Az európai légiközlekedést több mint egy éve megbénító Eyjafjalla vulkán és a Grimsvötn kitörése után újabb tűzhányó, az Öraefa kelt aggodalmakat.
Geológusok szokatlan szeizmikus aktivitást figyeltek meg a 2110 méter magas vulkánnál az elmúlt hónapokban. "Senki sem akarja falra festeni az ördögöt nyilatkozta egyikük, Ari Trausti Gudmundsson , de a tűzhányó környéki földmozgások gyakorisága szokatlan."
Izlandon jelenleg jóval magasabb a geológiai aktivitás, mint az elmúlt években. Tudósok nemrég az Eyjafjalla "birodalmához" tartozó Katla-rendszer megfigyelését is fokozták.
Az Öraefa Izland benépesedése, azaz ezer év óta csak kétszer tört ki, 1362-ben és 1727-ben.
Tudósok a napokban azt is felfedezték, hogy a Reykjavíktól északkeletre fekvő Thingvellir-árok tovább tágult, az errefelé vezető népszerű túrautat le kellett zárni a turisták elől.
Öræfajökull is an ice-covered volcano in south-east Iceland. It is the largest active volcano in the country, and on its north-western rim is Hvannadalshnúkur, the highest peak in Iceland. Geographically Öræfajökull is considered part of the Vatnajökull glacier, and the area covered by glacier is inside the bounds of Skaftafell National Park.
Öræfajökull has erupted twice in historical time. In 1362 the volcano erupted explosively, with huge amounts of tephra being ejected. The district of Litla-Hérað was destroyed with floods and tephra fall. More than 40 years passed before people again settled the area, which became known as Öræfi. The name literally means an area without harbour, but it took on a meaning of wasteland in Icelandic. An eruption in August 1727 to 1728 was smaller, though floods are known to have caused three fatalities
Hát ha ez valóban ki találna törni, további 1-es útlezárás is lehet belőle. Forrás Index és vikipédia. Érdemes nézegetni a tűzhányó blogot, bár még nincs bejegyzés.
Hát ja, nem nagyon. Ráadásul, ahogy néztem Ovarneték videóit, a mi kocsink meg volt emelve az ővékéhez képest, nagyobb kerekek is voltak rajta, az se segített az alacsony fogyasztásnak. Bár jól nézett ki :)
Elég durva fogyasztások ezek... A 25 éves 3.3-as Nissan Patrolunk is kijött 10,5 l dízelből Izlandon, pedig meg volt buggyantva rendesen+4 felnőtt+1500 km terep.
Egy Nissan Terrano 2.4i-t. És még csak nem is ment jól, nem felgyorsult 80-90kmh-ra, hanem elérte azt a sebességet :) Kicsit mi is meglepődtünk az első (és egyben utolsó) tankoláskor, hogy milyen átlag jött ki, mert 90%-ban országúton mentünk csak. A cserekocsi (Ssangyong Musso 2.9di) már barátságosabb volt, azzal mi is elmentünk 10-10,5-es átlaggal.
Mi az elején óvatosak voltunk, utána meg még óvatosabbak :), mert az első kocsi valószínűleg beázott valamelyik gázlónál (pedig a videótok alapján közel se így mentünk át a vizeken), és lerohadt Landmannalaugar közepén, még az utolsó két nagy gázló előtt. Szerencsénkre egy idő után arra járt egy ranger, és bevontatott minket a kempingbe (mondjuk félelmetesek azok a Dodge RAM-ok, úgy indult meg a 2 tonnánkkal dombnak felfele, mintha egy bringást húzna). Hajnali háromra hoztak egy cserekocsit, akkor persze pöccre indult a motor (ebből gondoljuk, hogy beázás lehetett), de akkor már úgy voltunk vele, hogy inkább cserélünk, mert még volt hátra néhány felföldi út. De jól is jött a csere, mert nem kevés pénzt spóroltunk azzal, hogy a benzinzabáló dög helyett (15,5 liter/100 km országúton...), egy dízelt kaptunk.
Saját tapasztalat, hogy az elsőnél még óvatos az ember, aztán a 40-dik nél már rutinból megy, majd akkor jön a meglepetés, hogy eléri a motorháztetőt is a víz és még döccen is egy nagyot, viszont hamár bementünk, akkor ki is kell jönni...
Még a 20 cm-es víz esetén sem látni a gázló közepén az alját a partról. A legjobb, ha éppen jön szembe valaki. Szerencsére a nevetségest a fenségestől az a bizonyos hajszál elválasztotta :)
ja, azt tudtam, h merre van a Gigjokull, csak én is úgy láttam képeken, hogy ott egy gleccsertő van. ezek szerint már nem... ezért nem értettem a folyómedret.
nagyon döcögős utak azért előfordulnak, pl. az F206 Fagrifoss előtti részén is voltak 5-10km/h-s rövid szakaszok. amúgy összességében én is rosszabbra számítottam, tényleg volt, hogy földúton is 80-nal lehetett menni.
a nagyon mély folyó azért is parás, mert nem látod , hogy mi van az alján, mennyire egyenletes a meder. volt, hogy gyalogosan előtte belementetek, feltérképezni a helyzetet?
a videóidat - már ha azokról van szó - m.helyről sajnos nem látom.
