Hogy ne mindig JOS meg JDF legyen a célkeresztben, egy nagyon hallgatható élvezetes fehér lounge muzsika B3-on. Magyarul talán szalonzenének lehet nevezni.
4 lemeze jelent meg, az 1963-as Organ In Orbit egy mai kiadvány és az egész műfaj alapjául is szolgál, a hatvanas évek űrkorszak zenéjének reprezentánsa. A legjobb fehér előadó.
A feketék közül Jackie Davis és Earl Grant a műfaj legjobbjai. -> victoraudio
Ebben a hangfalban mindkét motor "lóg", mivel rotosonic-ot teker az alsó motor. A nagy hangszóró alá tették a meghajtómotort, ezért csak méretbeli különbség van a két gyors motor között.
Nagyon reggel van még... Ez is hülyeség, szóval a 2x110-es, 20 W-os Vermona trafó elég kell, hogy legyen (de jó volna tudni a motor áramfelvételét vagy teljesítményét és akkor meg tudom mondani).
Ha a nagymotort áttekerik, akkor lehet a tekercselésén csinálni egy megcsapolást 117 V-nál és akkor egyszerre motor és trafó is (adózzunk tisztelettel Kandó Kálmánnak...). A kis motor a megcsapolásról táplálható és együtt kapcsolódik a nagy motorral.
(Tudom persze, hogy ennek így semmi értelme, hiszen a két motornak felváltva kell mennie, de olyan szép, hogy muszáj volt leírni :-))) )
Az elegánsabb megoldás az, hogy egy akármilyen, 10-15 W-os, primer oldalon középleágazásos trafót kell szerezni (akár egy "békebeli", 110/220 V-os csengõreduktort) és azt a rajz szerint bekötni (elnézést a ronda rajzért).
Van ilyen trafóm. 2X110V primer, és 20-30V szekunder. Egy régi 20W-os Vermona erősítő trafója volt. Kérdésem az lenne, hogy a két nagy motort elbírná-e ezzel a bekötéssel egy ilyen trafó? Mivel nem állandó üzemben megy a gyors motor, ezért érdekelne. Persze az üzembiztonság nagyon fontos!! Aztán lehet, hogy inkább a költségkímélőbb megoldást fogom választani, és már egy meglévő 220/110V-os trafót beteszek pluszba a hangfalba. Hely van bőven, legfeljebb a roadok fognak egy kicsit anyázni mert kerekek nem lesznek a hangfal alatt:-))
A két "lassú" 117V-os motorokat, meg nemes egyszerűséggel sorba kötöm:-)
Én azért ezzel vigyáznék, a következõk miatt:
A motor áramfelvétele a terheléstõl függ. Ha a két motor nem egyformán terhelõdik, akkor a jobban terheltnek nõne az áramfelvétele (lecsökken az impedanciája), de mivel az áramfelvétel nem tud nõni, a csökkenõ impedancia miatt a rá jutó feszültség kezd el csökkenni. Ennek hatására a motor nyomatéka csökken, majd megáll. Ekkor az impedanciája már egészen kicsi és szinte a teljes 230 V a másik motorra kerül, ami tiltakozását füstjelekkel fogja kifejezésre juttatni.
A helyzet kezelésére két megoldást látok, egy kevésbé elegánsat és egy elegánsabbat. A kevésbé elegánsnál mindkét motornál egy-egy soros ellenállással kell beállítani normál terhelés mellett a motor feszültségét. Hátránya, hogy a motor indítónyomatéka csökken, az ellenállás pedig fûti a dobozt, és nem is kicsit.
Az elegánsabb megoldás az, hogy egy akármilyen, 10-15 W-os, primer oldalon középleágazásos trafót kell szerezni (akár egy "békebeli", 110/220 V-os csengõreduktort) és azt a rajz szerint bekötni (elnézést a ronda rajzért).
Ha minden szép, állandósult az üzemállapot és mindkét motor a névleges fordulatszámon forog, akkor a trafó gyakorlatilag terheletlen, Indításkor, vagy ha a terhelés aszimmetrikussá válik, akkor viszont autotrafóként "kiközepeli" a hálózati feszültséget, és biztosítja, hogy egyik motor se kapjon a névleges értéknél többet, illetve, hogy mindegyik megkapja az adott teljesítményhez szükséges feszültséget. Autotrafóként jelentõsen nagyobb teljesítményt tud elvinni, mint ha külön primer és szekunder tekercselése volna, és ráadásul itt a terhelés is csak rövid ideig jelentkezik. Ugyanennek a trafónak a szekundere adhatja például a tápfeszt a Leslie vezérlésnek.
Kicsit off: volt már szó róla de hiába keresem nem találom a leírást... szóval youtube-os linket hogyan kell úgy szerkeszteni beszúráshoz, hogy adott időpillanattol kezdve játsza le a részletet és HQ mód legyen egyből aktiválva?
Mert egyszerűen felcserélték. Persze akkor a kismotor rugóját is át kell helyezni, vagy nem foglalkoztak vele. Nekem is volt már ilyen, csak hónapokkal később vettem észre hogy az irmosabb motor pörgette a tölcsért. Kikaptam azokat, megtisztítottam, a rugókat áttettem a forgórész túloldalára, aztán sokkal jobb lett, de nem olyan lényeges. Az A38-as Rhoda Scott jutyúbos videómon még a lezli fordított motorokkal dolgozott. Lehetett hallani? :-)))
Szerintem sokat számít az amerikai lezlik hangjának előnyére hogy nem négyzet hanem téglalap az alapja. Az 50×50cm helyett inkább 50×75cm durván. Ez nagyobb térfogathoz vezethet egységnyi magasság esetén. Úgy annyival szól jobban. Meg annyival nehezebb.
A brutál magassugárzó mellett vastag dögös mély is szükségeltetik a szép hangképhez. Remélem meglesz.
Holnap viszem ezt a két motort áttekercseltetni 230V-ra.
Jól látható, hogy az egyiknek vastagabb a vasmagja. Az lesz valószínű a rotosonic gyors motorja. Érdekes, hogy pont ez volt a magas tölcsérhez szerelve. Miért?
A két "lassú" 117V-os motorokat, meg nemes egyszerűséggel sorba kötöm:-) Az elöző kettőt sajna nem lehet:-((
Ez egy hibrid hangszer. Az eleje (a generátorok és a frekvenciaosztók) tranzisztoros, az erõsítõ csöves. Látszanak a blocking frekvenciaosztók tranzisztorai.
A vastagréteg ellenálláslétrák lettek gyanusak, azért néztem meg közelebbrõl. Igazi csöves hangszer volt a Szent Rita kápolna orgonája (sajnos már nincs meg és nem is tudom, hova került), ami úgy kezdõdött, hogy 96 darab ECC40...
Akkor most el vagyok keseredve, mert nálam guggol egy kétrészes Solton és már nem sok hiányzik a felélesztéséhez. Arra akartam bízni a további dolgaimat az Elka helyett.
Viszont csőtemető. Tizenkétszer oszcillátor meg frekvenciaosztó, mint a szokásos villanyorgonákban. Van ilyen is, de a Hammond a mechanikus TG-től is olyan amilyen.
Meg a további erősítőktől, hiszen a sok nem ABC-knek nincs ABC hangjuk, míg a megelőző ABC-knek is ABC hangja van.