Úgy látszik, megint nem sikerült egyértelműen fogalmaznom... a portrémarkolat a váz állványmenetéhez csatlakozik. Érzésre nem túl stabilan. Erre céloztam, mint esetleges gyenge láncszemre, kézből, portréállásban, markolattal történő fotózás esetén. De az én kilyukadásaimtól függetlenül a pro váz persze, hogy über alles. Ezért írják azokat a bosszantó számokat az árcédulájára.
Nekem a nagyobb parát a (gyári) portrémarkolat okozza, ott is el tudom képzelni, hogy az állványmenet egyszer csak elhagyja magát és zuhan minden... nem tudom, történt-e már ilyen valakivel, de érzésre nem tűnik atomstabilnak a konstrukció... ilyen szempontból sokkal biztonságosabbnak tűnnek a beépített markolatos pro vázak.
Ha tájképezel, akkor nem kell a marcsa, lehet a gépet direktben rögzíteni a fejre. Ha meg telézel, akkor meg úgyis az obi állványcsatlakozójával rögzíted a gépet és nem a markolattal... de megint csak oda lyukadtál ki, hogy a pro váz az "über alles". ;-)
Azért előfordul ám, hogy kap terhelést a bajonett. Pl. kézből fotózás közben egérmozizás - ilyenkor többnyire a vázat tartom, obit lefelé lógatva. Vagy szintén kézből, AF módválasztóhoz bal kézzel visszanyúlva azért sok terhelés átkerül jobb kézre=vázra. Anno a D90-em 18-105-tel kb. 40 cm-t esett a kanapéról egy vastag, puha szőnyegre. Azonnal eltört a bajonett... na ennél persze jobb a D7000/D600, de azért jobb félni, mint megijedni.
Nekem a nagyobb parát a (gyári) portrémarkolat okozza, ott is el tudom képzelni, hogy az állványmenet egyszer csak elhagyja magát és zuhan minden... nem tudom, történt-e már ilyen valakivel, de érzésre nem tűnik atomstabilnak a konstrukció... ilyen szempontból sokkal biztonságosabbnak tűnnek a beépített markolatos pro vázak.
Volt a kezemben 300/2,8, s meg is lepődtem, h nem is olyan extrém nagy. Persze, h alátámasztod az obit is, de azért előfordulnak véletlenek sajnos, pl. lelökik az obit a bal kezedről, s a vázzal kell megfogni, vagy szükség van a bal kezedre egy pillanatra, akárhogyis, de kap terhelést a bajonett. Persze lehet, h csak a balkezesek használják ilyenkor a bal kezüket (mint én), más a jobbat használja ilyenkor. Mindegy, azért egy ilyen obihoz jó egy masszív váz.
Te hogyan tudod elképzelni a lehajlást??? Volt már a kezedben ilyen kategóriájú objektív? El bírod azt képzelni, hogy valaki a kezében alátámasztás nélkül a vázat tartja vagy állványon a vázat fogatja fel? Ha van ilyen, az meg is érdemli. Itt már az obi tartja a vázat légyen szó bármilyen kategóriáról.
Még valami: érdemes rangsorolni a szempontjaidat, melyek szerintem a következők: ekv. gyútáv, AF, fps, iso. A fontossági sorrend valószínűleg épp ez.
Hiába a jó AF, ha nincs meg az ekv. gyútáv. Hiába az fps, ha a fókusz és az ekv. gyútáv nincs meg. Hiába a jó iso, ha nincs meg az első 3 szempon bármelyike.
Ebből az jön ki, hogy kevésbé kell foglalkozni az iso-val, viszont legyen DX, jó AF és fps. Végeredmény: D300s. Ez a van kép, de zajos változat. A D7000-nél a nincs kép, de ha lenne, zaj miatt nagykából elfogadható lenne változat. D600? nincs fps és a gyútáv is kérdéses, DX-ben 10MP-t tud, AF a ki tudja kategória.
A D600 szerintem D7000-hez hasonló, részben magnézium. A D7000 vázára semmi rosszat nem mondhatok, elég jól bírja a viszontagságokat. Szigetelése is jó, ütésállósága is és a tele sem akart eddig lefittyedni róla.
A 400-asra nagyon fáj a fogam, igazából azt terveztem volna, de a 300-ashoz szinte újonnan olyan jó áron sikerült hozzájutni, hogy hülyeség lett volna kihagyni.
Emlékeim szerint a D600-as nem teljesen fém váz. Nehogy lehajoljon róla a 300-as egy óvatlan pillanatban... A 400-ason lehet, h el kéne gondolkodni. Drága, de az FX iso-előnye valszeg mindig meglesz a hasonló korú DX fejlesztésekhez képest.
Igen, ezek mind előrelépést jelentenének teljesítmény tekintetében, de DX 16MP-ről FX 12MP-re váltani... ugyanott tartanék, mint másfél éve a D90+200mm kombóval. Akkor meg hiába a brutál teljesítmény, ha nagyítóval kell keresni a témát a képen :) Na mind1, ezt már tényleg nekem kell magamban kiötölni, aztán majd csak döntök valahogy. Mindenestre köszönöm a segítő szándékot.
Egyébként a Jani által linkelt Brad Hill blog szerint tényleg nagyot fejlődött a D600 AF-e a D7000-hez képest, úgyhogy valóban az is megfontolandó alternatíva lehet.
Igen, azon el kell gondolkodni, hogy a D300s utóda mennyire hozza majd a D3 szintjét. A D7000 1-1,5 fényértékkel van elmaradva a D3-tól, tervezése óta eltelt 3-4 év, azóta fejlődik a szenzortechnológia, viszont nő a megapixelszám is. Szóval ez tényleg kérdés.