El Bronco: Kerlingarfjöll-höz és Hveravellir-hez érdemes letérni a Kjölur-ról.
Gigjökull, mellékelem a guglis térképen bejelöltem, merre is jártunk. Az utóbbi pár napban rákerestem, és érdekes dolgokat találtam. Régebbi fotókon egy tó volt, a gleccser aljában. A tavalyi Eyjafjallajökull kitörés első felében - amíg a központi jégsapka közepe alatt, a kráterben játszódott a kitörés - egy kisebb jökullhlaup miatt a tó törmelékkel föltöltődött. Ezért én a tó helyett már csak kőtörmeléket találtam. És be is autóztam a volt meder helyére - aztán meg csodálkozom, hogy nem volt kiépítve a gázló... még jóhogy. Még egy híd is volt régen, nyomát se láttam. Ezen a 2. fotón látszik a tó, a még teljes szélességű gleccser, és a kráter is. fotó a netről.
Nyiladur: kihagytuk, mert mi Aksja - Kverkfjöll környékén voltunk, és csak dél felől, a Sprengisandur felől nyílt meg. Inkább megkerültük a komlett Vatnajökullt a keleti parton, 1-esen, és megnéztük a tartalék látnivalót: Lakit és Landmannalaugárt.
Utak és folyók túlparázása: igen, jogos a megfigyelés. Netes puhatolózások, és a sok veszélyre felhívó infó ( lehetőleg 2 kocsival, gps nagyon kötelező, Európa legszarabb úthálózata, félelmetes magány fog rádtörni, stb) alapján én sokkal rosszabbra számítottam. A földutakon, a rosszabbakon 40-es, a joibbakon 90-es lehet haladni. Az útkövetéssel a legkisebb gond sem volt, sok, jó jelezés van. Gázlók nem veszélyesek. A Defenderrel akár "üvegig" is bele lehet gázolni a vízbe, nem került rá sor. A parkőrök egyszer érdeklődtek, nem tévedtünk-e el, minden rendben van-e, kell-e segítség! Bizonyára voltak rossz tapasztalatok, hogy kellő felkészültség és tapasztalat nélkül bajba kerültek, ezért a nagy hűhó. Persze fő a biztonság.
Mi is megérkeztünk. Izland, maga a csoda. Láttunk lundát, fókát, bálnát, delfineket, rénszarvast, jéghegyet, felföldet, alföldet, vulkánt, vízesést, patakot, meg még több vízesést :) Minden remek volt, de még egyszer biztosan nem a F35-ösön jönnék vissza északról délre. Az volt a legunalmasabb szakasz. Annál még az 1-es is jobb . Köszönet az előzetes segítségért, nélkületek biztosan nem láttunk volna ennyi mindent. Ja meg persze póniztunk is :) végig röhögtem az egy órát :)
ja tényleg, az ablakok :) legalább nem volt melegünk. meg konstansan világított a motorhiba lámpa, de erről szóltak előre. hát istenem, 10 éves autó, ennyit tud :)
az indexlámpánál sztem elfáradt a ragasztás, az már a 2. napon kiesett, az első folyón átkelés a 3- napon volt.
igen, Zoli, jól vezettél, jár a pirospont! :) MZ, UZ hátul ültek, nekik lehet h vad volt :)
Leszámítva, hogy a vezető ablakát két személy tudta csak rendesen bezárni, mert volt fél cm rés és a negyedik napon elromló benzinszintmérő sem volt kutya. De addigra már kiismertük (tem). (Végig üreset mutatott)
Visszatérve az indexre, - utólag bevallották, hogy kissé vadul mentem, egyszer meg is csúsztunk, de a helyzet magaslatán voltam - szóval egy vízi átkelésnél leért az alja egy gödörben, akkor kaphatot ütést a lökháritó és akkor eshetet ki az index, volt egy két pár F út, ahol koccant az alja. Kaptunk szigetelő szalagot, de nem ért semmit, bezzeg a sebtapasz.
nem volt komoly gond. az autó maga 10 éves volt, ez érződött rajta. előtte sosem ültem Terrano-ban, azt gondoltam volna, hogy belülről tágasabb, de azért befértünk 4-en a nem kevés csomaggal.
második nap kiesett a bal első indexlámpa, csak a kábel tartotta, a videón látszik is, ahogy házilag megragasztottuk sebtapasszal :) úgy kibírta a többi 6 napot.
a lökhárítő baloldalt kicsit csálé lett, de csak 1cm-t mozdult el. csak akkor látszott, ha kifejezetten néztük.
Az autóval ezek szerint nektek se ment minden simán? :) Nekünk volt egy cserénk, majd a cserének a lökhárítója ferdült el egy kicsit (konkrétan a tartója eltört, bár szerintünk ez már olyan volt, mikor megkaptuk). De úgy néz ki nem terhelték meg a számlát utólag.