Nekem pont ez a konfiguráció van (Temporis szellőztető rendszerre). A konvekciós burkolat alja nyitott, tehát a felmelegítendő levegőt oda nem tudod közvetlenül becsövezni, legalábbis nem olyan egyszerűen.
Nálam a szobai levegőt melegíti fel, és a szellőztető elszívóágára megy, tehát a hőcserélőn át melegít. Persze ez nem túl jó hatásfokú, ha folyamatosan ezzel tervezel fűteni.
70-90 fokokat mértem a kandallóból elmenő csatornán, közepes tűznél.
Ahogy én most csinálnám: elszívás a szobából a kandallón keresztül, kandalló után egy ilyen kandallóventilátor szűrős változata, majd ez egy visszacsapón át a szellőztető frisslevegő ágába. A ventilátor magától kapcsol termosztáttal. Így esetleg a szagok terjedhetnek, tehát nem 100% tökéletes a dolog. A szellőztető felé is kell egy visszacsapó.
Vigyázni kell viszont hogy a rendszer összes eleme bírja a hőt. Ezek a ventillátorok 150 fokig működnek, ez lehet kiindulási alap.
Tervezem majd így átalakítani a rendszert, hogy vész esetén jobb hatásfokkal tudjak fűteni.
Lassan készülget a flexi műa csöves elosztó rendszerem (Nilan + Helios). Legújabb remek ötletem, hogy bekötném rá a kandallót valahogy, hogy annak melegét szétossza a házban.
A kandalló egy Supra Temporis, ennek van egy konvekciós köpenye. Úgy gondolm, hogy a géptől az elosztódobozig vezető gerinc bemenne a kandalló alján és kijönne a tetején, ezt persze mind a burkolat mögött.
A kétségem az, hpgy baromi meleg levegő jön ám ki onnan. Nyilván ha meg van fújva 150m3/h-val, akkor alacsonyabb azért a hőmérséklete.
Az a baj itt, hogy a 204x60-as laposcsatorna olyan széles, hogy alapból a hosszabbik éle hajlamos eleve behajolni. Tehát oké, hogy körbekenem ragasztóval, de nem tudom, hogy mennyire fog belülről tömíteni. Azt gondoltam ezért van a külső ragasztószalag, hisz ha a találkozási pontoknál körbetekerem, akkor az látványosan lezárja. Bár kétségkívül rondább.
Najó, de ha bekenem az egyiket, akkor ha egymásbatolom, eltolja a ragasztót is, tehát nem fog tömíteni.. Vagy az éleket, összetolás után, ahol találkoztak?
Dolgozott már valaki műanyag légtechnikai csövekkel?
Vajon az egybetoláson kívül kell rá plusz ragasztószalagot tekerni? Van olyan csatlakozás, ami nagyon passzentos, van ami kevésbé.
Ha kell, akkor vajon mit csináljon az ember az olyan csatlakozásnál, ahol szinte esélytelen beragasztani.. Pl. körcsatorna - lapos csatorna derékszögű találkozása?
Vagy ha ennyi kimarad, az nem vészes? Netán ragassza össze folyékonnyal a csöveket?
"A kinézett kandallónak nincs külső levegő csatlakozója."
Kinéznék egy olyat, aminek van.
"elég mondjuk egy 100 mm körüli "
Ebbe a hibába én beleestem. Ha megnézed a légbevezetős típusoknál a csatlakozás átmérőjét, ennél sokkal nagyobbakat találsz.
A kéménykimenettel megegyező vagy egy mérettel kisebb szokott lenni. (Ha mégis a légbevezető nélkülit választod, nézd meg a hasonló teljesítményű típusoknál a légbevezető átmérőjét.)
"érdemes olyan mélyen kivezetni, hogy a falon kívül egy "darabig" a talajba menjen? "
Minél rövidebb legyen, és minnél kevesebb kanyar legyen benne
Igen, erről a kandalloról menne a rendszeres fűtés. Ezért is akarom kialakítani a szellőzést hozzá.
Most még feltudom verni az ajzatbetont. Később már macerásabb..
A kinézett kandallónak nincs külső levegő csatlakozója. Ebben az esetben ,gondoltam, csak ugy alá bevezetni a külső levegő csővezetékét. Ennek elég mondjuk egy 100 mm körüli felxibilis alucső?
