"Érdemes a kandallónak külső levegő bevezetést csinálni? ( Padlóba vezetett csőre gondolok)"
Ha nem csak passzióból lesz begyújtva, hanem rendszeresen, akkor igen.
Ekkor a tűz égése nem a drága pézért felmelegített lakáslevegődet fogja fogyasztani.
Sőt, ha olyan kandalót veszel, aminek külső levegő csatlakozója van, akkor még a koyhai elszvó is működhet, miközben ég a tűz (ha a kadalló nem külső levegős, akkor elvileg tilos tüzelni amíg szagelszívsz, illetve tilos szagelszívni amíg ég a tűz).
A külső tűzilevegő csöve hideg, tehát hűti a lakást plusz vizesedik, ezért illik tisztességesen hőszigetelni végig, mégpedig a páralecsapódás miatt zárt cellás habbal (XPS vagy zárt cellás polifoam, a vizesedés ellen minimum 2 centi, de a hűtés ellen minél több, annál jobb).
Léteznek olyan kéményrendszerek, amelyek a füst kivezetése melett a tűzilevegő beveztését is megoldják.
"a cső a csőben rekuperátor esetén arról volt szó, hogy a hőcserélőt a meleg oldal felé kellene lejteteni, hogy nem fagyjon be a víz"
- Olyan hőcserélőnél, amelynél a kimenti pont üzem közben fagypont alatt lesz, a kondenzvizet befelé, a meleg irányába kell csorgatni.
- Olyan hőcserélőnél, amelynek a rései olyan keskenyek, hogy a vízcsepp (a felületi feszültsége által) be tud feszülni a két fal közé és nem akar mozdulni onnan, olyanoknál a távozó levegő irányának segítenie kell a kondenzvíz eltávolítását, tehát ilyeneknél a víz kifelé folyik.
- Tehát a keskeny résű hőcserélők kimeneti pontját muszáj mindig fagypont felett tartani.
- A cső-a-csőben hőcserélőknél meg nincsenek keskeny rések.
Remélem érthető így...
"Flexi csővel ha bekötöd nem tudod kikísérletezni?"
Én nem kötök semmit sehova, közöm nincs semmi ilyesmihez, flexi cső az idén még a kezembe sem volt (de még nem-flexi cső sem), pedig már december van :)
Lehet már régen foglalkoztam a témával, de a cső a csőben rekuperátor esetén arról volt szó, hogy a hőcserélőt a meleg oldal felé kellene lejteteni, hogy nem fagyjon be a víz. Az elszívott levegőből csapódik ki a pára a hideg felületen. Ez pedig azt jelenti hogy a levegővel ellenirányban kellene kifolynia a víznek.
De szöget nem tudok. :-) Flexi csővel ha bekötöd nem tudod kikísérletezni?
A lexanod belső felülete nem hidrofób (víztaszító), ezért a kb 4x12 mm-es kis csatornáinak talán a felét is elfoglalhatja egy-egy (felületi feszültsége által kapaszkodó) vízcsepp. Nem próbáltam, csak gondolom. Nyomd víz alá, majd óvatosan emeld ki és nézd meg, hogy kigurulnak-e maguktól és milyen dőlési szög esetén.
Ha a levegő áramlási iránya a vízcseppeket lefelé segíti, egy gonddal kevesebb.
Ha megmondod, hogy hol lehet olcsón venni Maserati-t,
akkor én is megmondom, hol lehet olcsón kapni Papst ventilátort ;)
Vannak más, akár olcsóbb gyártók is - az a gond, hogy valószínűleg a Papst ventilátor is olyan, mint a márkás tornacipő: háromszor annyiba kerül mint a kínai és tízszer addig bírja.
Ha hőcserélőt épít az ember lexanból, vagy más hasonlóból.. Mennyire kell megdönteni, hogy a kondenzvíz ki tudjon csordogálni a lamellák közül? 4-5mm-es lemeztávolságot feltételezve.. Elég vajon pár fok, vagy azt simán elfújja a venti az ellenkező irányba? Tudom, totál függőlegesen lenne a jó, de a hely nem teszi lehetővé, jó lenne egy nagyjából vízszintes elrendezésű ellenáramút építenem. Magasságban kevesebb hely van, mint szélességben.
"téli állapotban fűtési célokra az alsó ábra szerint kell beépíteni a hőcserélőt"
A felső és az alsó ábra között nincs különbség, ugyanazt mutatja a túloldalról nézve.
"Mi a helyzet ha kint -20°C van, 40 %-os, 20°C-os a visszatérő levegő. Akkor a levegő bemegy a hőcserélőbe, a -20°C-os falon lecsapódik, majd a víz kifolyás közben belefagy?"
Ezeket a hőcserélőket mindig olyan körülmények között kell üzemeltetni, hogy a kimenő levegő utáni (kondenzvíz levezető) üreg soha ne kerüljön fagypont alá.
