31e km-nél előjött az első műszaki hibája az elektromos Ligiernek. Amikor indultam a lámpánál, hallottam egy kattanást, amikor pedig felengedtem a pedált, nem lassult a kocsi, hanem ment tovább. Szerencsére nem volt előttem senki, a fékpedál érintérére meg lekapcsol a motor, így végül is vezethető maradt a kocsi. Amikor felengedtem a féket, elindult, és felgyorsult kb. 40 km/h-ig, ha meg ráléptem a fékre, elkezdett lassulni. Gond nélkül eljutottam a telephelyünkig, ahol meg tudtam nézni mi a probléma. Ahogy sejtettem, eltört a pedál alatti nyomórugó, és a rugó darabjai beszorultak a pedál és a ház közé.
Szerencsére sikerült kipiszkálni a rugó darabjait, így már újra mozgott a pedál, csak nem volt ami visszahúzza, ezért rákötötöttem egy madzagot, és kézzel húztam vissza. Így mentem hazáig, ahol jobban alá tudtam nézni, mert a legjobb kabátomban nem akartam a műszerfal alatt fetrengeni.
A pedál tengely egy 8-as csavar, de kivenni nem lehet, mert egy szegecsanya rögzíti, ami természetesen megfordult a műanyag öntvényben. A fék és gázpedált tartó fröccsöntött műanyag alkatrész hozzá van szegecselve a tűzfalhoz, roncsolás nélkül nem lehet kiszedni. Tipikusan franciás, javíthatatlan konstrukció az egész pedálrendszer. Szerencsére találtam a műszerfal alatt egy húzórugót, aminek semmilyen funkciója nem volt, de be tudtam akasztani a gázpedálba, így újra normálisan működik. Kicsit könnyebben mozog most a pedál, mint korábban, de nincs sok jelentősége, emiatt nem fogok egy erősebb rugót beépíteni.
Természetesen ha stimmel a lendkerék többi mérete, akkor egyben cserélendő és a fogaskoszorú csere csak végső megoldásként jön szóba. Manapság - mikor már minden kapható - nem is biztos, hogy gazdaságos megoldás lenne.
Egyébként le lehet venni a fogaskoszorút egyben is, csak kell hozzá pár ember meg lánghegesztő felszerelés, ami még itt-ott akad és melegítve leszedhető, utána meg felrakható - ahogy írtad.
(Még az átkosban a TSz elnök "nyugati" kocsijába kellett egy "keleti" típusból bontott koszorút befaragni és a lendkerék belső peremét körbelocsoltuk egy pici nitrogénnel /amit az odarendelt inszeminátor hozott/, a koszorú meg gyakorlatilag magától leesett. Utána a felrakáshoz már a koszorút melegítettük és úgy ütöttük fel a másik lendkerékre.)
én már cseréltem meg fogaskoszorút, roncsolás nélkűl is lehetséges!, lánggal kell melegíteni a koszorút és kitágul, és leesik magátol, majd a másik lendkerékre is hasonló mod lehet felrakni, csak elő kell készülni, szerszámokkal, egyebekkel, mert nem lehet szuttyogni, határozottan és gyorsan kell dolgozni! különben nem megy rá eléggé, vagy ferdén fog a koszorű ülni a lendkeréken. szerintem egyszerűbb művelet, mint bendixet cserélni és joval olcsobb is?de a legegyszerűbb valóban a ledkerék csere, ha ugyanaz a fajta a mindkettő? ha külsö generátoros a gép, akkor mindegy, hogy mágneses belsőjű a lendkerék, vagy sem.
A fogaskoszorút csak akkor kell lebányászni a lendkerékről , ha fennáll a korábban említett áramtermős-mágneses különbség . De a fogaskoszorúnál egyszerűbb áttenni az egész lendkereket , vagy ha a mágnesek miatt nem megy akkor az önindítóban a bendixet .
A gyári szerelési utasítás szerint a fogaskoszorút csak roncsolással lehet leszedni , és egyszerűen hőtágulással rakják össze .
