Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37810

Teljesen lényegtelen, hogy ez konkrétan mennyi is. Fiktív tétel, a MÁV csoporton belüli elszámolások egyik eszköze, ezen kívül kb érdemleges jelentőségének nem szabadna lennie.

Előzmény: kozma555 (37806)
v_peti Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37809

Sőt szerintem röhejsen olcsó, mert ha nem lenne az, akkor mindenki az A2-n menne, mert hülye lenne országútért majdnem annyit fizetni, mint autópályáért. De sajnos, 0 elriasztó hatása van a díjnak! :(

v_peti Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37808

Igaz, hogy időalapú, de ha jól tudom, akkor a nem autópályás, hanem országutas matrica ára nem kellően drága, és azért egyes helyeken kikerülhető.

 

Előzmény: kivi000 (37802)
zsitvica Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37807

????????

 

 

Előzmény: kozma555 (37806)
kozma555 Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37806

De ez mégsem a vasúti kmenkénti 135Ft. (ha jól emlékszem ennyi)

Előzmény: zsitvica (37801)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37804

"Butaság" igen az csak nem a részemről ! Ilyen  buta szempontjai voltak a vasútépítésnk a nyomvonaltervezésnek már akkor is legalábbis a néptudatban ez terjedt el.

 

Ezzel  kis példával szerettem volna érzékeltetni ,hogy a vasut félrefejlesztés már a gyökerekben húzódik meg.

 

Talán utána tud kedves olvasótársam nézni valahol annak a ténynek, hogy hadi szempontok hol és mennyire befolyásolták a vasutvonalak megépítésnek szempontjait.

Szerintem ez most is egyik elsődleges tény. Nagyon helyesen. Tudjuk, hogy annak idején csak "győzhettünk volna", nem  is beszélve az ugynevezett Hátországvédelemről.  Ez egy másik fórum kérdésköre .

 

A hadirakodók megépítése és fenntartása témakört kicsit járja körül !

 

Az állam szerepét a vasútépítésben minimálisra értékelni, talán ezt még egy mai túlművelt politikusunk sem tenné meg !

 

Az állam alkotta akkor is meg most is törvényeket törvényi feltételeket szabott és adott valamint a finanszírozást felügyelte (pénz adott ) bizonyos feltételek mellett. Lehet látni néhány vasutvonalunkon,hogy miért kellett éppen  elérni az 50 vagy a 100 kilométeres hosszat !

 

Van egy nagyon jó térképem rajta vannak még a régi nagyúri birtokok azok határai a mai térképre vetítve szívesen átküldöm a linkjét . Egyrészt kismértékben igazolja állításomat másrészben, hogy elszórakoztassa a kedves olvasótársamat !

 

http://archivportal.arcanum.hu/maps/html/katfelm2b_google.html

 

Vigyázz függőséget okoz !

 

 

Előzmény: zsitvica (37800)
zsitvica Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37803

Mennyi autóbusz közlekedik az utakon az összes járműszámhoz/nehéz tehergépjármű számhoz képest ?

 

 

 

összes (rendszámos) jármű = 3 608 834..........................= 100%

autóbusz = 17 641............................................................=  0,48%

Közforgalmú helyközi autóbusz* = 5000............................=0,13%

 

* = civilül = Volán autóbusz

Előzmény: htibor (37793)
kivi000 Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37802

Mivel időalapú a matrica így teljesen mindegy, hogy a teljes út vagy csak az útból 1 méter fizetős, ugyanannyit fizet. S ha jól megnézed a térképet úgy van kitalálva, hogy a tranzit valahol mindenképp beleütközzön egy fizetős szakaszba.

Előzmény: v_peti (37796)
zsitvica Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37801

Ha a busz után is fizetni kéne PHD-t...........

 

-----------------

 

Jelenleg kell : Gázolaj literenként 62 Ft.-

Előzmény: Törölt nick (37792)
zsitvica Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37800

Amennyiben kiragadunk egy mellékvonalat példának. Az ominózus vicinális már kezdetek kezdetekor azért épült hosszabbra, vagy rövidebbre,mert az állami finanszírozás azt követelte meg és ugye vagy át kellett menni a gróf úr birtokán a a vasútnak vagy nem.

 

Butaság 1:

A mai vicinálisaink 99,9%-a NEM állami beruházásként épült, hanem magántőkéből, magánvasútnak. (HÉV-nek).

Az állam szerepe minimális volt, a jogszabályi feltételek előírására és azok betartásának ellenőrzésére terjedt ki.

 

-----------------------------

 

Amennyiben a 60-as években átépítették a vasutvonalat akkor meg  jött a Nagy Testvér meg a hadi szempontok, nehogy az állomás miatt lebombázzák a falut......

