Mint mondtam, még friss husi vagyok a témában, csak mint komfortra vágyó ember, épp egy nagy átalakítás előtt állok, és nem mindegy, hogy milyen műszaki megoldásokkal tömöm tele leendő otthonunkat. Adott egy 150m2-es 20 éves ház ami B30-as blokktéglából épült, az akkori követelményeknek megfelően, de jól, igényesen, persze nem kérdés, mára részben elavult. Mivel maga a ház kb telekárban meglenne (10M), és a közelben kapható házak pofára, m2-re kb 2x ennyibe kerülnek, és azokat is kellene faragni, hogy nekünk megfelejen, ezért kézenfekvő ezt választanom, így a fennmaradó kertből valójában szabadon gazdálkodom, lesz 6-8M olyan keret, amiből ablakcserét, új padló+ radiátoros fűtést, padlóburkolást, pár belső fal áthelyezést, ezt azt kell megcsinálnom, és ha már a padlót felverem betonig, emelem a padlófűtés miatt, egyértelmű, hogy ha itt tényleg 3-500 ezrekről beszélünk, ennek is bent kell lennie...
Jelelnleg ketten vagyunk, a költözés a harmadik tervezése miatt aktuális, és amikor ott lakunk, már nem szeretnék építkezni, szóval belefér akár 3 hónapos átalakítás is, ennyi idő alatt csak meglesz ez is. Nem mondom, hogy fáj, ha 40 helyett 50 a gázszámla, én szeretem a meleget, ennyin ne múljon, de a jó levegőre is kényes vagyok, fél millát megérne, ha mindenki jó levegőt szívhatna... A nyári hűtésben én klímában gondokodom, (vagyis eddig gondolkodtam) mert kissé allergiás vagyok, ez sokszor kisegített, több éve szinte tünetmentes vagyok, mióta van klímánk.
Szóval ha nem haragszoktok, kérdezek még egy- két hülyeséget, de az is érdekel, hogy válalkozószellemű emberke által, akár velem beszereljünk egy ilyen rendszert, de semmitl sem zárkózom el. Inkább úgy mondom, nem vagyok fillérb@szó, de azért szeretem a legjobbat kapni a pénzemért, nem tékozlom el ha nem muszáj.
Hollandiában ennyi. Azon is van helyi adó Csak milyen ventilátor lehet benne? Valószínűleg én is építem, csak nagyokat kussolok, mert még festve, burkolva sincs a ház egy része. Leginkább nézelődök. Nekünk már van luk a födémben. Úgy lett öntve! :)
Ebben az Itho cuccban is első ránézésre recair hőcserélő van. :-)
Csak mivel a ház 477 mm "mély" ebben biztos nem az 500 mm-es hőcserélő van. Meg ez a 350 netto vagy brutto, nem mindegy. De nem akarom én ezt megfúrni.
Bbvill által gyártott rekupec RS160-500 hőcserélővel, papst ventivel, full elektronikával 260+Áfa. Csak be kell kötni.
Én nem kész cuccot veszek, hanem alaktrészeket. Számításom szerint nekem a Recair hőcserélő+2 db papst venti+ház+szűrők+vezérlés+táp bruttó 200 e lesz. Ez saját építés. És nagyon bízom benne, hogy jól fog működni. Lehet hogy egy-két dolgon lehetne spórolni, de nagyságrendileg nekem ennyi.
Korábban nekem át kellet fúratnom a vasbeton födémet 8 helyen, ez 86e volt.
+ a csövek, idomok, anemosztátok + szigetelések. Ez mindenkinek egyedi, nekem hasra lesz vagy 100e, de majd kiderül.
Az okok:
- egész évben nem megoldott a konyhai, fürdő és wc elszívás.
- nyáron szeretnék éjszakai, kényszerített szellőztetést,
- télen szeretnék friss több levegőt, és kisebb páratartalmat.
És hogy-hogynem BP környékén vannak az árilag hatásos beszerzési lehetőségek. Vidéken (felénk) amit én találtam legalább 30-40%-al magasabb árak vannak. Nekem is tennem kell egy beszerző kört még, ráadásul még a csöveket is érdemes hurcibálni.
