Minden esetben az első kerekekkel szabom meg az egyenes irányba való haladás esélyét!
Lehet, hogy ez így van, de ezt nem olyan nagy wasistdas megtenni, a hátsóval viszont nagyon el tudod baltázni. (Ld. drift, kézifékes fordulás, stb.) Ha megfigyelsz egy rally versenyzőt, szinte minden pillanatban uralja az első kerekeken a "trakciót", viszont a művészet a hátsó "riszálásoknál" kezdődik. Ha pedig a háta elszabadul: onnan nincs visszaút, - még a profiknak sem.
Volt róla videó, hogy egy tavalyi csúnya baleset okaként a hátulra szerelt különféle mintázatú gumikat tették felelőssé. Elől minden rendben volt, csak hátul változtattak... de úgy elszálltak, mint a győzelmi zászló. Vezetéstechnikai tréner kipróbálta... : ő is elszállt. Pedig elől "uralta" az egyenes irányban haladás esélyét (ahogyan írod.)
Ugye felvetődik a kérdés: vajon mennyi idő kell ahhoz, hogy az első gumi olyan szinten elkopjon -mert ugye az marad mindig elöl-, hogy le kelljen cserélni? Tételezzük fel, hogy ha mindig elöl van, akkor pl. 70.000 km. És a hátsó? 100.000 km? Vagyis amikor az elsőt cserélni kell és hátra teszed ezt az új gumit, akkor előre egy kb még 30 ezerre alkalmas gumi kerül. Azaz az első garnitúra kezd 100% elöl-hátul, majd a következő már 30% elöl, 100% hátul, aztán 70% elöl, 100% hátul. stb. Vajon nem jobb és kiegyensúlyozottabb, ha közel azonos kopottságú gumik vannak az összes tengelyen? Már csak menetstabilitás, meg biztonság okán is. Arról már nem is beszélve, hogy gazdaságilag melyik jobb a gk. tulajdonosnak. Mert, hogy a gumisnak az "elöl kopjon el gyorsabban" el a jó, az nem kétséges. De, mindenki oda szereli fel a gumit, ahova akarja. :)))
Én nem innen tudom, csak hirtelen kerestem egy hivatkozást. De nagyon sok van (hivatkozásból.) Gyakorlatilag mindenhol ezt mondják.
Természetesen egy fullos gumival elől jobb a fékút meg a tapadás, mint egy kopottal. Ezt senki nem vitatja. Csak most abból indultunk ki, hogy van 4 adott gumid. Két jobb és 2 kopottabb... és ilyenkor mi a biztonságosabb. Gondolj bele hány vészfékezésed volt már az életben... És hány nagysebességű, "rázós" kanyar ? Nálam nagyságrendekkel több volt az utóbbi.
Ha tolja az orrát az autód, akkor azt nagyon könnyű uralni... Ha viszont "előz a fara"... oda már tökös legénynek kell lenni (és még úgysem biztos a siker.)
A pótkerék elvileg valójában amolyan kisegítő lehetőség manapság, ráadásul 100-200 km autózásnál még nem "deformálódik" a radiál szerkezet. De, mondjuk ezen a vonalon tovább haladva: téli, vagy nyári gumi a jobb pótkerék. (Nekem pont ezért 4 évszakos és nem kötött forgásirányú a pótkerék)
Mivel egy adott kanyarban, adott sebességnél vagy alulkormányzott, vagy túlkormányzott lesz az autó, ezért vagy az eleje akar kitörni, vagy a hátulja. Viszont, mivel -népiesen szólva- a hátulja szeretné megelőzni az elejét, ezért 2 megoldás lehetséges. Vagy meglassítom a hátulját, ez csak a hátsókerék meghajtású autóknál, motorfékkel lehetséges, vagy meggyorsítom az elejét (elsőkerék meghajtású autónál). DE! Minden esetben az első kerekekkel szabom meg az egyenes irányba való haladás esélyét! Ha az első gumi kopottabb, akkor vajon mit is tesz egy szélsőséges esetben?
Ennél a lapnál már csak a Totalcar "komolyabb". Csak néhány apró észrevétel: az autók nagy többsége orrmotoros, az első kerekeket fékezik jobban, hogy a fékút rövidebb legyen (próbáljad meg pl. bringán), továbbá, hogy az egyenes futásért, vagyis a "kitörésmentességért" az első és hátsó futómű geometria közösen hivatott gondoskodni. Az ABS-ről már nem is beszélve. Az meg csak egy apróság, hogy minden esetben csak (!) kormányzással lehet az autó kitörési hajlamát csökkenteni, ill. megakadályozni.
