Tegnap Pat Bianchi fellépett Bruck an der Leitha Seidl-Keller borozójában. Mindenképp látni, hallani szerettük volna régóta, mert nagyon sokra tartjuk és még nem volt lehetőségünk koncertjén lenni. Pat Martino emlékest volt, szóval nem is a neve vitte a műsort amint a plakáton látni. A kicsi és keskeny boltozatos pince végében helyezkedtek el. Kb. százan fértünk el. A menedzsert megkértem hogy felvehessem, ha már vittem a Tascamomat mert láttam, ő is kiteszi a kis cuccát. Mondta, beszéljem meg Bianchival. Azonnal minden kitétel nélkül rábólintott. Meg beszélgettünk még a hangszerekről, évjáratokról, endorser váltásáról.
Visszatéreve hátrébb a félúton lévő helyünkről előre mentem, hogy az első asztalra tegyem a menedzserék asztalára az én felvevőmet is. De mondták hogy üljek ide melléjük, így kb. EGY méter távolságból élvezhettem végig az estet! Cimbora másképp járt. Neki előttem jutott hely, így ő gyakorlatilag Bianchi mellett ült! :-D
Megrökönyödtem a beállásuk alkalmából a cuccon. A gitárcucc a megszokott. A dob és szaxi is.
Az orgona azonban NEM megszokott! Egy 4, azaz NÉGYoktávos Arturia49 mesterbillentyűzetet állított be, mellyel hátul a HX3.5-öt vezérelte. (Épp látszik az egyik képen mögötte) Alsó két oktáv a basszusé, a felső kettő meg 808 vagy 888+p vagy 888---8. Annyi volt még a trükk, hogy a felső kettőnél néha átváltott, hogy a lejjebbi 3-4. oktávot, vagy a felsőbb 4-5. oktávot játssza. De ahogy lendülettel, könnyedén, fergetegesen játszott. Ötletesen oldotta meg a 49 billentyűn a játékterét. Egy 49 billentyűs még befér a bőröndbe. A HX agy végképp, ami végülis azért elég jó hangú. Rákérdezek, megoszthatom-e a videót, hangfelvételt?
A zene fergeteges! Jó számok parádésan előadva. Mindenki kiváló, de az orgonára koncentráltunk, ami ebből a helyzetből nem volt nehéz. A villámgyors pontos és változatos basszusmenetek, a szűk felületre átgondolt szólók gyakorlatilag feledteték velünk keze alatt a kicsiny felületet. Gyakran Joey jutott az eszünkbe és hiányával még jobban értékeljük ezt az előadásmódot. Tiszteletét is tette Joey előtt, a korai Reboppin' számát ugyanazzal a fergeteges tempóval nyomták le a műsor végefelé. Ráadásnak Sunny.
Barátsággal búcsúztunk és közös reményünket fejeztük ki, hogy Magyarországra is ellátogathatna.
..köszönöm, a mérvadó tájékoztatást, voltaképp arra voltam kíváncsi, mit tud egy ilyen telefon per se.. (nekem nincs ilyen)- de hamár említed: az orgona saját hangyja is szólt, de talán nincs mikrofonozva mint a lesliek? -gondolon azért behelletszódhat - ami persze nem ördögtől való és érdekes, szokás volt úgy is hammondozni hogy nem csak "pure" lesliet használtak! (végül is a leslie tkp. egy effekt-szerszám, és minden más effektszerszámon van egy gomb, amivel a dry-wet arány tlehet állítgatni... -V.
Nem támasztja alá, pusztán egymástúl független tények ezek. A jó hangot a fülünk támasztja alá, az érintetlen kondikat meg a szemünk.....
Van, amikor ezek nem járnak együtt, ezért meglepő, mert igazad van, sokszor az öreg kondik rottyadt hangot eredényeznek. Itt valahogy egészséges a végeredmény :)
Hallottad Vas Bence új felvételeit. Az is babrálatlan 1961-es. Vagy a Rhoda Scottos videómon a 61-es A100-am szintén. Vagy a legrégebbi videóm a 62-es A102+351 laci.
