Lenne egy puffertartály amelyet a napkollektor, és a hőszivattyú is fűtene.
A hőszivattyú a hőt, természetesen kútvízből nyerné.
A kompresszort egy aknában gondoltam elhelyezni, amely közvetlen a szélkerék alatt van.
A szélkerék tengelyéhez csatlakozik egy derékszöghajtás, ami egy függőleges tengellyel levezeti a hajtást a kompresszorhoz.
Egyszer már felvetettem ezt az ötletem az alternatív fórumon, de ott azt javasolták hogy ne közvetlen tngellyel hajtsak le, hanem inkább elektromos úton (generátor-villanymotor).
Nekem mégis szimpatikusabb a direkt hajtás.
A kompresszoron amúgy is lenne egy kuplung, ami csak akkor kapcsol ha a szélkerék elér egy bizonyos fordulatszámot, amelynél már működőképes a hőszivattyú.
Természetesen ezenfelül generátort(generátorokat) is lehet még ráépíteni, ami vagy az elektromos hálózatra dolgozik rá, vagy fűtőszálakat táplál amelyek a puffertartályban vannak, ugyanis, ha a tartályban lévő folyadék hőmérséklete elér egy bizonyos értéket(60-70°C), akkor már a hőszívattyú nem tudja tovább melegíteni, ezért átvált elektromos melegítésre, ami akár forráspontig is melegítheti azt.
Ha jól értem a kompresszort villanymotor közbeiktatása nélkül a szélkerék tengelyével hajtanád és a primer kör napkollektorból kapja ez előfűtött közeget (melegvizet) A szekunder kör pedig fűtene egy puffertartályt? Izgalmas megoldás lehet!
Szerintem bármilyen autogenerátor (kivéve persze egypár szésőségest) alkalmas a szélkerék mechanikai energiájából áramot termelni.
Ha nagy szélkereket építesz akkor több generátort is rakhatsz rá, persze mindegyiket a saját fesszabályzójával, jől megférnek egymás mellett, még ha egy akksira dolgozik az összes is.
A gyorsítóáttátelt én mikrobordás szíjakkal, (esetleg fogaskerekekkel) oldanám meg, mert ennek jobb a hatásfoka mint az ékszíjnak.
12V-os generátor is tud tölteni 24V-os akksikat, csak a fesszabályzót kell 24V-osra cserélni, persze nagyobb fordulat kell neki mintha 12-t töltene.
Az elindulástól nem kell félni, amíg a generátor nem gerjed fel, addig nem fékezi a hajtást.
Öngerjesztésűnél ez kb500-1000 1/min -nél következik be.
Kisfordulatu (100-300) generátort nem fogsz találni.
Én már régóta agyalok egy széllerék építésén, de én elsősorban nem elektromos áram termelésére, hanem egy hőszivattyú meghajtására szeretném használni.Napkollektorral kombinálva szerintem egész jól le lehetne vele csökkenteni a fűtés számlát.
A polgármesteri hivatalban utánaérdeklődtem: 6m-es árbócmagasságig nem engedélyköteles. Szerintem egy átlagos kertvárosi részen 10-12m alatt nem érdemes kísérletezni.
A hivatalnok kiscsaj azt mondta, hogy adjak be egy elvi engedély kérelmet, aztán majd kiderül.(amióta ő ott van, azóta nem fordult senki ilyen kérelemmel hozzá)
Van egy barátom aki most készíti CNC vezérlésű légcsavarmaróját, amivel kb 2800mm hosszúságú tollakat lehet faragni. Ebből gondoltam 3-at, így az átmérő majdnem 6m.
A honlapokat nézegetve egy ekkora átmérőjű szélkerék közepes szélben akár 5-7KW-os teljesítményt is nyújthat, amellyel egy klímakompresszort hajtva hőszívattyút tudok üzemeltetni.
Nos néhány kép a prototípusról.(ha sikerült a beszúrás, még nem csináltam ilyet.)
sztgyi kérdezte: >>Te mekkorát építettél meg? A lapátok magassága 480mm, egy szárny átmérője 100mm, a befoglaló henger átmérője kb 240mm.
