MESSERSCHMITT: A rántottához ragaszkodom! Két disznósörtével! Ha nem, máris reaktiválom a KABINROLLER FREEZERT! Már ketyeg is rajta a Lajka-féle Sturmanskie!
(Az új JLC Reverso viszont módfelett szemrevaló. Olyan szemet nyugtató látvány. Különösen az előbb csepült CARTIERhez mérten!)
APT:
Hát igen, csapásokat adunk és csapásokat kapunk. Mindenesetre a nürnbergi rántottáról lemondhatsz! ;) Ha valóban használták, akkor az volt a JLC történetének mélypontja, ahonnan már csak felfelé vezetett az út!
MESSERSCHMITT: El kell, hogy keserítselek. A Patek nem, de a JLC biz használta a nagyítós dátumablakos megoldást. Hiába no, az élet nem habostorta (meg a nemzetközi helyzet is fokozódik, az imperializmus keze is betette a lábát).
oyster:
Lencse a dátum felett: divat, nem divat - gagyi. 1ébként nem tudom mit értesz divat alatt, azt hogy a Rolex-utánzat gyártók, mint az Invicta, Sandoz, RWX, Zeno, használják? Más választásuk nincs is. Viszont még nem láttam mondjuk Pateket vagy JLC-t amin lett volna (amitől még lehet, hogy volt, ha igen, remélem nem is fogom látni, mert a frissen elfogyasztott nürnbergi rántotta rögtön visszakéredzkedne...).
J B: Ez bizony így van. A villamosmérnöki szakma egyik komoly problémája a megbízhatóság tervezése. Sajnos minden alkatrész öregszik, a látszólag hermetikus kerámia chip tokokba is diffundálnak a légkör gázai, és ez kézbentarthatatlan folyamatokat eredményezhet a szilícium hordozón, és az eredmény közismert. Több évtizedes hibátlan félvezetős elektronika aránylag ritka. Az ellenállások és felületi forrasztások pedig törvényszerűen elöregszenek, de nem tudni biztosan, hogy mikor, és milyen következményekkel. Bár léteznek - és az órákban ilyeneket használnak - kifejezetten nagymegbízhatóságú alkatrészek, mégis gyanítom, hogy a mai legigényesebb kvarcórák sem lesznek életképesek mondjuk 200 év múlva, és nyilván ekkor már a javításuk sem lesz eszközölhető (ki a franc fog már emlékezni akkor arra, hogy is működött az ősember szilíciumbázisú elektronikája a barlangban). A mechanikus óra lehet, hogy egy pucolás után elindul 500 évesen is! Ez persze nem a mai napi használat problematikája, de azért lelkileg jó tudni, hogy potenciálisan ilyen tartós holmik is vannak. Az elektronika meg valóban nem javítható terepen, erre a kocsi tényleg jó példa! (Az első autóm egy ősöreg 1000MB-s Skoda volt. Az út szélén két villáskulccsal nagygenerálozni lehetett volna, a karburátor olyan jó ismerősöm volt, hogy már köszöntünk egymásnak. A mai kocsim automata váltóján lóg egy nagy fekete doboz ezer kábellel, a motoron egy másik, a szerviz is azzal kezdi, hogy egy bazi nagy csatlakozóra rádugnak egy interface-t, és arra egy laptopot. Ha betojna, a világon semmit nem tudnék vele kezdeni!) Igaz, azért szerintem egy 7750-et sem tudnék a szaharában megjavítani (bár ki tudja...).
SÜKÖSDG: Korábbi gondolatmenetedhez csatlakozva: bizony tényleg vannak a kvarcok között is komoly mechanikai hátterű darabok. A Frédéric Piguetnek van egy cal.1271 névre hallgató 23 köves, kétmotoros werkje, amely mechanikus rattrapante kronó kialakítású (a Breitling is ezt használja). Nem is merném csak úgy "lekvarcórázni"! A mechanikus kronónak amúgy is van pár előnye a közvetlen motoros meghajtású és nullázású egyszerűbb kialakításúval szemben (pl: sokkal gyorsabban nullázható és indítható újra, határozottan érzékelhető a kapcsolás).
