Keresés

Részletes keresés

ouzo Creative Commons License 2008.03.27 0 0 834
"Ti pedig írjatok a zsidóknak, a mint tetszik néktek a király nevében és pecsételjétek meg a király gyûrûjével."

Azaz kaptak egy biankó rendeletet. Amibe pedig azt írták bele, hogy ők irthassanak ki mindenkit. Nem azt, hogy őket ne bántsák.


Előzmény: Tafkó Birgut (831)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2008.03.27 0 0 833
Ezt az "előbb megmenekültek"-re válaszoltam. Ám előbb nem menekültek meg, mert majd csak Adár hó 13-án menekülhettek meg...
Előzmény: ouzo (832)
ouzo Creative Commons License 2008.03.27 0 0 832
"Nem menekültek meg."
Előzmény: Tafkó Birgut (831)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2008.03.27 0 0 831
Ezt ki állította? Érvényben volt egy rendelet - a médek és perzsák visszavonhatatlan törvénye szerint -, hogy Adár hó 13. napján minden zsidót büntetés nélkül ki lehet irtani, és a vagyonát elkobozni...
Előzmény: ouzo (829)
ouzo Creative Commons License 2008.03.27 0 0 830
Én azt nem értem, hogy kerül ide a szkíta szó fejtegetése, amikor az echte görög találmány.
Mintha valaki az ibéria meg szibéria hasonlatosságára alapozna csukcs-spanyol eredetet.
Előzmény: Törölt nick (809)
ouzo Creative Commons License 2008.03.27 0 0 829
Értem. Tehát előbb kiirtották őket, feltámadtak és utána. Ezt nem tudtam.
Előzmény: Tafkó Birgut (828)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2008.03.27 0 0 828

"Előbb megmenekültek."

 

Nem menekültek meg. A zsidók kiirtásáról szóló rendelet ki volt adva, tehát érvényben volt a médek és persák vissza nem vonható törvénye szerint... 

Előzmény: ouzo (763)
Tafkó Birgut Creative Commons License 2008.03.27 0 0 827

"Hát ez az."

 

Szóval, mikor is...?

Előzmény: ouzo (762)
Epstein dr. Creative Commons License 2008.03.26 0 0 826

Ha eddig még nem tűnt volna fel, szkíta-zsidókról írtam, és nem szkítákról az askenázi zsidók esetében. Aprócska különbség...

Előzmény: Pusztai Telivér (822)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 825

"Csak azon lehet filózni, hogy miért nevezték el Németországot Askenáznak."

 

A hatti/szkíta rovatban szívesen megválaszolnám...

Előzmény: Pusztai Telivér (818)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 824
Hol látsz az idézeteimben ellentmondást az aškuza (szkíta)--askenázi azonosítást illetően?
Előzmény: Pusztai Telivér (822)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 823

Én itt az avarokról nem beszéltem... A kritikádat pedig Komoróczynak címezzed.

A véleményeddel a fő gond az, hogy a habiruk valahogy igen erős szóródást mutatnak az egész Közel-Keleten a Kr. e. III. ée. végétől; találkozunk velük Mezopotámiában, Egyiptomban, a Hettita Birodalomban, Ugaritban, Alalahban, Nuzuban, a kánaáni fejedelmektől származó amarnai levelekben... Megint az az ostoba történelemszemlélet, hogy a népek először "ab ovo" adva voltak, aztán széttöredeztek, szétvándoroltak, aztán újraegyesültek, s eközben szinte maradéktalanul megőrizték volna az identitásukat, szokásaikat, nyelvüket stb. Holott a folyamat szinte mindig fordított volt: egy-egy nép különféle etnikai elemek egyesítése révén (akár "szövetségekkel") jött létre...

Előzmény: Pusztai Telivér (820)
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 822
Most akkor szerinted mi van?  Elég egymásnak ellentmondó angol idézet hoztál már, kezd unalmassá válni... Mi bizonyítaná, hogy az askenázi zsidók szkíták?
Előzmény: Kara-Indas (821)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 821

Sula Benet: "Identification of the Scythian-Ashkenaz as a single people is convincingly made by Wllis H. Minns (1965) in his definitive work on Scythians and Greeks."

 

In: Vera Rubin szerk.: Cannabis and Culture; Walter de Gruyter, Berlin, 1975, 41. o.