 

Butaság 2:

a hazai vicinálisok megtartásába vagy megszüntetésébe se a nagy testvér nem szólt bele, se hadi szempontok.

az "átkosban" az országok közötti fegyveres harc megindulásától számítva nem számoltak egységes, működő vasúthálózattal.

1960-/1970-től a hazai katonai vezetés a mozgósítás, felvonulás és a béke idejű hadszintérelőkészítés időszakában számolt vasúti szállítással.

zsitvica Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37799

 Szerencsés helyzet az ha a teherszállítás eltart egy vonalat és mellé be lehet rakni a személyszállítást. De gyanítom ez ritka.

 

-----------------

 

Van ilyen.

Ilyen az orosz és USA vasutak nagy vagy nagyobb része.

 

Ahol a tehervonatok aránya 90% vagy több, a személyvonatok aránya 10% vagy a körüli, ott nyereséges a vasúti fuvarozás.

Előzmény: Tzp (37791)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37798

Küldjek-e egy vasuttörténeti levelet ?

Előzmény: Törölt nick (37781)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37797

Nagyon sokat járom az országot busszal, vonattal, gépkocsival.

 

Sajnos  a közösségi közlekedés szinvonala országos szinten kritikán aluli. Azt hiszem ez itt  nem vitatéma.

 

Talán egyedül a taxis közlekedés ami kilóg a sorból viszont azt ritkán veszem igénybe, mivel teljesen magánkézben is van ez a fórum nem hivatott a gondjai ecsetelésére.

 

Végig gondolva a "Volán " társaságok sorsa sem fényes. Fel lehet hozni, hogy nem vesznek részt az utak fenntartásában, dehogy nem hatalmas "társasági "adót fizetnek.

 

A vasuttársaságok pedig önfenntartókként kezelik az infrastrukrtúrájukat.

 

Talán ez is ki van sarkítva valahol ezért kapják az állami finanszírozást. Mindenkiben felvetődik, hogy erre is kellene felhasználni.

 

Szép a gondolatmenet.

 

Nézzük csak meg mi valósult meg ebből .Ha durván fogalmazok szinte semmi ha még szigorúbban akkor valami minimális feljesztés volt ami aztán végképp nem ért semmit.

 

Amennyiben kiragadunk egy mellékvonalat példának. Az ominózus vicinális már kezdetek kezdetekor azért épült hosszabbra, vagy rövidebbre,mert az állami finanszírozás azt követelte meg és ugye vagy át kellett menni a gróf úr birtokán a a vasútnak vagy nem.

 

Amennyiben a 60-as években átépítették a vasutvonalat akkor meg  jött a Nagy Testvér meg a hadi szempontok, nehogy az állomás miatt lebombázzák a falut...

 

Végül is a településszerkezetet nem követte a vasutvonal, amikor meg különböző korrekciókkal lehettet volna racionalizáni a nyonmvonalat akkor meg jött a nincs pénz című magyarázat.

 

Senki nem gondolt arra, hogy a közúti szállítás nem fogja tudni kiváltani a vasúti szállítást. Nem is kellett volna erre törekedni ,de ugye ekkor előtérbe kerültek  az egyéni érdekek.

 

Később a különböző KFT-k megalakultak viszont pénzt senki nem fektetett a " vállakozásokba" .

A vasúti pálya közben teljesen tönkrement most ott állunk a part szélén várjuk, hogy megszüntessék a vasutvonalat mert gazdaságtalan.

 

Igy bezárult a kör.

Előzmény: DJ. Bakter (37794)
v_peti Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37796

A fizetős útszakasz röhej, mert pár rövid távú szakasz csak egy hosszú útvonalon! Autópálya-útdíj kellene mindenhol, függetlenül attól, hogy van-e pálya. Így nem érdeke a kamionosnak elkerülnie a pályát, mert akkor sem jön ki olcsóbban! Nem tudom, miért nem így csinálják! :(

Előzmény: kivi000 (37795)
kivi000 Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37795

az oroszágon áthaladó kamionosokkal fizettetnek a határon vagy bárhol útdíjat

 

Ezért vannak a fizetős főút szakaszok.

Előzmény: DJ. Bakter (37794)
DJ. Bakter Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37794

Azért abban van valami igazság, amit A-Dani kollega pl. a buszmegállókról írt.

A VOLÁN megáll az árokparton, még a menetrendet is alig-alig teszik ki, és ha buszvárót vagy "peront" kell telepíteni, akkor pedig az önkormányzat/Magyar Közút NZrt. majd telepít (vagy nem).

