pedig egyszerűbb lenne mindenkinek.. látom, h van legalább 4-5 különböző fórum, ahol tök más emberek írkálnak mindenféle civ-es témáról.. mennyivel egyszerűbb és jobb lenne, ha mindenki egy helyre gyűlne és külön témánként tudna fórumozni. ezért hoztam létre a fórumot, szóval, aki jó ötletnek tartja, csatlakozzon... csak beindulni kell, stóval aki regisztrál, ne hátráljon meg,h még kevesen vagyunk. majd egyre többen leszünk! regisztráljatok és járjatok vissza gyakran! üdv
Létrehoztam egy fórumot CIV4HUN néven, melynek elérhetősége:
http://civ4hun.road2us.com
Itt szervezhettek multiplayer játékokat, rendszeresíthetnénk GOTM játékokat, stb... Útmutatók, mod-ok, scenariók is kerülnek majd fel, illetve letölthető a magyarosítás is. Gyertek, csatlakozzatok minél többen, és hozzunk létre egy jó kis civ4hun közösséget!
van cikk az IGN-en a BTS szcenáriók első feléről, magyarítottam kicsit:
Nagy Károly
A Frank Királyság felbomlott, és itt a feladat, egyesíteni a birodalmat és elfoglalni a trónt. Természetesen más népek is jelen vannak és bezavarnak a képbe.
A kiválasztott nép vezetőjeként (lehetsz kisebb nép is, pl. Burgundia, Lombardia) az Advanced Start opció használatával egyből ki kell építeni egy kezdő állapotot (városok, épületek, egységek, tech).
A középkorban vagyunk, ennek a kornak a világa jelenik meg, több korabeli egységgel. Ami lényeges, hogy lesz egy utánpótlást adó egység. A harci egységek nem lesznek képesek gyógyulni másképp ellenséges területen. Az utánpótlás egység védtelen, tehát gondosan kell vele bánni.
Sokféleképpen lehet nyerni:
- hódítással - a Pápa kegyeit keresve: keresztény épületek építése, kegytárgyak átadása, keresztes háború, egységek átadása a Pápának Ennek hatására a Pápa kinevezhet Nyugat-római császárnak, és ez győzelmet jelent
A világ keresztútjai
Téma a Közel-kelet a középkorban. Öt nagy nemzet közül választhatunk (pl. ottománok, etiópok, vagy rasulidok, timuridok), és vannak kisebb népek is a térképen.
A lényeg: pénzt harácsolni: aki összeszed 30 ezer aranyat, az nyer. Módjai ennek: - hagyományosan: adók, hódítás, kereskedés, diplomácia - a Raiser egységgel garázdálkodni – ez afféle szárazföldi kalóz – nemzeti jelölés nélkül lehet fosztogatni, támadni (várost nem tud foglalni) - Céhek létrehozása (ez a Vállalatok itteni verziója). Lesznek nagyobb és kisebb céhek, és főleg idegen városokba lesz érdemes őket telepíteni
Védekezés
Ez egy sajátos játékélmény lesz: kezdőpénzből ki kell alakítani egy állást egyetlen várossal, és azt kell védeni folyamatos támadásokkal szemben.
Minden hullám kivédése után pénzt kapunk, és lehet venni új egységeket, techet, városokat. Ezígy megy, és ha mindent túlélsz, megvan a győzelem.
Bonyolítja a dolgokat pár tényező:
- az egy mezőn összegyűjtött egységek arányosan gyengülnek, vagyis nem éri meg nagy tömeget egy helyen tartani - egyes egységek bizonyos terepen jobbak, ezt is érdemes figyelembe venni - érdemes kóborolni a városon kívülre, mert az itt-ott felbukkanó falvakból pénzt lehet szerezni.
Régi istenek
Itt a lényeg a vallások terjeszkedésének harcán van az ókor idejében. Ókor, azaz a klasszicizmus előtti idők. Vallást kell alapítani, és meg kell építeni a Szent Épületet Ha ez megvan, az nyer, aki minden más Szent Épületet elpusztít, de az övé megmarad.
Érdekes bonyolítást jelenthetnek az inkvizítor egységek, melyből egyszerre 3 lehet a játékosnak. Ezek feláldozásával bármely saját városból ki lehet irtani egy nem államvallást.
Egyes Nagy Próféták szerepe is új: nem a vallást terjesztik, hanem feláldozásukkal csapást lehet mérni ellenséges városra – ez vallásonként más és más, pl. pestis, meteorzápor. Van olyan Próféta, aki viszont saját várost véd meg mások ilyen csapásától. És van olyan Próféta is, aki a régi alapszerepben funkcionál.
Rhye's and Fall of Civilization
Dinamikus valódi történelmi szimuláció.
