Megértem a felindultságod. Bár én kívülálló vagyok ebben a vitában, de a zenész barátaimtól tudom, hogy sokan, -szinte mindenki- "cigány kottából" játszik. Amin csak az akkordok jelölése van a papíron. Nagy barátom Sáfár öcsi mondta egyszer, egy jubileumi koncerten, amikor megkérdeztem tőle, hogy mit játszanak majd? Azt mondta: " Fingom sincs! Egy nótát, elkezdeni nehéz, és abbahagyni! Ami közte van, az már megy magától! " :-) Nagyjából ezzel egyetértek. Ami a fórumot illeti, itt sem lehet akárkinek belepisálnia a homokozóba. Régen ez egy virágzó fórum volt a Hamond orgonáról. Most meg, olyan amilyen, de már rég nem az eredeti téma a lényeg..... csak a digitális szarreszelés :-(
UI....sztárokrol szokás mindenfélét terjeszteni, fontoskodó szakmai pletykaként is...pl. Joeyről is "megtudhattuk" hogy mindig tövig benyomott hangerőpedállal játszik, s nemigen drowbározik,( ami szemmelláthatóan Jimmyre mondható..)...-E. Garner nem is ismerte a kottát, - Milt Buckner ( amúgy a blokkakkordozás IGAZI pionírja, mint zongorán, mint Hammondon!) pedig nem tudott lábbasszusozni a Hammondon, mert kurta lábaival nem érte el !( videón is látható a cáfolat, nomeg élőben is láttam..)
...nem mutatok...kár nyilvánvaló igazságokon lovagolni. nem kell hogy meggyőzz -60 éve játszom-ttam jazzt is...almát körtével vitatni...próbáltam -nem először és persze nem teljességel -a kotta-fenomén szerepére és jelentőségére utalni ott, ahol értelme van a jazz -rock világában is, de ígérem, abbahagyom...amúgy is off-?? -V.
Iskola tanulásnál mindig fontos a pontos lemásolás. Ezzel mutatja a tanítvány, hol tart? De ha mutatsz egy Jimmy Smith számot, amit ugyanúgy adott elő kétszer, lehet Deep Purple is, akkor megemelem a kalapom. Don patterson úgyszintén.
Fantasztikus jól lekottázta azonban Jimmy improvizációját, sokat lehet belőle tanulni. Csak utána a tanoncnak is bele kell vinni az egyéniségét, ahogy a mesterei tették ezt megelőzőleg.
De ahogy errol Garner, Úgy a blokkszólós játékát átvevő Jimmy Smith sem volt a blattolás nagymestere.
..."összehangolt futamoknál" (??)- a fúvósoknál MINDEN hangot kíírnak!...
..."No persze megnézném a szaxis vagy orgonista szólójának kottáját" ....igen, megnézheted, általában üres, ha tapasztalt zenészt céloznak meg, de ha peched van találhatsz ilyemit is leírva egy biztosra játszó aranzsőr művében, esetleg 10 peccel a recording session előtt, aztán kapaszkodhatsz a pénzedért... https://youtu.be/6fyRhdojX08 -...és precízen kiírt szólóokat megadhatnak "nagyoknál" is speciális esetekben, mint pl. "klónozott" történelmi utalásoknál, tribute-produkcióknál, -(mai Ellington v. C.Basie, L. Amstrong v. még "horribile dictu", Deep Purple klónzenekaroknál is!, stb )- ...Jó hogy idehoztad a példát!: "...Jon Lord előtt találtam. Mégis, szerintem amikor a banda játszik, nem hiszem hogy hangról hangra, taktusról taktusra van meghatározva szerepük"...-biztos nem, de az adott összprodikció lábraállításához J.L. is ki kellett hogy tegyen egy -nyilván rászabott - kottát, és nem esett le a korona a fejéről -s nyilván kiismerte magát benne...
Ismertem elsőrangó jazz-improvizatőröket, akik büszkébbek voltak arra a hírnevükre, hogy ha kell a "légyszart" is leolvassák!.. Összefoglalva: a szükséges és hasznos kotta-világ -pláne manapság - százféle arculataban jöhet elő, s ebből alkalomhoz és szükséges változatokat alkalmaznak világszerte, magánhasználatra v. közcélra, -majd minden stílusban! - jó okkal...(legalábbis profi vagy csak egyszerűen praktikus körökben...)- és ez úgy vélem a magukat mindenben különkategoriának minősítő Hammondosokra is vonatkozhat...
