Hát ja, nem nagyon. Ráadásul, ahogy néztem Ovarneték videóit, a mi kocsink meg volt emelve az ővékéhez képest, nagyobb kerekek is voltak rajta, az se segített az alacsony fogyasztásnak. Bár jól nézett ki :)
Elég durva fogyasztások ezek... A 25 éves 3.3-as Nissan Patrolunk is kijött 10,5 l dízelből Izlandon, pedig meg volt buggyantva rendesen+4 felnőtt+1500 km terep.
Egy Nissan Terrano 2.4i-t. És még csak nem is ment jól, nem felgyorsult 80-90kmh-ra, hanem elérte azt a sebességet :) Kicsit mi is meglepődtünk az első (és egyben utolsó) tankoláskor, hogy milyen átlag jött ki, mert 90%-ban országúton mentünk csak. A cserekocsi (Ssangyong Musso 2.9di) már barátságosabb volt, azzal mi is elmentünk 10-10,5-es átlaggal.
Mi az elején óvatosak voltunk, utána meg még óvatosabbak :), mert az első kocsi valószínűleg beázott valamelyik gázlónál (pedig a videótok alapján közel se így mentünk át a vizeken), és lerohadt Landmannalaugar közepén, még az utolsó két nagy gázló előtt. Szerencsénkre egy idő után arra járt egy ranger, és bevontatott minket a kempingbe (mondjuk félelmetesek azok a Dodge RAM-ok, úgy indult meg a 2 tonnánkkal dombnak felfele, mintha egy bringást húzna). Hajnali háromra hoztak egy cserekocsit, akkor persze pöccre indult a motor (ebből gondoljuk, hogy beázás lehetett), de akkor már úgy voltunk vele, hogy inkább cserélünk, mert még volt hátra néhány felföldi út. De jól is jött a csere, mert nem kevés pénzt spóroltunk azzal, hogy a benzinzabáló dög helyett (15,5 liter/100 km országúton...), egy dízelt kaptunk.
Saját tapasztalat, hogy az elsőnél még óvatos az ember, aztán a 40-dik nél már rutinból megy, majd akkor jön a meglepetés, hogy eléri a motorháztetőt is a víz és még döccen is egy nagyot, viszont hamár bementünk, akkor ki is kell jönni...
Még a 20 cm-es víz esetén sem látni a gázló közepén az alját a partról. A legjobb, ha éppen jön szembe valaki. Szerencsére a nevetségest a fenségestől az a bizonyos hajszál elválasztotta :)
ja, azt tudtam, h merre van a Gigjokull, csak én is úgy láttam képeken, hogy ott egy gleccsertő van. ezek szerint már nem... ezért nem értettem a folyómedret.
nagyon döcögős utak azért előfordulnak, pl. az F206 Fagrifoss előtti részén is voltak 5-10km/h-s rövid szakaszok. amúgy összességében én is rosszabbra számítottam, tényleg volt, hogy földúton is 80-nal lehetett menni.
a nagyon mély folyó azért is parás, mert nem látod , hogy mi van az alján, mennyire egyenletes a meder. volt, hogy gyalogosan előtte belementetek, feltérképezni a helyzetet?
a videóidat - már ha azokról van szó - m.helyről sajnos nem látom.
El Bronco: Kerlingarfjöll-höz és Hveravellir-hez érdemes letérni a Kjölur-ról.
Gigjökull, mellékelem a guglis térképen bejelöltem, merre is jártunk. Az utóbbi pár napban rákerestem, és érdekes dolgokat találtam. Régebbi fotókon egy tó volt, a gleccser aljában. A tavalyi Eyjafjallajökull kitörés első felében - amíg a központi jégsapka közepe alatt, a kráterben játszódott a kitörés - egy kisebb jökullhlaup miatt a tó törmelékkel föltöltődött. Ezért én a tó helyett már csak kőtörmeléket találtam. És be is autóztam a volt meder helyére - aztán meg csodálkozom, hogy nem volt kiépítve a gázló... még jóhogy. Még egy híd is volt régen, nyomát se láttam. Ezen a 2. fotón látszik a tó, a még teljes szélességű gleccser, és a kráter is. fotó a netről.
Nyiladur: kihagytuk, mert mi Aksja - Kverkfjöll környékén voltunk, és csak dél felől, a Sprengisandur felől nyílt meg. Inkább megkerültük a komlett Vatnajökullt a keleti parton, 1-esen, és megnéztük a tartalék látnivalót: Lakit és Landmannalaugárt.
