Kár. Azért kösz. Valahonnan majd kerítek. Kaptam keskenyfilmeket, de ki vannak száradva, fel vannak keményedve, össze vannak zsugorodva, át kéne őket kicsit törölni... de 25e Ft-t az egész kupac eszmei értéke nem képvisel. :-(
Az a fehér redőny az úgynevezett diffúzor. Ha a szelén elé van húzva, akkor kb. 180 fokos látószögből méri a beeső fényt. Méréskor a fényforrás felé (szabadban a Nap, zárt térben a fő fényforrás) kell fordítani, és a mutatott értéket exponálni -- nem kell átszámolni semmit. Statisztikailag az összes előforduló eset 80%-ában ad jó eredményt, 20%-ban még elfogadhatót. Ez jobb, mint a téma felé, diffúzor nélküli mérés átlaga. Filmoperatőrök szinte csak ezt a módszert használják. Szóval a redőny nem arra való, hogy védje a szelént, mert átmegy rajta a fény, csak kb. 3 fényértékkel kevesebb.
Pedig nagyon egyszerű: ha a fehér redőny (vagy kupak) nincs a szelén előtt, akkor a fénymérőt oda kell fordítanod, amit le akarsz fényképezni (pl. a párocskádra), ha viszont a szelén előtt van a tejfehér izé, akkor a fénymérőt a fényforrás felé kell fordítanod (pl. a Napocskára).
A behúzott redőny nem elég a szelén megvédésére, én azt javaslom, hogy tartsd a fénymérőt a bőrtokjában, vagy ha ilyen nincs hozzá, akkor valami skatulyában, vagy egy fekete fotokartonból ragasztott zacskócskában. Illetve ha vitrin-tárgyat akarsz belőle csinálni, csavarozd szét, és tegyél be egy kis fotokartonból kivágott darabkát a szelén és a redőny közé, és akkor nem éri fény a szelént.
Kösz a tippet. Jól mér, kipróbáltam. Azt a fehér kis redőnyt el lehet húzni az elejéről, akkor üzemkész, de behúzva is átmegy valamennyi fény rajta. Az egész neten csak egy írást találtam róla, az is egy kicsit más, nagyobb típusról szólt, de ezt a behúzott redőnyű fénymérést nem értettem abból se. Szóval, akkor megy vissza a dobozába, ha még használni akarom. Kár, mert olyan kis helyes...
A szelénérzékelőjét kell sötétben tartani. Dobozban, szekrényben, bőrtokban, csappantyú mögött... Hogy mennyire hiteles, arról könnyen meg lehet győződni, ha összehasonlítod egy jól működő gép beépített fénymérőjével.
Egyébként pont a szovjet szelénes fénymérők meglepően jól bírják, inkább a német és magyar tipusok azok, amelyek szinte kivétel nélkül működésképtelenül kerülnek elő a ládafiából.
Nahát, elég döglött ez a topik. Talán azért tud valaki segíteni. A képen, a gép tetején látható Kodalux fénymérővel kapcsolatban kérdezném: Ez szelénes fénymérő, ami idővel állítólag kimúlik. Legalábbis ezt olvastam valahol, de lehet, hogy ez csak az orosz típusokra vonatkozik? Ez, a képen még működik, bár a pontosságát nem ismerem. Szóval, ha így van a szobában sokáig, attól bedöglik, vagy tartsam inkább a dobozában ha még használni is akarom egyszer? Üdv.
Kötözködés következik: a vakuszinkron ideje nem feltétlenül 1/30-ad, hiszen 1/500-adnál is tud deríteni, mert központi zár van a gépben. 1/30 az az idő, amit a vaku szimbólum kiválasztásakor használ, iiletve elem nélkül tud elsütni.