Ha ugy jozanul belegondolsz, akkor nagyon sok eredmeny szamolhato ki.:) Hogy miert, egyszeru a dolog. Valtozo a szelloztetes idejenek hossza, a relativ paratartalom mindket oldalon es a hofokok. Valamint nem mindegy ,hogy egy olyan hazba epited be, ahol az eves energiafogyasztas 1nm-re 50kWh, vagy egy olyanba, ahol csak 15kWh. Ha megadod a parametereket, akkor azert lehet megkozelito erteket szamolni. De hatalmas futesszamlacsokkenest ne varj. Mivel azert a ventik is valamicsket fogyasztanak elektromos energiat, a hocserelo egeszeves hatasfoka is kb. 65% koruli. Ezt mindet figyelembe kell venni. Viszont nem tudom, hogy a komfortot amit nyujt, hogyan tudod penzre atszamolni, mert azon kivul, hogy friss levegot biztosit, tehat meghosszabbitja az eletedet es a haz allagat is szinten tartja, mar ami a nedvesedes eseteben romulhatna.
"A funkcioanlitásában egymáshoz közel álló két megoldás..."
- Az első esetben muszáj egy pontból (a hőcserélőből) eljuttatni a frisslevegőt az összes befúvási pontra (soksok méternyi hőszigetelt + légtömör csövezéssel), plusz az összes elszívási pontról (soksok méternyi hőszigetelt + légtömör csövezéssel) össze kell gyűjteni a használt levegőt és eljuttatni a hőcserélőhöz
- a második resetben pedig kell pár levegő bemenet (bárhonnan) a külvilágból és kell pár levegő kimenet (bárhova) a külvilágba.
Tehát általad felvázolt két lehetőség funkcionalitásban igencsak távol van egymástól.
"...két megoldás egyike lényegsen töbe kerül a másik, megéri ez nekem?"
Utalva az előző hozzászólásomra:
Ha a házad jelenlegi (természes, véletlenszerű, stb) szellőzése véletlenül már most is közel van az ideálishoz, akkor a második változat nem sok hasznot fog hozni (sőt, peches esetben még veszteséges is lehet, hiszen némi áramfogyasztás ehhez is kell). De csekély az esély arra, hogy a házad véletlenül közel optimális szellőzésű lett, igen valószínű, hogy már a legegyszerűbb mesterséges szellőzetés is hozna évente 5-20eFt hasznot (a villanyszámlán felül).
És kétségeim vanak, hogy a "csak szellőzés" rendszer kiépítése 300eFt-ba kerülne.
A hőcserélős változat viszont egyértelműen hasznot hozna, tehát itt már van lehetőség megtérülési időpontot lehet saccolni. A várható éves haszon (a "csak szellőztetés" rendszerhez képest) a lakók számából kiszámolható, a beruházás tényleges értéke pedig igen széles skálán mozog, de előtte definiálnod kell, hogy a "mindent magam csinálnék, csak ne kerüljön sokba" (5-8 év megtérülés) és a "pénz nem számít, csak profi rendszer legyen" (10-25 év megtérülés) közötti skálán hol helyeznéd el önmgad.
Tehát ha tudjuk, hogy hányan fogyasztjátok a levegőt és mekkora a barkácsmester / megtérülési türelem értéked,
akkor már el lehet kezdeni a saccolgatást, hogy mi érné meg neked.
"létezhet-e más előnye a hőcserélésnek, mint az energiamegtakarítás (és ha igen, mi)"
A beszívási pontra mehet légszűrő, szagszűrő, akár sterilizáló is.
"számolhatok-e valóban 50 ezres fűtésszámla helyett 40 ezressel"
A levegőnek a lakók számához van köze, a fűtésnek meg a ház méretéhez+hőszigeteléséhez.
Viszont a hőcserélő a nyári hűtésbe is besegít, amire eddig talán nem is gondoltál forintálisan.
