Majdnem kiment a fejemből hogy tegnap ismét volt Hammond koncert.
Fassang László volt szokásosan havonta Nyitott Műhelyben a Déli mellett. Ezúttal a második blokkban egy indiai ütős -de nem indiai- srác működött közre.
Már az érdekes hogy elég halkan játszik-játszanak. A hely, a hangulat, a környezet, a büfé kíváló.
Az első részben a Hammond C3 rövid bemutatása után inkább klasszikus/sípos hangulatú improvizációkat adott elő Laci. Romantikus, kortárs, XVI. századi tánc és egy Bill Evans téma.
A szünet után kis tabla, cserépdob bemutató. Kevésbé dallamos, harmónikus zenék, de nagyon rafinált ritmusok. A 13,5 taktusos!!! alapnál igencsak számolni kellett előszörre! Utána a 11-es bolgár téma gyerekjáték volt :-)
(13,5 taktus: lejátszanak 3×4/4-et=12, majd utána 3/8-ad következik (gyors egy-két-hár'). Aztán elölről az egész)
1955-56-os 230V-os Hammond C3, Organ Mate zengetővel, Echolette ME-III lezlivel.
Most érdemes lemezt (LP-t, CD-t) vásárolni a Victor Audio-nál!!!
Több termék LP, hanglemez, vinyl, "bakelit" vásárlásánál (3 db-tól már) 10% engedményt ad a Victor Audio lemezbolt, vagy a postai díjat magunkra válaljuk most!
Biztonságosan, 12 éve működő hanglemezboltos tapasztalattal csomagolva, a lemez, boritó sérülését szinte kizárva, ajánlott küldeményként adom postára még aznap, ahogy átért az LP ellenértéke, ez lehet banki utalás pl, vagy PayPal elektrónikus küldés is akár. E mail-ben jelzett utánvételi szándékot követően, szinte on-line gyorsan reagálva történik a csomag feladása. Magyarországon belül max 2 nap, és oda is ér a hanglemez. Hammond Orgonás zenék lelőhelye
A hangterjedelme pont mint a Hammondnak, de nem csak a hangkerekek által.
Dobonként 7-6 pickup található, ami kevesebb. Gondolom a mélyek leosztással vannak előállítva a magasabb frekvenciából. Visszakerült a helyére a TG, de még a mexólalás hátra van.
Amit a kezelőszervek által tud, az egy maximumra fölextrázott B3. 2×9 cug manuálonként. A lábbasszus 32'!!!, 16', 8' -al szabályozható és állítható a lecsengése. (string bass) Szelektív 2×3 állású scannervibrátó. (chorus, normal) A hagyományos Accutronic(Hammond) csöves rugószengető is benn van. Komplett lezlivezérlés 2×2 állással. A fölső manuálon egy kis zongora-csembaló szintetizátor. 25-ös basszpedál, pad. Hátul egy csomó ki és bemenet. Magnónak, lezlinek, dobgépnek, basszpedálnak... A lábáról leszedhető, úgyhogy méretessége ellenére is viszonylag jól szállítható.
Lezli. Kétrészes, fanútos, nyakig ér. Fönt külön csöves végfok a magasnak kisebb trafóval, külön a mélynek sokkal nagyobb trafóval. Két bitang nagy magassugárzó torkollik a tölcsérbe V alakban. Alul fa dobrotor és 15"-os lavór.
Teljesen "hivatalos" a darab! Ha kész lesz kíváncsi lennék, hogy milyen a hangja. Néztem a csoport kerekeket. Nyolc-nyolc hangkerék volt csoportonként. Ezek szerint nyolc oktáv a hangterjedelme? Nagyon pazar!:-)
A mai nap összeraktam a PARI hanggenerátorát. Új éxíjak, új fogaskerekek, szépen működik a mechanika, forog reggel óta. Megy vissza az orgonába.
Érdekes szerkezet. Sok a hasonlóság a Hammondéval, de sokban eltér. Először is egyszerűbb mechanika. A hajtáslánc soros, nem párhuzamos. 12 dob = 12 félhang. Azokon az oktávok. A hanxedők közös mágnesen vannak. A rudak mögött az a fekete vas. Hanxedőcsoprtonként kábelkötegek, így egyszerűen bontható a kapcsolat. A Hammondnál vagy 150 forrasztás.
A többi rész viszont gyakorlatilag megegyező. Egy nagy táblán tekercsek kondenzátorok a magasabb hangokhoz, Mechanikus scanner vibrátó a tekercses/kondis késleltetőkapcsolással (shift line)2 cső a sima hanghoz, 2 cső a vibrátós hanghoz, 3 cső a percussionhoz, tisztára mint az A0-28ban!
Nagy általánosságban azt lehet mondani, hogy ha nincs az erõsítõnek védelme, akkor
- a csövest tönkre lehet tenni terheletlen hajtással (nincs semmi a kimenetén) - a félvezetõst tönkre lehet tenni rövidrezárt kimenetttel.
Ennek a fordítottja is nagyjából igaz:
- a csöves nem fog elszállni egy rövidzártól vagy az elõírtnál kisebb terhelõ impedanciától - a félvezetõs nem fog elszállni, ha a kimenete terheletlen.
