Először is nézzük hogyan működik egy ilyen részecskeszűrő
Adott egy diesel motor ami égéstermékeként rengeteg korom keletkezik. Ezt a kormot egy speciálisan kialakított szűrővel ellátott kipufogódobon vezetik át.
A szűrő állapotáról, telítettségi fokáról egy nyomáskülönbség mérése elvén működő szenzorból kapunk eredményt. A vezérlőegység figyeli a szűrő állapotát, hőmérsékletét, és ha szükséges, elindít egy regenerálási folyamatot. Ez alatt többletüzemagyagot fecskendez az égéstérbe kipufogási ütemben is, ezáltal hevíti föl a szűrőt a korom kiégetésére. A folyamat során egy speciális - nem olcsó - folyadékot is használ, melyet után kell tölteni.
A regeneráció során gondoskodni kell egyes típusoknál legalább 3000 percenkénti fordulatról, üzemmeleg motornál, 15-30 percen keresztül (= autópálya üzem).
A probléma ott kezdődik, hogy a mérnök az elhalványodó utastér világítás helyett egy kis visszaszámlálót építhetett volna be a környezettudatosságban aktívan résztvevő tulajdonosok számára. És figyelmezhetne: "Hé hapsikám x km múlva regenerálnék. nyomd meg a zöld ok gombot, ha tudsz 20 percet 3000 fordulattal utazni". Így sem biztos, hogy sikerülne, de legalább meglenne az esélye, hogy egyik este Pisti bácsi elmegy otthonról kocsikázni és hagyja Zsuzsinénit Eszemeraldát nézni. Dupla öröm.
De 2013-ban még mindig nem cél valamit értelmesen megcsinálni...
Elkezdődik a regenerálás, de nem tudja befejezni, mert épp hazaértél, vagy megálltál a közértnél. Megint elkezdi, de ekkor már még jobban eltelt az előző próbálkozásoktól. Egyszer csak feladja és világít a sárga lámpa. Az autó kb 80-nal tud menni, amikor épp a legkevésbé akarnád.
Lényeg: Viheted szervizbe...
Ott megpróbálják menteni a menthetőt, de ez sem mindig sikerül, ráadásul szörnyű kínzás terheletlenül menetszél és kielégítő hűtés nélkül szándékosan izzítani az autót. Jóérzésű ember terhelés nélkül nem túráztat egy motort.
Ám itt ez az előírás...1x 2x sikerül aztán nem és jön a számla. Jó esetben lecserélik az elhasználódott motorolajad. Rosszabb esetben csak elkérik a pénzt.
Vannak ígéretes megoldások és cégek akik vegyszeres tisztítást ajánlanak... Nem túl sok sikerrel... A tapasztalat az, hogy a részecskeszűrő nem csak korommal szokott eltömődni. Gyakorlatilag az üzemanyag szennyeződései és kéntartalma rakódik le és tömíti el a szűrő aktív felületeit. A megoldás csere több százezer forintért. Van aki bontóban vesz másikat, de miért került oda, és ha annyira jó, miért csak 40-50eFt az ára?
Az igazi megoldás az eltávolítás és a szoftveres kiiktatás kikódolás.
Vannak olyan megoldások, mikor csak a hibakódot kapcsolják ki, ilyenkor nem megy vészprogramba a vezérlő és a sárga lámpa sem világít, viszont ugyanúgy próbálkozik 50-100 km-enként... Eredmény: most sem jó, egy Bécs-Budapest oda-vissza +2 liter elégetlen gázolaj a motorolajban... újabb próbálkozás... Jobb esetben bevállalja a "merénylő" az olajcserét. Rosszabb esetben, csak leereszt 2litert a hígított folyadékból... Ekkor azon veszed észre magad, hogy újabb út után kijelez az olajszintjelző, hogy alacsony a szint... És csúnya dolgok fordulnak meg a fejedben.
Van a másik megoldás ugyancsak halálos, mikor kifúrják a szűrő közepét 3-4 furattal... Ez a taxis feeling... Működik és mégsem... Regenerál, kínozza a motort - és a pénztárcádat. Ha még nem mondtam volna a regeneráláshoz használt FAP adalék (Citroen, Peugeot, Renault, Ford, PSA morotoknál) literenként 10-20eFt között mozog... ebből viszonylag keveset használ, viszont gázolajból annál többet.
A tapasztalat 1-3 liter között mozog 100 km-enként... Ne nézz csúnyán. Egy 318cdi Sprinter 3 liter... Egy 1.6Hdi Peugeot 1liter...
A sokadik rossz megoldás, mikor feltesznek egy olyan szoftvert az autódra ami nem hozzá való. Például egy Bulgáriába szánt tartalmat, ahol ez a verzió részecskeszűrő nélküliként került forgalomba. Ilyen megoldásoknál szokott erőtlenebb és csörgősebb lenni a motor, de legalább működik. Itt szokott 20-30ekm után újra és újra fellazulni hol ez, hol az a porlasztócsúcs és kifújni a henger.
Mi a Swiftec tesztelt megoldásait használjuk. Ez bizonyítottan működik és jó is lesz.
Sokan nevezik ezt a folyamatot koromszűrő kódolásnak vagy koromszűrő kikódolásnak, kiiktatásnak..
ÉN biztos kiiktatom :) ha kell elküldöm az oldalt ahol ezzel foglalkoznak ide azért nem merem feltenni, mert lehet, hogy bünti jár ha reklámozok egy tuning céget :)) de ha nem szóljatok és linkelem érdemes elolvasni minden egyebet a chippelésről és kiiktatásokról illetve sok egyéb másról is..