Mi ezen a gázlón veszítettük el a rendszámunkat. Később meglett, mert egy busz áthajtott rajta, ettől felkunkorodott és kilátszott a vízből, így ki tudtuk halászni. :)
Ja-ja, a legjobb (értsd: legparásabb) átkeléseket nem lehetett felvenni kívülről, mert ahhoz vagy át kell gázolni gyalog a fotósnak vagy többször át kellene kelnie a kocsinak.
A leutazás Bp-ről Zágrábba és a visszaút Belgrádból Bp-re autóval megoldott. Eredetileg úgy volt, hogy 2 barátommal megyek, de anyagi okok miatt nem tudok velük elmenni.
igen, akkor lehet, hogy túlparáztam, amit olvastam, youtube videókat láttam, miszerint az F88-on relatív széles folyókon kell átmenni. Askja egy nap, az már nem fért volna bele nekünk, és rossz időben eléggé szívás... na nem baj, már tudom, mit kell legközelebb megnézni :) Fjallabak-nál F210 és F264 vidéke, Thorsmork, Sprengisandur, F910, Askja, Kverkfjöll, F88, majd vissza a Kjölur-on.
Nyidalur felé akkor nem mentetek tovább, jól értem? a Gigjokul után a völgy amibe bementetek, az pontosan hol is van?
Örülök, hogy sok ismerős képet láttál, az mindig jó.
Sok a kép igen, gondoltam arra, hogy összeállítok 50 képből álló pps-t. A legszebb idő Myvatn-Herđubreiđ között volt. Askja F88 gázló: 3 db, a Defendernak a rendszámáig ért a víz, tehát kisebb kocsikkal is simán járható, a meder egyenletes. Az út szép, magamódján változatos. Kverkfjöll F902 nincs gázló, 1 híd van, de indokolt, durva a folyó.
Gumicsizma: nagy találmány, néhány kiépített-ösvényes látnivalót kivéve majdnem mindenhol ezt viseltük. De Gigjökullt, Askja-krátert, Drekagillt, Kerlingarfjöllt konkréten megszívtuk volna gumicsizma nélkül.
F894 a hóban le volt zárva, be kellett gyalogolni, de megérte. Idén extra hó volt a Felföldön, mert nagyon későn nyílt meg Nyiladur, az F910 is.
Laki-F206: jól járható, a gázlók kiépítettek oda is visznek Reykjavíkból buszosokat. Az út csinál egy hurkot a krátersor DNY-i végénél, megéri végigjárni. 2 parkoló van, kijelölt gyalogutak onnan indulnak, mi 3-at bejártunk. Legszebb a kilátópont, a Laki-hegy nekem inkább félelmetes volt, ismerve, milyen pusztítást végzett.
Jó tudni, hogy Laki Landmannalaugár között megszűnt a közvetlen F-út összeköttetés, még ha a régebbi térképeken szerepel is.
Gigjökull. 3 gázló volt az úton, könnyű. Viszont szeszélyes lehet a mellék-patakok vízhozama, mert közvetlenül az Eyjafjallajökull központi jégsapkájából erednek, így intenzív olvadás, csapadék ( netán kitörés..hö-hö) esetén okozhat meglepetést. Az útról betértünk az aljában lévő morénás gleccser/tómederbe, ott 5 gázló volt, vizes süppedős kaviccsal, és meredek partoldallal. A völgy nagyon elhagyatott, sivatag-élmény. Itt fújta tele a szél az összes cuccunkat bazathomokkal. Érdemes lehet több időt rászánni, és továbbmenni a völgy végéig. Pl fel lehet túrázni az Eyjaflallajökull tavalyi kitörésének a közelébe.
