttételezés más és eredményez különböző billentésérzeteket. + a GHS billentyűi nem rugós, önálló felfüggesztésűek, hanem oktávonként egy egybe öntött "csíkon" saját anyagából öntött müa. nyelven rugóznak, ami szintén a nem profi megoldást tükrözi. Előállításilag se hiszem hogy ezreket spórolnának általa, úgyhogy mire jó ez a faszariaskodás nem tudom.
Más:
Hétvégén csekkoktam az új csúcs Roland színpadi zongiját, az RD2000-et! 800 ezres árcédulája ellenére engem ez most valahogy nem győzött meg a Rolandhoz képest, még ha felébe kerülne sem! Egyszerűen nem jött a "kéne" érzés, pedig 6-7 órán át masszíroztam. Gyönyörű vibrafon hangszíne van pl. és technikailag is kellően szenzitív a dinamikai árnyalásokra, de zongorákban pl. abszolút nem volt kedvemre való, úgyhogy félő, a Roland csillaga is lefeleáldozóba megy ezek után! A kis FP30 ha kapott volna legalább midi kimenetet, meg normális szeparált audio kimenetet, én nem adnék 4x annyi pénzt ellenében egy jóval nagyobb szolgáltatású 2000-esért, cirka ugyanazon zongorahang meg sok sallang okán! Kicsit így árnyaltabban kellesz már a Roland keyboardokról is szólnom az ezelőtti kedvező tapasztalataimhoz képest. :)
Ide még egy megjegyzés: A hordozható zongorával a zongora saját hangszóróival elérhető hangzásban történhet kényszerű kompromisszum. De még mindig 1000x inkább itt legyen kompromisszum, mint a billentyűzetmechanikában!
"A KDP-90-ről a környékemen több zongoratanár azt mondta, hogy kb. 5 év kitartó zongoratanulás után juthat el egy kezdő olyan szintre, hogy már érdemes váltania..."
Hát ez marha érdekes egybeesés!!!
1 órával ezelőtt jött haza a lányom (17 éves, de csak fél éve tanul billentyűzni:), közben fuvolázik, előtte csellózott))
Lányom mondta (KDP90-en gyakorol itthon):
A tanárnőnek említettem viccből, hogy mikor játszhatok már egy Bösendorfen-en?
Tanárnő: Úgy 5 év múlva, ha már a KDP90-en mindent tudsz.
Ha van, beszélj a zongoratanároddal. A rosszabb billentés (key action) azzal a veszéllyel jár, hogy úgy tanulod meg a zongorázást, ahogy nem kellene, és később lesz nagyobb küzdés elsajátítani a helyes technikát.
A GHS-t hosszú hosszú ideje kifejezetten kezdőknek ajánlja a Yamaha is, tehát viszonylag hamar érdemes lehet váltani másik zongorára, mondjuk 1-2 év után? A KDP-90-ről a környékemen több zongoratanár azt mondta, hogy kb. 5 év kitartó zongoratanulás után juthat el egy kezdő olyan szintre, hogy már érdemes váltania...
Az YDP 143 billentyűzete GHS. Jól sejtem, bútor változat érdekel? A GHS az egész piacon az, amit a legkevésbé merek ajánlani. A Yamaha jóval kevesebbet változtatott az utóbbi évtizedben a billentésen, mint a konkurrencia, ez pedig a belépő szint náluk is. Konkrétan a wikipédián egy Yamaha oldal 2012-es tartalma alapján azt írják, hogy a korábbi (kb 30 éves!) Hammer Effect és Action Affect billentyűzet továbbvitele, legfelebb apró változtatásokkal...
2 1/2 éve amikor próbáltam zongorákat, az YDP142 és YDP143 volt az, amitől elég hamar elfordultam. Az YDP 162 egy fokkal jobb volt, de az se győzött meg. Yamahából őszintén én nem állnék meg az YDP-163-ig... Ha teheted, próbáld ki ezt a 3-at egy helyen, és magad is érezni fogod a különgséget. Az YDP163 ára is alaponsabban lement tavasszal (pl. az árukeresőn ha megnézed az árak alakulását),
Kawaiból a KDP-90 adja magát összehasonlításnak, akár úgy, hogy kipróbálod a Yamahákat, majd elmész megnézni a használt darabot (ha még megvan) és ott helyben döntesz...
