MESSERSCHMITT: Épp itt a lényeg, a Poljot International jobb tokot és egyedi designt sokkal szigorúbb minőségellenőrzéssel párosít. A kis tanúsítvány tartalmazza az órás szignóját és kódját, és ha utólag az ő hanyagságával összefüggésbe hozható gond derül ki, levonnak a fizujából. Ez azért kicsit megnyugtató, nem?
Messerschmitt: Ezen az egysoros válaszon elég sokáig elgondolkodtál. Nem baj, majd egyszerűbben fogalmazok ezután. Figyusz, itt vannak a száraz tények, ez hátha nem fekszi meg annyira a buksidat :P
A svájci
Swatch órakonszern 206 millió svájci frankos tiszta nyereséget
jelentett szerdán az első félévról, 13,1 százalékkal kisebbet a
tavalyi első félévi 237 milliónál. A visszaesést az erős svájci
frankkal és a világgazdasági lassulással magyarázta, de egész évre
bizakodó előrejelzést adott.
Az eredmény az elemzői jóslatok alsó határánál volt, úgyhogy
a részvény visszaszerzett valamit szerdán az elmúlt napok
veszteségeiből, amikor a piac végül is felkészült egy nagyobb
kiábrándulásra. Szerda délutánig a Swatch törzsrészvénye 3,18
százalékkal 113,50 svájci frankra javult a zürichi értéktőzsdén.
Kedden 5 százalékot vesztett, miután idén addig már több mint 20
százalékkal gyengült.
A japán Citizen Watch Co. után az eladások méretét tekintve
világszinten második helyezett svájci óragyár forgalma 3,9
százalékkal 1,944 milliárd svájci frankra csökkent, miközben az
exportpiacok valutáiban számolva csak 0,5 százalékos volt a
visszaesés. Az üzemi eredmény az első félévben 299 millióról 271
millió frankra süllyedt. A működési eredmény 43 millió frankra nőtt
a tavalyi második félévi 38 millióról. Elemzők átlagosan 210 millió
frankos nyereséget, 276 milliós üzemi eredményt és 1,941 milliárd
frank forgalmat jeleztek korábban az első félévre.
Az óraeladásból származó forgalomnövekmény 1,1 százalékos volt.
Az óra-kiegészítőkből 2,5 százalékkal csökkent a forgalom.
A Swatch nehezebb piaci viszonyokra számít, a drágább órák iránt
alábbhagy a kereslet. A jövedelmezőség azonban javítható. A második
félévben a cég jelentős növekedést vár a forgalomban és a
megrendelésekben - közölték szerdán.
Az elektronikus részleg 15,6 százalékos forgalomcsökkenést
szenvedett el a megrendelések visszaesése és a csökkenő árak miatt.
Az üzemi eredmény 34 százalékkal 47 millióról 31 millió frankra
csökkent. Az év hátralevő időszakában a Swatch visszafogott
élénkülésre számít ezen a területen.
Tavaly a konszern 4,2 milliárdos forgalomból 504 milliós tiszta
nyereséget ért el. Az üzemi nyereség 644 millió svájci frank volt.
APT: Lehet hogy meglep, de nem gondoltam egy percig sem, hogy a Memovoxban egy lebutított percütős szerkezet van, csak a gongra utaltam. Amúgy bizonyára triviális dolog lehet egy ilyet karórába építeni, hisz csak a JLC csinál ilyet, a többi gyártó nem blamálja magát ilyen vacakolással... :)
A Poljot teljesítmény/ár aránya valóban kiváló, nekem is van egy Fliegerweckerem, ami megérte azt a huszonvalahányezer forintot, amibe került. Az igazsághoz tartozik, hogy rögtön javítani kellett, mert az ébresztője elkezdett 4 órával a beállított idő előtt berregni. Az órás szerint ki kellett cserélni a vezérlőtárcsát/kereket. Bizonyára a "német" Poljotok dupla árában a minőségellenőrzés van beépítve...
[Messerschmitt style ON] A gumikesztyűt csak abban az esetben kapják elő, ha - miután megfelelő mennyiségű órának látszó tárgyat pakoltál el - valamelyik vitrinnek támasztva az orrodat önkéntelenül kiszalad a szádon, hogy: - Sajog az ánuszom!