Létezhet még egy megoldás, ha a 2 lendkerék fogaskoszorúját átcseréli, de ehhez egyezni kell a koszorúk belső átmérőjének. Na meg kell egy műhely, ahol van egy idősebb szaki aki ezt megoldja, mert a mai fiatal szerelők ilyeneket már nem tanultak, hozzá felszerelésük sincs, így nem is foglalkoznak vele...
Lényegében ezt írtam én is , de a kérdés nem az volt , hogy miképp tud alkatrészt vásárolni , hanem miképp lehet gazdaságosan felhasználni a donormotor önindítóját . Azt pedig csak úgy , ha párban cseréli át .
A mopedautókban leggyakrabban használt 3-féle dízelmotorhoz (Lombardini , Kubota , Yanmar ) a három önindító ( Bosch , Denso , Hitachi ) szinte minden alkatrésze nálunk is beszerezhető .
Ha az átmérő azonos, de a fogszám eltérő, akkor a fogazás modulja is más. Az eltérő modulok viszont nem illeszkednek egymáshoz, mintha egy motorkerékpárra próbálnánk bicikli láncot tenni.
Amikor utoljára bendixet cseréltem egy Kubota motoron, kb. 5e Ft volt egy vadonat új. A bendixen lévő számot olvasta le a boltos egy nagyítóval, aztán levett a polcról egyet. Mondjuk ez egy kifejezetten önindító és generátor javítással is foglalkozó autóvillamossági szaküzletben volt, de szerintem bármelyik autóalkatrész nagykerben is lehet kapni...
Úgy is megoldható a probléma , hogy a lendkereket (is) áttesszük a donorból a járgányba . Márha egyéb paraméterekben egyeznek , jellemző eltérés az lehet : a donor lendkerekében nincsenek mágnesek az áramtermeléshez . Ha a kocsi generátoros és donor lendkerékmágneses az nem probléma .
létezik 72 és 90 fogas lendkerék is a Lombardini motorhoz. Az autómon 90 fogas a lendkerék, a donoron 72 így az önindítóm olyan mintha át szalajtana, valaki találkozott már hasonló problémával, esetleg valaki tudja e hogy a 72 és a 90 fogas lendkerék külső átmérője ugyanakkora-e?
Az átmérőjük azonos a lendkerekeknek , de a hozzájuk passzoló önindítón levő meghajtó kis fogaskerék nem egyezik -- egy foggal több-kevesebb van rajta . Vagyis a két önindító nem helyettesíthető egymással . Egyébként csak abban a kis fogaskerékben ( népies nevén : bendix ) térnek el -- szét kell szedni az önindítót és áttenni a másikba .
Sziasztok, vásároltam egy Lombardini motoros mopedautót, volt hozzá donor motorom is pluszba alkatrésznek. Tönkre ment az önindító kicseréltem, a kérdésem és a problémám egyben az lenne hogy utána olvasva láttam hogy létezik 72 és 90 fogas lendkerék is a Lombardini motorhoz. Az autómon 90 fogas a lendkerék, a donoron 72 így az önindítóm olyan mintha át szalajtana, valaki találkozott már hasonló problémával, esetleg valaki tudja e hogy a 72 és a 90 fogas lendkerék külső átmérője ugyanakkora-e? Köszönöm a válaszokat.
Itt a környéken egyetlen benzines Lombardinis járgányról tudok , de még nem láttam ( igaz különösebben nem is érdekelt ) , csak a tulaj elmondásából értesültem róla . Ő csak a hengerfejet ( meg talán a dugattyúkat ? ) cserélte le , rakott bele gyújtást és porlasztót .