..hát.."Kikapcsolom, majd vissza és kész"...igen, legalább is a legközelebbi gombnyomásig a Korgon..és ha játék közben mondjuk a szinpadon fordul elő? ..Damoklész kardja....de persze ha a Korggal NEM játszod a Legendet,(csak fordítva) akkor nem kell ahhoz kábelezni, s nem fordulhat elő a kelepce...-V.
Más a rendszer. Ha szintin váltok az program change. Az orgonán viszont lemodellezték a mechanikus hangszínváltást, mincs program change. A B3-on ha lenyomunk egy presetbillentyűt, akkor a billentyű alatti hosszsínekből más hangerőértékekhet küldi a mátrixtáblán hátul, vagy a drawbarcsoportokhoz. Tehát villámgyors csoportos drawbarállítás.
A legenden ugyanúgy. Ok, kiküldi a ctrl ch 25-öt, ami előjelzi, hogy drawbarállítás lesz, de utána kiküldi ctrl csomagban a 9 kihúzási értéket és kész. Ahogy az igazi. Nem változtat a további effekteken, összetevőkön. Korábban a presetváltós VK7 nagyon idegesítő volt hogy minden beállítást vitt, nem lehetett csakis drawbar állásokat váltani egy lépéssel.
Külön előny, hogyha a fenti szintin játszom, kapcsolhatok bárhová, lent az orgona marad. Csakis a joystick van hatással.
Van sok olyan szám, ahol az eredeti zenekarban külön van zongorás, orgonás. Pl. Janis Joplinnál a Move Over-ben egy kiütés a dobolós részben: F, G. Így egy kézzel megvan a dupla hangzás. Továbbá az expression pedált zongoráról letiltottam, így ha leveszem az orgona hangerejét, akkor csak zongorázok az egyeébként layeres módban. Élő előadásoknál kényelmes.
Ma Billy Preston Summertime-jával nosztalgiáztam. Emlékeztem, hogy különleges produkció, de rendesen gyomron vágott, hogy mennyire. Ilyen színtiszta, karizmatikus, velejéig vérbeli zenészt ritkán látni. Minden leütött / rátenyerelt billentyű, minden kiejtett hang, minden hangok közötti magabiztos szünet, minden mozdulat és gesztus a helyén volt, ritmikailag, tónusban, feelingben. S a végén ahogy becsípteti a magas C-t, hogy "meghajoljon". Mekkora rocksztár! Pure music! https://www.youtube.com/watch?v=4SXtzIlN9rc
..."Nem lényeg, ha beletúr az orgonába is a Korg progi" ??? - hát ha téged ez nem izgat, túl van tárgyalva... -viszont:: "Inkább az lenne az érdekes, hol?" ha egy adott MIDI egység egy parancsot küld- -általában (de nem okvetlenül!- pl. Pitchbend v. Aftertouch külön tészta!) valamilyen Control CHange-t -, hogy az melyik részét ("hol") találja a célgépnek és milyen hatást válthat ki, arra pontos adatot az adott cuccok MIDI-protokolja ad felvilágosítást.- (minden kézikönyv egyik legfontosagg lapja, amit hangszervásárlás előtt is már jó tanulmányozni! )-ami persze -bár bizonyos szabványosítás létezik -mégis hangszerekként erősen különböző lehet, ami 2 cucc MIDI-találkozásakor meglepetéseket hozhat, de többnyire itt rejlik a magyarázat.