- Alan Hawkshaw ("esztrádzenész!!") ügyében még tavaly valamikor megtartottam ismertető és "védőbeszédemet"- de talán nem baj ismét idehozni, megérdemli... -V:
Big bandeknél mindennapos :-) Az összehangolt futamoknál elengedhetetlen, különösen ritkábban együtt játszó társulatoknál. No persze megnézném a szaxis vagy orgonista szólójának kottáját. Alan Hawkshaw nagy sztár volt az angol szórakoztatóiparban:
A legtöbb kottát Jon Lord előtt találtam. Mégis, szerintem amikor a banda játszik, nem hiszem hogy hangról hangra, taktusról taktusra van meghatározva szerepük: https://youtu.be/6pfeBeCVZQs?t=411 Szerintem Blackmore a tervezettnél -partitúra- kissé tovább szólózott a többiek meg figyeltek, mikor térhetnek vissza az írott változathoz.
Nálam mostanában a kevés fellépés miatt nem árt a segítség. Mindig más a műsor, nem tud kialakulni fejben egy rutin. Vagyis javarészt azért igen, de néha jól jön a segítség. Kimerül a harmóniavázban és szerkezetben és csupán 1-2 unisono leírásában. Ott vannak az A4-esek lent. Másnál szintén a szerkezetek vannak nem ötvonalas.
Keresni is fogom a lemezüket. Szerintem szórakoztató, könnyű zene. Vezetés közben pont jó, mert halkan is lehet élvezni a nótákat. Booker T. Jonest is azért szeretem, mert nem kell rá odafigyelni, és úgy is bemászik az ember fülébe :-)
A multkor ajánlottam ezt a lemezt, de rá se rántottatok! :-)
Rachel Flowers zseniális Emerson átiratokat szólaltat meg. Gyakorlatilag a teljes életművét.
Az ELP Pictures At An Exhibition feldolgozása a progresszív rock egyik legfényesebb alkotása lett. Önálló életre kelt és hatalmas sikere alapján külön kiadták lemezen. Flowers mint Keith Emerson legjobb utánjátszója ezt adja elő. Nehézsége a látása és hogy egymagának lett a három muzsikust lemodelleznie.
Ui.: Erről az a Romhányi Mondás jutott eszembe a Frédi Béniből, amikor Frédit megdicséri a táncpartnere, és azt mondja neki, hogy: "Egy selejt lépést se lejt!" Ebben a számban pont annyit játszottak, amennyit éppen kellett! ;-)
Szegény lány eléggé végig szenvedte az egészet. Már a tigrises sapkát sem értettem, azt meg végképp, hogy nem kért segítséget a regisztrálásokhoz. De ha már a Kiállítás képei került szóba. Véleményem szerint, ha kottából is kell játszani valamit, pl. az orgonánál van szabadsága az orgonistának a regisztrációval, és a tempóval. Én nem érzem, hogy közben bármikor kellene egy kromatikus skálát, vagy akármilyen akkord variációt beszúrni a műbe. Nincs ott helye, és felesleges is. Engem zavar. De itt van két példa a Kiállítás képei előadásra. Elnézést kérek, hogy off. de csak így tudom megvédeni az álláspontomat. :-)
Egy program -utasításhalmaz- kézzel nem fogható "hangszer". Más közvetítőeszköz kell használatukhoz. Tapinthatatlanságuk ellenére nagyon is egyedi jellemzőkkel bírnak hangzás terén.
Aztán ha továbbfejlődik a telepátia, leül mindenki a helyére. Bő egy órát erősen koncentrál mindenki a színpadon, nézőtéren, végén vastaps! :-)
Nagyon szép a spiritualitás mely vezérli kezünket, fülünket, de jelenleg az orgonálás materialista összetevőjét nem kerülhetjük meg.
Még a megfoghatatlan B3 programokhoz is kell valami szg, hanxóró...
Néha nincs kedvem, kihagyok 1-2 hetet. Utána nem győzök csodálkozni, abból a kevésből is mit felejtettem! De mivel zömében ez játék, hát játsszunk minél többet!