A különbözõ védelmek persze ezeket igyekeznek megakadályozni.
Optimális kimenõteljesítményt akkor lehet kivenni, ha a terhelés imopedanciája megegyezik az erõsítõ kimenõ impedanciájával. Minden más esetben a kivehetõ teljesítmény csökken.
Egy sosem latott csemege. Nem is tudtam rola, hogy Jackie a 80-as evekben igy nyomta meg akoncerten az ordog allarcosbaljat. Hammond M3 a jol ismert, kisse leharcolt csepel szigeten levo darab, de erre Tehtube szaktars adja alldasat. Mindenesetre szepen szol. Kar, hogy nem Pataki Laszlo nyomja, Ő izesebben, hammondosabbul kezelte a hangszert. Ambar ez az illeto, nagyon precizen zongorazik rajta kottabol Masquerade-t! Syrius a legnagyobb, nincs mese !!!Jackie Orszaczky
Ezt a szamot mar regota kerestem, nem tudtam ki jatsza igy Hammond orgonaval, csemballoval, de fantasztikus szerintem... Hallgassatok meg!!!Joy- Apollo 100- 1972
A 760 két végfoka teljesen azonos kimenő-teljesítményre képes. A különbség onnan adódik, hogy míg a mélysugárzó 4 ohm impedanciájú, a tölcsér 16 ohmos hangszórójával még egy 6.8 ohmos teljesítmény-ellenállás is sorba van kötve.
Matematikailag a végfokok a +-43V tápfeszültségből kb 27-28V effektív hangfrekvenciás váltóáramot tudnak produkálni, ami 4 ohmos hangszóró esetén 200W feletti teljesítményt is jelenthetne...
Szerintem a cucc elbírja a 8 ohmos tölcsér hangszórót is, de ekkor az előtét ellenállást 4-5 ohm-ra kell változtatni, de fontos, hogy az ellenállásnak legalább 25W-os teljesítményűnek kell lennie, mert max kivezérlésnél kb 20-25W is eldisszipálódhat rajta.
Mielőtt elküldtem ezt a hozzászólást, megmértem a HL 722 hangszóró impedanciáit. Ebben a kütyüben szinte ugyanolyan végfokok vannak mint a 760-ban, csak +-43V helyett itt csak +-40V a táp, ami minimális különbség. Viszont itt a 8 ohmos a tölcsér max kiemelésnél egy 2,2 ohmos ellenálláson és egy vele sorbakötött 12 microfarad/50V-os bipoláris elkón keresztül kapja a jelet. Ez is egy használható megoldás, bár a 760-as nagyobb tápfesz-e miatt én inkább 3 ohmos ellenállást kötnék sorba a bipoláris elkóval.
Igaz! Az én proline-m zavart meg egy kicsit, mert abba van a hangszórók elött tekercs, kondi, meg illesztő ellenállás. De, hogy miért van, erre még nem jöttem rá, mert nem foglalkoztam a dologgal. Majd lefotózom a bélését, azt lehet találgatni:-)
Szimizso, ne keverd a csöves végfokkal. Ez tranyós. Még a végfokok előtt van egy aktív hangváltó, azután jön két szinte egyforma végerősítő. A mély 55W, a magas 35W teljesítményű. A kapcsolását viszont igyekeztek minnél jobban a csövesekéhez hasonlíttatni. Mindhárom azon a fekete vaspanelen van, ami eltakarja a dobrotort.
Tönkre nem teheted vele az erősítőt, mivel egy kondin keresztül hajtod meg a magas hangszórót. Itt ha valami gondot jelenthet az impedancia eltérés. A nagyobb impedancia kevésbé terheli az erősítő kimenetét, mint a kisebb. (2ohm) Ezért szól halkabban egy kicsit. Ugyanis a kis impedancia van a legközelebb a rövidzárlathoz! De ez csak akkor gáz, ha direktbe van kötve a hangszóró az erősítőhöz.
Megjegyzem, hogy a 8ohmos hangszóróhoz más keresztváltó szükségeltetik! Nem jó a 16ohmos keresztváltó.
elvileg hangosabban kellene szólnia, mert kisebb ellenállású megy a nagyobb helyére. inkább az nem tiszta nekem, hogy az erősítőt tönkretehetem-e vele, vagy nem.
ha jól tudom, a 760-asban 2, nagyjából egyforma erősítő hajtja a hangszórókat. az egyik egy 4 ohmos mélyet, a másik egy 16 ohmos magasat.
ezek szerint, ha a végfok akár 4 ohmon is stabil, akkor a 8 ohm nem lehetne gond, csak a hangerőemelkedés lehetne kellemetlen.
holnap 18 órától a billy rotten caféban kedvenc felvételeimet játszom, lemezről! a funk-soul-reggae-beat zenék között legalább 50%-os arányban fordulnak elő hammondos felvételek(többek között js, bookert, mcgriff, stb)! akit érdekel a matiné egy nagyon kellemes helyen(mandulás forró csoki, csapolt hoegaarden) ide jöjjék: