Pedig néhány nap alatt jól felhoztuk. De hát egy Savonius rotort nem lehet annyi idő alatt megépíteni, mint kétszázvalahány doboz sört meginni. Nem is szólva a torony engedélyeztetéséről!
El vagyok keseredve! Ebbe a topic-ba nem lehet lelket verni! Ha nem fúj a szél, leáll a topic?
Nemrég lelkesített fel ez a téma, de ha reálisan nézem, nincs sok esély arra, hogy érdemes legyen ezzel itt foglalkozni. Hetek óta nincs egy pici szél se (Budapest déli része, ahol lakom). Nem tanulmányoztam még Magyarország szélviszonyait, de nekem ez is elég ahhoz, hogy ne kezdjek bele egy ilyesfajta project-be.
Őszintén sajnálom, nagy kedvvel indultam, azt reméltem, itt is jó sokan fognak hozzászólni, fellendül ez a topic.
Talán másoknak sikerül! Ehhez kívánok minden jót, azaz jó szelet! Sztgyi
Nyáron többet fúj, télen kevesebbet. Ennek is az a fránya Nap az oka.
Család, munkahely, főiskola mellett nem életcélom megváltani a világot szélenergia ügyben. Kocsmázásnál, TV bámulásnál meg szerintem értelmesebb elfoglaltság.
A windside turbinában egyébként engem is a szépsége fogott meg inkább mint a hatékonysága. A normál méretű példány sablonja már mindenképpen módosulni fog.
Hiába, nekem csak másfél éve van ADSL-em, igaz kb. egy fél éve kezdtem többet a gép elé ülni, nem tudlak behozni Beneteket.
Akárhová csak kattintok, csupa érdekes dologgal találkozom. Már jó ideje nincs TV nézés, inkább a net. Belenéztem több topikba, a legjobban a Napenergiás tetszett.
Ez a szelezés is érdekes, azóta, mióta BXD elkezdte (arra gondolok, hogy előjött a project-jével), amerre csak járok, a fák leveleit lesem, de nemigen akar fújni!
Lehet, hogy ezt a szelezést most kéne abbahagyni, mielőtt komollyá válik?
Úgy látom, valamit nem igazán figyeltél meg a windside.com-on. Az igazi Savonius rotornak középen nincs tengelye, a lapátok (hengerpalástok) pedig középen átlapoltak, valósággal egymásbakapaszkodva irányítják át a résen a széláramot. Lényeges hatásfoknövelő tényező. A csavarás csupán esztétikai fogás, működés szempontjából nincs jelentősége.
Rajz helyett néhány szemléltető oldal: http://www.pandragon.com/genericGen1.php3?selected=windMachine (ez különösen érdekes, tiszicsmájsztrós szempontból). http://de.wikipedia.org/wiki/Savonius-Rotor http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Savonius_Querschnitt.png http://pcon-wind.de/
Generátormegoldás egyszerűen: Bármilyen állandómágneses motort használhatunk gerjesztőáramforrásnak, mint pl. autó vízhűtő v. beltérfűtő ventillátor motorját. Ezzel gerjesztve a normál generátort, már bármilyen generátor használható. Lassúbb fordulatú de nagyobb teljesítményűek a komolyabb buszok generátorai (valahol csak bontják azokat is!).
A hétvégén Hárskúton jártam, ahol éppen egy ökoház avatója zajlott. Napelem,vákuumkollektor,szélkerék, biomassza meg kecskesajt.(6 milla) Tv, újság és sok biztos nagyon fontos ember. De nem is ez a lényeg. Fújt a szél mind a rosseb és a háztetőre szerelt két szélkerék ész nélkül pörgött. Ami engem elszomorított az az éktelen zaj amit a szálkerekek keltettek. Ez egy csendes falu a Bakony tetején, én biztos morcos lennék ha ezt kellene hallgatnom egész nap.
Nem kispályások,már bevásároltak a környéken földből, ha jól emlékszem a számokra 30MVA teljesítményű szélerőmű parkot akarnak építeni.
>>Sőt azon tökölök, műanyag - üvegszálas megoldásnak nincs-e jövője?
A csatolt képen üvegszálas a vitorla, a szürke oldalon látszik a kissé elnagyolt sablon profilja.Felületes szemlélő keresztirányú merevítésnek nézi.
Készül egy szélsebesség mérő recycling forrásból, a mechanika kész is van. A hitelesítésre aludnom kell egyet. Mivel adott a fordulatszám-arányos feszültség így már csak az adatgyűjtés módja kérdéses.
