Keresés

Részletes keresés

Aws Creative Commons License 2013.04.03 0 0 5412

A gond az, hogy penészedünk is egy kicsit, így mindenképpen át kéne öblíteni a lakást.

Előzmény: Törölt nick (5411)
Törölt nick Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5411
Írd be a keresőbe hogy marley menv 150. Nézd meg a képeket és gondold meg hogy nem érné-e meg neked egy ilyen megoldás szereléssel kompletten nyolcvanezer forintot.

Kollégánál bevállt.
Előzmény: Aws (5410)
Aws Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5410

Sziasztok!
Van egy új építésű lakásunk, ami kb olyan légtömör mint egy tengeralattjáró. 52m2, 160m3, 2 felnőtt. A levegő kb 2-3h alatt teljesen elhasználódik, ezért a téli szezonban elég kényelmetlen a szellőztetés, pláne alvás közben.

Elkezdtem végigolvasni a fórumot, milyen ötletek merültek fel eddig a házi megvalósításra. A Peterch féle cső a csőben rendszert elvileg meg lehetne csinálni mert felettünk van a padlástér, de mivel társasház, így az közös rész, nem akarom beépíteni nagy méretű hőcserélővel. A gyári készülékek jók lennének, de drágák és reményeim szerint 4-5 éven belül úgyis költözünk.

A lemezes hőcserélők tetszettek, csináltam is egy kísérletet 0,1mm-es alufóliából, mert az elég vékony (jobb hőátadás) és olcsó. Az eredmény elég siralmas lett a fólia gyűrődése miatt, pedig préseltem bele merevítést.
Ekkor kitaláltam, hogy ha feltekerem a fóliát spirálisan, mint a Bartosz-nál, akkor az ad neki merevséget. Az eredmény a képen látható. Nem lehetetlen a dolog, de még így is nagy gond a gyűrődés. Szükség van távtartókra is, mert a két szélére kerülő ragasztószalag nem elég. Amúgy 800mm széles alufóliát és 2mm-es ORAMOUNT 1819-es kétoldalas ragasztót használtam a teszthez. Ez egy 40mm-es PVC csőre lett feltekerve. A távtartók 2mm vastag linóleum csíkok voltak, ezeket csipesszel kihúzgáltam a végén. (A képen látható darab egy teszt, csak 4-5 menet lett elkészítve és csak 40cm hosszú).)
Az alufóliát a Bartosz egy hullámos réteggel merevíti, ezt kellene berakni 2 sima réteg közé. Talán ha átengedném fogaskerekek között a lemezt, akkor lehetne hasonlót gyártani.
A másik (egyszerűbb) megoldás, hogy hagyom az alut és 0,1-0,2mm-es PET fóliából tekerem meg a rekuperátort, hátha a müanyag merevebb és pontszerű (10x10mm-es) távtartók elegek lesznek.
Épített már valaki itt PET lemezzel vagy bármilyen müanyag fóliával rekuperátort?

Aws

 

Törölt nick Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5409

... divatos megoldás még a pontos idő+dátum begyűjtéshez: rákötni egy olcsó GPS modult a soros/usb porta.

Így soha nem téved el a cucc a naptárban :-)

Előzmény: Takyka! (5405)
Takyka! Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5408

Nem tudományos pontosságú mérés, de a HCS négy csonkján méred a hőmérsékletet és abból ki tudod számolni a pillanatnyi kb. hatásfokot.

 

Hatásfok=(Tbefújt<bentre>-Tbeszívott<kintről>)/(Telszívott<bentről>-Tbeszívot<kintről>) De ez csak akkor ad kb. jó értéket, ha a két dT közel egyenlő (nagyjából azonos tömegáram)!

 

Örülök, hogy összeállt. Várom a tapasztalatokat és a hatásfok adatot is!

 

T.

Előzmény: NMT (5407)
NMT Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5407

Viszont lassan egy hete megy a rekuperátor!

 

Lehet vezérelni, forgulatszámot állítgatni, két venti között fordulatszámot eltolni. A légszelepek még nincsenek meg, és a tetőn kívülre sincs kivezetve a beszívó és kifújó ág, de működik. 