Előzmény: Pusztai Telivér (814)
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 820
Különböző akkori habiru neveket vizsgáltak, és azokat különböző eredetűnek találták. Na most nem meglepő, hogy évszázados együttélés után esetleg a héberek nem csak héber eredetű neveket adtak gyerekiknek. (Érdekes összehasonlításként  megvizsgálni a 13 aradi vértanú vezeték- és keresztneveit eredet szempontjából...) Ebből arra következteni, hogy a habiru nem volt nép, elég merdek. Persze ha nem volt nép, akkor az avar sem igaz, tehát magadnak mondasz ellent.
Előzmény: Kara-Indas (811)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 819
In the Babylonian Talmud the Biblical Gomer, the father of Ashkenaz (father of the Scythian peoples), who is rendered "Germania"...
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 818
Még mindig nem érted. Askenzának nevezték Németországot a zsidók, ahonnan a német/jiddis nelvű zsidók szétszóródtak. Mit nem lehet ezen érteni? Csak azon lehet filózni, hogy miért nevezték el Németországot Askenáznak.
Előzmény: Kara-Indas (817)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 817

Ezekkel a rettentő komoly forrásokkal szemben akkor kénytelen vagyok valami hasonlót bedobni... a Wikipediát:

 

The children of Ashkenaz formed what the Greeks called The Scythian (Assyrian: Ishkuza)

Előzmény: Pusztai Telivér (814)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 816
Nem, pusztán azt jelenti, hogy az igazi tudósok világszerte szeretnek óvatosan fogalmazni
Előzmény: Pusztai Telivér (814)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 815

Jöjj és lásd :D

 

 

 

 

The Scythians were called by the Assyrians Ashkuza or Ishkuza (Aš-k/gu-za-ai); as with the Gimmiri, this word also appears to have found its way into the Old Testament; one of Gomer's (Gimmiri) three sons, in Genesis I.X.3, is called Ashkenaz, which has given us the modern Hebrew word, Ashkenazi … it is noteworthy that the other Jewish racial designation, Saphardic, has also a strong Iranian association; it derives from the Lydio/Persian word Spherda/Sparda, i.e., the Greek Sardis.”

 

(Oric Basirov: The Origin of the Pre-Imperial Iranian Peoples I.; The Circle of Ancient Iranian Studies 2001. ápr. 26.)

Előzmény: Törölt nick (809)
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 814

Szerintem itt valamit nagyon félreértettél... A "perhaps" szerinted azt jelenti, " világszerte legelfogadottabb " ???

 

No, szerintem meg ez az elfogadott:

 

Áskenáz

Móz. I. k. 10, 3 szerint egy Palesztinától Északra eső népnek neve, melyet a későbbi zsidók, talán az egykori Askanien (Aschanien )nevezetü német grófság után. Németországra, ruházták. Innét: Minhág Á. (áskenávi ritus), a német zsidók imarendje illetve vallásos szokása és Áskenázim, a német rítust követő bármely országban élő zsidók. V. ö. Szetárdim.

 

http://www.kislexikon.hu/askenaz.html

 

 

"Jelentős zsidó közösség élt a Rajna mentén is, amely alaposan kivette a részét a térség gazdasági fellendülésében is. Mégis, a keresztes háborúk során felszított gyűlölet elűzte őket otthonukból, így tovább vándoroltak Kelet-Európa irányába. Utódaikat Németország héber nevéről (Askenáz) askenázi zsidóknak nevezik."

 

http://www.zsido.hu/synagogue/zsinag.htm

Előzmény: Kara-Indas (810)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 813
Jav.: Ez persze nem bizonyítja, hogy Ábrahám a dél-mezopotámiai Urból érkezett Palesztinába
Előzmény: Kara-Indas (799)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 812
„…a szó csak másodlagosan vált etnikai elnevezéssé …, így oldható fel az ellentmondás Ábrahám arámi és héber jelzői között is.” (I. m. 416.)
Előzmény: Pusztai Telivér (807)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 811

"a habir népnevet"

 

Eredetileg nem népnév volt, mert – ahogy Komoróczy is írja – "kimutathatóan a legkülönbözőbb etnikumokhoz tartozó személyeket jelöl"

Előzmény: Pusztai Telivér (807)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 810

„Gomer represents the Cimmerians while Ashkenaz is perhaps to be read as Ashkuz (ך= ב , Assyr. Aškūza) and equated with the Scythians. In Jer. 51: 27. Ashkenaz is mentioned along with the kingdoms of Minni (Armenia) and Ararat.”