Maradok a sörösnél persze, de ha valami értékelhető széladatokat tudnék gyűjteni itt a környezetemben, ami kecsegtetne valami jóval, nekiesnék ennek, mert ez izgalmas! Kis lemezbűvöléstől nem esnék pánikba. Sőt azon tökölök, műanyag - üvegszálas megoldásnak nincs-e jövője? Reszelgetnék hozzá fából sablont.
A Conrádnál nézegettem szélsebesség mérő műszereket, sajnos kicsit húzós az áruk, de amit említettél, impulzus számlálás egy kis szélkerékkel, no meg ennek a folyamatos figyelése egy programmal, szóval valamit kéne csinálni .
Te felmérted a környezetedben milyenek a szeles viszonyok?
Lenne egy puffertartály amelyet a napkollektor, és a hőszivattyú is fűtene.
A hőszivattyú a hőt, természetesen kútvízből nyerné.
A kompresszort egy aknában gondoltam elhelyezni, amely közvetlen a szélkerék alatt van.
A szélkerék tengelyéhez csatlakozik egy derékszöghajtás, ami egy függőleges tengellyel levezeti a hajtást a kompresszorhoz.
Egyszer már felvetettem ezt az ötletem az alternatív fórumon, de ott azt javasolták hogy ne közvetlen tngellyel hajtsak le, hanem inkább elektromos úton (generátor-villanymotor).
Nekem mégis szimpatikusabb a direkt hajtás.
A kompresszoron amúgy is lenne egy kuplung, ami csak akkor kapcsol ha a szélkerék elér egy bizonyos fordulatszámot, amelynél már működőképes a hőszivattyú.
Természetesen ezenfelül generátort(generátorokat) is lehet még ráépíteni, ami vagy az elektromos hálózatra dolgozik rá, vagy fűtőszálakat táplál amelyek a puffertartályban vannak, ugyanis, ha a tartályban lévő folyadék hőmérséklete elér egy bizonyos értéket(60-70°C), akkor már a hőszívattyú nem tudja tovább melegíteni, ezért átvált elektromos melegítésre, ami akár forráspontig is melegítheti azt.
Ha jól értem a kompresszort villanymotor közbeiktatása nélkül a szélkerék tengelyével hajtanád és a primer kör napkollektorból kapja ez előfűtött közeget (melegvizet) A szekunder kör pedig fűtene egy puffertartályt? Izgalmas megoldás lehet!
Szerintem bármilyen autogenerátor (kivéve persze egypár szésőségest) alkalmas a szélkerék mechanikai energiájából áramot termelni.
Ha nagy szélkereket építesz akkor több generátort is rakhatsz rá, persze mindegyiket a saját fesszabályzójával, jől megférnek egymás mellett, még ha egy akksira dolgozik az összes is.
A gyorsítóáttátelt én mikrobordás szíjakkal, (esetleg fogaskerekekkel) oldanám meg, mert ennek jobb a hatásfoka mint az ékszíjnak.
12V-os generátor is tud tölteni 24V-os akksikat, csak a fesszabályzót kell 24V-osra cserélni, persze nagyobb fordulat kell neki mintha 12-t töltene.
Az elindulástól nem kell félni, amíg a generátor nem gerjed fel, addig nem fékezi a hajtást.
Öngerjesztésűnél ez kb500-1000 1/min -nél következik be.
Kisfordulatu (100-300) generátort nem fogsz találni.
Én már régóta agyalok egy széllerék építésén, de én elsősorban nem elektromos áram termelésére, hanem egy hőszivattyú meghajtására szeretném használni.Napkollektorral kombinálva szerintem egész jól le lehetne vele csökkenteni a fűtés számlát.
A polgármesteri hivatalban utánaérdeklődtem: 6m-es árbócmagasságig nem engedélyköteles. Szerintem egy átlagos kertvárosi részen 10-12m alatt nem érdemes kísérletezni.
A hivatalnok kiscsaj azt mondta, hogy adjak be egy elvi engedély kérelmet, aztán majd kiderül.(amióta ő ott van, azóta nem fordult senki ilyen kérelemmel hozzá)
Van egy barátom aki most készíti CNC vezérlésű légcsavarmaróját, amivel kb 2800mm hosszúságú tollakat lehet faragni. Ebből gondoltam 3-at, így az átmérő majdnem 6m.
A honlapokat nézegetve egy ekkora átmérőjű szélkerék közepes szélben akár 5-7KW-os teljesítményt is nyújthat, amellyel egy klímakompresszort hajtva hőszívattyút tudok üzemeltetni.
Nos néhány kép a prototípusról.(ha sikerült a beszúrás, még nem csináltam ilyet.)
sztgyi kérdezte: >>Te mekkorát építettél meg? A lapátok magassága 480mm, egy szárny átmérője 100mm, a befoglaló henger átmérője kb 240mm.