MESSERSCHMITT: Az, hogy a JLC gongon üt, az semmiféle módosítást nem jelentett a szerkezeten, kicsit más a kalapács formája, és a szerkezetet körülöleli egy kis, egy szál csavarral rögzített spirálgong, azért ez a percütőtől még meglehetősen messze van. Amúgy a szerkezet szerintem előállítási oldalon szinte semmivel sem lett drágább ettől, viszont szebb a hangja, egzotikusabb, bár sajnos emiatt kicsit halkabb is, de a célnak így is megfelel. A JLC-t a POLJOT-tal meg valóban abszurd összehasonlítani, ezt én is elismertem, viszont az árak azok, amelyek elgondolkodásra késztethetnek, a POLJOT soha nem léphet egy dobogóra a JLC-vel, de - ellentétben a hamar tönkremenő olcsó kínai és (és a gyengébb japán) órákkal - megbízható és tartós, esztétikus, funkcionális órák, és az ár/teljesítmény viszonyuk a nagynevű svájciaknál jó nagyságrenddel kedvezőbbek!
A M21 meg csúcs! Főleg az eredeti kék plexi műszerfalával, a csöves, ládányi rádióval, amiből fahangon szól a dunnyuska! What a feeling! :))))
A kesztyűügy meg tetszik! Látom magam előtt a hölgyet gumikesztyűt húzni (a'la Beavis & Butthead Do America), aztán "cabinet searching, deep and hard". Ha jól emlékszem annakelőtte e célra konstruáltam a Kabinroller Freezert! ;))))
Egyébként nálam nem volt gáz látta ,még azt is elmesélte ,hogy egy kabinroller becenevű ürge habzó szájjal-és fuck off automatic watches-os polóban- követelt egy nomos-t , na akkor nagyon félt.:)))))))))))
Egyébként is, [marine corps style on] örülj, hogy a hölgy selyemkesztyűt húzott, és nem gumikesztyűt, hogy egy alapos végbélmotozással megállapítsa, mit akarsz kicsenni a boltból... :-P [marine corps style off]
Üdv topic,
Voltam a Walternál Szombaton, van nál egy Heuer Monaco –17es kaliber, 033as- ,1970es nagyon szép ,500k .
Kicsit zavar ,hogy az árak pofára mennek.
Bementem a poen-ba is
-megnézhetném azt a speedmaster pro-t ?
-természetesen !
hölgy fehér kesztyűt húz , kiveszi az órát majd bársony tálcára helyezi.
-arra kérem a csatot ne kapcsolja be!
-nem akartam.
-szép.
-igen nagyon szép.
- na jó, erre az eternára szeretnék egy 18-as bőrszíjat.
- máris mutatom.
Ezután az o+a ott maradt a tálcán ,és a hölgy rápakolt először egy majd mégegy szíjkatalógust. Még jó, hogy más nem kellett, mert azt is rápakolták volna egy 6kilós órára. Egyébként kedvesek de semmi több, megse próbálta eladni.
Ja, érdeklődtem, hogy vízálló-e, szvsz. a választ tanítják az o+a-nál,”nem, nem, nem a speedmaster NEM vízálló, nem lehet benn úszni sem, a broad arrow az vízálló, a seamaster is.”
APT: [off]Apropó, nem tudom milyen a mai Volga, de a király az M-21! Mi lehet jobb, mint egy liter vodka elfogyasztása után kirepeszteni a dácsádba egy M-21-gyel, csuklódon mondjuk egy Sztrela kronográf! :)))
[/off]
APT: Te a 50-es, 60-as évekbeli JLC-khez hasonlítod a Poljotot, amelyek már 1200-1500USD-ért kaphatóak, ebben benne van a presztízs jócskán, valóban, habár akkor sem úgy nézett ki mondjuk a cal.911, mint amelyik most jött le az esztergapadról. Viszont arra érdemes felfigyelni, hogy más óragyártókkal szemben a JLC a 90-es években jutott a csúcsra, most hozza a legmagasabb minőséget története során. Úgyhogy a mostani (sajnos már nem gyártott), nagyon magas minőségben kidolgozott, ráadásul a percismétlős szerkezetek gongjához hasonló szerkezetű 914-es werkhez hasonlítani a nyersen csomagolt, hátlap peckét ütő Poljot werket azért nem túl szerencsés, habár a funkciójuk valóban megegyezik. A kézifelhúzós Memovoxot használtan már 2000USD-ért is láttam, hogy valakinek ez megéri vagy sem, az az ő dolga. A tömegek többezer dollárokat fizetnek a tömeggyártott Rolexekért, ehhez képest a JLC mestermunkáinak utcai árai szinte lopásnak minősülnek (persze nem itthon)...