Az úthasználatban viszont - legalábbis a buszokkal kapcsolatban - Neked van igazad. Az üzemanyag árának adója tartalmaz annyi pénzt, amennyit a buszok az utat rongálják. Ez a busz mázlija, hogy nem kizárólagosan használja az infrastruktúrát. Márpedig, ha valamit sokan használnak, akkor az egy "főre" jutó költsége kisebb.

 

"vagy olyan MAHASZ módjára az országba belépő kamionosoknál is fizettetni előre x tíz/százezer forintokat,"

 

Ez nagyon gúnyosan hangzott, nem tudom annak szántad-e, de valóban: az utakat nem a buszok és nem az autók rongálják, hanem a kamionok. Gondolom, hogy nem a Toyota Yaris okozza a teherbírási repedéseket és a nyomvályúkat.... És a kamionokkal a legnagyobb probléma, hogy ha legalább itthon tankolnának, akkor a benzinárral hozzájárulnának a büdzséhez, de nyilván a drága üzemanyagárak miatt nem. Úgyhogy nagyon helyes, ha az oroszágon áthaladó kamionosokkal fizettetnek a határon vagy bárhol útdíjat. Ha nem, akkor Józsi bácsi a Suzukijával "keresztfinanszírozza" a kamionos szállítást.

Előzmény: htibor (37793)
htibor Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37793

Kicsit tájékozódj és olvass vissza fórumokat, nem fog ártani.

Lehet hogy időben a tizedét nem akarod rászánni, de hasznos lenne.

 

 

Mennyi autóbusz-állomás és vasútállomás van az országban?

Mennyi autóbusz közlekedik az utakon az összes járműszámhoz/nehéz tehergépjármű számhoz képest?

 

Hogy számítanád ki, hogy az utak kátyuzásából mennyit fizetne a Volán és milyen jogon és alapon? Mert akkor állj le Béla bácsi, Gizi néni mellé is a piros lámpánál, hogy "Tsókolom, itt és most tessék 355 forintot leperkálni, mert rongálják az utakat" vagy olyan MAHASZ módjára az országba belépő kamionosoknál is fizettetni előre x tíz/százezer forintokat, "Mert mi aztán kiszámoltuk, hogy maga ennyivel fogja az úthálózatot rongálni, ha meg nem az meg nem érdekel minket"?

 

Az autóbusz-állomások kérdésénél a terület az önkormányzaté, a rajta levő épület minden egyéb sallanggal pedig a Volán tulajdona általában.

 

Melyik közösségi közlekedési alágazat végzi színvonalasabban és hatékonyabban a munkáját? Melyik alágazat van rászorítva a közel nullszaldós/nyereséges gazdálkodásra? Melyik sír-rí folyamatosan hogy adjanak még sok pénzt?

Előzmény: Törölt nick (37792)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37792

"A vasút önmagában sem feltétlenül olcsóbb, mint a busz, ha meg az infrastruktúrát is hozzászámoljuk, akkor meg garantáltan rosszabb megoldás."

 

Ezzel azért lehetne vitatkozni. Dobálóznak azzal páran ,h a busz negyedannyiból is elmegy, de ez nem igaz. Mert ugye mivel számolnak: A busz az útvonalon megeszik X l üzemanyagot, van egy sofőr és ennyi.

 

Vonatnál meg mik vannak benne: 2 fő személyzet (kaller, vezér), X ft PHD, 30 km-en még van X fő, aki szolgálatot teljesít stb.

 

De hát 30 kmá-es buszútnál is van pályaudvar, ahol van személyzet, dolgozik pénztáros, műszakis, információs stb. És ugye a busz is rongálja az utakat pénzbe kerül javítani, a buszmegállókat, pályaudvaroakt is fejelszteni kell, de mindenképp költeni kell rá pont úgy mint a vasútállomásokra vagy megállókra (takarítás, télen hólapátolás stb.). Ezek a költségek viszont nem a Volánnál jelennek meg, az utat a közútkezelő javítja, a páylaudvart és a megállót az önkormányzatok takarítják az a költség náluk jelenik meg.

 

Ha a busz után is fizetni kéne PHD-t ( kátyús utak foltozásából fizetné a Volán a ráeső részt), meg a Volán saját költségén takarítaná meg hómentesítené a megállóit, amit ő használ meg nem az önkormányzat újítaná fel a pályaudvart saját költségén akkor mindjárt nem lenne olyan olcsó a busz sem.

