Persze, a suzikik is rohadnak, mint minden autó, de pl. az új swiftekre (a miénkre is már) 12 év átrozsdásodási garancia van. Ugyanez igaz menyasszonyom C Corsájára is. De egyébként egyel korábbi swiftünk, ami '95-ös volt, fater 2000-ben vette, 2005-ben adta el ha jól emlékszem 265.000 kilométerrel, alig volt rajta rozsda, pedig sosem tartotta garázsban egyik autóját sem, ő az tipikus addig-használom-az-autót-amíg-lehet figura. A lemezvastagság meg rozsda szempontjából tökmindegy, a festés meg az alvázvédelem számít ebből a szempontból.
Na szóval valószínű, hogy akkor volt utoljára normálisan karbantartva, mert fater mindent csak használ, és csak ha nagyon muszáj, akkor javít/cserél/patkol...
Én szaros villanyautót nem fogok venni! Akkor már marad a bicikli. :)
Azért láttam én már szétrohadt suzukit... papírvékony lemezből van az is, mint az összes többi...
Faterról el merem képzelni, hogy ezen még a gyári szíj van, megvannak 1992-ig a német szervízszámlák, 118000-ig, akkor cseréltek katalizátort, meg még pár garanciális dolgot (legalábbis a számlán 0 DM volt feltüntetve egy kivételével az összes tételnél...:) ), és azt hiszem 130-al vette.
Ohhó, akkor azzal vigyázz. Nem csak kilométer korlát van, hanem időkorlát is. Asszem az újabb szíjasak 5-6 éven belül cserélendők kilométertől függetlenül (gumi öregedése miatt). Ismerősöm A Vectrajanak is szétment a hengerfeje, bár nem a szíj öregedése miatt, hanem mert a klímakompresszor szíja leugrott, azt bekapta a vezérműszíj és leugrott.
Én kurvaélet, hogy csak vezérműláncos autót fogok venni életemben.
...és arra én még panaszt nem hallottam, de tényleg újra divatbajött a lánc, és minden cask alkatrészfüggő, ha olcsó tajvanit rak bele a szervíz, de gyári árat kér érte, ne csodálkozz, hogy szétmegy, a Passattal eddig minket a szerelők csak szopattak, mutatom a mai termést:
...én meg még csodálkoztam, hogy nem húz be a bendix? Most vehetek egy jót, szerencsére ehhez már "olcsó" az alkatrész, vaterán van egy jó állapotú kompletten 4000-ért.
Ezt a kocsit én szerelőnél soha nem fogom hagyni, vagy a szemem előtt a segítségesmmel csinálja, vagy ne csinálja, majd én megoldom szakirodalom, utánaolvasás alapján.
Na meg még annyi, hogy mi az, hogy némely újabb '85 körüli autóhoz képest a kasztnija hibátlan (az octaviara értem)? :-) Egy kaszni vagy hibátlan vagy nem. Egy 85-ös autó kasznija, legyen az bármilyen gyártmány (akár Suzuki is), már rohad. Innentől fogva baszhatja az ember. Rothadó autó nem autó. Maximum, ha légmentesen lezárt, nedvességtől és oxigéntől elzárt kamrában tárolták. :-)
Most ezeket ne vedd sértésnek, csak én már rengeteg veterán autót láttam közelről, amire vagy ráköltöttek pár milliót és fasza, újszerű gép lett (pl. ismerősöm 7500 köbcentis '74-es Oldsmobile Custom Cruiser-je), vagy csak toldoták-foldozták és nem lett több egy összefércelt öreg autónál, ami ugyanúgy fog rohadni 2 év múlva, mint 2 évvel ezelőtt.
Szóval veterán autózásba az fogjon, akinek kurvasok pénze van.
A hosszabb út mit jelent? Nem akarok senkit/semmit lebecsülni, de amikor pl. totalcar népítéleten olvasok olyanokat, hogy ez ilyen kurvajó meg az olyan kurvajó, aztán látom, hogy a használat "időtartama" 5-10-20-30 ezer kilométer, na ezeken azért mosolygok. Faterom 2005-ben megvette az akkor vadiúj Swiftet, most, 5 év után van benne több, mint 240.000 kilométer és a világon semmi baja. Az első 3 évben évente beletett 60.000 kilométert, bármi hiba nélkül. A motor ma is pöccre indul (ahogy az el is várható), a váltón semmi kopás nem érzékelhető, az olajos kuplung motorélettartamra garantált, úgyszint a vezérműlánc (!!!) (mertugye volt annakidején valami faszkalap, aki kitalálta a 90-es évek elején, hogy a vezérműszíj milyen kurvajó, nem egy autót tudok a környezetemben, aminek a vezérműszíj-szakadás vagy -átugrás miatt szétment a hengerfeje, köztük Volkswagen Bora, A Vectra). Menyasszonyom 2003-as Corsája tavaly augusztus óta (amikor megvette) háromszor volt szervízbe, úgy, hogy most van benne 84.000 kilométer. Aztán tesóm '94-es Omegája folyamatos szervízlátogató, ahogy pár hsz-el korábban leírtam, most kb. 700 ropit kéne rákölteni, hogy még pár évig jó legyen. Továbbmegyek. Sógorom 2001-es Fiat Puntoja, amiben van kb. 22.000 kilométer (nem vicc), már első futómű állításra szorul, meg volt már vezérműszíj cseréje is, rendszeresen karbantartott, de pl. a fényszóró izzók folyamatosan kiégnek.