Egy Ligier XTOO R ,LDV 502 progress diesel kicsikébe szeretnék betenni egy Lombi LGW 523 motort, milyen változtatások szükségesek az elektronikára gondolok pld izzításra nem lesz szükség ,a reléket kell kicserélnem? A gyújtó trafónak 12v van szükség. A Motor és difi tartót rá tudom rakni a benzines motorra? Ezeknek a Lombi motoroknak ugyanazok a felfogatásai úgy gondolom. Esetleg valaki csinált ilyen cserét? Köszi a segítséget
Megnéztem magyar webáruházban 33 ezer Ft! Ez "kicsit" drága. Kiírtam egy szakosodott közösségi oldalra is (csoportba), ott már 25-ért adna egy férfi vadi újat, ami rajta maradt, mert állítása szerint azóta eladta a kisgépet. Megnéztem ebay-n (elmebajon), bár a mostani vámszabályokkal nem vagyok túlzottan tisztában, és az angoltudásom még egy rendeléshez is kevés, de azt láttam hogy az eredeti zöld színű LCD-t Lengyelországból küldenék 13 ezer Ft cakkli pakli, míg a narancssárga erősebb fényű "prémiumot" 18.-ért. Van még amerikai árazással is 43 dollárért ilyen ,Kínából. (Wish) (1 hónap szállítási idővel).
Nálam is ez volt télen. 4-5 izzítás --Tekertetés-- izzítások megint ,tekertetés majd mikor már éppen kidöglött az aksi bepöffent. Izzító gyertyák csere. Minusz2-3 és indul. Múltév nagy hideg napok. Meterológia bejelenti kemény minusz. Na a delikvens elindult Shell kút drága üzemanyag negyed tank alatti gázolajra rátankolt csordultig. Aha! Álmodott a nyomor. Aznap lezavartam még egy gyors 56 km-es utat. Másnap valóban kemény minusz. Izzítások --Tekertetés--Izzítások Tekertetés semmi!
Aksi kampec. Skoda Oktávia TDI kulcsal megkínál 2 MP izzítás után Pöc Röf. Délutánra aksi feltöltődik. Másnap reggel megint Kifulladásig indítózás. Aksi ki fel töltőre. Ez ment 4 napig. Aztán letojtam. Elteltek a nagyon hidegek . Egyik délután felment 2 fokra pluszba. Izzítás --Tekertetés-Izzítás Tekertetés. Aksi kimerül. Kezdet az agyamba nagyon felmenni a pumpa. Eltelt az év. Idén tél. Most a megszokott üzemanyag izzítás 3x Teker beindul elmegy a delikvens a dolgára. Arra a következtetésre jutottam,hogy ez a KUBOTA kistraktor motor ami nálam van nem rajong a drága kitudja milyen adalékos drága SHELL üzemanyagért.
Nem mondom,hogy egy gyűrűzés hátrányára lenne de.hogy ami üzemanyaggal az MTZ beindul azzal ez a Kubota is.
Kérdésem lenne még, hogy ki honnan tudja beszerezni a műszeregység LCD.-jét? Egy francia Youtube videóban láttam hogy valaki alátámasztja a szalagkábelt egy kartonpapírral, szivacsdarabbal, vagy valami puha, de rugalmas anyaggal. én is kipróbáltam, és megörültem amikor visszatettem a műszeregységet, mert előtte csak szegmenseket lehetett látni, az eredetiségvizsgáló is azt írta rá a papírra, hogy "nem olvasható". Sajnos egy hétig tartott a "csoda", már régóta ugyanúgy nem látok rajta semmit, gondolom a szalagkábel rágőzölt vezetősávjai szanaszét vannak törve. Nem lehet azt pótolni valamivel? Pl ablakfűtés javító rézfilc? Vagy jobban járok ha nézek valahonnan LCD-t?