>>A lapátoknak adtál-e valamilyen profilt? Egy félhenger palástja ven felcsavarva a tengelyre, Arhimédesz már biztosan adott neki egy szép nevet annó, de nem tudom definiálni ennél jobban.
Nincs gond a kiegyensúlyozással nagyobb fordulat esetén? A képen látható próbálkozásnál van gond sajnos, mert a tengely műanyagból készült és megcsavarodott a "gyártás" során ezért a teteje üt valamennyit. A nagy verziót már fémcsőre tervezzük.
Jelenleg az üresjárási viselkedést tudom csak vizsgálni, a generátor állórészén "faragnom" kell, el is van távolítva. A lemezelést sajnos meg kell szüntetnem. Akkora a mágneses térerő, hogy ekkora lapátokkal terhelés nélkül sem indul meg.Ez nem gond csak plusz munka.
A toltesszabalyozasra nem lehetne felhasznalni a szemelyautokbam hasznalt toltesszabalyozokat? A kocsikban kulombozo fordulatszam mellett egessz jol mukodnek.
Esetleg lenne valakinek valami otlete milyen generatort lehetne felhasznalni aminek eleg lenne a percenkenti 100-300 fordulatszam itt mindenekelott valami olyanra gondolok amit meg lehetne szerezni bontokbol vagy valahonnan ahol nem kell otthagynia az embernek a gatyajat is. Ezt lehetne egybeepiteni a tengellyel.
A múltkor azt kérdeztem merre laksz? Most már tudom, hogy egy nagy erdő mellett!
Mert marha nagy fába vágtad a fejszédet, az biztos!
Lenne néhány, olyan nem igazán szakmai, de nem provokatív kérdésem. Kérdeztem volna rögtön, de előbb nézegettem a winside oldalt.
Azt írod, hogy az eredeti winside 25%-os méretű változatát építed. Én itt több mérettel találkoztam 1, 2, 4méteresek. Te mekkorát építettél meg?
Lenyűgöző ez a megoldás! Mondhatni nyugodtan, SZÉP.
A lapátoknak adtál-e valamilyen profilt (gondolok olyanra, mint pl. a légcsavar - repülőé) ?
Nincs gond a kiegyensúlyozással nagyobb fordulat esetén, mint pl a gépkocsi kerekének dinamikus centírozása. A csapágyazás, ill a generátor miatt kérdezem.
Ha többet árulnál el, értelmesebb lérdéseket lehetne feltenni!
Nemcsak nagy fába vágtad a fejszét, bele is nyúltál a darázsfészekbe! Itt a fórumra gondolok. Nem fogunk Neked békét hagyni. Ez a téma legalább akkora fogás mint a sörkollektor, ha nem nagyobb. Egy biztos, drágább.
Nem akarom hosszúra nyújtani, várom soraidat (meg gondolom még sokan) !!!
Blokkséma szinten ez valóban így van, de a részletekben lakozik a patás maga. Megoldandó gondok:
1 A töltésszabályozás, túláramvédelem: ha nagyon leterheljük a generátort a szélkerék nem tudja felpörgetni. Ha nagyon pörög mikor leterheljük valami füstölni fog.:)) 2 A generátorunk szeretne akkor is áramot termelni (véletlenül fúj aszél) amikor az akkuk fel vannak töltve.Az üresjárat pazarlás ha már egyszer működik. 3 A megfelelő feltételek teljesülése esetén nullátmenet kapcsolása mellett átkapcsolás a hálózatról az inverterre (UPS).