Na es milyen az orosz mikrochip?
Hatalmaaas!!!
Szvsz. egy elegans, lapos szerkezetet jol meretezni: az sokkal inkabb emlitesre melto, mint egy ketsegtelenul massziv, nagymeretu verket kifaragni. Persze sportoraba jo az is... :)
APT!
Erdekes amit a Co-Axialrol irsz. Igazad lehet. Az Omega mindenkeppen olcsosagra torekszik, mas gyarto pedig nem fogja atvenni, mar csak presztizsbol sem. Kar, erdekes lett volna. :(
PANERAI: Igazad van. Az álláspontom védelmében azért annyit hozzátennék, hogy a L.U.C.-nak vannak jóval olcsóbb közémpásodperces kivitelei (pl: 4.96), amelyek technikailag ugyanarra a bázisra épülnek, és pontosságban gyakorlatilag ugyanazt hozzák. A ROLEX az árakat tekintve valóban nem jó példa abból a szempontból, hogy a 3135-ös werket megkapod "olcsóbb" ROLEXekben is, amelyek olcsóbbak bármelyik L.U.C.-nál. De én alapvetően nem is erre gondoltam, hanem arra akartam utalni, hogy egy műszakilag teljesen hagyományos szabályozó-gátló konstrukció is ugyanolyan jó, vagy akár jobb eredményt is produkálhat, mint az elvileg jobb különleges konstrukciók, csak eszerint nem fogalmaztam elég pontosan.
- A G.O.39/UNION26-hoz hozzászólásoddal meg már miért ne értenék egyet? Ugyanez az eset a Poljot Nikolai II-ben levő gravírozott werk, csak a gravírozás felára kétakkora volt, mint amennyiért már kapok egy alapkiépítettségű komplett 3133-as órát, nekem mégis megérte. Nyilván nyújt többletet a G.O. egyedi finishe. De a műszaki alapok és ebből adódóan a járáspontosság és használhatóság az azonos.
- De a kisördög bennem azért megkérdezné: mitől a világ legjobb werkje a 3135-ös, és a második a C26/C39? Órás szaklapban olvastam már olyan minősítést, ahol az IWC régebbi automatáját tartották a legjobbnak, és nagyon sok helyen a mai automatakonstrukciók 80%-nak az alapját képező EternaMaticot dicsőítették. Manapság több szakíró épp az L.U.C 1.96-ot tartja a legjobbnak. Semmilyen véményben nem hallottam legjobbnak mondjuk a PAtek 241-et, pedig csodálatos werk, gyakorlatilag nulla meghibásodási rátával, több évtizedes múlttal. És a legjobbak közé pedig beférne a megkopasztott 7750 katalóguswerkből származó 7760? És ennél pragmatikusabb vagyok szerintem az igazán jó és jól kidolgozott, kiforrott werkek között alig-alig lehet igazi sorrendet felállítani, ha vannak is mért különbségek, azok a használatban elenyésznek, tekintsük nagyjából egyenértékűnek őket,és döntsön ki-ki nyugodtan érzelmi (vagy anyagi) alapon, pusztán technikai oldalról nemigen fog csalódni!
ATP: „L.U.C 1.96-ját…, semmi különleges faxni, ……., sorozatgyártás, mégis ronggyá veri a Microstellás-Gyromaxos szuperpuccos Rolex/Patek kronométercsodákat…” ez azért elég durva csúsztatás a LUC semmivel sem olcsóbb a Patek/ Rolex puccnál tehát a LUC is pucc (és még rímel is) a sorozatgyártásával is nehéz védeni mert a Rolex werk még nagyobb sorozatban készül és egyébként se bántsátok, mert véleményem szerint a 3135-ös a legmegbízhatóbb szerkezet. ATP a legnagyobb tisztelettel vagyok feléd hiszen tőled tanultam eddig a legtöbbet technikailag, és abban valóban igazad van hogy a GUB 39 (régen 10) és a Union 26 utolsó csavarig megegyezik de nekem volt mind kettő és életben látni a 39-est sokkal, nagyon sokkal felemelőbb érzés én ezen érzés után nem tudok a két szerkezet között egyenlőség jelet tenni. Visszatérve a 3135-ös werkre pont a Glashütte hirdeti magát azzal, hogy övék a világ második legnagyobb automata szerkezete a 3135-ös előzi csak meg, persze csak akkor ha a Panerai lebutított Valjoux 7750-es OPIII-át nem számítjuk hiszen én nem a chronograph szerkezetekről beszélek most.