Jó adag kondenzvizet gyűjtöttem már be. :-)

 

Egyedül csináltam, hát azért rá kell szánni az időt rendesen így bűvészdobozostul mindenestül. 


Azt tessnek nekem megmondani, hogyan is lehet a hatásfokot kiszámolni, hol kell mérni. Tudom kereső meg bal oldal, de betyárul nem találtam meg azt a beírást amit korábban olvastam. Thx.

 

Előzmény: NMT (5406)
NMT Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5406

Köszi az infót. Ez pont arra volt elég hogy eldöntsem: nem akarok ezzel eltojni egy nagy adag időt. 

Előzmény: Takyka! (5405)
Takyka! Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5405

Köszönöm a kiegészítést! Igazad van, ezekből az eszközökből általában hiányzik az RTC. Többnyire nem kell bajlódni az RTC-vel. Legegyszerűbb esetben indulás után hálózatról, NTP-vel lekérdezi és beállítja magának a dátumot az adott eszköz.

 

T.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5404)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.04.02 0 0 5404

A Raspberry Pi-ből kispórolták az RTC modult, tehát áramszünet után foglama sincs arról, hogy hány óra van (meg hanyadika), ezért a mért adatok rögzítésre önmagában alkalmatlan,

muszáj venni hozzá egy külső RTC modult is.

Előzmény: Takyka! (5403)
Takyka! Creative Commons License 2013.04.01 0 0 5403

Egyszerűen? Hajjaj...

 

Szóval, van ez a Ubiquity roterstation (RS) mikroszámítógép, amin Linux fut (openwrt). A soros portjára van akasztva egy egy vezetékes interface (1-wire, 1W ). Az 1W buszra lehet csatlakoztatni különböző áramköröket.  Többek között hőmérőt, akkumulátor management IC-t, digitális I/O-t analóg-digitál átalakítót. Ha elővigyázatos vagy a vezetékezéssel akkor akár az egész házban elszórtan lehetnek érzékelők.

Szoftver oldalról úgy néz ki a dolog, hogy egy owfs nevű program kezeli az 1W eszközöket. Az egyes érzékelők által mért értékeket legegyszerűbb esetben egyszerű szövegfileként lehet elérni.  A grafikon készítésre egy másik program van használva, melyet rrdtoolnak hívnak. Ez egyben speciális adatbázis motor, valamint grafikus ábrázolást végző modul is. A kettő között tetszőleges programnyelven, vagy akár shell scriptben megírt program végzi az adattovábbítást. Nálam cron-ból percenként indított PHP progik végzik a naplózást. A megjelenítés weben keresztül történik, szintén PHP kód segítségével.

Egy ilyen rendszer megvalósításához szükség van linuxos ismeretekre (grafikus felület használatának képessége nem elég!), angol nyelvtudásra és sok szabadidőre.

 

Mellesleg, manapság már az Ubiquiti RS nem a legideálisabb választás kezdőknek. Egyrészt már nem gyártják, másrészt firmware cserével kell kezdeni az egészet, mert a gyári nagyon elavult. Harmadrészt az RS-t használó közöség nem ilyen területen mozog, így kevés a fellelhető infó.

Javaslom inkább a raspberry Pi-t. Bár nem annyira professzionális, de sokkal aktívabb a csapat van körülötte.

 

Kezdésnek ennyi, ha nem rettentettelek el, kérdezz nyugodtan!

 

T.

NMT Creative Commons License 2013.03.27 0 0 5402

Takyka!

Erről a Ubiquity routerstation-os mérésről írnál lécci egyszerűen? 

Mivel méred a hőmérsékletet? Egyszerű ez, vagy nagyon hard core tudás kell hozzá? 

Előzmény: Takyka! (5098)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.03.22 0 0 5401

Ezért is írtam, hogy "ha nem küzdesz helyhiánnyal".

Szerencsére az esetek többségében van lehetőség a hőcserélőt egy félreeső helyiség (pl gépészet, kazánház, gardrób, stb) falán/mennyezetén, vagy a lakótéren kívül  (padlás/garázs/stb) elhelyezni, így a hőcserélő kis mérete nem annyira életbevágó.

Igazán nagy méret-gond társasházi/lakótelepi kislakásoknál van - ott legtöbbször csak a drága/kicsi hőcserélők számára akad hely.