Az ólcsó inverter szerintem nem alkalmas általánosan szinuszos feszültségről működő eszközök üzemetletésére.A kapcsoló üzemü tápos cuccok bírják, mert ott úgyis egyenirányításra kerül először a hálózati feszültség.. A valós szinuszos inverter árából meg sztgyi kolléga kanadai tanulmányútra tudna menni.:))
Az áttételes rendszerekkel az a baj, hogy az álló szélkereked elindításához akkora nyomaték kell ami csak magas szélsebességnél, vagy nagyon nagy átmérőjű szélkerékkel érhető el. A profi rendszerek mind a meghajtott tengelyre szerelik a generátort.A gépkocsi generátorok használata nem előnyős a magas névleges fordulatszám és a külső gerjesztési igény miatt.
Találós kérdés a megfelelő széliránnyal kapcsolatban: A város ahol vagy fúj a szél vagy harangoznak.
A szélsebesség mérése hiteles műszer nélkül nehéz ügy, inkább fordulatszám mérésen gondolkodom.Egységnyi idő alatti impulzusszámlálás részemről kivitelezhetőbbnek tűnik mint a szélsebességet konvertálni valamilyen feldolgozható formába.
Sziasztok Mar leirtam ugyanezt a napenergia topicba, de leirom ide is, tehat Nezegettem a windside.com-ot es felmerult egy otlet a hazilag kivitelezesre reletiv olcson. Leirom (tudom, hogy off de itt van elet es iq is :) kerlek velemenyezzetek.
Nos, a forgo resz legyen olyan mint a windside.com-on eleg jo parameterjei vannak. Alatta egy megfelelo ekszijas attetel egy 24 V-os dinamora vagy alternatorra amiket teherautok hasznalnak vagy esetleg 2 darab 12 V ra szemelyautobol (termeszetesen bontobol) vele egyutt beepiteni a hozzajuk tartozo feszultsegszabalyozot. Az attetelt valahogy ugy kene megoldani, hogy mar kis szelben is 1500 ford/perc legyen az alternator fordulatszama egy autovillanyszerelo tanacsa alapjan. Mivelhogy ennyi kell, hogy ongerjeszto legyen? vagy valami ilyesmi. Az autokba is meglehetosen szelles fordulatszam tartomanyba mukodik ezert szerintem jo lesz kolombozo szelsebessegeknel is. Tehat ezzel (ezekkel) az alternatorral feltoltunk egy 24v-os akumlatort vagy 2 sorbakotott 12V-at amiket rakapcsolunk egy mezei UPS szunetmentes tapegysegre (az eredeti akumlatorok ki az helyukre bekotni a nagyteljesitmenyu 80-150 amperoras akumlatort).Azert 24 V mert tudtommal az UPS ek 24V-ot hasznalnak az APC biztosan 24 V-ot. ezutan 2 alternativa jutott az esembe:
1- Az UPS -t rendesen rakotni a hallozatra egy magneskapcsolokozbeiktatasaval amit egy egyszeru elektronika vezerelne megypedik ugy, ha az akumlatorok megfeleloen fel vannak toltve akkor az UPS -t levalasztja a hallozatrol (kikapcsol a magneskapcsolo) es az UPS automatikusan bekapcsol es adja a kivallo 220V 50Hz -es valtoaramot termeszetesen olyan ups-t kell alkalmaznunk ami megfelel a mi teljesitmeny kivanalmainknak.
2- Az UPS-t megpiszkalni, hogy az akumlatoroknak legyen nagyobb a prioritasuk tehat ha akumlator OK akkor onnent megy ha megy gyenge akkor rakapcsol a hallozatra amig az akumlatorok ismet fel nem toltodnek.
Ha van kedvetek szedjuk szet a temat. Penzben ez nem lenne sok, ha mukodne talan hamar vissza jonne az ara. Elnezest az ekezetek miatt de...
(Csak egy apróság: 3-4 évente nem kell cserélni a nem extrém körülmények között üzemeltetett (értsd: autó motorháztető alatt) akkukat. Nem ritkán 10-12 éven keresztül üzemelnek álló helyzetben, temperált környezetben. De a cseréjük valóban környezetszennyező.)
Lehet hogy nem tul korszeru de megoldhato hazilag es foleg olcson. A fordulatszam novelese egy ilyen konstrukcional elengedhetetlen es csak 2 egszijtarcsa es 1 egszij kell hozza ami talan meg belefer.