MESSERSCHMITT: Megbeszéltük! (Félretettem a FREEZERT:))
-Korábban érdeklődött valamelyik topictársunk a svéd Sjöö Sandstörm órákról. A mostani Armbanduhren csámcsog rajtuk, és érdekes darabok. Masszív acéltokos óra, a felhajtható fedélben egy ETA/Peseux 7001 (a' la NOMOS) kézifelhúzós werk (üveg hátlappal), alatta egy kétsoros, alfanumerikus-digitális kijelzésű, nem svájci, hanem a Bofors által összeütött sokfunkciós kvarcwerk. Lehajtva normál benyomást kelt a dolog. Nekem valahogy nem jön be, túl "hibrid", de akinek szívfájdalma, hogy legyen mechanikus az órája, de egy "golyóálló" sokfunkciós (UTC, kronó, alarm stb..) kvarc előnyeiről sem kíván lemondani, annak izgalmas lehet a dolog.
- Ellenben kihozott a CARTIER egy Roadster névre hallgató, ETA2892-A2-re épülő kifejezetten drabális kinézetű órát, acéltokban 3720 Euróért. Szerintem rémes. Ennyi pénzért meg egyenesen fejlövése van annak, aki megveszi. Egy sokkal érdekesebb, finomabb kidolgozású és komolyabb műszaki tartalmú Perrelet Rectangle Royale a kétharmadába kerül, de egy gyönyörűen kidolgozott Dubey&Schaldenbrand Jump Hour vagy Aerodyn Duo is olcsóbb, de kijön belöle egy Breitling Navitimer, sőt majd bármelyik acéltokos-acélszíjas Breitling. Hát vegye meg, akinek kedve van hozzá (érdemes megnézni Őrandaságát a neten)!
Viszont ezek a "jobb családból való 'elefántok'" még sehol sem voltak a panorámás dátummal, amikor ezt a nagyítós dátumablakot már tradíciónak hívták.
Úgyhogy én nem haragszom rájuk azért, mert a divatteremtő ötletüket még mindig alkalmazzák...
Egyébként erről az jut eszembe, hogy anno a közelmúltbéli szögletes fazonú Ikarus-okat a megjelenésükkor - a nagy felületű szélvédőjük folytán - "panorámás" busznak neveztük. Bezzeg mennyivel érdekesebb lett volna, ha a korábbi "faros"-t látták volna el halszemoptikás csiszolatú szélvédővel ! Avval is jelentősebb kitekintés lett volna elérhető... És milyen különleges lett volna !!!
Az az érdekes, hogy ezt is pont a negyvenes évforduló emlékére adták ki...
(Még a számlap is árulkodik róla. És hát ennél a limitált szériánál megvan a pilótaórajellemző forgatható GMT micsoda is.)
APT: Te vagy a szagértő (különösen kabinrollerek esetében:)) de én a mechanikát mindenképp megbízhatóbbnak tartom mint az elektronikát. Letagadhatatlan előnye pl. a javíthatóság. a sivatagban vagy a sarkkörön egy abacus tutti müködik szélsőséges körülmények között is, ha nem akkor is javítható, egy elektronikus számológép ha müködik egyáltalán akkor sem javítható. A mechanika fizikai elven müködik az üzembiztonsága minden tekintetben meghaladja az elektronikáét, mechanikai alapon pedig nem lehet számítógépes csalást sem elkövetni, ahhoz elektronika kell. Félreértés ne essék, én sem petroleummal világítok otthon de a fizika az fizika. Egy Trabanttal egyszerüen nem lehet elakadni (azért én még csillagost használok, de nem Heinekent) de egy csupacsip csoda ha leáll hiába hívod a legközelebbi ezermestert. Egyébként meg ketyegjen az istenátka ha az én kezemen van.