Jó, akkor lehet a számok nem jók. Mi a reális ára egy komplett cuccnak beszerelve egy 150m2-es házba, mondjuk 8 befúvó, 8 szívó nyílással? Azt modom, 350-ért van, ezzel elérhető számszerűsített fűtésszámla csökkentés?
Az nem jön ki csak a matekban, hogy hogy lesz 1.2M a rekuperátor? A fele, de még inkább a harmada lehet inkább reális. A csőrendszert meg meg kell csinálni mindkettőhöz.
Elképzelhető, hogy félreértem, tehát ahogy én látom a két alternatívát:
Adott egy csővezeték rendszer a ház teljes szellőzésére kialakítva, hőcserélővel, cakk pakk, ezért fizetek 1.5M Ft-ot, majd a fűtésem lesz évente X ft.
Adott egy csővezeték rendszer a ház teljes szellőzésére kialakítva, de központi egység és hőcserélő nélkül, ezért fizetek 300 ezret, és a fűtésem lesz évente X+60000Ft.
A funkcioanlitásában egymáshoz közel álló két megoldás egyike lényegsen töbe kerül a másik, megéri ez nekem?
Ha rosszul számoltam, elnézést tudjátok be a témában meglévő tudatlanságomnak, mindössze pár hete keztem ez ezzel foglalkozni, de a második lehetőséggel számolva a kezdeti 1.2M Ft megtakarítást évi 60 ezrével bukom el, oké, bizonyos szemszögből ez viszont nekem megéri, hiszen ha kezemben az 1.2M Ft, biztosan tudok belőle annyi pénzt csinálni, hogy az évi + 60 ezret neveve kifizetem..
De az igazi kérdés a számokon túl, hogy létezhet-e más előnye a hőcserélésnek, mint az energiamegtakarítás (és ha igen, mi) valamint számolhatok-e valóban 50 ezres fűtésszámla helyett 40 ezressel ( kerek 20% fütésszámla csökkentés) ha a hőcserélő is bent van.
Számolni csak így lehet, mit fizetek ki, és mi marad meg ezután. A másik ház egy 20 éves, 150m2-es ház, most lesz felújítva, újracsinálva minden rész, külső 10 centis szigetelés a 30-as téglaflara, stb stb..
Bár konkrétan nem tartom kifizetődőnek 1.2M kiadás mellett az évi 60 ezres spórolást, ha a számok így igazak, lehet azt mondjátok, csak így működik az egész, ekor viszont elfogadom és kész. :-))
Egy szabályozható légmennyiségű szellőztetés enegianyeresége a szabályozatlan (hagyományos, véletlenszerű) szellőzetéshez képest lehet évente 100-200 ezer forint, de lehet nulla forint is. Ekkor nincs hőcserélő a rendszerben, csak ventilátor(ok).
Csak a szabályozható légmennyiségű és hővisszanyerős szellőztetésnek van biztos, forintban is kifejezhető enegianyeresége.
Tehát létezhet olyan ház (habár a valószínűsége közel nulla), ahol a hgyományos szellőzőlyukas-ablakréses szelőztetés által véletlenül pont annyi levegő cserélődik, amenyit teljes háztömítés + ventilátorok segítségével magunk is forgatnák. Egy ilyen háznál a mesterséges (de hőcserélő nélküli) szellőzetés nem spórol egy fillért sem.
Tehát hőcserélő kihagyása esetén óriási hiba sok tízezer forintnyi biztos éves nyereséggel számolni. Valamennyi nyereség egész biztosan lesz, de ez lehet igen alacsony összeg is.
Házátalakítás küszöbén állok, és ezt a szellőztetős dolot nem szeretnm kihagyni, most olvasom, hogy lenne külföldi forrás. A munkám miatt elképzelhető, hogy sokkal kedvezőbb áron tudnék szállítani, szóval ha gondolod, a publikus mailemre jöhet minden infó, ha az ebered tud angolul, akkor le is levelezem vele, pár nap alatt konkrét ár lenne, és akár a forgalmazást is meg lehet oldani, tehátjöhet 1-5-100 db is.