 

In: Gerhard Kittel–Gerhard Friedrich: Theological dictionary of the New Testament; VII. köt., Wm. B. Eerdmans, Grand Rapids (MI), 1976, 448. o.

 

 

Ez a világszerte legelfogadottabb vélemény a kérdésben.

Hogy könnyebb legyen megemésztened, azt mondom, hogy az MTA álláspontja.

Előzmény: Törölt nick (809)
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 808
Bezony. Ne feledjük, hogy volt echte zsidó bevándoráls a Kazár Birodalomba, miután annak államvallása az izraelita hit lett! A kazárok egy része aztán később kabar néven pedig csatlakozott a honfoglalókhoz. Ezek etnikai továbbélését jelzik -kozár végű helyneveink is.
Előzmény: ouzo (802)
Pusztai Telivér Creative Commons License 2008.03.26 0 0 807
Hogy a habir népnevet az avarokkal azonosítsa valaki, ez számomra új. A héber ezerszer valószínűbbnek tűnik. (lásd ószövetség) Az avarokkal érkeztek először szinid (kínai) típusú emberek a Kárpát-medencébe, ez csak közép- illetve kelet-ázsiai eredet esetében értelmezhető, nem egyiptomival.
Előzmény: ouzo (798)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 806

„Ábrahám leszármazottjainak táblázatai (Gen. 25: 1–4 Ketúra fiai; 25: 12–18 Izmáel fiai) megerősítik mindazt, amit a kereskedő arámi Ábrahám tevékenységi köréről megállapíthattunk. Izmáel amúgy is kereskedőnépnek számított (vö. József történetét, Gen. 37: 25). A második feleség, Ketúra leszármazottjai s az egyiptomi (!) szolgálótól származó Izmáel utódai – már amennyire azonosítani lehet a neveket – az Arab-félsziget nagy kereskedővárosainak fiktív névadó hősei. Midján, Dédán, Zimrán egyfelől, Nebájót, Qédár, Dumá, Temá stb. másfelől az ókori dél-arab történelem ismert helynevei. Az asszír királyfeliratokból tudjuk, hogy Dél-Arábia lakóinak legalábbis egy jelentős része arámi volt, s hogy kereskedői tevékenységük átfogta Elő-Ázsia fontosabb szárazföldi útvonalait mind északon, mind pedig délen (utóbbi a Perzsa-öböl felé). Dél-Arábia településeinek arámi voltát magyarázza tehát az ószövetségi hagyomány, amikor részben Ábrahám életének számos állomásaként itteni helyneveket tüntet fel, részben pedig Ábrahám leszármazottjainak tekinti e terület lakosságát. Mindenesetre e hagyomány hátterében áll az a történelmi tény, hogy az arámiak az i. e. II. évezred közepétől kezdve mint kereskedők települtek be fokozatosan Dél-Arábiába. Ez az ország főként luxuscikkek (balzsam, mirrha, vö. Gen. 37: 25) szállítójaként szerepelt, valószínű azonban, hogy igazi jelentőségét a Vörös-tenger déli partvidéke és az Indiai-óceán felől tengeri úton – előbbi esetben Egyiptom megkerülésével! – érkező árucikkek tranzitzónájaként nyerte el.”

Előzmény: ouzo (796)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 805
Jav.: a karavánok állandó összetétele 5 szamaranként 1 ember volt.
Előzmény: Kara-Indas (799)
Kara-Indas Creative Commons License 2008.03.26 0 0 804

Folytatva Komoróczy fejtegetéseit: „A karavánok indítása és a »ház« ellátása természetesen sok alkalmazottat kívánt; Ábrahám már Harrán idékéről is mint anyagi javakban gazdag és nagyszámú »szerzett« szolgával rendelkező vállalkozó indult el (12: 5), de szoláinak említését máshol is megtaláljuk. A Gen 17: 12, 23, 27 a házban született és a pénzért vásárol szolgák között tesz különbséget. Még ha jelképes számnak tekintjük is 318 főnyi hadseregét (14: 14), akkor is fogalmat alkothatunk belőle vagyonának nagyságrendi kategóriájáról.”

Előzmény: Galgadio (791)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!