A kiválasztott nép a valódi történelemnek megfelelő módon és időben lép be a világba, tehát pl. a franciák úgy i.sz. 700 felé, a középkor elejének fejlettségével.
Minden népnek saját bónuszai vannak: pl. Róma a saját területén kétszer olyan gyorsan mozog úton, az arabok az elfoglalt városaikban egyből megkapják a vallás terjedését.
Minden népnek egyéni győzelmi feltételei is vannak, melyek együttes elérésével győzelmet arathatnak. Pl. Anglia ha minden komtinensen alapít 3 várost 1750-ig, illetve elsőnek hajózik körbe a világon, valamint elsőnek lép be az ipari és a modern korba, akkor nyer…
II. világháború – út a háborúba
Három verzió van:
- Európa 1936 - Európa 1939 - Csendes-óceán 1936
Lehet nagy nemzetet és kisebbet is választani, utóbbiak korlátozott szerepet fognak vélhetően betölteni a történelemben.
A verzióknak három lejátszási lehetősége lesz:
A: teljes történelmi hűség: megtámadások és szövetségek a történelemnek megfelelően dátum szerint B: kvázi történelmi hűség: megtámadások és szövetségek a történelemnek megfelelően, de kis időbeli csúszás lehet előre-hátra időben C: teljesen szabad alakulás a kezdőállapotból indulva
Megvan az összes fontos történelmi hadi egység, talán egyedül a tengeri egségek nem elég kidolgozottak. Érdekes lesz, hogy speciális épület kell majd a speciális egységekhez – tervezni kell tehát…
A légi egységek képesek lesznek majd külön épületeket célozva támadni városokat! Sőt, külön fejlesztéseket is a mezőkön… Ez utóbbit a tüzér egységek is megtehetik majd.
Az európai színtéren a téli évszak is nehézséget okoz majd: a befagyott talajon a gyógyulás és a mozgás lelassul, a védekezésnek kedvezve.
A szcenáriók közül ez a világháborús tűnik a legnagyobbnak és leghosszabbnak.
(és már most lehet tudni, hogy a készítők majd a megjelenést követően azonnal közölnek további frissítést, például valószínű, hogy Hitler is akkor belekerülhet, a hivatalosban von Papen a németek vezetője…)
Az űrhajót egyénileg tervezheted, indulhat kezdetleges állapotban is, alapkivitelben, vagy csilivili teljes kiépítettséggel - utóbbi gyorsabban halad a cél felé, az Alpha Centauri felé :))
Merthgy az elindított hajónak idő kell a cél eléréséig, és ha ócskább darab,
Söör tudna mesélni az inland sea pályáról, ő azon szokott a gép ellen játszani, csak az a bibi, hogy ő is meg én is már szinte csak a Visa moddal játszunk, és ott mások a dolgok, pl. az AI is (Better AI mod).
Kicsit furcsállom, hogy ennyire agresszív az AI, ha egyszer vallásban azonosak, és jó a dipló... Javaslatom: ne légy jóban mindenkivel, legyen mindig egy olyan AI civ, aki fekete bárány, és akkor mindig lehet "őt" támadni, és a haverok is beszállnak talán melléd... Egyébként pedig hajrá! :))
*
A BTS-ben már a Better AI hivatalosan javított verziója lesz, SZVSZ még nehezebb lesz a Prince, én elsőnek Noble-n fogom nézegetni...
Picit más téma: játszott valaki inland sea pályán? (Ez az, amikor az egész világ egy nagy darab szárazföld, középen egy kis tóval.) Pangaea-n meg kontinenseken szinte mindig nyerek Prince-en, de ezen a rohadt egybeföldön iszonyat nehéz. Ilyet még sosem csináltam: többször visszatöltök, sokszor nagyon sokat, mindent nagyon jól csinálok, de képtelen vagyok győzni. Most is van már két vazallusom, rengeteget diplóztam, enyém a világ harmada, pluszban van a kasszám, de Shaka meg Tokugava nekem esett két oldalról, iszonyat mennyiségű katonával. Hiába vagyok első a kutatásban meg hadseregben, hiába viselték az én vallásom. Én alapítottam meg az összes vallást, a támadóim még nem ismerik a steel-t, van vagy ötven ágyúm és mégis lenyomnak. Mindezt úgy, hogy a nulladik évig egyetlen riválisomnak volt csak vallása, mindent én alapítottam és a nagy távolság miatt barbárok maradtak. Le is maradtak rendesen tudományban, annyira, amit rendes pályán már sosem szoktak behozni.
Annyit észrevettem, hogy ilyen pályákon rengeteg a szupervárosnak való hely, 4-5 nyersanyaggal, flood plain-nel, mindennel. Úgy látszik, a gép nagyon fel tudja pörgetni a jó terepet.