Ezt a következő módokon lehet elérni:
- vagy a kintől bejövő fagyos levegőt szükség esetén felmelegíted annyira, hogy a kimenő levegő utáni üreg ne kerüljön fagypont alá,
- vagy a kintől bejövő levegőt (vagy annak megfelelő arányú részét) szükség esetén a hőcserélő megkerülésével juttatod be a lakásba (hogy ne hűtse túl a kimenő üreget),
- vagy szükség esetén a lakából megfelelő mennyiségű meleg levegőt szívsz be a rendszerbe a megfelelő helyen,
A venti adatai nagyon jók, gondolom nem lesz túl olcsó.
DE: ez nem egy zárt valami, csak egy csupasz villanymotor + forgólapát. Ha nem tudnak adni hozzá valamilyen beépítő keretet is - tehát csak azt tudják a kezedbe adni, ami a rajzon látható - akkor igen nehéz lesz házibarkács körülmények között olyan precízen körbeépíteni, ahogy kell, valószínűleg sokkal több lesz a baj vele, mint egy más típusú, zárt ventilátorral.
Ha pedig tudmak adni hozzá beépítő keretet is, akkor viszont annak az árát is add hozzá (így viszont már lehet, hogy más ventilátor jobban megéri az árát ;)
A prospektus szerint téli állapotban fűtési célokra az alsó ábra szerint kell beépíteni a hőcserélőt. Mi a helyzet ha kint -20°C van, 40 %-os, 20°C-os a visszatérő levegő. Akkor a levegő bemegy a hőcserélőbe, a -20°C-os falon lecsapódik, majd a víz kifolyás közben belefagy?
A szűrőket mindíg úgy kell elhelyezni hogy a gép (ventilllátor, hőcserélőt) tiszta maradjon, a szürt oldalra tenni a berendezéseket. A ventillátort mennyiért adják?
Recair hőcserélő ügyben írnék. A gyártótól sajnos még visszautasító választ sem kaptam, hogy nem tudnak kiszolgálni. Nyilván nem voltak rám szorulva. No de korábban írta valaki hogy a bb-vill.hu-nál lehet kapni hőcserélőt. Nem akarom reklámozni őket, de tényleg, sőt nagyon segítőkészek voltak. Délután rendeltem, másnap hozta a futár utánvéttel. RS160-500 55+Áfa.
Készítenek komplett gépet is, szigetelt ház, hőcserélő, ebm-papst venti, táp, vezérlés, fali kapcsoló, szűrők, párakapcsoló.
Most próbálom kiokoskodni a házat, tanácsra lenne szükségem.
1. Ventillátort hová éredemes rakni? Szűrő, hőcserélő elé vagy után?
2. Mit kell figyelembe venni a helyes venti kiválasztásához? 250 m3/h lenne a max, 75 m3/h az alap. Kb 100 m2, minden helységben nagy átmérőjű ki és befúvó nyílások vannak. Hőcserélő előtt mindkét ágban G4+F5 panelszűrő van elképzelve. Amit a bb-vill használ és tudnának is eladni az ez venti, de erre még csinálni kellene házat.
Azt nem hinnem.:) Nezd meg a 4900-as hozzaszolasban a kepet. Szerintem pont az a baj, hogy lassu legcserenel ,nem egyenletes elosztasnal a ket levego nem talalkozik egymassal.:))
Lehetne egy proba ugy is, hogy letakarni az also es felso egyharmadot a belepo oldalakon. Igy a levego csak kozeppen aramlana a ventikkel szemben. Az is adhatna egy kiindulopontot a hiba feltarasara.
Igazad van, én sem hiszek el mindent amit írnak, de az 50-60% hatásfoknál többre számítottam. Itt és más fórumon is vannak beszámolók jobb eredményekről.
A homlokomra csaptam, hogy én eddig erre nem gondoltam...
Gyorsan feltúrtam a netet és a talált képek túlnyomó többségén a ventik az elmenő csőbe fújnak bele. A rekuperátorhoz érkező levegőt meg a szűrőkkel terítik a csőcsonk után.
-nem biztos, hogy a gyári cuccok olyan jók, ott a könyvelő dönti el mennyibe kerüljön az előállítás, a marketinges meg az alakjáért felel, de az sem a hatásfokot tartja szem előtt, és a sorba a tervező lehet a legvégén, a megadott lehetősségekgől/árból mit tud kihozni.
-vetten egy fan coilt ( csak hogy rávilágítsak a hanyagságra )
jó csendes DE a ventillátor a levegő 2/3-át elnyomta a hőcserélő mellett, a kondenzvíznek a lefolyólya ami egy gyüjtőtálcából volt megoldva , átfúrták a tálcát , ragasztottak alulra egy 2mm-es hablapot de a viz alul elfolyt oldalra és nem az alatta levő tölcsérbe érkezett hanem kifolyt a készülékből. annyi kellett volna , hogy megkúposítsák az átfolyó fúratot ( vízorr )