A bentlakok szama, van-e gazfozolap, dohanyoztok-e, stb. Nekem a belsoben van az elhasznalt levego, kulsoben a friss levego. Igen a cso felulete a hocserelo. Nekem Spirocsoveim vannak( horganyzott vaslemezbol). A csatornaba semmit, maximum a ket venti, esetleg a friss levegore szuro (oszto-gyujto, de ez megoldhato hazilag is) es a befuvo, valamint elszivo anemosztatok.
Nekem 200mm a kulso es 125mm a belso csomeret. A legcsere maximum 212m3/ora. Termeszetesen azon mulik, hogy Te mekkora legcserevel szamolsz, ahhoz kell ugy megvalasztani a csovek atmerojet, hogy megkozelitoleg egyforma sebesseggel haladjon mindket csoben a levego. Minel lassabb a levego mozgasa, annal jobb. Fugg a cso hosszatol is, mivel az adja a hocserelo feluletet. 5m/sec. fole mar nem szabad menni! A kiaramlo es az elszivohelyeket is ugy kell meretezni, hogy az ott ki es belepo levego sebessege kisebb, vagy kozel 1m/sec. legyen. Igy a zajszint alacsony marad. Termeszetesen a ventik zaja es az anemosztatok formaja is nagyban befolyasolja a zajszintet. A kulso csore legalabb 10cm vastag kozetgyapot az ajanlott es arra folia, ami nem engedi a nedvesseget a gyapotba. Kondenzviz gyujtes es elvezetes szukseges , amit a csovek lejtesevel a meleg oldal fele lehet megoldani . Elvezetes egy szifonba, vagy egy gyujtoedenybe. Vezerlest a sajat igenyeidhez igazitod(tobb sebessegfokozat, teli , nyari uzemmod,stb.).
Én Sonodec hőszigetelt flexibilis csővel csináltam a csövezést. A gerinc 200mm átmérőjű, A szobák 160-as és 125-ös csövekkel ágaznak le. Ez a legjobb ár/érték arányú megoldás. A nagy átmérő a flexi cső nagyobb ellenállását hivatott kompenzálni.
Esetleg egy cso a csoben rendszert is epithetnel, ha van hely a padlason. Ma mar vannak ventik, amik csendesek, meg jo minosegu elszivok es befuvok, amik zajtalanul vegzik a dolguk, ha jol valasztod meg oket. Szerintem a legolcsobb megoldas.
Óriási hiba harmatponti hőmérséklet alá hűlő rétegbe párafékezőt rakni. Hideg időben a fólia alja folyamatosan vizes lesz (a lakás párájától), ettől átnedvesedik alatta minden, ami rövid távon csak a rétegek hőszigetelését nulláza le, hosszú távon viszont elkorhasztja a fát és akár a nyakadba is szakadhat a födém. Csak olyan hőmérsékletű réteg lehet párazáró, amely soha nem hűl harmatponti hőmérséklet (kb 10-13 fok) alá.
"Az északi szél pillanatok alatt kiviszi a szabadba."
Akkor a gerendák közé kell tenni az üveggyapotot (plusz egy kicsit a gerendák tetejére, hogy ne legyenek hőhidak)
Persze belülről/alulról is lehet hőszigetelni, de ezt minden esetben kizárólag profi szakember tervezze és a kivizetelést is felügyelje.
Egy belső hőszigetelést vagy szabálytalanra barkácsolsz és akkor vagy szar lesz (=vizesedés+födémleszakadás), vagy olyan sokba fog kerülni, hogy annál százszor olcsóbb lesz ledobálni a padlásodon jelenleg lévő házibarkács "szendvicset" és egyszer megcsinálni rendesen.
Engedj meg nekem egy kerdest! Idezlek: " Felülről sártapasztás 2 rétegben ( az eredeti régi kb 10 cm majd később még kb.5-7 cm, közöttük nylon leterítve )ezek tetején kb 8-10 cm perlites réteg.Tehát felülről lenne is szigetelés "
" Az alulról felszálló meleg hamar átmegy az alsó stukator vékony rétegein és a gerendák közötti légréteget eléri. Az északi szél pillanatok alatt kiviszi a szabadba."