Előzmény: ulrik60 (5400)
ulrik60 Creative Commons License 2013.03.22 0 0 5400

Feltételezve persze, hogy van a kis lakásban annyi hely hogy a giga méretű gépet elhelyezze. A gyártók hőcserélői is azért drágák (többek között), mert a nagy felületet a lehető legkisebb helyre kell összezsúfolni. A lakó gépészetet nem akar látni, legyen minden láthatatlan...emellett nagy hatásfokú, amihez nagy hőcserélő kellene. Valószínűleg sokkal olcsóbb gyártástechológiát jelentene, ha nem lennének hely korlátok.

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5399)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.03.21 0 0 5399

"Igazad van, itt a fő meghatározó a hőátadási tényező "

 

NEM, NEM, NEM!

Itt a fő meghatártozó a négyzetméter (hőátadó felület mérete), és kész. Sőt, nemhogy fő, suinte az EGYETLEN meghatározó. A többi dologgal ne is foglalkozz, hatásuk a rendszerre jelentéktelen (mondjuk az ellen-áramúságra érdemes odafigyelni egy kicsit, habár annak sincs távolról sem akkora jelentősége, mint amennyire túllihegik ezt a dolgot).

Ha nem küzdesz helyhiánnyal, akkor csinálj egy minél egyszerűbb hőcserélőt BAZI NAGY hőátadó felülettel és röhögd ki a sok okostojást az éveken át tudományosan válogatott hőátadó anyagaikkal meg a szuperhosszú ellenáramúkkal, stb.

Csinálj egy tökegyszerű és baromi olcsó keresztáramú hőcserélőt mondjuk 80-100 m2 es AKÁRMILYEN anyagú hőátadó felülettel és nyugodtan odaállíthatod versenyezni a jóval kisebb hőátadó felületű, ezzel szemben nagyonellenáramú,  űrtechnikai anyagokból készített, hiperkulminációs,  szupermegmagyarázós, csillagászati árú gyári csodahőcserélők ellen.

És megúsztad fillérekből, sőt, tudományos kutatás nélkül.

Előzmény: konkoly13 (5397)
konkoly13 Creative Commons License 2013.03.21 0 0 5398

Igaza van Eleknek.

Én hibásan, hőátadási tényezőt írtam (amit α-val jelölnek), mikor hőátbocsátási tényezőre gondoltam amit  k-val vagy U-val jelölnek.

 

Mindkettő felületegységre és hőmérsékletegységre, tehát 1 m2-re és 1°C hőmérséklet különbségre vonatkozik.

 

Előzmény: halaloszto (5394)
konkoly13 Creative Commons License 2013.03.21 0 0 5397

Köszönöm a hozzászólásod. A dolgokban valóban mindig a buktatókat, a gyenge pontokat kell keresni.

 

"k=20 W/m2°C hőátadási tényező adódik."

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. A k (vagy U) hőátbocsátási tényező amiben minden akadály benne van, amin a hőnek át kell jutnia.

A hőátadási tényező amit én helytelenül írtam (α) a közegből a falhoz való eljutás jellemzője.


Tiszta erőből a hőátadásra koncentrálsz,

Megpróbáltam megbecsülni mi várható egy ilyen hőcserélőtől.

 

miközben (bizonyos határig) gyakorlatilag mindegy, hogy milyen anyagból van a hőátadó felület (létezik profi hőcserélő polisztirolból is!),

 

Igazad van, itt a fő meghatározó a hőátadási tényező (α), a hő eljutása a falig. A hőcserélő anyagának a hővezetési tényezője szinte elhanyagolható ezért lehet erre a célra műanyagból, papírból hőcserélőt készíteni.

 

miközben nem igzán törődsz azzal, hogy az a vékony (nyúlós+hajlékony) fólia hogyan fog viselkedni, amikor (állandó, vagy lökés-szerű) nyomáskülönbség fordul elő a kimenő és a bejövő irányok között, meg ha hidegen kifeszíted, akkr hogyan fog viselkeni utána felmelegedve, esetleg több ilyen melegedés/lehűlés után...

 

Ez kérdés.