...ilyen is van (bizonyos fokig!)...viszont pl. Nyiregyházi Ervin -évekig keresett VIRTUÓZ studió-zongorista Hollywoodban- évekig nem volt zongorája saját (lakása sem nagyon), állítólag a kabátzsebében gyakorlatozta ujjait...Kistétényi Melinda viszont pl. azt követelte a (klasszikus) tanitványaitól, hogy előbb tanulják meg fejben a kottából a darabot, s ha ez negvan, akkor ülhetnek a zongorához, s kezdhetik-immár kotta nélkül- begyakorolni a darabot...
...miután fejben is lehet improvizálni , akár komponálni is, Szakcsi állítása reális.. az ujjakat mozgató izomparansokat is lehet fejben képezni és gyakorolni...-V.
Természetesen nem kívánok általánosítani. Mindig csodálattal néztem, hallgattam a zenekari árok művészeit az Operában, Operett színházban, Madáchban. Klasszikus, musicalek. Ahol 50-100 ember másodpercre pontos összehangolt csúcsteljesítményt produkál. Ott a partitúra törvény. És wnnek ellenére ott is ki lehet emelnedni.
Témánkra, a Hammondos műfajra értettem. Akár jazz, soul, funk, rock műfaj, laza keretek közt sokkal nagyobb az orgonista szabadsága.
UI. "“Kiöli az egyéniséget, a zenészt hangszerkezelővé dergradálja.”- ez így kiragadva-általánosítva szemellenzős gizdaságnak hangzik, de Tehtube ezt a maga helyén, speciális esetre alkalmazta, mondhatni jogosan, (bár a "tiltott jelzőt túlzásnak érzrm), igy
..."alulművelt" nem szerepelt, de a Te akkori megjegyzésed tónusa akár ki is válthatta volna, no offence. A zenét , ha általánosítjuk, az emberi (anya-)nyelnyelvhez lehet hasonlítíni, amit a legkülönböző szinten és módon használunk valamennyien nap mind nap -közember és művész egyaránt. A köznyelvi kommunikációcca.90% improvizáció-
...annak ellenére SZÜKSÉGSZERŰEN használunk ÍROTT konkrét szöveget is, (akkor is ha a Föld összlakosságának tekintélyes része analfabéta!) amit fel kell olvasni v. be kell tanulni, ami esetleg igénysebb hozzáállást igényrlhet és pl. színészek stb. erre specializálódnak, ami életműnyi kemény munkát is képviselthet . És még a rockzenében is a szöveget legalább egyszer leírják és betanulják. És a nagy jazz-pop-show -bandekben a zenészek ma is kell hogy használják a "mákospapírt"! Egy híres Shakspeare-színészt nem lehet azért lecikizni, merthogy csak a betanult szöveget tudja jól előadni - nyilván nem való egy improvizatív kabaré-szinpadra, nem is megy oda..(NB. pl. Hofi G. improvizált dolgai is 90%-ban betnult szövegek voltak!)...valóban, klasszikus zenekari profi zenészektől nem lehetett korábban elvárni hogy fülután jazzolgassanak, de VANNAK olyanok, egyre többen,aki mindkét területen í(bizonyítottan!) megállják a helyüket. Te pont egy ilyen (tekintélyes) zenészt választottál akkor kirohanásod tárgyául, ami ha nem is "alulműveltség", de mindenesetre hanyag tájékozatlanságra mutat -nem kötelező mindenkiről tájékozottnak lenni -nem is lehet-, de ha tipizált kritikához keresünk áldozatot, illik előbb utánanézni..
"az meghal"...ezt mondta egyszer egy híres cigányprímás is Yehudi Mmenuhinről: "nagy hegedűs, de asztalnál meghalna.." (igaza volt!) De Y.M köszöni szépen attől még ő az aki, bár nem jazzol...de akkor mi van Nigel Keenedyvel és a hasonszőrűekkel?...
és Ciffra Görgy páratlanul tudott improvizálni (jazzolni is) és parafrálni, de Lisztet azért ő is kotta szerint játszott! - de akkor már S. Richter, A. Rubinstein, Fisher Aniie, stb. ki vannak irva a zenéből, mert nem "hottolnak" (régi zenészszleng...nem'tom ma is él-e?) ???
A második szám az elég konszolidált volt, bár ott sem értettem mindennel egyet, de legalább követte a témát a szóló. Ha mind ilyen lenne, egy rossz savam se lenne rá! :-)