TE_O: Persze, igazad van, a L.U.C anyagválasztása és gyártástechnológiája rendkívül korszerű, nem is erre céloztam, hanem az alapvetően konvencionális műszaki megoldásokra utaltam. Ezen a téren extrát az 1.96 az automatika területén nyújtja.
- Az Omegának pedig a Co-Axialja is egy az egyben ETA2892-A2, csak a gátszerkezet a Co-Axial, hát megtartották az eredeti billegőhidat és vele együtt a hajszálrugó felfüggesztését a lapos spirállal együtt. Amúgy a Co-Axial jövőjét illetően egyre szkeptikusabb vagyok. Ki nem fog halni, de nagyon elterjedni sem. A hagyományos horgonygátszerkezethez mérten valós előnye csak a látszólagos gondozásmentessége. De ha jobban belegondolsz, tömített tok mellett a valóban jó minőségű hagyományos gátszerkezetek sem igazán szervizigényesek. Sőt, az a jellemző, mint a múltkori ETERNA katonai órámra, hogy előásták valami padlásról, isten bizony 40 éve madár sem látta, a plexi be volt opálosodva, a szíj szó szerint "mumifikálódott" rajta, le lehetett szépen tépni az óráról. Aztán lefújtuk a port az óráról, felhúztuk és jár. Pontosan és megbízhatóan. Persze kipucoltam, rendbetettem, de ez csak a kötelező tiszteletkör volt, a szerkezet teljesen tiszta volt, persze már kiszáradt, de így is jól járt. Ha valaki vigyáz rá, szerintem nyugodtan elég egy kisebb lengésszámú órát 15-20 évente alaposan karbantartani. A nagyobb lengészámút meg nem a gátszerkezet, hanem a billegőtengely miatt kell sűrűbben. Ergo: nem hiszem, hogy a Co-Axial kuriozicitásán túlmenően valós előnyöket nyújtana, viszont sokkal bonyolultabb, és ezért drágább. Úgy fog járni, mint az autóiparban a Wankel motor, nem rossz, de rendesen megcsinálva, tartós tömítésekkel nem olcsóbb, mint a hagyományos motor, valójában nem jobb, sőt kicsit gazdaságtalanabb is annál, hát nem terjedt el, megmaradt kuriózumnak.
- A Vosztokot illetően: újraszerszámozni a 2809-et biztos olcsóbb, mint teljesen új werket fejleszteni. Amit amúgy tudnak, az utóbbi 15 évben ha nem is mechanikus, de kvarcwerk jó tucatnyi jelent meg náluk, amelyek nem másolatok, és nem is rosszak, tisztességes, sokköves, jól kidolgozott darabok is vannak közöttük! És az orosz óraipar kezd kilábalni a válságból, előbb-utóbb korszerűbb és jobb werkekre is szükség lesz, nem lehet 40 év múlva is 3133-at gyártani (vagy lehet, de akkor nagyon komoly "ráncfelvarásra" lesz szükség). Az ETA ugyanakkor egyre inkább befelé fordul, még kiszolgál mindenkit, de ahogy hallom, egyre lassabban és megbízhatatlanabbul, a prémium osztályban a LEMANIA pedig végleg a csoporton belüli igényekre fog átállni. A Swatch Groupnak valójában nem is érdeke, hogy boldog-boldogtalan ETA werkeket tokozva jelentsen neki konkurenciát, a komoly nyereség nem a nyers werkeken, pláne nem az alkatrészeken, hanem a kész órákon van. A Poljot mai teljes, milliós termelését pedig szerintem az ETA nem is akarná kiszolgálni, Hayek bácsi félne az olcsó ETA-s orosz óradömpingtől. Így előbb-utóbb a nagyobb gyártók saját szerkezetek kifejlesztésére fognak kényszerülni, és ez nagyon izgalmas, új dolgokat fog hozni. A tendencia már ma is látszik, a 90-es évek elején még tartott a nagy depresszió, jött a "sok csontváz a szekrényből" (meg ne sértsek senkit, de a Zenith fantasztikus újdonságként hirdette a sok "új" El-Primeros modelljét, benne az alig 25 éves werkkel), mindenki a húszéves 7750-et farigcsálta, az ETA döntötte a máig az ETERNA 1948-as Eterna-Matic konstrukciójára épülő automatáit, a Patek, a Rolex a 60-as évek vége óta nem jött ki egy valóban új werkkel, míg aztán az utóbbi 4-5 évben végre igazi újdonságok is megjelentek, itt vannak a JLC új werkjei, a GLASHÜTTÉK, a LANGE, a L.U.C, megannyi más, nem is próbálom sorolni, és lassan megint oda jutunk, hogy igazi, komoly gyártónak csak azt tartják, akinek van saját werkje. Hogy ez racionális-e, vagy sem, az kérdés, de ebben az iparágban a racionalitás nem olyan fontos. Én legalábbis így gondolom.