Bocs, hogy nem válaszoltam korábban... A Yashica nagyszerű választás, nekem is ez volt az első „nyugati” rangefinderem pár orosz után. Az első amit észre fogsz venni, hogy mennyivel kifinomultabb az egész gép, a kezelése, ahogy kattannak a dolgok. Optikusnak igaza van, tényleg hatalmas, és nem is olyan sokoldalú, mint az általa kedvelt Canon Canonet, de a tudás és méretbéli különbségek a 3-4-szeres árkülönbségben is megmutatkoznak. A Yashica tényleg csodaszép képeket készít, köszönhető ez a fényerős, óriási objektívnek. Elemfronton nem túl rózsás a helyzet, nekem volt benne utángyártott elem, ami azóta is működik, ezt a témát már megdumcsiztuk a 180-190 körüli hozzászólásoknál, bár utólag visszanézve kicsit zagyvának tűnhet a dolog. A lényeg, az Ebayen ha rákeresel biztos találsz adaptert, és „Canimi” is írta a 189-ben a Bajcsyn névő boltot. A fénymérője pontosan mér, nem az objektíven van, hanem az oblektív fölött 11 óránál egy kis ablakban, emiatt a felrakott szűrőket nem veszi számításba, ez hátrány lehet, ekkor a filmérzékenység (el)állítással lehet kompenzálni. Ugyanígy lehet expokorrekciót is állítani, ahogy Optikus is írta. Ebben a korban ezeknél a gépeknél nemigen volt még expokorrekció külön gombon. Kivétel az Olympus 35 SP, és az XA, ott van +1.5 EV ellenfényes témákhoz. Auto módban te állítod a blendét 1.7 és 16 között és a gép állítja hozzá a záridőt. Sajnos ez újabb negatívum, hogy a záridőről nem ad pontos tájékoztatást, csak két led van a keredőben. Ha a beállított blendéhez tartozó idő több, mint 1/500 mp. akkor egy piros nyíl gyullad ki a keresőben, jelezve, hogy szűkebb blendét kell választani, mert ennél rövidebb időt nem tud. Ha a blendéhez tartozó idő kevesebb, mint 1/30 mp, akkor sárga nyíl látszik jelezve, hogy bemozdulhat a kép, de ettől függetlenül egész 30 másodpercig tud exponálni automata módban. (Az „A” talán az Aperture priority-ra, blendeprioritásra utal inkább.) Megjegyzem, hogy ez az egész nagyon magától értetődőn van kitalálva. Lenyomod félig az exponálógombot, mondjuk kigyullad a piros és akkor a piros nyíl irányába kezded tekerni a blendeállító gyűrűt, ekkor kialszik a piros. Tudod, hogy most vagy 1/500-nál. tovább tekered, és egyszercsak megjelenik a sárga az ellenkező irányba mutatva, tehát még a síkhülyék is tudják, hogy merre kell tekergetni. Ezek a piros-sárga lámpák a gép tetején is világítanak, így megkönnyíti az állványról való használatot. Sikerült lefotóznom, ez így néz ki a keresőben. (alul)
Ja, a kereső kerete a távolság függvényében mozog, hogy a parallaxishibát kivédje. Manuális lehetőség sajnos nincs, elem kell bele. Van „B” idő és vakuszinkron, ez a GSN-nél 1/30. Van önkioldó és az exponálógomb véletlen lenyomás ellen zárható. Itt van pár kép, ezek mind a Yashicával készültek:
Megnézem, hogy mi van most az F1-ben, én eddig valóban nem éreztem, hogy mellé mért volna. Ha a canonettel is ez a helyzet akkor megnyugostam. Nincs kedvem kísérletezgetni.
Itthon is kapható cink-levegő elem, nekem egy egész skatulyányi van, ómuter kapta a hallókészülékéhez. Egyébként általában tényleg jó a sima 1,5V-os alkáli helyette, a gond inkább az eltérő méretekkel van, de ez sem megoldhatatlan, már írtam róla a 191-ben.
Ha nehezen is, de beindult a topic :) sőt, már 250 hozzászólás is összejött. Mint témaidítónak, ez a legpörgősebb topicom :)))
De hogy a lényegbe vágjak: nincs valakinek egy elfekvő, zorkij c-re való eredeti objektívsapkája ? A gépnek idén lesz az 50-ik szülinapja, gondoltam, meglepem.
Nehany het az tulzas, de egy ev alatt van az elettartama, de akkor is draga. En a rolleiemben 1.35 helyett 1.5v-ost hasznalok. Az erzekeny a feszelteresre, lehetne atkalibralni de ehelyett en az iso tarcsaval kompenzalok, nekem eddig bejott (igaz ebben csak 100-as es 400-as filmeket hasznalok). Egyebkent ugy tom a canonet nem erzekeny mert az aramkore kompenzalaja az elterest, es szerintem az f1 is eleg modern sztem azt sem zavarja. Legjobb megoldas az atkalibralas vagy egy feszcsokkento adapter hasznalata.
Pontosabban: 1,4 V-os, de az már nem számít. Igen ezt kínálgatják az 1,35 V-os higanyoxid-elemek helyett. Tökéletesen megfelel, csak egy nagy hátránya van: néhány hétig tart csak, szemben a régi elem 2 éves élettartamával.
Most találtam az ebay-en egy 1.35V elemet, amit kifejezetten a régi gépekhez ajánl az eladó (pl. Canonet, Canon F1). Egy cink-levegő elem MRB625 típusszámon. Lehetséges, hogy gyártanak még 1,35V-os elemet? Ez jönne nekem, mert a régi Canon F1-esemhez kellene, illetve egy régi távmérős gép beszerzése esetén sem ártana.
Tudtok erről az elemről valamit? Valóban 1,35V-os? Korábban azt írtátok, hogy ilyen feszültséggel már nem gyártanak elemet.
Én vagy féléve a Soósnál láttam egy bácsit, aki Altix gépét 3 obival meg a keresővel beadta, és 10 ezret sem kapott érte...A szívem majd' megszakadt, szegény kis öreg egy kis gyógyszerpénzért el"kótyavetyélte" remek állapotú masináját. Azt nem tudom mennyiért lett kitéve.
Zapkorte, totzoli köszönöm a tanácsokat és a képeket. A hétvégén lesz börze, kiballagok és hátha lesz kint egy-két cucc legalább kézbe tudom venni őket.