Szerintem jobban jársz egy használt, jó állapotú, de jobb billentésű zongorával (az alábbiak bármelyike: Kawai KDP90, CN23, CN24, CN25; CN33, CN34, CN35; Yamaha YDP-163 vagy 2008-tól szinte bármelyik CLP, CVP modell; Roland F-130R, F-140R) mint egy új, GHS billentyűzettel rendelkezővel. Itt mind bútoros változatokat soroltam)
A külföldi beszerzésre garancia témában kb. erre lehet számítani mindenhol. Mintha a CASIO-nál olvastam volna európai szintű garanciáról, de a részleteknek sosem mentem utána.
Láttam már külföldi szakboltot, aki európai szintű garanciát vállal -- a saját szakiját utaztatja ide ha szükség van rá. Azért ez ritka, és nem a legolcsóbb ajánlatot szokta eredményezni... de ha fontos a helyi garancia, akkor érdekes lehet.
Ami a GHS-t és GH-t illeti, lényegében egyetértünk. Ide egy megjegyzés: aki a GH-t egy nehezebb akusztikus után épp a lomha nehézsége miatt szereti...
Egyébként az akusztikusok a könnyűság nehézség mentén meglehetősen eltérőek -- igaz, lehet őket mechanikusan állítani is.
A top digi zongoráknál ez meglehetősen ízlés kérdése, és nyilván minden gyártó szakembereinek is megvan a maga ízlése... És ezen a szinten már tényleg őrültség úgy venni, hogy nem próbálod ki előtte.
Szerintem elég szarok a Yamaha mechanikái. GHS a legolcsóbb dolgokban van, nem is jellemezném, illetve de! Fárasztja a kezet! GH: elég régi konstrukció és irtó lomha nehéz. Az NW-k meg nagyon könnyűek egy rendes koncertzongorához képest, bár hozzáteszem játszottam már olyan Bösendorferen, amire csak egy légynek kellett rászálnia és megszólalt, de nyilván a billentés ezeknél mechanikusan szabályozható, ellentétben a digit zongorákkal.
Szerintem a Roland csinálja a legjobb játékérzetű mechanikákat. Ismerősömnek RD700nx-e volt, azon minél tovább játszott az ember, annál jobban élvezte a keze. Egyáltalán nem fárasztott!
A Casio meg egyéb vackok, olcsó zongorák mind ilyen bajokkal küszködnek (illetve a használója), hogy szétjátsza a kezét rajta negyed óra alatt és el is ment a kedve a gyakorlástól....
A bolt Roland és Yamaha forgalmazó, ezeket próbáltuk, végül az árat én húztam meg, az eladó megmutatta ebben a kategóriában a Rolandot meg a Yamahát, a gyermek meg döntött. Megmondom őszintén, ha nincs ez a konstrukció, nem mentem volna bele, de így igen, nincs buktatója, ez egy bevett szokás itt, csak nekem volt fura. :D A lányomról el kell mondanom, hogy elég céltudatos, tavaly úgy kezdte az elsőt, hogy az adott helyi nyelven egyetlen szót sem beszélt, év végén az osztály öt legjobbja között volt, úgyhogy őszintén remélem, komolyan gondolta a zenetanulást is. Maga a zeneoktatás iskolaévente kb. 350ezer Ft átszámolva és ez már a támogatott ár... Persze, az ember elgondolkodik, ez a zongora méregdrága egy nyolcéves gyereknek, én nem is tagadom, de ha a másik oldalát nézem, egyszer kell megvenni és a következőt vegye meg már magának! :D
Ma elmentünk egy digitális zongora boltba, mert arra jutottunk, hogy akkor pár hónapig mégis bérelni fogjuk. Mint kiderült itt a bérlési konstrukció olyan, hogy az újat béreljük ki, majd 12 hónapon keresztül bármikor megvehetjük úgy, hogy az addig kifizetett bérleti díj levonódik. Átgondoltuk a tanácsaid, így végül egy Yamaha CLP-645-re esett a választás, de még nem írtunk alá semmit. :) Én jókat olvastam erről a hangszerről, de ha azt mondjátok, hogy ne, akkor még van időnk átgondolni :)
Ha mindenki kezdő, akkor ez persze nehéz ügy, de amire érdemes odafigyelni, az a zongora billentyűk mechanikai működése, hogy tudsz játszani a játékod erősségével, gyorsaságával -- és hogyan reagál erre a játékra részben maga a billentyű és részben a hangzás... Az egész arról szól, hogy kellő rutinnal bele tudj feledkezni a zongorajátékkba -- mint egy rutinos autóvezető az autóvezetésbe -- és minél jobban ki tudd fejezni a zenédet.