Egyébként épp mot olvasom azt ami a fejemben is megvan, pár % veszteségért cserébe akár a komplett rendszer felépíthető de a gép nélkül is, csak vezérelt- szabályzott ventillátorokkal? Ezen agyaltam, hogy a legdrágább rész kihagyható némi árelőnyért, de a megmaradó 70%-os hatásfok is jó, ha a végösszeg az eredeti 30%-a...
Az én szellőzőm is Papst ventikkel megy. A sztereo poti után kellene még egy poti, amivel a ballanszt állítod a két venti között. Az elszívás és a kifúvás ellenállása nem lesz egyforma!
Nálam,( mivel nincs még kész a vezérlés,) folyamatos üzemben mennek a ventik a légszállítás 70-80m3/óra az őszi beüzemelése óta egyszer emeltem meg a teljesítményt, karácsonykor, amikor 14-en voltunk és sütöttünk-főztünk. Egyébként nem kell piszkálni. A fürdőből a pára néhány óra alatt távozik, a WC szaga nem jön be a lakásba, esemény után 1/2-1 órával már nem is érezhető semmi. Én is tervezem vezérelni, de a fentiek miatt nem túl sürgős. :-)
Az elszívás a plafonon van, nem a csészében. Az én fenekem ne hűtse a körülötte áramló levegő! :-)
Ha valakinek picit modernabb a WC-je es beepitett, vagy kombija van az mit csinaljon? Mert ezt a regi tipust ahol a tartaly az egben es egy PVC cso rondit a falon , uj epitesu hazakban mar nem igen talalhato.:
A masik eszrevetelem, ha egy tolcser elott cigifust van, akkor a szukebbik vegen mennyire lehet hatasosan elszivni ezt a fustot?
Nalam a mennyezeten van az elszivas es nem okoz gondot a benti levego azon resze, ami eppen az orrom fele halad lentrol.:)
Sajnos nincs 50-es pvc csövem de nem gondolom, hogy lehetetlen pl körberagasztózva betolni egy 55 mm-es (enyhén szűkülő) lyukba, vagy szárazon betolás után körbenyomni megfelelő tömítővel, vagy egszerűen benyomni a résbe egy 3-4 mm vastag gumigyűrűt. Itt víznyomás nincs, csak csepegés ne legyen.
A víztartályból meg bármilyen vékony cső is kijöhet,
úgyis szükség van egy levegő elszívás / öblítővíz bevezetés csomópontra.
"szep hangja lesz ahogy 25km/h-val szaguld a levego a csovon"
25 km/h az mindössze 7 m/s légsebesség, ami szellőzéstechnikában nem is olyan szörnyű érték,
de nem fordulhat elő,
mivel 32 helyett 50 milliméteres csövet alkalmazva a légsebesség 3 m/s alá csökken, ami teljesen elfogadható.
"es nem tudsz felallni mert rasziv az ulokere."
Tételezzünk fel egy embert, aki először körben légmentesen lezárja az ülőke és a porcelán közötti légrést, majd képes az ülőkén TÖKÉLETESEN légmentesen elhelyezkedni (tehát nulla apró rés).
50 pascal szívóerőt (és átlagon felüli seggméretet) feltételezve erre az emberre ekkor kb 1,5 kg szívóerő hatna. Ha ekkora szívóerőtől nem tud felállni...
"egy váltókapcsoló az sztereo és a két poti közötti váltáshoz. "
Talán kényelmesebb egy sztereó poti meg egy másik, ami az egyik ventit mondjuk +-10 százalékkal el tudja állítani a másikhoz képest.
De vigyázat! Attól, hogy két ventilátor egyforma fordulatszámon forog, attól még nem biztos, hogy ugyanannyi levegőt is szállítanak. A helyiségekbe menő elszívó és a befúvó csőhálózatok légellenállása között komoly eltérések lehetnek, akár az is előfordulhat, hogy a lakás légnyomása akkor semleges a külvilághoz képest, amikor az egyik ventilátor lényegesen nagyobb fordulatszámon forog, mint a másik.