Ja és rendszeresen találok dombra épített cottage-et a gép városai körül...
Szóval a kérdés: van valakinek jó taktikája az ilyen pályákra? Először túl zsúfoltnak találtam, jelenleg egy Large pályán, 7 ellenféllel nyomom. És mégsem férünk el :).
Az biztos, hogy hosszú, és érdekesen hangzik... :)
pár nyalánkság:
- modern kor felé lehet majd védett erdőket csinálni (munkásokkal)
- tengeri kereskedelem: konkrétan meg kell húzni a kereskedelmi utakat kikötőtől kikötőig bólyasorral (meglévő előző utakból le lehet ágazni), ezek aztán blokád alá vonhatók, ill. védhetők őrjárattal
- a tengeri kereskedelem 100%-al többet ér mint eddig
- Apostoli Palota: legalább 3 szavazó nép kell, hogy legyenek dekrétumok
(háborút indítani vagy embargót hírdetni csak az AP-tól idegen vallású ellen lehet)
- csak olyan tech adható el, amit te magad kutattál ki (úgy tűnik, ez kötelezően így lesz!)
- folyó menti kereskedéshez kell a Sailing
- lehet erődöt építeni még nép által el nem foglalt helyre is!
- vasúti mező (sín) építhető olajjal is
- alapjáték hosszabb: 500 kör
- vallásos tech után szabadon választható a vallás típusa
- kereskedés: vehetsz olyan nyersanyagot, ami már van neked
- aranykor alatt nincs anarchia
- grafika: minden kulturkörnek saját egyéni épület és egység grafikái vannak
*
felmerül a kérdés, mennyire hiteles a lista, de én a magam részéről remélem, hogy az
Olvasgatom ezt a fórumot (angolul), ahol emberek izgatottan tárgyalják, a vállalatok és a kereskedelmi utak hatását változtató új épületek miként hatnak az egyes civics-ekre.
Úgy néz ki, jó irányba változnak majd a dolgok, ésszel kell majd használni az olyan formákat mint Free Trade, Mercantilism, State Property... nem lesz egyértelmű, sok függ majd attól, van-e vállalatod, kell-e a hatásuk... vagy éppen a külföldi kereskedelem lesz-e fontos... ahogy elemzik, jobban fog hasonlítani a valódi gazdasági-politikai helyzetekhez...
Evidens, hogy megnő az anyahajó szerepe, főleg, hogy talán a városból városba való átmozgatás sem lesz hipp-hopp egy kör alatt (ebben nem vagyok biztos, de gyanús, hogy megjelent a képeken a légi egységeknél a MOVEMENT érték...)
Ugyancsak fontos, hogy a várost/erődöt védő röpcsi alapesetben 100% (nem 50%),
hogy csatába bocsátkozik a támadó röpcsivel, és ráadásul egy körben akár többször is harcba bocsátkozik - vagyis nincs több esztelen bombázórajos támadás...
/amit nem tudok, hogy akkor most lehet-e olyan, hogy a röpcsi nem városban/erődben/hajón van, hanem más mezőn? ha igen, onnan akkor mit csinálhat?
(remélem csak azt a mezőt bombázhatja/védheti)/
Tüzérség
Ha jól értem, a katapulttól a modern tüzérig mind az a helyzet,
hogy ilyen egység nem ölhet meg egységet!
Csatát nyerhet, de akkor csak sebez valamiképp %-osan...
Ráadásul a lovas egység flanking promócióval hatékonyabban támadhatja
(talán célzottan támadhatja a csapatban lévő tüzérséget is az ilyen lovasság?)
A Corporation tech után lehet alapítani, akár a vallást (vállalatból is 7 van). Kell hozzá:
- Egyszer egy másik tech (pl. Sid’s Sushi Co-hoz Medicine). - Aztán kell megfelelő Nagy Ember, pl. Cereal Mills-hez Nagy Kereskedő… - Ha ez is megvan, akkor hátravan a megfelelő nyersanyag, pl. Aluminium Co-nak szén kell…
Ha megalapítod a vállalat székhelyét, az még a várostól fenntartási költséget is elvesz – igaz, a haszon jelentős: termelés, kultúra, pénz, étel, attól függ, milyen típusú a vállalat.
Üzletvezetőkkel terjeszthető a vállalat más városokba, ha annak is megvan a kellő nyersanyag, ami felhasznál a vállalat. A más városban való alapításhoz készpénz kell.
A fiókvállalatok hasznot termelnek, megéri a buli… egy városban több vállalat is lehet.