-más: ami a sys.exlusiv data-t illeti, az is cucconként változó, hogy küldi-fogadja-e őket egyáltalán a MIDI csatlakozón át. (és ezen a területen lehet jelentősége sys.ID-nek (Djuice!)- ahhoz hogya cuccok egymást vagy komputer-szekvencert meghajtsék, áltaában nincs rájuk szükség,- csak spéci esetekben -éppezért jobb cuccokon/programokon ki is lehet őket szűrni, hogy ne lassítsák az amúgy is lomha MIDI átvitelt.
-más:... "Az ilyen tweakelések otthoni műhelymunkák, zenélésnél nincs jelentőségük.."
..igen, íme az ítélet!! - csak kicsit furcsa ez a kinyilatkoztatás épp tőled azután ,hogy -mint közreadtad- már 4 éve rendíthetelenül tweakeled otthon a Legendedet...IMHO, minden zenéléshez hozzátartozik hogy a zenész jól v. mégjobban érezze magát a hangszerén, ami manapság sok esetben és köztudottan tweakeléss-függő lehet!
“üzemmódváltás nélkül tudok egyszerre zongora/orgona hangot hazsnálni”
Ez tökre érdekes összehangoltság, hogy ilyet én is mostanában fedeztem fel az Electron! :D Azt tudtam, hogy 1 letárolt preseten belül válthatok, hogy organ vagy piano, de észrevettem hogy nem csak az egyikre vonatkozó beállításokat menti ekkor a piroska, hanem akár mondjuk egy fúvóst is választhatok 2. hangszínnek a sample bankból az orgona mellé és az effektek meg az EQ aktivitási állapotát, oktáv pozíciót, split pontot stb. is menti. Vagyis hiába orgona presetet mentek el fizikálisan, a piano szekció is függetlenül szabadon beállítható, majd 1 gombnyomásra váltogathatok köztük, nem kell újabb presetet felhasználnom a másik hangszínre. Ezen felül A, B bank van ugyanúgy egymás mellett, tehát így meg egy A: 888 prc3 állás és B: full közt tudok hirtelen váltani, mint egy Hammond inverz, preset billentyűzeten. 4 hangszín most már 1 kalap alatt, amiről a gépkönyv egy mukkot se említ! :)
Próbáld meg a Korgon tiltani a legendre vonatkozó midi csatornákon az felesleges üzeneteket. A Korg ebben rengeteg midi filter lehetőséget enged. A pitch bandet meg hagyd meg vagy tedd másik midi csatornára. Amúgy a nyújtási terjedelmét is tán 2 oktávig lehet +/- programozni asszimetrikusan is! A kérdés hogy a Legend lemegy-e 2 oktávot, mert itt is lehet más a megvalósítás. Orgonákra nem jellemző funkció a pitch bend.
”ha egy hangszert PC-ről tweakelünk, válasszuk le a többi cuccról azidőre- vagy legalább a többit kapcsoljuk addig ki!”
Ebből beugrott mi lehetett Tubenál. Control change midi üzenetek (pl. cc:07 - hangerő) simán közvetítődhetnek minden hangszer esetében. Amire én gondoltam elsőre az a sysex, bár ez pc editoroknál bevett frmátum. Tehát, 0-127-ig nem minden címzés van a midi cc# terén lefoglalva. Nos, ha egy pc editor ezen szabad címeken közvetít adatokat, az egy másik cuccban meg lehet pont az ott vibratonak stb. kijelölt funkciókat jelenti. (Más hasonlattal, ha pl. hangszíneket nézünk, hasonlóan emitt egy program change 023 váltás lehet egy trombita, amott meg egy hegedű, ha nem pont General Midiről beszélünk…) Nos, sztem ha Tube presetet vált a Legenden, akkor is visszaálltak volna a helyes értékek, de megoldódott úgy látom. Szóval ja, ha a microstationnek nem kell a Legendet hajtania, max fordítva, a Legend billentyűjének a microt, az usb-n a Korg attól ráköthető a pc-re szerkesztéshez. Ha a Legend is csatlakozna usb-n, az úgy is más portot használ, tehát nem kéne kavarodniuk.