J B: A kvarcórák mellett azért el kell mondani, hogy a mai lítium bázisú elemek működési hőmérséklettartománya nagyon széles. Ráadásul az autóval ellentétben - ahol az önindító gigászi áramfelvételének nem tud eleget tenni a megdermedt, ezért nagy átvezetési ellenállású savas elektrolit egy ólomakkumulátorban - a szárazelemek kis áramfelvételre vannak eleve hegyezve, igazán nagyot nem is tudnak leadni (vagy kigyulladnak közben), mert nagy a belső ellenállásuk, de épp ezért kicsi az önkisülésük. Ezért lehet egy lítiumelemet akár egy évtizedig is tárolni, egy szén-cink elem, vagy egy ólomakku pár hónap-fél év alatt saját kis belső ellenállása okozta önkisülése miatt kimerül. Egy korszerű kvarcóra áramfelvétele azonban minimális. Egy lítiumelem -50-70 °C hőmérsékleten is le tudja adni azt a pár mikroampert, ami kell egy ilyen órának. Ezen a hőmérsékleten azonban már bedermednek az olajok, ezért a mechanikus óra leáll, vagy akadozva késik, igaz, ez a mechanikus mutatószerkezetű analóg kvarcra is igaz lehet, és -70-80 °C környékén megvakulnak a ma használatos LCD-k is (a távol-keleti orosz tengermelléken nem irreális ilyen hőmérséklet!). Megfelelően méretezett - kenetlen - mechanika persze működhet zavartalanul. De -120 °C alatt (világűr) a fémek törnek, mint az üveg, egy átlagos mechanikus óra gátkereke, horgonya valószínűleg ripsz-ropsz tönkremenne, a kvarcban meg természetesen ilyen hőfokon az elem már rég bekakukkolt. A nagy hőmérsékletek viszont nem olyan zavaróak, +100 °C-ig egy lítiumelem csak izmosodik, a mechanikus órát sem zavarja (legfeljebb a pontosságát), de gyorsabban elillan az olaj, hosszú távon tehát valószínűleg jobban elhasználódik a mechanika. Az LCD azonban 40-45 °C fölött kezd kinyúlni, vakulni, 60-70 °C felett pedig esélye van rá, hogy végképp tönkremenjen, a sivatagba tehát nem ideális ötlet digitális kvarccal kivonulni (persze ha vigyáz rá valaki, akkor azért a szaharában sem éri ilyen hősokk). A ma terjedő - nagyon jópofa és célszerű - mechanikus töltésű kvarcok (kinetic, autoquartz stb...) jelentős része azonban nem akkut, hanem szilárd bázisú (pl: tantál) elektrolitkondenzátort használ az energia tárolására. Bár ezek tárolókapacitása nem jelentős - az ETA ilyen szerkezetei pl: 2-4 hetet bírnak egy feltöltéssel, igaz félórás hordás feltölti őket - viszont termikus működési tartományuk elképesztően széles, gyakorlatilag a mechanika totális tönkremeneteléig terjedő határokon belül le tudják adni a szükséges áramot. Összességében tehát úgy látom, hogy a korszerű mechanikus és mutatós kvarc gyakorlati működési tartományában igazán jelentős különbség nincs, hiszen mire az óra kinyúvad, addigra feltehetően viselője is megboldogul. A régi higanyoxid vagy ezüstoxid gombelemek persze sokkal érzékenyebbek voltak!
- Részemről a mechanikus óra amúgy egyértelműen érzelmi kérdés, a kvarc valóban előnyösebb, de ez engem a legkevésbé sem édekel. UGYANIS A KIS SUNYI NEM KETYEG!!!
SÜKÖSDG: Én sem igazán próbálnám egy-egy értékesebb órám képességeit feszegetni szélsőséges körülmények között. Nyári tengerparti nyaralásra az FC-t még elviszem, de valószínűleg nem mennék el vízisíelni mondjuk a Patekkal, sőt még ha történetesen egy vízálló Aquanutom lenne, akkor sem tennék vele ilyet. Fő az óvatosság! A pilótáknak kronóra meg ritkán van szüksége, de ha mégis lenne, nos akkor a legtöbb repülőgép fedélzeti műszerei között épp kronográf az nincs. Tehát nem árt egy ilyen. Én amúgy a repült időmet szoktam stopperelni ezekkel, igaz, mivel a repülés nálam főként abban merül ki, hogy néha siklóernyőzöm, és leszállásnál "szeretek" nagyokat esni, ezért ezen nemes célra 5000 Ft-os könnyű és gagyi műanyag CASIO órát használok - egy példányt már szét is kentem belőle a Pilis tövében a köveken. (El is repedt egy ujjam...:((((() A negyedkilós arany Breitling kronó v. Rolex Daytona a Jumbo pilótákon meg egyértelműen státusszimbólum, célszerűtlen és nehézkes, de módfelett drága és mutatós! De hát épp a FORTIS és a BREITLING a példa arra, hogy észérvek ide-oda, a marketing milyen jól tud működni!
MESSERSCHMITT: A hűtő megnyitásakor meghívhatnál egy nürnbergi rántottára mondjuk 6 db nürnbergi tojásból! (De ha elfelejtenél, úgy jön a rakéta a latrinalámpás FREEZERREL!!!!))))))) )
glashuette:
Nem erre gondoltam. A mechanikus órák megbízhatóságát feszegetem. A mánián túl az extrém esetekben történő viselkedésre voltam(vagyok) kiváncsi. Én most is egy 80! éves órát viselek és a fejlődés irányát keresem. Szeretném egy kicsit a kvarc órákat is képbe hozni (mivel ők is svájciak) :))) Egy 27 köves Piaget kvarc is érdekes megoldásokat tartalmaz!