A PE lineáris hőtágulási együtthatója 20 x 10^-5/°C az alumíniumé 2,38 x 10^-5. Egy 50°-os hőtágulás fél méteren PE-nél 500 mm x 50°C x 0,0002/°C = 5 mm, alumíniumnál 0,6 mm. Sok a PE hőtágulása, főleg az alumíniumhoz képest.

A hőtágulás akkor nem okoz gondot, ha a szerkezet minden részén hasonló. Tehát a fóliákkal párhuzamos keret, takaró lemez jobb, ha szintén műanyagból van, mert az hasonlóképp tágul. Erre eddig nem is gondoltam.

Igaz, sokkal könnyebben kezelhető egy alumínium hőcserélő, mint PE fóliából, de elkészíteni az utóbbit, úgy gondolom, egyszerűbb és talán olcsóbb is.

 

Aki maga készíti a hőcserélőt, az anyagi okokból teszi, nyilván egyszerűbb lenne egy fél milliós kész rendszert betenni. Ha megépíti a házát, de a gyári rekuperátorra már nem futja, a saját készítés is megteheti 4-5 évig. Bár már olcsóbbodnak az árak, nehéz versenyezni a Recair 30-50 eFt-os hőcserélőjével.

 

 

 

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5393)
Anti_26 Creative Commons License 2013.03.21 0 0 5396

Bocs rosz topic

 

Előzmény: Anti_26 (5395)
Anti_26 Creative Commons License 2013.03.21 0 0 5395

Üdvözlet mindenkinek!

 

A fórumot az elejétől kezdve olvastam ideáig és jegyzeteltem CTRL + C.

 

Azt ide leírtakból hoztam össze ezt a kapcsolást.

 

Összefoglalva induló gondolatok.
1.Hő nyerési probléma:

  • Kút: most jól „ad / nyel” ez bármikor váltózhat, legálisan drága
  • Szonda EszTibi féle permanentes 150 eFt / kw,  50 W/m. „makosteszta” fórum társ http://diviaki.homeip.net/ online méréséből kiderül, hogy EszTibi 6 kw szondája ilyenkor már 4 °C körüli. Hozamosabb terhelésnél lefagyás hiba / beállításokkal ki lehet trükközni /.Ha magasabb hőfokot, hozamosabb kivételt is akarok csak 30 W/m számolok, akkor már  250 eFt / kW a szonda ára ez nekem nagyon drága.
  • Vízszintes talaj kollektor túl nagy helyigény és sok földmunka miatt nem is olyan olcsó
  • Levegő olcsó, de pont akkor nem jó amikor a legjobban kéne
  • Függőleges talaj kollektor megboldogult Bence60 írta 1 kW: 20 fm 2 m mély árok 100 fm 32 KPE cső a legnagyobb hidegben sem megy a hőmérséklet 0 fok alá.

Eredmény:

  • Szonda 4 kW 600 eFt márciusra 4°C / alap eset /
  • Függőleges t. koll. 4 kW 150 eFt márciusra több mint 0°C / Bence60 tapasztalat /

Hely igény csökkentése és a „mezei traktor markoló adottságait / max  7 fm mélység / figyelembe véve gondoltam 2 x 20 x 6,5 fm így 2 cső kígyót tennék egymás fölé. A kitermelt föld és a gép költség is több, mint 4 x 20 x 2 fm de ez nem vészes.

 

 

Gép:

Alap gondolat: egy klíma ára kevesebb, mint a Scroll komp. meg az adagoló + szondák ára. Levegő és víz hőforrás használata jobb COP szinte plusz költség nélkül.

 

2 hőforrás előnyei:

  • külső levegő melegebb is lehet soka esetben, mint a talaj
  • azonos hőfoknál ventilátor kevesebbet eszik, mint a szivattyú
  • levegős hőforrás miatt a talajból kivett hőmennyiség csökkentése / kevesebbet a hűl a talaj / 

A kapcsolásban a rendszer költség megtakarítás és egyszerűsítés véget nem tudja olvasztani a levegős elpárt, de 4°C a talaj kollektor tervezem használni.

 

 

Hitachi RAS 25 klíma  Scroll kompresszor és elektromos adagoló. Azért elég a RAS 25 mert ebbe is ugyanaz a kompresszor van mint RAS 35 be. 