Utak és folyók túlparázása: igen, jogos a megfigyelés. Netes puhatolózások, és a sok veszélyre felhívó infó ( lehetőleg 2 kocsival, gps nagyon kötelező, Európa legszarabb úthálózata, félelmetes magány fog rádtörni, stb) alapján én sokkal rosszabbra számítottam. A földutakon, a rosszabbakon 40-es, a joibbakon 90-es lehet haladni. Az útkövetéssel a legkisebb gond sem volt, sok, jó jelezés van. Gázlók nem veszélyesek. A Defenderrel akár "üvegig" is bele lehet gázolni a vízbe, nem került rá sor. A parkőrök egyszer érdeklődtek, nem tévedtünk-e el, minden rendben van-e, kell-e segítség! Bizonyára voltak rossz tapasztalatok, hogy kellő felkészültség és tapasztalat nélkül bajba kerültek, ezért a nagy hűhó. Persze fő a biztonság.
Mi is megérkeztünk. Izland, maga a csoda. Láttunk lundát, fókát, bálnát, delfineket, rénszarvast, jéghegyet, felföldet, alföldet, vulkánt, vízesést, patakot, meg még több vízesést :) Minden remek volt, de még egyszer biztosan nem a F35-ösön jönnék vissza északról délre. Az volt a legunalmasabb szakasz. Annál még az 1-es is jobb . Köszönet az előzetes segítségért, nélkületek biztosan nem láttunk volna ennyi mindent. Ja meg persze póniztunk is :) végig röhögtem az egy órát :)
ja tényleg, az ablakok :) legalább nem volt melegünk. meg konstansan világított a motorhiba lámpa, de erről szóltak előre. hát istenem, 10 éves autó, ennyit tud :)
az indexlámpánál sztem elfáradt a ragasztás, az már a 2. napon kiesett, az első folyón átkelés a 3- napon volt.
igen, Zoli, jól vezettél, jár a pirospont! :) MZ, UZ hátul ültek, nekik lehet h vad volt :)
Leszámítva, hogy a vezető ablakát két személy tudta csak rendesen bezárni, mert volt fél cm rés és a negyedik napon elromló benzinszintmérő sem volt kutya. De addigra már kiismertük (tem). (Végig üreset mutatott)
Visszatérve az indexre, - utólag bevallották, hogy kissé vadul mentem, egyszer meg is csúsztunk, de a helyzet magaslatán voltam - szóval egy vízi átkelésnél leért az alja egy gödörben, akkor kaphatot ütést a lökháritó és akkor eshetet ki az index, volt egy két pár F út, ahol koccant az alja. Kaptunk szigetelő szalagot, de nem ért semmit, bezzeg a sebtapasz.
nem volt komoly gond. az autó maga 10 éves volt, ez érződött rajta. előtte sosem ültem Terrano-ban, azt gondoltam volna, hogy belülről tágasabb, de azért befértünk 4-en a nem kevés csomaggal.
második nap kiesett a bal első indexlámpa, csak a kábel tartotta, a videón látszik is, ahogy házilag megragasztottuk sebtapasszal :) úgy kibírta a többi 6 napot.
a lökhárítő baloldalt kicsit csálé lett, de csak 1cm-t mozdult el. csak akkor látszott, ha kifejezetten néztük.
Az autóval ezek szerint nektek se ment minden simán? :) Nekünk volt egy cserénk, majd a cserének a lökhárítója ferdült el egy kicsit (konkrétan a tartója eltört, bár szerintünk ez már olyan volt, mikor megkaptuk). De úgy néz ki nem terhelték meg a számlát utólag.
Mi ezen a gázlón veszítettük el a rendszámunkat. Később meglett, mert egy busz áthajtott rajta, ettől felkunkorodott és kilátszott a vízből, így ki tudtuk halászni. :)
Ja-ja, a legjobb (értsd: legparásabb) átkeléseket nem lehetett felvenni kívülről, mert ahhoz vagy át kell gázolni gyalog a fotósnak vagy többször át kellene kelnie a kocsinak.