>>A lapátoknak adtál-e valamilyen profilt? Egy félhenger palástja ven felcsavarva a tengelyre, Arhimédesz már biztosan adott neki egy szép nevet annó, de nem tudom definiálni ennél jobban.
Nincs gond a kiegyensúlyozással nagyobb fordulat esetén? A képen látható próbálkozásnál van gond sajnos, mert a tengely műanyagból készült és megcsavarodott a "gyártás" során ezért a teteje üt valamennyit. A nagy verziót már fémcsőre tervezzük.
Jelenleg az üresjárási viselkedést tudom csak vizsgálni, a generátor állórészén "faragnom" kell, el is van távolítva. A lemezelést sajnos meg kell szüntetnem. Akkora a mágneses térerő, hogy ekkora lapátokkal terhelés nélkül sem indul meg.Ez nem gond csak plusz munka.
A toltesszabalyozasra nem lehetne felhasznalni a szemelyautokbam hasznalt toltesszabalyozokat? A kocsikban kulombozo fordulatszam mellett egessz jol mukodnek.
Esetleg lenne valakinek valami otlete milyen generatort lehetne felhasznalni aminek eleg lenne a percenkenti 100-300 fordulatszam itt mindenekelott valami olyanra gondolok amit meg lehetne szerezni bontokbol vagy valahonnan ahol nem kell otthagynia az embernek a gatyajat is. Ezt lehetne egybeepiteni a tengellyel.
A múltkor azt kérdeztem merre laksz? Most már tudom, hogy egy nagy erdő mellett!
Mert marha nagy fába vágtad a fejszédet, az biztos!
Lenne néhány, olyan nem igazán szakmai, de nem provokatív kérdésem. Kérdeztem volna rögtön, de előbb nézegettem a winside oldalt.
Azt írod, hogy az eredeti winside 25%-os méretű változatát építed. Én itt több mérettel találkoztam 1, 2, 4méteresek. Te mekkorát építettél meg?
Lenyűgöző ez a megoldás! Mondhatni nyugodtan, SZÉP.
A lapátoknak adtál-e valamilyen profilt (gondolok olyanra, mint pl. a légcsavar - repülőé) ?
Nincs gond a kiegyensúlyozással nagyobb fordulat esetén, mint pl a gépkocsi kerekének dinamikus centírozása. A csapágyazás, ill a generátor miatt kérdezem.
Ha többet árulnál el, értelmesebb lérdéseket lehetne feltenni!
Nemcsak nagy fába vágtad a fejszét, bele is nyúltál a darázsfészekbe! Itt a fórumra gondolok. Nem fogunk Neked békét hagyni. Ez a téma legalább akkora fogás mint a sörkollektor, ha nem nagyobb. Egy biztos, drágább.
Nem akarom hosszúra nyújtani, várom soraidat (meg gondolom még sokan) !!!
Blokkséma szinten ez valóban így van, de a részletekben lakozik a patás maga. Megoldandó gondok:
1 A töltésszabályozás, túláramvédelem: ha nagyon leterheljük a generátort a szélkerék nem tudja felpörgetni. Ha nagyon pörög mikor leterheljük valami füstölni fog.:)) 2 A generátorunk szeretne akkor is áramot termelni (véletlenül fúj aszél) amikor az akkuk fel vannak töltve.Az üresjárat pazarlás ha már egyszer működik. 3 A megfelelő feltételek teljesülése esetén nullátmenet kapcsolása mellett átkapcsolás a hálózatról az inverterre (UPS).
Az ólcsó inverter szerintem nem alkalmas általánosan szinuszos feszültségről működő eszközök üzemetletésére.A kapcsoló üzemü tápos cuccok bírják, mert ott úgyis egyenirányításra kerül először a hálózati feszültség.. A valós szinuszos inverter árából meg sztgyi kolléga kanadai tanulmányútra tudna menni.:))
Az áttételes rendszerekkel az a baj, hogy az álló szélkereked elindításához akkora nyomaték kell ami csak magas szélsebességnél, vagy nagyon nagy átmérőjű szélkerékkel érhető el. A profi rendszerek mind a meghajtott tengelyre szerelik a generátort.A gépkocsi generátorok használata nem előnyős a magas névleges fordulatszám és a külső gerjesztési igény miatt.
Találós kérdés a megfelelő széliránnyal kapcsolatban: A város ahol vagy fúj a szél vagy harangoznak.
A szélsebesség mérése hiteles műszer nélkül nehéz ügy, inkább fordulatszám mérésen gondolkodom.Egységnyi idő alatti impulzusszámlálás részemről kivitelezhetőbbnek tűnik mint a szélsebességet konvertálni valamilyen feldolgozható formába.