Az igaz hogy a sima MOL-os (B7) Disel ment bele eddig. Szemeztem a másik azt hiszem 578Ft/ literes csudával, de legközelebb akkor rá is próbálok. Ma reggel újabb kihívás következett, no nem a kiskocsi által, hanem a természet jóvoltából. Itt keleten tombol a tél, jéghideg van, reggelre meglepi is várt minket, ónos szitálás formájában. Gyalogosan is csúszkáltunk, rettenetesen csúszik minden. S jégpáncélba burkolódzott minden. Fa, fű, virág, autó.. Na gondoltam, nagyon jó lesz. :D Októberben vásároltam négy felnire szerelt 145/60 R13-at. Igaz nem túl acélosak, 40 ezer Ft volt cakli pakli, de kettő Spanyol guminak nagyon jó gumiszerű tapintása van, ezeket szántam forgásirány helyesen a hajtottakra. A hátsók francia Michlein gumik, amelyek már hááát.. kissé öregecskék.. s ezért kemények. Szép fekete hibátlan felnin vannak. Az én autómon gyári alufelnin 2003-as tükörre, illetve féloldalasra kopott, itt ott berepedezett nyári gumik vannak, amire azt mondta az előző tulaja hogy nem csúszik, de inkább néztem rá télit, s így felnistől találtam is. 10 cm-es hóban elég szépen viselkedett, s most ónos esőben is meglepően stabil a könnyű kis gép. Persze mint mindeni aki rálépett a "koripályára" én is éreztem hogy "elúszik", s nagyobb gázadásra simán elúsztatható az autó. S egész érdekes élvezetes kanyarokat lehetett vele eszközölni a kertvárosi csendesebb részeken. :D
s tekertetni kellett 10mp-en felül, míg nem beröffent. Többszöri izzítózás után.
Itt pár éve valamelyik mopedes társunknak egy szerelő azt a tanácsot adta , hogy hidegben tankolja a drágábbik gázolajat , azzal könnyeben indul . Nyáron mindegy , de hidegben költsön többet az üzemanyagra .
Jah a másik.. itt vagyok a keleti végen. Minden hajnalban van egy kis izgulás. Hajnal 4:45.. -12 -14 fokok a város szélén. Kell neki egy pár izzítás, majd tekerek egy párat, hogy "feltörje" a dermedt olajat. Utána még egy, két izzítózás, és jó sok forgatás, mire beindul. Úgy vettem észre hogy a -10 alatti időt nagyon nem komálja. Meg is értem, ÉN SEM! :D Az akkumlátor így a novemberi generátorhiba után is jónak tűnik, pedig nem tudom hogy mikori lehet. Akkor lemerült vagy 3x. S még akkor a generátorcsere után elővettem a félhullámú (regeneráló) Resurs-1 orosz töltőmet, és feltöltöttem vele, majd 11V-ig merítettem egy izzóval, és megint rátettem 24 órára, amíg el nem érte a 16V!-ot. (kiegyenlítő töltés) . Ez volt november végén. Tegnap hajnalban kicsit féltem hogy lecibálja az önindítót, vagy kiesik a motor a helyéről úgy forgatta, szinte dübögött a -14 fokban, jégben, s tekertetni kellett 10mp-en felül, míg nem beröffent. Többszöri izzítózás után.
Nekem is 10W40-et tettek bele. Egészen pontosan Castrol MAGNATEC 10W-40 A3/B4-et. Olajszűrő, és levegőszűrő is cserés volt. Nem tudom mikor csinálták ezeket, de a szerelő azt mondta hogy minimumon volt az olaj, és üszök fekete volt. A levegőszűrőt meg első körön ki akarták fújni, mert nem találtak, de mikor meglátták azt mondták hogy ezt hiába fújkálják, szintén nagyon koszos, így keresgéltek a neten, a méretek alapján, és a Fiat seicento-é pont beleillik, így kapott egy olyat, továbbá megbeszéltük hogy ezzel az olajjal vagy 1500km után visszamegyek, leeresztik, feltöltik valami olcsó olajjal, amivel megint megyek egy 1000km-t, és utána megint olajcsere, hogy kissé tisztázódjon a motor, mert azt mondták oké hogy disel, de nagyon üszkös szegényke. (68.000km van benne)
Bocsánat, bocsánat! Nem akartam én ezeket a képeket közzé tenni, csak valamelyik billentyűt véletlenül megnyomtam, miközben a gépemen nézegettem. Nem szólítok meg senkit, nem kapcsolódok semmihez! Nem is értek hozzá. Nem tudom mik vannak a képeken, mert nem értem, Ha valakit megbántottam ezzel, kérem nézze el, mert nem akarattal tettem!