Én nem akarom csak a Fortis-t ostorozni, általános a megjegyzés. Hasonló a helyzet a búvár órákkal. A FoHoVa-n kerestem búvár órát és csak búvár computereket találtam. Nem hiszem, hogy egy búvár csak úgy magával viszi kendvenc óráját 1000m-es merülésre :)). Egy óra miért nem önmagáért van. Miért kell ilyen butuska szlogenekkel ámítani a nagyérdemű közönséget?
sukosdg: Egyáltalán mi szükségünk van egy mechanikus órára, amely minden szempontból rosszabb időmérő, mint a kvarc? Hát csak azért mert szép, és szeretjük a mechanikát. Ez a piac NEM ÉSZÉRVEK ALAPJÁN MŰKÖDIK.
A Fortist meg másképp nem lehetne eladni, valamit csak ki kellett találniuk. Körülbelül annyi köze van a vadászrepülőhöz, mint a Seiko-nak. Fizettek egy pár ezer forintot a vadászpilóta bácsiknak, akik feltették a kezükre és ezzel kiegészítették a 120e FT bruttó fizetésüket. Egy digitális kvarc 20g-t is kibír, teljesen felesleges tesztelgetni egy 7750-est Fortis házban.
Messerschmitt mindkét képével nyerő nálam. A "roller" navigátor szerepét válalom.
A pontos idő mindenhol fontos. Szélsőséges körülmények között a kéz nem tudja kompenzálni a hőmérsékletet(-40,+50). A működési megbízhatóságot próbáltam érzékeltetni. Úgy tűnik az autoquartz az igazán megbízható megoldás? Pár éve egy sivatagi túrán (4 hét) egy Casio acél tokos búvárórát vittem.(bocsi mást nagyon féltettem volna a Berberektől). Fontos, hogy este is jól olvasható legyen, a szíj csak fém vagy gumi lehet.
Az elemről és a tulajdonságairól érdemes lenne több infót tudni..
További ötleteket várok ! :)))
Az Omega 2,4 Mhz kvarcot is használ, ami elég jóóó.
Új kérdés: Mi szüksége van egy pilótának chrono órára? Mit mér vele? pl. az ellenfélnek üzeni rádión: "adok 20 másodpercet hogy " és akkor nyomogatja a gombokat?
Csillagvárosban vannak pilóták? Az évi 5-10 űrhajóst nem lehet nehéz meggyőzni, hogy milyen órát kapjanak ingyen! Ráadásul a súlytalanságban rázhatnák a kezüket :))) A legtöbb űrhajós O+A X33-at használ.
te_o:
Félreértettél valamit, nem agitálok én senkit semmire, csak kifejtem a véleményemet. Egyébként a mechanikus órák gyűjtése teljesen irracionális, miért keresel racionális indokokat? :) No de itt van öt:
1. ha több automata órád van, és járva akarod tartani őket, akkor vagy olyan elektromos izéket kell venned, ami felhúzza őket, vagy reggel kézzel fel kell húznod őket (akkor minek automata?), vagy hagyod lejárni, de akkor a holdfázisos-naptáras órákkal elleszel egy darabig, ha újra fel akarod venni.
2. tradicionálisabb a kézi felhúzós
3. kevesebb hibalehetőség (mondjuk ez a Rolexnél nem számít)
4. a nekem legjobban tetsző órák nagyrésze szerencsére ilyen (JLC Reverso/Memovox, Lange, Nomos, Minerva, vintage Omega, Poljot vekkerek)
5. egy igazi gyűjtő ;) reggel felkel, sorban felhúzza kedvenceit, és választ egyet/többet aznapra. (ez a pont APT-re nem vonatkozik, ő már übergyűjtő! :)
Összefoglalva az automata óra úri hunczutság lustáknak! ;) Nyilván a nagyobb vízállóság az automaták mellet szól, de mivel engem a búvár/sportórák nem érdekelnek, nekem ez nem probléma.
oyster:
Viszont a jobb családból való "elefántok" kifejlesztenek egy dátummechanizmust nagyméretű számokkal, ha ilyesmit akarnak, nem egy ilyen óccsó megoldást használnak, lásd Lange, Glashütte O., Vacheron etc.
Van vmi. racionalis okod, amiert nem szereted az automata orakat? Csak ugy szoget utott a fejembe, ha mar annyira agitalsz a felhuzos mellett mint egy kampanyfonok... :)