"Kicsit" béna lett az első mondat az átszerkesztés miatt, de a lényeg a lényeg - ha nem szedik le a felniről, akkor egy balos mindig balos marad a forgásirány miatt.
Azon már én is elmélkedtem, hogy gyakorlatilag van két balos és két jobbos gumim és mivel felnin van, csak átszereléssel lehetne ezen változtatni, de mivel felnin van, így ez esélytelen. Ez azért vet fel kérdéseket a pótkerék esetén is!
Azt már én is hallottam azt, hogy a jobb gumit kell hátra rakni, mert csúszós úton a kocsi háta hajlamosabb kitörni, ezt kell a jó(bb) gumival megakadályozni.
A mai modern (radiál) gumiabroncsok un. forgásirányosak, azaz az oldalak cserélgetésével a forgásirány is változna. Ebben az esetben viszont a radiális irányban lévő szálak "nyúlásiránya" megváltozna és hamarabb következne be a szálszakadás. Ez a jellemzően az oldalfelületen lévő kidudorodásról lehet felismerni. A gumik manapság ráadásul aszimmetrikus mintával is rendelkezhetnek, ezért a forgásirány megtartásával történő oldalváltás sem szerencsés.
Szerintem minden esetben a kormányzott keréken kell a jobb tapadást biztosító guminak lennie, ha ez ráadásul a hajtott kerék is, az csak plusz "hab a tortán"
Az oldalnak maradnia kell (a forgásirány miatt). E-H-t lehet cserélni. Mindig hátulra kerüljön a kevésbé kopott gumi. (Mivel amúgy is az első kopik jobban - normál esetben -, így valószínűleg sosem kerül hátra.) Ha szemmel mégsincs nagyon különbség (E/H kopottsága között), akkor lehet esetleg variálni.
Mit tudtok, hogy kell feltenni a kerekeket? Manapság mindig ugyanoda teszik fel a kerekeket, ahonnan leszedték (leszereléskor gondosan megjelölik, ugye). Régen viszont volt egy "vetésforgó", ami valljuk meg, valamelyest még logikusnak is tűnhet, hiszen ha évente megcserélik a kerekeket, akkor a kopás egyenletesebb. A gumisok szempontjain kívül, akik nyilván érdekeltek abban, hogy jobban kopjon a gumi, hátha nála veszed a másikat, vajon tényleg van valami más műszaki érv is amellett, hogy a kerekek a helyükön maradjanak?
Pár napja vacakolni kezdett az ülésfűtés. Kellemetlenül égető érzés volt egy ponton és mintha éreztem volna valami enyhe égett szagot is. Ma véletlenül észrevettem, hogy az ülésen van két horpadás, mintha a szivacs kiolvadt volna a kárpit alatt. A kocsi gyárilag nem tartalmazta ezt az extrát, a szalonban szerelték be utólag és így beszerelve vettem át a kocsit annak idején vadonat újan. Gyári garanciát próbálhatok érvényesíteni akármelyik szervizben vagy menjek vissza a kereskedőhöz, ahol beszerelték?
Viszont most látom, hogy a "PROF"-nak milyen puccos fenntartott helye van :-P Az sem baj, ha az orlandós nem tud kiállni, ha épp elfoglalta a parkolóját. Micsoda "skandináv" mentalitás ...
Amúgy mivel eladtuk a Megant, kb. 2 hónap, míg megjön az új autóm, addig egy kocsink van és az Orlandot használom én is a napi munkámban. Mivel a babánk 1 hónapos, még olyan sokat nem megyünk, kihúzzuk 1 autóval addig.
Egyébként a hatfős használattal egész jól boldogulunk, jobban, mint reméltem.
Ma találkoztam egy fehér "nagyvas"-sal az Éles-sarok, Örs vezér tere környékén. Érdekes rendszáma volt: KLUDI-5 !!! Klassz lehet egy egész céges flotta hófehér Orlando-val!!!
Igazság szerint pont ez lett volna a kérdés, hogy milyen legyen ez a gagyi (?) (Hogy azért mégis az autó érdemei szerint, ne a legvacakabb, legolcsóbb legyen... Ha már újat veszek...)