 

Klíma plusz előnyi:

  • jár rá a hőszivattyús tarifa
  • levegős elpár, csövek, szelepek, hűtőközeg
  • beltériből meg lehet majd víz kalorifer a nyári passzív hűtéshez.

 

Vezérlés:

  • Saját PIC re gondoltam először de BLDC motorvezérlést még nem csináltam. Bár a kapcsolás benne van klíma service manual – jában és nem is kerül sokba.
  • Csoport aggregát vezérlő + „inverter”  talán ez üzem biztosabb. Vezérlő: Dixell XC650CO 33 eFT Olcsó „inverternek” / BLDC motor vezérlőnek / elektromos kerékpár vezérlő BAC-28xP 36 V / 35 A 17 eFt. http://tech-mobile.hu/termekek-motorvezerlo.php
  • klíma saját vezérlője + átverés / hiba esetén drága a gyári panel /

Várom véleményeiteket előre is köszönöm.

halaloszto Creative Commons License 2013.03.20 0 0 5394

te meg koncentralj egy kicsit arra amit olvasol.

 

hoATADASI tenyezo, nem hovezetesi, mint hiszed. W/m2. ponthogy azzal szamol, hogy mi tortenik a feluleten, mert az tenyleg kb fuggetlen az anyagtol. ezert is fontos, mert nem fugg sem az anyagtol, sem a vastagsagtol, csak a felulettol. tehat baromira nem csokkentheto, adottsag es kesz.

 

Vajk

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5393)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.03.20 0 0 5393

"k=20 W/m2°C hőátadási tényező adódik."

 

Tiszta erőből a hőtadásra koncentrálsz,

miközben (bizonyos határig) gyakorlatilag mindegy, hogy milyen anyagból van a hőátadó felület (létezik profi hőcserélő polisztirolból is!),

miközben nem igzán törődsz azzal, hogy az a vékony (nyúlós+hajlékony) fólia hogyan fog viselkedni, amikor (állandó, vagy lökés-szerű) nyomáskülönbség fordul elő a kimenő és a bejövő irányok között, meg ha hidegen kifeszíted, akkr hogyan fog viselkeni utána felmelegedve, esetleg több ilyen melegedés/lehűlés után...

Előzmény: konkoly13 (5390)
konkoly13 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 5392

konkoly13 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 5391

konkoly13 Creative Commons License 2013.03.19 0 0 5390

 

 

Ellenáramú hőcserélő polietilén fóliából

 

Ebben a fórumban korábban elég sok saját készítésű hőcserélő szerepelt.

Úgy látom vége a barkácsolási lelkesedésnek, elkéstem az ötlettel.

 

Ha valakinek mégis hasonló tervei lennének, javaslom legalább végig gondolni az alábbi hőcserélőt.

Úgy képzelem, pár napi munkával, nem túl drága anyagokból házilag is elkészíthető.

 

A fólia anyaga 0,05-0,09 mm-es polietilén fólia lenne, leporellószerűen összehajtva.

A leporelló szélét minden réteg között lévő 3 cm széles, 6 mm vastag műanyag (keményebb EPS hab, PVC műanyagpadló szalag) zárná le.

Az alsó és a felső lap egy vastagabb, 2-3 mm-es lemez lehetne, ami biztosíthatná a fólia feszesen tartását.

A hőcserélő gyengéje, hogy a közegek közötti nyomáskülönbséget a fóliának kell viselni. A fólia behorpadása csökkenthető a fólia kifeszítésével és a rétegek sűrűbb alátámasztásával. A középső elválasztó szalag és a szélső lezáró szalag közötti további távtartók javíthatnak a "nyomásállóságon" ezen kívül az egyenletesebb levegő elosztást, a keveredést, ezzel a hatásfokot is javíthatják, ugyanakkor a hőcserélő ellenállását növelik.

Nyomásesése a légáramtól függően 30-60 Pa, 3-6 vízoszlop milliméter. Sajnos ellenáram lévén, a bemenő elhasznált túloldalán a hőszerélőből távozó felmelegített levegő van, ezért itt a két végén a közegek között annyi a nyomáskülönbség, mint a nyomásesés a hőcserélőben, 30-60 Pa szerencsés esetben.