Egyénivé és személyessé teszik a játékot (történelmet), és lehet uralkodói döntéseket hozni. Van, hogy az esemény csak úgy megtörténik, pl. természeti csapás valami kárt okoz… Érdekesebb, ha reagálhatunk valamire, pl. dönthetünk felőle, hogy támogatjuk-e élelemmel az éhínség sújtota szomszéd várost… vagy adunk-e pénzt leégett erdő újratelepítésére, melyet rablók gyújtottak fel – ha nem, ez esetben még boldogtalanság is lesz a városban...
Vannak érdekes események, ahol bonyolultabb az ügy. Pl. lázadás van egy rivális nép városában, és te beavatkozhatsz. Ha békén hagyod a lázadókat, lerombolnak a városban egy épületet. Ha némi pénzzel is támogatod őket, lerombolnak még párat. Ez viszont kockázatos, mert ha túl sok pénzt adunk erre, diplomáciai zűr lesz z adott néppel…
Sok kulturális és vallási feszültség eredhet két nép ifjai közötti házasságból… Van, hogy heves vita tárgya, mely vallásban történjék az egybekelés. Akárhogy is, romlik a diplo viszony. A kérdés csak az, előnyt hogyan érsz el más vonatkozásban. A felajánlott pénztől függően elérhető kis boldogságnövekedés vagy akár az össze azonos vallású néppel való barátság erősítése. Ez utóbbi viszont rosszallását vívja ki más vallású népeknek…
A nagy birodalmak, melyek eddig is gondot okoztak, most még inkább fognak, mivel azok a városok, melyek nem a fővárossal azonos kontinensen vannak, még drágább költségesek lesznek. Megoldás: F1 tanácsadó ablakban a másik kontinens városaiból Kolóniát lehet csinálni, mely vazallusa lesz az anyaországnak. A gép átveszi a Kolónia irányítását, de az anyaország használhatja az összes nyersanyagát (megosztva?). Az új Kolónia nagyon barátságos kezdetben az anyával, de ezt fennt is kell tartani! A Kolónia akár el is szakadhat, és akkor már nem adja a nyersanyagokat. Sőt, a diplóban mérges is lehet. A gép csinál Kloniát, és az jellemzően meg is marad neki.
Ha megvan a Theology, fel lehet építeni az Apostoli Palotát, egy olyan városban, ahol államvallás van jelen. Hatása a Mass Mediával ér véget, ekkor részben az UN veszi át a szerepet.
Ha megvan, ezzel befolyásunk van olyan vezetőkre és városokra, ahol ugyanaz a vallás van (az a vallás, ami az AP létrehozásakor volt).
AP funkciói:
Megválasztják a "pápát". Az AP tulajdonosa automatikusan indul a választáson. A rivális az a civ, akinek legnagyobb a népessége azokban a városokban, ahol az AP vallása van. A megválasztott pápa ugyanúgy kérdéseket bocsát szavazásra, mint az ENSZ-nél. Lehet diplomáciai győzelem, de ehhez az kel, hogy VALAMENNYI nép szavazati joggal bírjon.
AP "tagjai":
Teljes jogú tagok azok, akiknek vallása azonos az AP-éval. Ők kapnak termelési bónuszt.
Azok a népek, akiknek nem államvallásaz AP vallása, de van ilyen vallású városuk, azok csak sima tagok, akik szavazhatnak.
Amennyiben egy taljes jogú tag megtagadja egy határozat végrehajtását (lehet ilyen értelemben szavazni), attól megvonják a termelési bónuszt és boldogtalanságot is szenved - és csak úgy nyerhető vissza a teljes jogú tagság, ha megszavaz egy későbbi témát, ami sikerrel is jár. (ugyanez a koncepció majd az ENSZ-nél is élni fog).
IGN tapasztalatai:
Az AP elég népszerű, népek átváltanak a vallására, hogy pápák lehessenek. Az azonos vallás egyfajta politikai szövetség lehet (baráti népek). Ami ezt negatívan ellensúlyozza, hogy minél elterjedtebb a vallás, annál kisebb a mi szavatai arányunk.
Az AP hatása inkább a békét segíti elő. Harcok beszüntetése, nyitott határok elérése. Nagyritkán, ha egy teljes jogú tagnak egy adott idegen városban legnagyobb a kultúrája, elérhető, hogy megszavazzák neki a város átadását. Ilyenkor az a nép persze megtagadhatja az átadást, ami politikai galibához vezet. Ha egy nép háborút indít egy teljes jogú tag ellen, akkor megszavazható, hogy az összes telejs jogú tag együtt háborúba menjen megvédeni a tagtársat. Ez elég nagy visszatartó erő, a gép nem nagyon támad meg egy teljes jogú tagot.
Ez a szívfájdalmam, folyton le kell harcolnom a szomszédokat, mert békésen prince alatt szinte sosem jön össze a győzelem, max space race-szel, de azzal is ritkán.