Előzmény: Tzp (37791)
Tzp Creative Commons License 2011.06.30 0 0 37791

Teljesen felesleges elmélkedni, a vasúti személyszállítás Mo-on gyakorlatilag mindenhol veszteséges. Talán csak Bp és az agglomeráció közti összeköttetésben nem. Egyszerüen nincsennek nagy települések, hogy esélye legyen. A vasút önmagában sem feltétlenül olcsóbb, mint a busz, ha meg az infrastruktúrát is hozzászámoljuk, akkor meg garantáltan rosszabb megoldás. Szerencsés helyzet az ha a teherszállítás eltart egy vonalat és mellé be lehet rakni a személyszállítást. De gyanítom ez ritka.

 

A nagyobb települések, mint Pécs és Szeged, közti összeköttetés is közigazgatási szempontból érdekes, gazdaságilag masszív veszteség. Jó lenne egy 160-180 km/h-s személyszállító gerinchálózat az országban. Biztos hogy veszteséges lenne, de társadalmilag, közigazgatásilag talán lenne értelme, hogy biztosítva legyen az értelmes összeköttetés. Busz max 90-el megy, vonat röhögve 180-al. Rövid távolságon nem számít, de Győr-Debrecen viszonyban már igen.

 

Ezekből következik, hogy a mellékvonalaknak garantáltan lőttek. Nincs gazdaságilag értékelhető megoldás rájuk. Nem véletlen, hogy a kifejezetten vasútbarát országok is fele akkora vasúti hálózatot üzemeltetnek, mint mi. De gyanítom, még így is problémás ott is sok vonal. Az olcsó és környezetbarát vasút mítoszával le kell számolni, ott kell használni a vonatot, ahol valóban előnyben van: a nagy mennyiségű vagy nagy sebességű szállítás.

Előzmény: Lovrin (37783)
Lovrin Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37790

Dehogy felejtettem el.

És nem is írtam, hogy ma 500 milliárd lenne.

Előzmény: Törölt nick (37788)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37789

Direkt az új építésekről írtam, a fejlesztéseket nem keverném ide.

Mivel mindkettőnél lényegileg felállítható egy költség-haszon kapcsolat ezért szerintem odaírható. Mégha teljesen nem is ugyanazok.

 

 

Nézzük meg, merre van a közúton forgalom, és fejlesszük ott a vasutat.

 

Nézzük. De ha kimész az út mellé és meglátod, hogy az adott kb X km-es szakaszon van nagy forgalom, akkor abból következik-e az, hogy a vasúton is lenne?

 

Igazodni kell az igényekhez

 

Zajlik is. Legfőképpen bezárásokban...

A személyforgalom az elővároskat és néhány fontosabb főváros-vidéki nagyváros relációt leszámítva, szerintem közel nem akkora, hogy komolyabb vasúti fejlesztélseket indokoljon.

 

Azt felejted el, hogy a forgalom jó része nem is létezik, ha csak kerülő útirány van.

 

Ez igaz, csak annak a függvénye, hogy milyen jellegű forgalomról van szó. Esztergom-Párkány nagyvonalakban max 5 km-es út. Ez kerülőútvonalon több mint 10-szerese vagy annál nagyobb hányada lenne (ha csak a két város közti forgalmat nézzük, persze nyilvánvalóan a forgalom itt is összetett). Naná, hogyha nincs híd, akkor nemnagyon mennek át az emberek ekkora brutális kerülővel.

Pl ez a vasútnál hogy nézne ki? Teherforgalomnál alapvetően nem a rövidtávú 5-10 kilométeres szállítások dominálnak, hanem a jóval hosszabbak, és egy olyan hosszabbtávú út esetén egy kis szakaszon végzett kerülő közel nem jelent akkor hátrányt, mint egy Egom-Párkány viszonylatban például Komárom felé a kerülő. Debrecen-Nagyvárad út Érmihányfalván át kb 20-25 kilométerrel hosszabb, mint Nagykerekin át lenne.

 

 

Itt sem a szomszéd két falu összekötése a lényeg, hanem hogy legyen-e Dél-Alföld-Dél-Dunántúl, vagy Debrecen-Nagyvárad vasúti összeköttetés.

 

Majd, ha mutatkozik rá megefelelő kereslet, akkor talán érdemes lenne elgondolkodni rajta. Jelenleg személyfrogalomban ez közel nincs így. A teherszállításnál érdemesebbnek látnék egy kalkulációt, hogy ez mit is jelentene, de még közel sem biztos, hogy ígyis elgendő forgalom lenne rá.

Előzmény: Lovrin (37783)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37788

Az M5 Kkfh-Szeged közötti szakaszára 500 mrd 25 évre.

 

1 nagyon fotnos dolgot feljetettél el. Hogy a 25 év alatt befizetett 500 milliárdod nem ér még véletlenül sem annyit, mint a mai 500 milliárd.

