Amikor kinyitsz egy ablakot (és a szoba és a külvilág között van legalább 5 fok különbség),
az ott lesz vagy 4-500 köbméter légcsere óránként** (egyetlen ablakon!),
amely légáramot egy vékony csövön át ventilátorral pumpálva nem valami egyszerű/olcsó dolog utánozni
(a ventilátor és a helyiségbe besűvítő légáram zajáról nem is beszélve).
Hasonlítsd össze négyzetcentiméterben a tervezett befúvó csöved és egy (fél) ablaknyílás keresztmetszetét.
(**nem véletlenül mondogatjuk, hogy okosan nyitogatott-csukogatott ablakokkal két-három perc alatt elég jól ki lehet szellőztetni egy lakást, így lehet még télen is jelentős hőveszteség nélkül szellőztetni)
Értem a számításod, és tényleg elszomorítóak a számok...
de annyiban módosítanám, hogy nem célom lehűteni a házat, hogy másnapra hűvösebb legyen, hanem csak annyi kell, mint amikor kinyitod az ablakot, azonnal hűvös jön be, még akkor is amikor még csak 1-2 m3 levegő jött be.
tehát ha lenne egy fix 15 fokos beáramlás direktben, az már segítene.
de mondjuk mivel ez így is ahogy nézem, lenne vagy 150ezer forint, ennyi erővel kicsit töbért veszek még egy inverteres klímát (egy onoff már van de az éjjel nem jó), de olyat, ami nem szárítja a levegőt.
Kicsit egyszeruen fogalmazva: ertsetek meg, hogy a ventillatorok nevleges legszallitasat nulla csovezes esetere adjak meg. Ennek semmi koze ahhoz, hogy csore szerelve mennyi lesz a legszallitasa. (a direkt csobe szerelesre szantaket esetleg fel meter csohosszal egyutt adjak meg)
A szellőzésben nagyon oda kell figyelni arra, hogy a ventilátorok a megadott levegő mennyiséget mekkora nyomás mellett képesek leadni. Ha csak egy fal/ablak egyik oldaláról a másikra kell levegőt áttolni, ott lehet, hogy csak 5-10-20 pascal nyomás kell, de egy hosszú, kanyarokkal, anemosztátokkal, esetleg hőcserélővel és szűrőkkel nehezítet csőrendszer esetén még profi anyagok esetén is szükség lehet 50-100 pascal nyomásra,
de ugyanezt lehet csinálni lágy ívű kanyarok helyett éles törésekkel, jóvékony csövekkel, sima helyett bordás belső felületű csövekkel, stb és akkor a 2-300 pascal nyomásigény is előfordulhat.
Ezért tessék megtanulni értelmezni a ventilátorok nyomás/légszállítás görbéjét:
ezen a görbén látható axiális ventilátor a boltban valószínűleg 150 m3/h légszállításúként lesz eladva, miközben egy 60 pascal nyomásesésű cső végére téve a valóságban csak kb 30-at lesz képes szállítani. Ezek egyszerűen nem erre való ventilátorok.
Minden feladatra megvan a megfelelő ventilátor-fajta. Az alábbi képen látható, hogy
- a hagyományos axiális ventilátorok (sárga terület) nagyobb nyomásigényű feladatokra gyakorlatilag használhatatlanok
- a diagonális ventilátorok (ilyen pl a legtöbb csőventilátor - lila terület) kicsivel magasabb nyomást tudnak, cserébe hatalmas zajuk van
- ha biztonsággal szeretnénk nagyobb nyomást előállítani, akkor kénytelenek vagyunk valamelyik centrifugális ventilátor-fajtából választani (kék, zöld és piros területek)
Nekem a két EC ventilátor eszik 15-20W-ot. Ez kb. 600Ft havonta. Szűrőcsere nagyjából havonta, kb. 200Ft. Ha nem EC motoros a szellőztető akkor a fogyasztása 60W körül alakul.