A leutazás Bp-ről Zágrábba és a visszaút Belgrádból Bp-re autóval megoldott. Eredetileg úgy volt, hogy 2 barátommal megyek, de anyagi okok miatt nem tudok velük elmenni.
igen, akkor lehet, hogy túlparáztam, amit olvastam, youtube videókat láttam, miszerint az F88-on relatív széles folyókon kell átmenni. Askja egy nap, az már nem fért volna bele nekünk, és rossz időben eléggé szívás... na nem baj, már tudom, mit kell legközelebb megnézni :) Fjallabak-nál F210 és F264 vidéke, Thorsmork, Sprengisandur, F910, Askja, Kverkfjöll, F88, majd vissza a Kjölur-on.
Nyidalur felé akkor nem mentetek tovább, jól értem? a Gigjokul után a völgy amibe bementetek, az pontosan hol is van?
Örülök, hogy sok ismerős képet láttál, az mindig jó.
Sok a kép… igen, gondoltam arra, hogy összeállítok 50 képből álló pps-t. A legszebb idő Myvatn-Herđubreiđ között volt. Askja F88 gázló: 3 db, a Defendernak a rendszámáig ért a víz, tehát kisebb kocsikkal is simán járható, a meder egyenletes. Az út szép, magamódján változatos. Kverkfjöll F902 nincs gázló, 1 híd van, de indokolt, durva a folyó.
Gumicsizma: nagy találmány, néhány kiépített-ösvényes látnivalót kivéve majdnem mindenhol ezt viseltük. De Gigjökullt, Askja-krátert, Drekagillt, Kerlingarfjöllt konkréten megszívtuk volna gumicsizma nélkül.
F894 a hóban… le volt zárva, be kellett gyalogolni, de megérte. Idén extra hó volt a Felföldön, mert nagyon későn nyílt meg Nyiladur, az F910 is.
Laki-F206: jól járható, a gázlók „kiépítettek” oda is visznek Reykjavíkból buszosokat. Az út csinál egy hurkot a krátersor DNY-i végénél, megéri végigjárni. 2 parkoló van, kijelölt gyalogutak onnan indulnak, mi 3-at bejártunk. Legszebb a kilátópont, a Laki-hegy – nekem inkább félelmetes volt, ismerve, milyen pusztítást végzett.
Jó tudni, hogy Laki – Landmannalaugár között megszűnt a közvetlen F-út összeköttetés, még ha a régebbi térképeken szerepel is.
Gigjökull. 3 gázló volt az úton, könnyű. Viszont szeszélyes lehet a mellék-patakok vízhozama, mert közvetlenül az Eyjafjallajökull központi jégsapkájából erednek, így intenzív olvadás, csapadék ( netán kitörés..hö-hö) esetén okozhat meglepetést. Az útról betértünk az aljában lévő morénás gleccser/tómederbe, ott 5 gázló volt, vizes süppedős kaviccsal, és meredek partoldallal. A völgy nagyon elhagyatott, sivatag-élmény. Itt fújta tele a szél az összes cuccunkat bazathomokkal. Érdemes lehet több időt rászánni, és továbbmenni a völgy végéig. Pl fel lehet túrázni az Eyjaflallajökull tavalyi kitörésének a közelébe.
Kössz, valóban látványosak a képek. Fényképelő: Canon Power Shot sx 20. polárszűrővel. De mielőtt túldicsérnénk a képeket, ne felejtsük el, hogy az örökös alacsony napállás miatt hamarabb csinálhatsz jó képeket, mint a kontinensen. Még mostaha fényviszonyok között is.
szerencsétek volt, hogy a Kjolur (Kjalvegur?) úton haladva jó időtök volt, és a fényviszonyokat elnézve északkeleten is (Myvatn környéke). nekünk 2 nap alatt alig sütött a nap, Dimmuborgir, Hverfjall így elég lapos volt.
a 268km-es benzinkutas tábla nekünk is megvolt :) de csak Hrossaborg-ig mentünk, Herdubreid-et is csak az 1-es útrúl láttuk, több tíz kilométerről is baromi nagy, aztán fel a Dettifoss felé, majd Asbyrgi és a nyugati oldalon délnek le. az utak itt meglepően jók voltak. a legszarabb út igazából Fagrifoss előtt (F206), Gjain-Haifoss környékén és Krísuvik szikláinál volt. az F225, F208-cal semmi gond nem volt.
F88 (Askja) és F902 (Kverkfjöll) milyen, folyón átkelés szempontjából? látom, hasznát vettétek a gumicsizmának :) F894 brutális, ekkora hó... autóval nem is volt járható? ezeket a belső részeket irigylem azért egy kicsit :)