Az Omega sikspirallal gyartja a Co-Axial -t. (Nem csak itt adhatnanak ra jobban, bar ketsegtelenul remek ora).
Azert az a Glucydur nem volt ismert 150 eve... :)
Egyebkent a gyartasi turesek finomodasa nekem is megfordult a fejemben, hiszen ma szinte teljesen egyforma billego-rugo rendszereket tudnak csinalni. Nem hiszem, h. az alap ETA verkeket kulonosebben szabalyozgatnak, nagyjabol, tokba, azt' mehet. Megis viszonylag pontosak!
A B2809 pedig igen jo billego-rugo rendszerrel rendelkezik szvsz, es meg a Breguet-spiraljara is szvsz. tobbet adtak, mint az atlagos orakera (Zim, Raketa, Poljot - az oroszok meglepoen sokszor alkalmaztak!). Meg hat a hatalmas billego - elegge kronometeres kulso. Plusz a fedokovek mindenhol.
Mas: talalkoztam en mar olyan excentercsavaros szabalyozoval, ahol tobb utanallitas is lehetseges volt, mint amit a csavarral lehetne, csak a befogo kart magat kellett eltolni, finomitani meg a csavarral (noi Certinaban).
Egyebkent ujra "hadrendbe allitani" egy mar kifutott verket szerintem meg az oroszoknak is sokba kerulne, ki tudja, hol vannak mar a dokumentaciok is, uh. tenyleg magasra tennek az arat. De ilyet nem fognak csinalni, sajnos. Uj, korszeru verket kifejleszteni sincsen penzuk. Szerintem el fognak sajnos tolodni az ETA-vonal fele. Kar...
MESSERSCHMITT: Hasonlítsuk csak össze nyugodtan, hisz a kézihúzós 911-el funkcionálisan teljesen megfeleltethető! Szinte teljesen hasonló a felépítésük is, a 911-es természetesen vitathatatlanul jobb minőségű, de szerintem az árkülönbözet 90%-át nem a valós minőség-, hanem a presztízskülönbségért fogod kifizetni. Olyan ez, mint mondjuk egy mezítlábas, alap Mercit egy mai Volgával hasonlítani. Senki nem vitatja, hogy a Merci messze jobb, de vajh mennyiért? A "legkopaszabb" kézihúzós JLC Master Memovox acéltokban 4000 Eurótól startol. Az én Poljotom ugyanazon HEEL katalógusban 270 Euró (nálunk ÁFÁ-val együtt is olcsóbb, a JLC meg sokkal drágább!).
És ha ezt kivetítenénk a korábbi két autóra, nos a C-Klasse Merdzsók 8 milla körül startolnak, a Volga eszerint 540eFt lenne. Ez így már nem is hangzik olyan őrültségnek, nem? (Tudom mit beszélek, tudod, hogy van 911-es JLC-m, és tényleg nem érzem, miért is érné meg a különbséget, de még a különbség felét sem!)
(ui egy kis OFF: láttál már mai Volgát? Én még ültem is benne, és nagy meglepetés volt! A 80-as évek USA stílusában felvarrták a régi szögletes ládát, de persze azért a lényeg maradt. De teljesen mai színvonalú úgy műszerfalat-középkonzolt kapott, volt benne klíma (echte ruszki szerkentyű, gondolom eredetileg tankba tervezve, hogy ágyúzás közben ne izzadjanak pacallá) és szervókormány. Hely mint az S-Klasséban, a csomagtartóba be kell mászni, hogy a végét elérd, és elég csöndes, megfelelően kulturált. Olcsón egyáltalán nem lenne elvetendő alternatíva, de gondolom aligha kerülne 570eFt-ba. Hárommillió felett biztos, hogy nem érdekelne senkit.)