A 300-as viszont csak dx-en elég hosszú, s mivel feltételezhetően az FX iso-előnye továbbra is megmarad, akkor a 300-ast kell 400-asra cserélni, ez pedig elég drága. A 400-as egy millával több újonnan, s neki használt 300-asa van. De nem hiszem, hogy a D300s utóda nagyon szar lesz majd iso-ban. Persze még az sem biztos, hogy lesz ilyen utód.
Nekem ebből az jön le, hogy ez kell neked: nagy fps, jó AF, iso teljesítmény. Ez ezekben van meg: D3, D3s, D4. Szóba jöhet még a D300s, de iso miatt talán kiesik.
A D800 az fps miatt esik ki (szerintem felejtsd is el), a D600 szintén fps miatt és valszeg AF-ben sem tudja azt, ami neked kell (ennek utána kéne nézni).
Egy D3 minden szempontból jobb, mint a D7000: fps-ben, AF-ben és iso-ban is. Vegyél egy D3-at, s addig, amíg nem jön ki egy d300s utód, addig vagy TC1,4-gyel lövöldözöl (persze így elvész egy Fé, de még mindig jobb leszel iso-ban mint a d7k-val), vagy lecseréled a 300-ast egy 400-asra. Utóbbi a drágább megoldás. 1 év múlva a d3-at szinte bukó nélkül el tudod adni, s a D300s utód kb. olyan iso-t tud majd, mint a D3.
Az a vicces az egészben, hogy én nem kérdeztem meg senkitől, hogy vegyek-e nagy vázat. Mindössze egy DOF-fal kapcsolatos kérdést tettem fel, azóta arra válaszolgatok, hogy
1. mit érdekel engem a DOF a gépválasztásnál
2. minek nekem jobb váz, úgysem amiatt szarok a képeim
3. há vegyem meg ha asszem, hogy attól jobb lesz nekem, de most má ne kérdezősködjek má itten :)))
1. Berepülő lunda. Kb. 2 órám keresztül egyetlenegyszer sem tudta megfogni az AF az érkező madarakat, pedig jöttek szép számban. Addigra pont le is szakadt a karom a 300 f2.8 alatt, így szépen letettem a gépet és gyönyörködtem. És megnéztem a profi gépek kijelzőin, hogy milyen szép képeket lehet róla csinálni. Igen, frusztrált a helyzet :) Nem, az MF nem segített volna. Mondogattam azt a varázsszót is, amit angolul MF-nek rövidítenek, de az sem segített.
2. Halászó sas. Itt aztán mindenre szeretett volna fókuszálni a D7000, csak a madárra nem. Főleg ebben az ellenfényes szituban. A fénymérés pedig teljesen kapitulált, de az M módban legalább megkerülhető volt. Ugyanez a kép elkészült mellettem egy D4-gyel is. Jobb lett az enyémnél, minden téren.
3. Ugró mókus. A kép szélein lévő ágak közti távot úgy tűnik, 0.15 mp-nél rövidebb idő alatt teszi meg a mókus, mert 6 FPS-en egyszer sem tudtam olyan sorozatot lőni, amin a levegőben van a mókus. Egyik képen a hátsó lába még az ágon, következőn már beérkezett az elsőre. 8-10 FPS vázakon megvolt a levegőben is. Egy idő után ráálltam arra, hogy csak egyet exponálok, amikor ugrik, bele a 0.15mp közepébe :) Így lett pár ilyen kép. De csak azért, mert volt rá lehetőség. Ha csak egyszer jön a mókus, D7000-rel nincs légifelvétel.
Most legyen kettő, amit a D3s röhögve elkészített, miközben a többiek izzadtak vért.
1. A fára mászó hiúz. Jópáran ott voltunk, alig lehetett letenni az állványokat egymás mellé. Pár mp volt az egész akció. A D3s sorozatában több éles kocka is lett, a többieknek nem jött össze. Nem azért, mert én ügyesebb lettem volna náluk, hanem a váz miatt.
2. A vidra. Fürge kis állat, jön-megy, lebukik-felbukkan. D3s-sel már a fél kártyát telelőttem vele. Amatőr vázakkal küzdöttek. Gondoltam, felteszem kicsit a D7000-et, legyen pár szűkebb képem. AF-nek annyi, de ha néha véletlenül rá is fogott, akkor sem volt elég záridőm az éles képhez.
De legyen valami hétköznapibb is... ma kiültem az etetőre és ezt láttam a keresőben:
Elég gyakran látok ilyet. Ilyenkor mindig örülnék egy profi váznak.
AF szorgalmasan járkál fel, s alá a közelpont és a végtelen között
Kapcsolj át MF-ra és ez megszűnik... nem egyszer fotóztam már így dámokat.
Nekem eddig úgy tűnt, elég elterjedt dolog itt a fórumon 1-1 vásárlás előtt mások véleményét kérni. Megerősítő válaszokra is láttam már példát.
Nagyon egyszerű... írd be, hogy mennyi léd van és megmondják, hogy milyen gépet vegyél... mivel a profi gépeket magasztaltad, a választásod nem kérdés... de a Te döntésed lesz, aztán nem kell azt hallgatni, hogy "de nekem ezt ajánlották és én nem is ilyet akartam!" ;-)
Nagyonis tudatosan építi a saját brandjét, ügyesen lavíroz a márkák közt (spec. szerinte a mostani FF Canons szenzorok sokkal jobbak mint a Nikonon pl.), jól mozog. Erőteljes márkaépítést folytat, hasonlóan Tom Hoganhoz.