Én is faricskáltam már egy Stellát, az a lapjára fektetett 20x40-es zártszelvény "alváz" nem sokat tart. A karosszéria tulajdonképpen önhordó, amikor levágták a tetőt összecsuklott. De tettem alá két 40x40-es zárt szelvényt, és a bukócső is tartószerketet.
Igen azt vettem meg, motor árba. Az alváz saválló profilból készen van. A volt osztrák tulajjal felvettem a kapcsolatot, készül az adás-vételi, 2005 ben adta el. Szélvédőt van több is 40-60 ezer között, de megpróbálok minnél olcsóbban 40 ezer alatt. Gyári lököst szerettem volna, de ha nem hát nem, csinálok rá. Üvegszállas paplan van műgyanta van, festék van
Chatenet Stella fényszórókat, első lökhárítót, szélvédőt keresek.
Van tippem arra , hogy melyik kocsit vetted meg , elsőként a bátyámnak ajánlották megvételre , aki persze stante pede felhívott . Akkor még hiányzott az önindító , szerencsére később előkerült és sikerült valahogy annyira összerakni ( részint a segítségével ) , hogy be lehessen indítani .
Azon erőst meglepődtünk , hogy mekkora érdeklődés van a masinára , pedig számításunk szerint garantált : nem lehet belőle jól kijönni . Én legalábbis nem vettem volna meg , nemhogy üzleti célra se , még saját részre összerakandónak se -- bár a kocsit élőben én nem láttam .
Ha itt a fórumon valaki megkérdezte volna akkor nem tanácsolom a hirdetési árért megvenni , mi is csak nagyon alacsony bontási árat ajánlottunk . Persze nem az első eset , hogy valaki előbb vásárol és utána regisztrál , illetve kérdez . Mentségére szolgáljon az újdonsült mopedautósnak , hogy az alacsony árfekvésben semmiféle kínálat nincs , miközben én beraktároztam jópár olcsóbb kocsit , amit meg kéne csinálnom a berendszámozáshoz . Néha ugyan volt rájuk kóbor érdeklődés , de a vége mindig az lett , hogy visszariadnak a vevőjelöltek -- ami valamennyire érthető .
Elképzelésem sincs miképp lehet azt a Chatenetet azzal az alvázzal átügyeskedni a műszakin . A törött szélvédő még azoknál a (amúgy öregebb ) típusoknál is gyakran okoz gazdasági totálkárt , amelyekhez egyáltalán be lehet szerezni . Ha netán már magyar rendszáma volna még csak-csak ...
Persze legyünk optimisták ! Úgy tűnik a a típusidegen lámpák helyett sikerül kevésbé típusidegent találni , a lökhárító csak műgyanta és kreativitás kérdése . Ha tényleg bejön a Ligier Nova szélvédő* ( a Nova megegyezik az Ambrával ) , az alvázat pedig hangyaszorgalommal újjáépítik akkor talán nem veszett a dolog .
* én nem végeztem ilyen mérést , de így képeket nézegetve az az érzésem : a Ligier szélvédő nagyobb és ívesebb az alja .
Remélhetőleg nem sokat foglalkoznak vele . Korábban azt írtam volna , hogy fogalmuk sincs milyen a gyári állapot , de most már rögtön látják -- ahogy bárki más is -- a gép adatait és lépeit a rendszerben .
Építettem egy fagylalt árusító felépítményt a Ligierre. 10 perc alatt egyedül fel tudom szerelni a gyári billenőplató rögzítési pontjaira. Kíváncsi leszek a rendőrök mit szólnak majd hozzá. Gyárilag 1 m-es plató van a Ligieren, a felépítmény meg 1,5 m. A teherautóknál az a szabály, hogy a rakomány a plató 50%-val lóghat túl, de itt a világítás is hátra van szerelve, mint a vonóhorogra akasztható kerékpár szállítókon.