Kössz, valóban látványosak a képek. Fényképelő: Canon Power Shot sx 20. polárszűrővel. De mielőtt túldicsérnénk a képeket, ne felejtsük el, hogy az örökös alacsony napállás miatt hamarabb csinálhatsz jó képeket, mint a kontinensen. Még mostaha fényviszonyok között is.
szerencsétek volt, hogy a Kjolur (Kjalvegur?) úton haladva jó időtök volt, és a fényviszonyokat elnézve északkeleten is (Myvatn környéke). nekünk 2 nap alatt alig sütött a nap, Dimmuborgir, Hverfjall így elég lapos volt.
a 268km-es benzinkutas tábla nekünk is megvolt :) de csak Hrossaborg-ig mentünk, Herdubreid-et is csak az 1-es útrúl láttuk, több tíz kilométerről is baromi nagy, aztán fel a Dettifoss felé, majd Asbyrgi és a nyugati oldalon délnek le. az utak itt meglepően jók voltak. a legszarabb út igazából Fagrifoss előtt (F206), Gjain-Haifoss környékén és Krísuvik szikláinál volt. az F225, F208-cal semmi gond nem volt.
F88 (Askja) és F902 (Kverkfjöll) milyen, folyón átkelés szempontjából? látom, hasznát vettétek a gumicsizmának :) F894 brutális, ekkora hó... autóval nem is volt járható? ezeket a belső részeket irigylem azért egy kicsit :)
érdekelnek baromira a képeid, de 649 az végtelenül sok. nem tudnál csinálni egy 50-100 képes szűkítést? teljesen jó szándékból mondom, rajtad kívül más nem akar ennyi képet végignézni :)
ami még nagyon érdekeléne, az egy útibeszámoló. én írom is a sajátomat, majd feltöltöm a netre, csak előbb a képekkel, videókkal is végeznem kellene...
nagyon sok helyen mi is jártunk ahol ti. Askja, Kverkfjöll nem volt, nem is volt betervezve, de amikor mi arra jártunk, 0-2 fok és havazás volt! Laki-ig nem mentünk el, csak Fagrifoss-ig, érdekelne, hogy milyen volt az F206-os út? nekünk a Landmannalaugar-Eldja napon volt a levezetés a Fagrifoss, aznap összesen 46 folyón áthajtással :) este 8-ra értünk oda, de gyönyörű időnk volt.
Gigjokull-ig milyen folyókon kellett áthajtani? Thorsmork-tól nagyon óva intettek.
még biztos fogok kérdezni, most átpörgetem a képeidet.
Köszönöm a gyors választ, bejelöltem a térképen. Épp ezért kérdeztem, mert emlékeztem a leírásodból, hogy nem rövid idő a nyugati fjordokat elérni. Remélem, ez sem marad ki. Az izlandi pónigolást ki nem hagynánk. Cserébe hozok fotókat :)
Ebből leginkább Breiðafjörður és Lundey tűnik elérhetőnek számotokra, ha ilyen rövidre van szabva az idő, de esetleg a Vestmannaeyjart is meg lehet fontolni, ahol állítólag 4 millió lunda él. Mi a nyugati fjordvidék legszélén, Látrabjargnál fotózgattuk őket, de az borzalmasan messze van, kb. 5 órát kell menni az 1-es út brúi elágazásától.
16.-án indulunk egy bő hétre Izlandra. Végigolvastam a fórumot és rengeteg mindent tudtam meg tőletek, köszönöm. Egy dologban kérnék még segítséget. Melyik helyeken van a legnagyobb esélyünk lundákat fotózni? Gyakorlatilag körbemegyünk 8-nap alatt. Minden segítséget nagyon köszönök!
A tervezett 200 db fotó helyett csak 650-re sikerült csökkentenem a kb 2000 fotót. Én is a kórosan sokat fotózók táborát erősítem. A tapasztalatokat nagyon szívesen megosztom veletek, nyugodtan kérdezzetek. Sok használható infót szereztem be a fórumon, jó volna viszonoznom.