Olvasgattam ezt a topicot, igaz nem tartott túl sokáig. Laikus vagyok a témában, de érdekelne olyan emberek a véleménye (vannak ilyenek?), aki nem csak látott, hanem csinált is már ilyet. Kíváncsi vagyok, miért választotta ezt a rendszert.
Szerintem a szélenergia hasznosítása ott jöhet szóba, ahol szakaszosan, kevés energiára van szükség ezért arra a célra, amire a kedves topicnyitó szeretné használni, abszolút nem alkalmas, már ha családi házat szeretne építeni a telkén.
Először is figyelembe kell venni, hogy ha megvettük a kinézett szélkereket pár százezerért, semmivel nem vagyunk előbbre, mert ez csak akkor termel energiát, ha fúj a szél (és jó magasra fel tudjuk rakni, mert a szélkerék ára többek között az oszlopot sem tartalmazza), akkor is csak max. 24 V-ot. Igaz, hogy ezzel már megy a Junoszty tévénk, de ezzel vége. Illik tehát vásárolni még vagy 20 darab akkumulátort, akku töltőt, egy invertert, egy jó minőségű automatikát) és ne feledkezzünk meg a beüzemelési költségről sem. Viszont a ház egy helyiségéről, amibe ezt a rengeteg cuccot berámoljuk, nyugodtan megfeledkezhetünk. Mindezt megúszhatjuk 6-800e Ft-ból, de még mindig ott van a probléma, hogy az energiatárolási képesség korlátozott, a teljesítmény kicsi, folyamatos üzemre tehát abszolút alkalmatlan, max időszakos áramszünetek áthidalásakor jöhet jól, de arra meg nem biztos hogy ennyi pénzt áldoz egy átlagos ember.
Ha mégis a rendszer mellett döntünk, ne felejtsük el 3-4 évente cserélni akkumulátor telepünket, és a szélkerék időszakos karbantartását, ami nem fogja kímélni a pénztárcánkat. 3 évenként pedig 20-40 darab akkumulátor (attól függ, milyen rendszert választunk) elhasználása megkérdőjelezi számomra, hogy a rendszer valóban környezetbarát-e.
Ezzel szemben az áramszolgáltató folyamatos üzemben már alap kiépítésben is 7 kW energiát biztosít számunkra, és ennek az áramnak az előállítása sem környezetszennyezőbb, mint a házi szélerőművünké.
Van egy öreg mérnök Miskolcon vagy arrafelé, aki szélkerekekre állt rá. Állítólag nagyon profi. Sajna többet nem tudok róla, a népszabóban vagy 3 éve volt róla egész oldalas cikk. Próbáld az archívumban, hátha ráakadsz
Van egy öreg mérnök Miskolcon vagy arrafelé, aki szélkerekekre állt rá. Állítólag nagyon profi. Sajna többet nem tudok róla, a népszabóban vagy 3 éve volt róla egész oldalas cikk. Próbáld az archívumban, hátha ráakadsz.
Basszus...a lengyeleknél félárban vannak ugyanazok a modellek amiket itthon is lehet kapni. :( Meg kell várni május 1-ét és akkor már vám nélkül be lehet hozni. Vagy rosszul tudom? 300 000ft-ért már érdemes lenne akár kiutazni is érte.
Üdv.
Itt van egy csomó. Sajnos lengyelül van, de viszont képekre klikkelve kapsz sok infó, többek között névleges teljesítmény (Moc nom.) és ár (cena) dollárban.
Itt egy másik link, ugyanugy lengyelül, de találsz rajta egy csomó hívatkozást angol, vagy német nyelvű irodalomhoz/linkekhez.
Budaörsön a törökugratónál az Ibolya utcában láttam egy szép nagy szélkereket. Kb 4 méter átmérőjű lehetett. Nem tudom, hogy volt-e rajta valami generátor/dinamó, de érzésre tök szélcsend volt mégis forgott, mint állat.