A csövet csak simán kivezetem az alapon keresztül a külső falrészen?
Az épület (belső padlószint) kb 30-50 centivel magasabban áll a külső talajszinthez képest. Ebben az esetben érdemes olyan mélyen kivezetni, hogy a falon kívül egy "darabig" a talajba menjen? Vagy ennek nincs jelentősége.?
Esetleg érdemes lenne a csővet levezetni egy pincébe? A ház mellett egy tufakőbe vájt pince van 5-6 méter mély. Érdemes lenne ezen keresztül vezetni ( előmelegíteni) a külső levegő bemenetelt.?
Igen, néztem én is szellőző rendszerű kémény is. De igen jelentősen drágább a "normál" kémyényhez képest.És az sem olcsó.
Így szeretném valami olcsóbb, házi megoldással kialaktani a kandalló szellőzését.
"Érdemes a kandallónak külső levegő bevezetést csinálni? ( Padlóba vezetett csőre gondolok)"
Ha nem csak passzióból lesz begyújtva, hanem rendszeresen, akkor igen.
Ekkor a tűz égése nem a drága pézért felmelegített lakáslevegődet fogja fogyasztani.
Sőt, ha olyan kandalót veszel, aminek külső levegő csatlakozója van, akkor még a koyhai elszvó is működhet, miközben ég a tűz (ha a kadalló nem külső levegős, akkor elvileg tilos tüzelni amíg szagelszívsz, illetve tilos szagelszívni amíg ég a tűz).
A külső tűzilevegő csöve hideg, tehát hűti a lakást plusz vizesedik, ezért illik tisztességesen hőszigetelni végig, mégpedig a páralecsapódás miatt zárt cellás habbal (XPS vagy zárt cellás polifoam, a vizesedés ellen minimum 2 centi, de a hűtés ellen minél több, annál jobb).
Léteznek olyan kéményrendszerek, amelyek a füst kivezetése melett a tűzilevegő beveztését is megoldják.
"a cső a csőben rekuperátor esetén arról volt szó, hogy a hőcserélőt a meleg oldal felé kellene lejteteni, hogy nem fagyjon be a víz"
- Olyan hőcserélőnél, amelynél a kimenti pont üzem közben fagypont alatt lesz, a kondenzvizet befelé, a meleg irányába kell csorgatni.
- Olyan hőcserélőnél, amelynek a rései olyan keskenyek, hogy a vízcsepp (a felületi feszültsége által) be tud feszülni a két fal közé és nem akar mozdulni onnan, olyanoknál a távozó levegő irányának segítenie kell a kondenzvíz eltávolítását, tehát ilyeneknél a víz kifelé folyik.
- Tehát a keskeny résű hőcserélők kimeneti pontját muszáj mindig fagypont felett tartani.
- A cső-a-csőben hőcserélőknél meg nincsenek keskeny rések.
Remélem érthető így...
"Flexi csővel ha bekötöd nem tudod kikísérletezni?"
Én nem kötök semmit sehova, közöm nincs semmi ilyesmihez, flexi cső az idén még a kezembe sem volt (de még nem-flexi cső sem), pedig már december van :)
Lehet már régen foglalkoztam a témával, de a cső a csőben rekuperátor esetén arról volt szó, hogy a hőcserélőt a meleg oldal felé kellene lejteteni, hogy nem fagyjon be a víz. Az elszívott levegőből csapódik ki a pára a hideg felületen. Ez pedig azt jelenti hogy a levegővel ellenirányban kellene kifolynia a víznek.
De szöget nem tudok. :-) Flexi csővel ha bekötöd nem tudod kikísérletezni?
A lexanod belső felülete nem hidrofób (víztaszító), ezért a kb 4x12 mm-es kis csatornáinak talán a felét is elfoglalhatja egy-egy (felületi feszültsége által kapaszkodó) vízcsepp. Nem próbáltam, csak gondolom. Nyomd víz alá, majd óvatosan emeld ki és nézd meg, hogy kigurulnak-e maguktól és milyen dőlési szög esetén.
Ha a levegő áramlási iránya a vízcseppeket lefelé segíti, egy gonddal kevesebb.