Ezért én megmérném egy precíz légnyomásmérővel (amiről már legalább 3-5 pascal eltérést le tudok olvasni), hogy mekkora különbségnek kell lenni a fordulatszámok között akkor, amikor pont ugyananyi levegő jön be a szellőzető rendszeren, mint amennyi kimegy.
(nagyon ráérő ember aztat is megoldhattya, hogy csak az egyik ventilátor fordulata van kézzel szabályozva, a másik motor fordulatát egy légnyomás érzékelő állítja utána automatikusan)
(vagy egy-egy légsebesség mérő mindkét levegőágban és ha különbség van közöttük...)
A legegyszerűbb, ha a szellőztetés folyamatosan megy. Esetleg lehet kicsit takarékoskodni úgy, hogy csak akkor menjen, amikor van otthon valaki, ezt kapcsolhatja pl a riasztó beélesítése/kikapcsolása. Az egyenáramú motorok alacsony energiafogyasztása mellett (8-15e Ft/év) spórolásban ennél tovább nem mennék.
"- wc-ből való indítás"
Ha a szellőztetés folyamatosan megy és ráadásul a WC-re jutó 10-20 m3/h légáram nem a mennyezeten, hanem a wc csészéből (egész pontosan az oda vezető öblítővíz csőből) kerül elszívásra... akkor talán a WC-be nem szükséges a pánikgomb ;)
Valoban ma mar van valasztek a piacon. Amikor en epitettem, akkor meg orultem annak, hogy olcson megtudtam oldani sima egyfazisos radialis ventivel. Ma mar folyamatos fordulatszabalyzos ventik vannak, amivel a rendszer konnyeden vezerelheto. De en mar megszoktam azt a kis zajt amit a ventik okoznak, elvegre a futesrasegitesem is fan-coil es a klimafutes is csak levegot mozgat.:)
Termeszetesen elegendo lesz az amit elterveztel. Elvegre Te erzed, hogy mikor mennyit kell szelloztetni. Annak idejen gondolkodtam egy levegominoseg erzekelo beepiteseben, ami valoban automatikusan kapcsolna a levegoben levo anyagok hatasara, de a vegen lemondtam rola, pedig csak ugy 140 euro koruli volt az ar.
Kézzel kapcsolgatod ki/be ha szükségét érzed, vagy időkapcsolóval megy? Pl. reggel bekapcsolod rövid időre, majd hazaérsz főzés, fürdés, wc, bekapcsolod, majd egy kicsit később ki?
Ilyen szinten érdkel, a csöveid tudását jól ismerem. :-)
Nem raktam semmi extrat, pedig a mozgaserzekelot is megvettem, amit a WC-be szantam.:( A paramenyiseg alapjan meg nem tudom, hogy hogyan gondolod, mert ilyenkor telen nem gond, mondjuk akar a 45% relativ paratartalmat is elerni, de nyaron amikor meleg van es paras levego, akkor mit csinalsz vele letiltod? Akkor meg minek?
Ahogyan mar nagyon sokszor leirtam, nalam teli, nyari, lassu es gyors szelloztetes van. Teli eseten mind a ket venti uzemel. Ilyenkor ket sebesseg van a gyors es a lassu, amit fazishasitoval vezerlek. Nyari, amikor eszaki oldalon nyitva az ablak es csak az elszivo venti uzemel, a ket fokozat valamelyiken.
Allando uzemmodot nem hinnem, hogy igenybe veszed, mert ahhoz csak akkor ragaszkodnek, ha valamilyen okbol allandoan nagymennyisegu elhasznalt levego kepletkezik. Amugy meg felesleges, mert tul kicsi fordulaton kellene uzemelni a ventiknek. Vagy akkor volna talan ertelme, ha a rendszer mondjuk 60-80m3/ orara van tervezve( 3-4 nem dohanyzo szemely folyamatos jelenlete, csak elektromos fozolap, semmi mas szennyezo hatas, akkor olyan esetekben, ha vendegek jonnek es kellene a nagyobb legcsere, akkor tudjon a rendszer akar 3 szoros legszallitast is. De ilyenkor termeszetesen a hatasfok csokkenesevel kell szamolnunk, de ilyen esetben ez nem gond. :)