TE_O: Szerintem nem is a hajszálrugókulcs a lényeg, hanem a hajszálrugó! Egy Gyromax v. Microstella rendszert nem párosítanak lapos spirállal, nagyon gondosan szerkesztett véggörbéjű Breguet spirált alkalmaznak. A jó Breguet spirál sem képes a gyakorlatban zérus pozicionális hibára, de a lapos spirálhoz mérten egy jó nagyságrenddel lesz kisebb a hiba, ami már alig észrevehető! Amúgy még a hajszálrugókulcs sem nagy gond, ha olyan jó tűréssel képesek sorozatban gyártani a billegőt és hajszálrugót (és ma már persze képesek), hogy az ideális befogási pont és a pontos beszabályozás tényleges helye nagyon közel essen egymáshoz. Nézd csak meg, a mai olcsó ETA werkek zömén is excentercsavaros finombeállítás van, egészen minimális átfogással, jó, ha 30°-al lehet vele szabályozni, és ez elég. A hattyúnyak általában még ennyit sem enged meg. Ellenben a régi werkek egyszerű kulcsai 120-180° átfogást is adnak, és van, hogy élni is kell ezzel. Ekkor persze rendesen felborul a rendszer elvileg megteremthető egyensúlya. A pontos és átgondolt kivitel persze lényeges, a gyakorlat sokszor rácáfol az elméletre, például az én UNIONom alig produkál pozicionális hibát, pedig lapos az a spirál, mint a billiárdasztal, ellenben az FC-ben levő szintén lapos spirálú ETA 2824 produkál úgy maximum 5 másodpercet (a POLJOT meg még többet). De érdemes megnézni a L.U.C 1.96-ját, GLASÜETTE kedvencét, semmi különleges faxni, csupa 150 éve ismert megoldás (na persze az automatika külön téma), hattyúnyak, sima Glucidur billegő, Nivarox Breguet spirál, sorozatgyártás, mégis ronggyá veri a Microstellás-Gyromaxos szuperpuccos Rolex/Patek kronométercsodákat (és hihetetlen pontosságot tud a Vosztok 2809-is, nem produkál összesen sem több pozicionális és hőhibát átlagos körülmények között 1-2 mp-nél. Újra kéne gyártani az oroszoknak, szépen összevésegetni a'la Nikolai II, berakni valamelyik dögös Basilika tokos Poljot Internationalba, és mind minőségben, mind megjelenésben laposra verné a tízszer drágább svájci kézihúzós presztízskronométereket)!
Koszi, igy mar vilagos.
Es Gyromax, stb billegonel, ahol nincsen kulcs? Ott elvileg megoldhato, h. ezen a gorbe kozeppontja a billego tengelyeben legyen, vagy nem?
TE_O: Igen, arra akartam utalni (kissé nyakatekerten), hogy a billegő ugyibár az álló, fesztelenített állapotához mérten két irányba leng. A valóságban a két irányba való lengésnél a hajszálrugó elméleti pontra redukált súlypontjának vándorlása nem azonos mértékű és irányát tekintve sem teljesen tükörszimmetrikus. Sőt, a gyakorlatban még a két irányba való lengés szöge sem teljesen azonos. Emellett a görbének még kis hiszterézise is van (mechanika kotyogása, hajszálrugókulcsban mozog a rugó), így ez inkább egy hurok, jó esetben egy szűk nyolcas, és ez a nyolcas minél inkább csak egy szimmetrikus vonal felé tendál, annál jobb.
- A karóránál meg az a feneség, hogy nincs kitüntetett helyzet! Ugyanis mindenki másképp hordja, aki ülőmunkát végez és ír egész nap, annak statisztikusan nézve gyökeresen más pozícióban van az órája, mint annak, aki mondjuk csomagkihordó, vagy autószerelő. Ezért kell mindenkinek "saját képére formálnia" a mechanikus óráját, épp ez benne a szép!
APT!
Ez szep volt.
Kerdesek:
" a billegő nyugalmi állapotától "befele" lengésénél, amikor a rugó becsavarodik más utat fut be ez az elméleti pont, mint amikor a rugó "kitekeredik" " - ezzel kapcsolatban: ez ugye nem azt jelenti, h. oda-vissza nem ugyanazt jarja be, csak azt, h. a nyugalmi helyzettol viszonyitva mas-mas utat? Vagy nem?
" karórákat általában úgy konstruálják, hogy függesztett állapotban (korona balra) legyen valahol a Grossmann szabály adta minimális pozicionális hiba " - miert? Egyaltalan, mi a leggyakoribb pozicioja egy karoranak? Ez, vagy a korona lefele (logo kar)?