Namost ezekből kihozhatja bárki, hogy Suzuki buzi vagyok, ami nem is teljesen valótlan, mert ezek tényleg remek autók az árkategóriájukban a többi hasonlóhoz képest. De nem ez a lényeg. Hanem az, hogy szerintem egy autónak az igazi értéke abban nyilvánul meg, hogy mennyire használható. Márpedig, ha egy autón 240.000 kilométer "elteltével" csak a szükséges dolgokat kell csinálni (olajcsere, vagy gyertyacsere, ami pl 2005-ös Swiftünknél 110.000 kilométerenként esedékes, és a második garnitúrát fater már 20.000 kilométerrel túlhajtotta), akkor az csak hozza a pénzt, feltéve, hogy munkaeszköz ez az autó, mint pl. faterom esetében.
Persze a hobbiautó más kategória, mint pl. a 110R. De faterom mesélte, hogy a második autója, egy 120-as Skoda 60.000 kilométernél már teljes motorgenerált igényelt.
Az egészből tulajdonképpen csak annyit akartam kihozni, hogy a hobbiautó (mint a 110R, vagy tesóm Pontiacja) az egy kategória, meg megint más egy hasznlatra vásárolt autó. De akárhonnan nézzük, egy 25-30 éves vagy ettől régebbi autó már tényleg csak hobbi célra alkalmas, úgyhogy ne hozzuk már egy kategóriába a tényleg használható, "munkaautók"-kal.
Most egyrész elnézést mindenkitől a hosszú offért, másrészt vegyétek figyelembe a 6-7 sört ami az arcomban van :-)))
Nagybáttyám Skoda 110R Coupéja már jócskán veterán, szinte minden nap azzal jár, hosszabb útra is megbízható, és a gatyája sem megy rá. Annyira nagyon sose volt felújítva, agyonkímélve se. Van ellenpélda is! :) Áll a kertben egy Skoda Octavia Combi (1967.), némely újabb '85 körüli autóhoz képest a kasztnija hibátlan, pedig csak ott áll már jó ideje. Persze most vettünk rá f*sza ponyvát meg minden.
Kis finomítások,hangolások azért lesznek benne.Pl a 210-es babetta hengere mintájára készült 4 felömlős henger,membrán,hangolt kipufogó,nagyobb karbi,"stihl" gyujtás stb.
Szerintem nincs különbség, végülis ugyanabban a vágbesztercei gyárban csinálják máig, az anyag meg csak nem romlott azóta... :) én a Csepelbe most vettem ZKL-eket, a főtengelyre még ČSSR csapágyakat kaptam! :):)
Hát köszönöm szépen, teljesen igazad van, sokaknak így szétborítva áll az autója hány motort hoztam én így haza... többekközt a csepptankost is. Amit Zsiga barátunk is adott MZ, nem értem, kinek volt útban egészben? Semmi baja nem volt így állapotfelmérés után, még a festése is rendben volt, mégis atomjaira szedte valaki.
Ma leslagoltam, mosószeres vízzel lekeféltem, erre beázott a tolótető... :S Úgyhogy most azt atomjaira szedtem, hogy kiderítsem, vajon ezt miért tette velem. A motor átforog még szerencsére, kézzel a generátor-vízpumpa-főtengely hármasú vezérműszíjon keresztül megindítottam, picit azért be volt szorulva... :) Találtam tegnap egy tojást a kábelek közt, és frissen feltöltött akkuval nem akar indulni, minden elektronika működik, még az önindító műszerfal alatti reléje is kattan, de odalent semmi nem történik, ennyi a híja, úgyhogy valamit ki kell találni, de a szerelőakna hozzáféréséhez 3 nap újabb pakolás várna rám. :)
Egy Jawa 90 gyári ötsebességes váltót "faragtak" bele egy Mustang blokkba. Sok munka, sok blokkhegesztés, stb., talán egyszerűbb lett volna egy 90-es blokkot komplett beépíteni.
Köszönöm szépen!Szerettem volna valami nem átlagost.A gép már át volt alakítva,de pl a gyenge első villát muszály volt erősebbre cserélni,meg a gyujtáson variálni stb.