Lehetne a hőcserélő 60 cm széles, 0,6 m magas, 1 m hosszú. Szerintem ellenáramúként érdemes bekötni.

6 mm távolságra vannak egymástól a fólia rétegek, 100 ilyen réteggel 1x0,5x100=50 m2 a hőátadó felület.

Ha jól számoltam, egy ilyen hőcserélő várható hatásfoka 120 m3/h légáram esetén 85-92%, 60 m3/h légáram esetén 92-95,8% lenne. 240 m3/h esetén ez 74-85%.

külső hőmérséklet 0°

belső hőmérséklet 21°

hőátbocsátási tényező k= 5-10 W/m2°C esetén.

 

Q= k*F*Δt= 10 W/m2h°C*50 m2*1,67 °C= 835 W/h

Q= V*c*t2-t1, t2-t1= Q/(V*c) 835W/h/120m3/h *0,361W/°C m3= 19,3°C

19,3/21= 92%

Δp 60/120/240 m3/h esetén 11/22/45 Pa

 

Szűkebb járatokkal nő a nyomásesés.

3 mm-es járatokkal fele a keresztmetszet, duplája az áramlási sebesség,

Δp 60/120/240 m3/h esetén 85/170/350 Pa a nyomásesés.

 

A Recair hőcserélő honlapján szerepel egy számolóprogram. A program eredményeiből k=20 W/m2°C hőátadási tényező adódik. Az egy profi módon kialakított hőcserélő, ennél becslésem szerint szerencsés esetben a fele, de legalább a negyede elérhető.

 

Anti_26 Creative Commons License 2013.03.18 0 0 5389

Sziasztok!
Véleményeznétek ezt a befúvó osztót a csonkoknál átmérőt és a MAX MIN légszállítást írtam!

 

 

U fordítás 2 db 45° idom vagy sima könyök számít ez légellenállásban????

 

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.03.18 0 0 5388

"Es a tok egyenetlenul felfutott beton meg burkolat sokkal eselyesebb lesz elrepedni."

 

Szerintem a beton rugalmassága megenged annyit hőtágulásilag,

hogy a szobában körben a falak mentén mondjuk 283 (Kelvin) fokos a beton,

míg egy mondjuk 30-50 centi széles átmeneti sávval beljebb meg kb fél százalékkal melegebb.

 

Amikor az ablakon besütő nyári nap felmelegíti a padló egy részét,

akkor valószínűleg ennél a 12-15 foknál jóval nagyobb hőmérséklet különbségek is kialakulnak,

mégsem szokott betonpadló megrepedni emiatt.

Előzmény: halaloszto (5386)
R!ck4 Creative Commons License 2013.03.17 0 0 5387

Az utóbbi kettő sajnos nem fog öszejönni, mert oda is lesz ablak téve  ahol most nincs, és ahol van, ott is nagyobb lesz mint most. :-)) Szóval komolyan bele lesz nyúlva, ezért is kell mindent jóelőre tudnom. :-))

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5381)
halaloszto Creative Commons License 2013.03.17 0 0 5386

Es a tok egyenetlenul felfutott beton meg burkolat sokkal eselyesebb lesz elrepedni.

 

Vajk

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5385)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2013.03.17 0 0 5385

"vagy nincs az egész padló alatt, csak járkálós részen"

 

Ez nem is akkora hülyeség: ha a padló készítésénél már elég pontosan lehet tudni, hogy hogyan lesz berendezve a helyiség, akkor lehetne csak a huzamosabb ideig egy-helyben tartózkodásos helyeket (és esetleg a járkálási útvonalakat) padlófűteni. És akkor a viszonylag kis felület miatt az ott lehet jó meleg is.

Előzmény: Törölt nick (5384)
Törölt nick Creative Commons License 2013.03.17 0 0 5384

vagy csak időnként fűt, azaz rövid ideig melengeti a talpát

és/vagy nincs az egész padló alatt, csak járkálós részen

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5382)
Törölt nick Creative Commons License 2013.03.17 0 0 5383

:))

Előzmény: Mekk Elek ezermester (5382)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!