Igen, ezt korábban nem tapasztaltam, mert vissza nem volt midizve a kettő. Azonban rájöttem, hogy üzemmódváltás nélkül tudok egyszerre zongora/orgona hangot hazsnálni, ha fentről, a szintiről nyomom a zongorát. Ellenben megmarad a szokásos, ha az orgonán cancel-lel kiütöm a presetet az a manuál midi masterré válik, így zongorázásra igen jó. Ha nyomok egy presetgombot, ismét orgona lesz.
És a másik, nincs a Legenden motor stop. Ok, csak két félhangot, de annyit tudok hajlítani a hangmagasságán a Korg joystickjével. Néhány záró tusba jól jön.
Nem lényeg, ha beletúr az orgonába is a Korg progi. Inkább az lenne az érdekes, hol? Viszonylag szűk az állítási lehetőségek tára a Legend programban, mert az nem fejlesztői, mint pl. Pat Bianchinak is volt. Ha elállítja, nem számít. Mentve vannak a beállítások, meg ki/bekapcs. Az ilyen tweakelések otthoni műhelymunkák, zenélésnél nincs jelentőségük.
A hétvégén rájátszottam Joplin nénire. Meglepődtem milyen tiszta és pontos. Lehet hogy zenekarra énekelte rá, de aztán inkább csak az éneksávot adták ki belőle. Próbáltam kerülni a nagyon tipikus 1-4-5. fokokat, van ahol sikerült. Esetleg még valakinek ötlete? Tudom, a youtube tele van ezzel. A saját kútfőből gyakrabban érdekes.
..ez így nem igaz, ID csere csak bizonyos speciális esetekben szükséges, mindennapi eseteknél a MIDI forgalom mindentől függetlenül rendben bonyolódik mindenféle MIDI cucc között ... -V
..nyilván a Korg editálásakor a tweak-parancsok a PC-től a Korgon keresztül a Legendre is továbbfutottak és megrángatták azt is...ilyesmit elkerülendő, ha egy hangszert PC-ről tweakelünk, válasszuk le a többi cuccról azidőre- vagy legalább a többit kapcsoljuk addig ki! -de ha valamely más cucc is kell (pl. a billentyűzet miatt- legalább ne "oda-vissza" legyenek kötve, hanem csak "oda": a billentyűs csak küldeni tudjon MIDI-t... .V.
Ez nagyon furcsa, mert szabv. szerint minden midi üzenet bemutatkozással kezdődik. Azaz egyeztetik egymással az eszközök (gyártó ID, eszköz ID), hogy rokonai-e egymásnak. Máskülönben figyelmen kívül hagyják (midi protokol szerint elutasítják) az adatáramlást. Felettébb érdekes! Mint ahogy van aki szerint midi kóddal vírust is lehet írni hangszerekre! Bizonyításukat én még sosem láttam eddig.
Egy érdekes tapasztalat. Oda-vissza össze van dugva a Legendem a Microstationnal. Kicsit fésültem a Korgon a zongorákat, effekteket, ehhez átdugtam a kocka USB dugót a szintibe. És a saját szerkesztő programjával szépen megcsináltam amit szwerettem volna. Dolgom végeztével nekiláttam a hangszereknek és megdöbbenve tapasztaltam, hogy totál elállítódott a Legendnél pl. a vibrátó jellege! De más is. Gyorsan kikapcsoltam, visszakapcsoltam az orgonát, helyreállt a rend!
Bekapcsolt állapotban, öszekötött MIDI-n keresztül valahová derekasan belenyúltam a Viscountba a KORG editorával!
..."A cikk szerzője előtt emelem kalapomat." -igazi, kitünő, ritka kincsesbánya ez a weboldal--érdemes benne tallózgatni!-rengeteg hasznos infó - -laikusoknak is könnyen érthetően, precizen, kiválóan fogalmazva... _V.