A kerdesem. Szerinted nem uti egymast ez a ket megallapitasod? Minek kell a sartapasz ketszer, kozte nylonnal, meg perlit, ha a gerendak mellett bejuto szel kiviszi a meleget? Szerintem a nylonnal lezartad a para utjat elmeletileg, mert " szerencsere a valosagban " a szel kepes kiszelloztetni a gerendak kozet, tehat nem gombasodhat meg.
Valoban esetedben a befujt szigeteles a legjobb megoldas.
"más lehetőségem nem lévén- szeretnék álmenyezet és szigetelést felrakatni a plafonra."
A hőszigetelést a födémen KÍVÜLRE tedd, ne amatőrködj álmennyezetbe rakott hőszigeteléssel. Máris vehetsz 20 centi olcsó üveggyapotot (20cm kb 800Ft/m2), nyomás fel a padlásra és gyorsan szétteríteni. Még ebben az évben be fogja hozni az árát.
Én a légcsöveket is a padláson vezetném (természetesen a hőszigetelés alatt), álmennyezetre meg egy fillért sem költenék és máris megtakarítottam egy rakás pénzt.
A falra rakott 5 centi hőszigetelés meg nyomorúságosan kevés, persze 5-10 éve még olcsó volt a fűtés, ezért akkoriban csak ennyi volt szokás.
"Szerintem a villanyszámla amit számoltál nem nagy összeg cserébe nem lesz penészes vonal. "
Energiatakarékossági beruházásokat általában 10-20 évre szokás számolni. Ami viszont nem szokás: nem csak a nyereségeket, hanem a pl lustaság/spórolás/hiba miatt generálódó éves veszteségeket is ennyivel kellene megszorozni, mielőtt döntünk.
Ha a tényleges (kiszámolt) éves áramszámlát. megszorszod tízzel-hússzal, rá fogsz jönni, hogy miért írtam. Abból a pénzből már hőszigetelni is lehet, ami 10-20 helyett száz évig működik.
"és lehet hogy a vízszigetelés is megsérült. "
Ez viszont már baj. Így vagy úgy, de sokba fog kerülni.
Mekk Elek ezermester-nek igaza van.:) Nalam jolszigetelt haz, hocserelos szelloztetessel es klimafutessel jelenleg 40% a relativ paratartalom 23,3°C-nal.
"Este a nappaliban 64%-ra állt be, ami 74%-ról esett le"
Egy megfelelően szellőzetett lakásban télen többnyire száraz a levegő, minél hidegebb van odakinn, annál szárazabb.
Ahol nem ez van (és nem frissen épült a ház vagy nincs tele növénnyel), ott általában súlyos szellőzési problémák vannak.
Energiatakarékossági okokból sajnos nagyon sokan túlságosan lefojtják a lakás légcseréjét. Inkáb bevállalják a használt levegő túl magas széndioxid szintjéből következő csökkent szellemi teljesítményt, folyamatos fáradékonyságot, stb,
lényeg, hogy 2-5 százalékkal még alacsonyabb legyen a gázszámla. Az ilyen lakásokban szokott előfordulni télen az ennyire magas páratartalom.
Szerintem a villanyszámla amit számoltál nem nagy összeg cserébe nem lesz penészes vonal.
Nálunk van egy szoba ahol nagyon kritikus a szoba padló és fal találkozásánál a fal. A homlokzaton 15 cm a lábazaton 10 cm (födémen 20 cm de ez itt nem játszik). Szoba padlószint alá van húzva a külső szigetelés kb 80 cm-el. Nincs a fal előtt semmi, nincs eltakarva, letakarva, mégis problémás, mert a padlózat vízszintesen hőszigetelve nincs, és lehet hogy a vízszigetelés is megsérült.
Évi 5e ft villanytöblet + 10e beruházás VAGY feldúrom a szobát, víz+hő szigetelés + burkolat + egyéb.
De egyelőre várok, mert kezd összeállni a rekuperátor. Ezt így is úgy is meg akartam csinálni. Hogy a fő támához visszatérjek.
Recair hőcserélő + EBM-Papst ventik már megvannak. Most szedem össze a háznak valót + táp + szűrő.