én úgy tudom, a Sommerfeldt rendszer meg van feszítve. Nem súlyokkal, hanem a súlyokban rejtetten elhelyezett rugókkal. De személyesen nem láttam ilyen rendszert, pláne nem működés közben, a katalógusokat és leírásokat tanulmányoztam csak.
Ja értem, szeretném a felső (kísérő?) vezetéket is, és valóban elég jellegzetesen annak van egy esése, ezt is szeretném megjeleníteni, meglátom mennyi rugalmassága lesz, lehet, hogy finom ívben meg tudom hajlítani, a mellékelt ábrád szerint.
Véletlenül sem szeretném, ha bántónak éreznéd, de a HD, szuper, tökéletes, tűéles felvételen, gyönyörűen megépített terepen --- fordítva van feltéve a felsővezeték. Furcsa, hogy Róbertke sem szúrta ki, mert neki aztán van ehhez szeme.
Először fordítsd meg, mindjárt másképp adja a feelinget. Van még a Sommerfeldt féle felsővezeték, ez vékonyabb, és még úgy ahogy magától megáll, nem kell feszíteni.
A másik nagy bibi az ívben hajlás/egyenes vezeték esete. Szűk ívben oszloperdő lesz a a sín körül, ha hajlítod - állítólag Szentstégtörést fogsz elkövetni....
Ami még izgalmas lehet számodra - terepasztal építése topikban került fel - a rugalmas madzag. Ez minimális feszítéssel is egyenes, nem hajlik (telefonpózna, távíróvezeték). Viszont csak egy szálat tudsz kihúzni, ami pedig 40-50km/h sebességű felsővezetéket eredményez.
Ha nem gyári rendszert szeretnél, akkor ahogy a linkelt FREMO-s videón is látszik, olyan anyagból érdemes megoldani, amit lehet forrasztani, és a teljes hosszláncot végig feszíteni kell. Nem egyszerű, én egyszer próbáltam meg 0,2mm-es rézhuzalból csinálni egy rövidebb szakaszt, kísérletképpen, a felénél feladtam, maradt a Viessmann.
A műanyaggal szerintem az a baj, hogy azt csak ragasztani tudod.
...amihez csökkentett áramszedő-nyomás is dukál. Azaz az ilyen pályákon csak olyan mozdonyok közlekedhetnek, amelyeknek előzetesen át lett állítva az áramszedőjük.
Valaki rendelt már a https://modellbahnmarkt24.de/ oldalról? Kinek milyen tapasztalatai vannak? Körülbelül mennyi idő volt mire megérkezett a rendelés?
Teljesen jónak tűnik, egy apró hibát látok csak, az áteresz cső folyásszintje mindig egy szintben van a csatlakozó árok fenékszintjével, máskülönben nem folyik bele a víz. A képen úgy tűnik, hogy a cső magasabban van mint az előtte lévő beton. Kifelé még kifolyna nyilván, de amúgy ott is egy szintben szokott lenni. Ettől eltekintve tök jó lett, régi monolit vasbeton előfejet el tudok így képzelni. Előregyártott is létezik, több betonterméket gyártó cég is készít, de a színe alapján ezt régebbinek szántad gondolom. Talán még annyi, hogy maga a cső sem szokott túlnyúlni az előfej síkjából, ha nagyon precízek akarunk lenni. De így meg talán látványosabb! Az összekép szerintem jó!
Tegnap tettem egy probalkozast egy vizelvezeto csatorna bejarat lemodellezesere - Woodlan Scenics Concrete Culvert adta az otletet. Teljes egeszeben otthoni "szemetbol" lett osszerakva es utana festettem. Egy mellekvonal mellett huzodo beton vizelvezeto arok kezdetehez szeretnem helyezni. Mi a velemenyetek? Nem kell finomkodni, oszinte velemeny johet nyugodtan abbol tanulok. :)
Maradek XPS lap cafatokbol raktam ossze a vazat es egy toll kupakbol a kiallo csovet majd arra kentem gipszet amit utana csiszoltam es festettem.
"... az alagút előtt tudtommal hangjelzést kell adni..."
Ez sem feltétlenül igaz. Nálunk Magyarországon nincs ilyen szabály, Csehországban és Szlovákiában pedig külön jelzővel jelzik (mint az útátjárók előtt), ha valamiért szükségesnek tartják az adott műtárgy előtt (híd vagy alagút) a hangjelzést, mert ez sem általános.
Hát kereshettem, mert 2014-ben csináltam. A méret az Z, de ez most nem lényeges.
A terv:
Semmi extra, ahogy látni lehet, egyvágányú fővonal, és az állomásából kiágazó mellékvonal fel a hegyre. Mondhatni, klasszikus, vagy megszokott elrendezés. A pálya analóg vezérlésű, Z kapcsolás, a jelzők vonatbefolyásolással működnek.
Az alsó pálya, a fővonal alagút bejárata. Mivel az alagút másik végén az állomás bejárati jelzője közel van, így az alagútnak ehhez a végéhez illik egy előjelzőt tenni, hogy ne érje "meglepetés" a mozdonyvezetőt.
A mellékvonal alagútja, az alsó állomás felé menet. Mivel a pályán nincs sok hely, így ez a bejárati jelző ide került, nem pedig az alagút másik végéhez. Így nem kell előjelző, meg élethűbb is, nem 2cm-re van a bejárati jelző az első váltótól.
Mivel ez az asztalka kicsi, így a nyílt vonalakon nincsenek térközök (blokkok), az alagút előtt ezért kellett előjelzőt, illetve bejárati jelzőt tenni. Ha van elég hely, és lehet térközöket kialakítani, mert olyan hosszú a nyílt vonali rész, akkor, ha szükséges, lehet tenni - német témánál maradva - sima kétfényű blokkjelzőket is.
Ennek kis asztalnak az építése nyomon követhető a hobbivasut "Z méretarányban mindenfélét" című topic-jában, csak vissza kell görgetni 2014-ig.