Előzmény: Lovrin (37785)
manhattani Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37787

>Nézzük meg, merre van a közúton forgalom, és fejlesszük ott a vasutat.

 

Az nem biztos, hogy ahol van a közúton forgalom, a vele párhuzamos vasútvonalon is lenne.

Előzmény: Lovrin (37783)
Lovrin Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37786

Ne dőlj már be az ülőhelyszámos trükkjeinek.

Semmi jelentőssége nincs.

 

Előzmény: v_peti (37780)
Lovrin Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37785

"Így minden évben lehet tökjó lehúzó cikkeket írogatni arról, hogy bezzeg ez az autópálya milyen rohadtul veszteséges is. Holott hosszú távon csak kisebb mértékben drágább, mintha egy összegben fizettem volna ki egy adott évben (mint esetleg más korábban megépült szakaszok esetében)."

 

Vegyél mindent hitelre /"általános célú személyi kölcsön, BAR lista  nem akadály" címszó alatt/, rájössz hogy hülyeséget írsz.

A PPP nem jótékonysági alap. Az üzemeltető bevasalja az építés árát, annak a pénznek a kamatát ami az autópályában áll, valamint a karbantartás költségét EGYÜTTESEN.

Az a hosszabb távú kisebb mérték kb. 200%-nak felel meg. Az M5 Kkfh-Szeged közötti szakaszára 500 mrd 25 évre.

Előzmény: Törölt nick (37739)
v_peti Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37784

Hol van már a darabárú szállítás, meg miért?

 

Láttam Bécsújhelyen a darabárú raktárat. Eléggé élettel telinek tűnt.

Előzmény: szelektor (37779)
Lovrin Creative Commons License 2011.06.29 0 0 37783



"Új építés, vagy átépítés hasonlít abban, hogy mindkettő valamilyen fejlesztés."


A ló és a szamár hasonlít abban, hogy mindkettőnek négy lába van. Direkt az új építésekről írtam, a fejlesztéseket nem keverném ide.


"Az a bajom, hogy az általad hozott példa viszonylatok jó része viszont igencsak szerény ahhoz, hogy ott vasutat építsünk."

 Pont ezzel a mentalitással van bajom:
- új közutat tervezünk akárhova, mert úgyis lesz rajta forgalom
- új vasutat nem tervezünk sehova, mert úgysem lesz rajta forgalom
De tudod mit? Nézzük meg, merre van a közúton forgalom, és fejlesszük ott a vasutat.

"Agonizáló mellékvonalak folytatásának semmi értelmét nem látom."
Pl. hogy ne agonizáljanak, hanem vezessenek valahonnan valahová.
Egy 100-150 éve tervezett vasúthálózat kevésbé versenyképes, mint egy 70-50-10 éve tervezet közúthálózat. Igazodni kell az igényekhez, azt nem lehet mondani, hogy pl. a Déli Vasút olyan jól eltalálta 150 éve az igényeket, hogy ma is pont azokra a vonalakra van szükség.

"Meg honnan lenne rá akkora forgalom egyáltalán? Mert ha nagyon komoly igények lennének, akkor ezek legalább egy részének a kerülőirányokon meg kéne jelennie."

Azt felejted el, hogy a forgalom jó része nem is létezik, ha csak kerülő útirány van. Az új közlekedési kapcsolatoknak önmagában forgalomerősítő hatása van. Nézd meg a Mária Valéria híd forgalmi adatait:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Mária_Valéria_híd
Hozzáállhattak volna úgy is, hogy évi 45000 emberre nem építünk Duna-hidat.
A szegedi vasúti hidat már 60 éve számolgatják, de hát jól meg kell gondolni, mert vasúti fejlesztés.

"Pl egy Nagykerekinél is mekkora forgalom lenne?"
"Kunbaja fele is mi menne?" - vonat :)

Itt sem a szomszéd két falu összekötése a lényeg, hanem hogy legyen-e Dél-Alföld-Dél-Dunántúl, vagy Debrecen-Nagyvárad vasúti összeköttetés.

Előzmény: Törölt nick (37746)
koller andor Creative Commons License 2011.06.28 0 0 37782

Minden vonaton tilos a dohányzás. :-)

Előzmény: zsitvica (37778)
Törölt nick Creative Commons License 2011.06.27 0 0 37781

Levél ??

Előzmény: zsitvica (37778)
v_peti Creative Commons License 2011.06.27 0 0 37780

300 ülőhely? Minek? Elég egy Dezső vagy egy Putyinka.

Előzmény: zsitvica (37778)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!