Seljalandfoss nekünk is kimaradt az idő miatt még az elején, de kedd, szerda, csütörtökön volt valójában rossz. Kedd délután a nyugati fjordoknál már kifjezetten nem volt jó idő, nem is mentünk ki este a madarakhoz, éjszaka a szél még a sátrakat is kicsit meghajlította. Igaz másnap se volt sokkal jobb idő, meg is áztunk kicsit. Nap közben ez nem volt érdekes, mert főként kocsiban voltunk, de este az akranesi kempingből nem hogy a Snaefell félszigetet, de még a környező dombokat is alig láttuk. Csütörtökön Reykjavikban és a Reykanesen se volt szép idő, de legalább nem esett folyamatosan. Viszont a repülő tényleg jó volt, szép kék órában szálltunk fel, fenn pedig északra már/még izzottak a felhők. Sajnos a gép rossz oldalán ültünk, de jól nézett ki nagyon.
Úgy látszik Asbyrgi a hőközpont a szigeten, ott mi is pólóban voltunk. A helyiek viszont félmeztelenre, bikinre vetkőzve próbálták elviselni a hőséget. 20 fok volt :))
Mi Július 26-án kedden reggel érkeztünk Keflavikban, már lógott az eső lába. A Thinkvillernél csöpögött, a Geysirnél esett, a Gullfossnál ömlött, aztán egész estig kitartott.
Szerdán jól indult a nap a Haifossnál szépen sütött, aztán elindultunk az 1-esen Vík felé, ott már ismét borult volt. A Seljalandfoss kimaradt. A Skógánál éppen nem esett, míg Víknél hol igen hol nem. Vissza Helláig ismét esett.
Csütörtökön reggel esett, de Landamannalaugarnál szép idő fogadott. Egy-két permet volt, de nme vészes. Tovább haladva nagyon szép időnk volt.
Pénteken szépen indult a nap, eső nem volt, estér felhős lett az idő.
Szombaton a Dettifossnál éppen végeztünk mikor esni kezdett. Asbyrginél egy ingben voltunk olyan jó idő volt, de a folyó másik felén visszajőve bizony elég jól esett.
Vasárnap borult volt egész nap de számottevő eső nem volt.
Hétfőn szintén borult volt, de nem volt zavaró.
Kedden a fővárosban d.e volt kis zápor, majd d.u. Seltun felé egy erősebb eső, de szépen kitisztult. Szép kékórában indultunk el hazafelé.
16-án tényleg nagyon szép idő volt, de 17-én a Skógafoss-nál már esett az eső. Viszont Landmallguarban szerencsére megint szép időnk volt, bár egy kis zápor itt is volt. Igazán szép időt igazándiból északon volt Husavik és a foss-ok környékén fogtunk ki. Beszéltünk egy kinti magyarral, állítólag az idei nyár izlandi szemmel se valami jó kinn. De az utolsó két nap alapján azt mondom szerencsénk volt az idővel :)
Meg pont beleszaladtatok a rossz időbe. Nekünk az utsó két nap (szerda-csüt) elég vacak volt ilyen szempontból és nem kecsegtettek túl sok jóval az előrejelzések.
Kössz, közben hazaértünk mi is, a bálnanézéssel nem volt gond simán felfértünk a következő járatra, és hát szinte testközelből csodálhattunk meg egy púpos bálnát. Igaz nem ugrált, mint a reklámanyagokban, de a hajónk alatt úszott át. Viszont pár nappal később egy csukabálna (minke whale) produkálta magát rendesen, dobálta magát vagy egy órán keresztül, még a helyiek is kijöttek a városból megnézni, és ezért fizetnünk se kellett :)
Az 1-es VIK-nél nálunk még le volt zárva, így VIK és környéke kimaradt, északról kerültük meg a 208-son az egészet. Az ország fantasztikus, Norvégia és Skócia után kicsit tartottam tőle, hogy nem fog tudni újat mutatni. Hát tudott...