Ha mind kezdők vagytok, és van hosszú távra zongoratanárotok, akkor ebben lehet hogy sokat tud segíteni.
A KDP-90 meg a másik véglet, a komoly bútor kategória. Amúgy nekünk is ez van, két és fél éve.
Ide tartozik még a Roland RP501R és elődje az RP401R; a Casio PX-850, PX-860, AP-250, AP-260, AP-450, AP-460, AP-650; no meg a Yamaha YDP sorozat. Ez utóbbiakhoz: a key action minősége gyengétől erősebb sorrendben: GHS < GH < GH3 < GH3X. Nekem a GHS és GH nem jött be és emiatt az YDP-163 maradt annak idején versenyben, de idén májusig jelentősen drágább volt, mint mostanában. Annak idején valami gebasz volt a Casio hazai disztribútoránál, képtelenség volt kipróbálni az ő zongoráikat hónapokig, így kiestek...
A kettő közötti átmenet a minimálbútor kivitel: Kawai CL-36, Roland F140R és elődje F130R, ide sorolnám a Casio PX-750 és PX-760-at; a Yamahákat ebben a kategóriában őszintén már nem követem. Illetve a minimálbútorhoz sorolnám hordozható zongorákat a kiegészítő álvánnyal és 3-as pedállal szettben -- ez utóbbiban nyilván előny lehet, hogy ki tudod kapni az állványból, ha el akarod vinni valahova.
Mi annak idején átbeszéltük, egyrészt a feleségem ragaszkodott a bútor kivitelhez, lehetőleg nem a minimál változatban; másrészt nem egy panel közepén lakunk, ha lehet elkerüljük a fejhallgatózást; illetve olykor barátokkal együtt bibliaóra előtt és után egyházi énekeket énekelünk együtt. Így a teljes bútor kivitel közül választottunk a végén. Kipróbáltuk a minimál-változatot is, de az sem jött be: kell az anyag a bútorba, hogy jól szóljon.
Így annak idején a végén 3 modell maradt a versenyben a végére: a Kawai KDP-90 akkor egyértelműen nyerte a versenyt árban és garanciban a Roland RP-401R és az YDP-163 előtt, ráadásul ajándék fülhallgató és zongoraszék akcióban kaptuk meg.
Azt meg kell jegyeznem, hogy az utóbbi 2 ára azóta jelentősen csökkent, míg a KDP-90 egy kicsit följebb is ment azóta, ma lehet, hogy többet kellene gondolkoznom...
Feltéve hogy hordozható darabot keresel, vagy nagyon sokat használnád fejhallgatóval. Szerintem érdemes kipróbálni a Kawai ES-110-et is. És nem az én ízlésem, de érdemes kipróbálni a Yamaha P-115-öt is.
Aki kifejezetten bútor zongorát keres, annak meg nem ezeket ajánlanám.
Meg annak se, aki várhatóan szinte csak saját hangszóróval akarja használni a zongorát és nem feltétlen hordozhatót keres.