Az axiális ventilátorok csak igen alacsony nyomáson (kis légellenállás esetén) képesek nagy levegőmennyiséget szállítani, a legkisebb fékezéstől a szállított légmennyiségük drámaian lecsökken.
Ezért sajnos a PC ventilátorok a szellőzésben csak igen kevés helyen alkalmazhatók jó hatásfokkal.
Ha többet teszünk egymás mögé, azzal megnövekszik az együttes nyomásuk, de a fordulatszámuk, tehát a zajuk is.
nem akarom leszólni a pc ventit az oda jó ahova kitalálták, de erre nudli lessz.
nekem a fürdőbe van egy 20W-os ( 100 köbm-es ) fürdőszobai ventill, a kifúvó oldalon zsaluval ( azt alig bírja megemelni ) ,gyakorlatilag mehet éjjel nappal, a levegőt átszívja az egész házon és a fürdőben megy ki, talán van 30köbm a szállított mennyiség.
az éjjszakai hideget alig érezni , hogy behúzná, érezhetően a páraelszívó rántja be ami 1-esen 2-300köböt szállít,3-ason 800-at, na az már valami, de egéssz éjjszaka még nem járattam mert azért csak van hangja .
"Szeretnék valami olyan megoldást, hogy a tetőn friss levegő beszív, valami nagy de halk venti a padláson, és valami csövezésen 1-2 helyre a házban befújja a kinti levegőt, lehetőleg úgy, hogy a kinti zajokat a csövezés ne hozza be."
A levegővel történő hűtés (és fűtés) a szellőztetéshez képest sajnos egész más nagyságrend.
A helyes megközelítés végett néhány gondolat:
A hőszigetelő burkodon belül soksok tonnányi, napközben felmelegedett építőanyag van.
Egy köbméter hűvös éjszakai levegő levegő fokonként 0.000335 kWh hőt képes elszállítani a házadól.
Ahhoz, hogy a soksok tonnányi téglád és betonod reggelre pár fokkal hidegebb legyen,
ahhoz neked hő-kilowattoktól kell megszabadulnod, amihez TÍZEZRES nagyságrendű köbméter levegőt kell átküldeni a házadon - a rendelkezésre álló mindössze pár óra alatt.
És átküldeni, nem csak bepumpálni pár kicsike lyukon, oszt valahol kimegy,
hanem biztosítani a levegő kimeneti útját is.
Így már lehet némi sejtésed, hogy a házad érezhető lehűtéséhez
- kb mekkora óránkénti légszállítású ventilátor is kellene
- és ezt a légmennyiséget hány négyzetcentiméternyi lyukon/csövön át lehetne bejuttatni
Csak még egy adat: nálam (passzív éjszakai hűtés közben) a levegő kimeneti nyílása (a padlás felé) 4800 cm2 felületű, ventilátoros üzemmód esetén pedig kb 2000 cm2-es. Ezt vesd össze az általad tervezett pár cső összfelületével.
"Egy (kb. 120m2-es) családi házban kb. milyen összeg egy szellőzőrendszer üzemeltetése? Nyilván csak nagyságrend érdekel, pontos számot mondani előre tudom, hogy képtelenség. :-)"
Ha nem lakik ott senki, akor ingyen van, mert egyetlen négyzetméter számára sem szükséges a friss levegő ellátás (és egyetlen köbméter számára sem ;)
Emberek számára viszont szükséges a friss levegő, ezért a szellőzetést a lakók száma határoza meg és nem a négyzetméter.
"Ésszerű munkamennyiség és pénz ráfordításával hosszútávon (több mint 1-2év) légtömör házat nem lehet csinálni. Főleg nem lehet egy nem annak épült házat légtömörré tenni!"
A légtömörségnek is vannak fokozatai. Egy bizonyos jóság feletti tömítgetés már nem hővisszanyerés, hanem rekordkísérlet :)
Esettanulmány:
70-es évekbe épült klasszikus kockaház
a vacak nyílászárók miatti túlságosan szuper szellőzésből kifolyólag téli hideg+szeles időben 22 százalékos páratartalmak is előfordultak (no meg durva gázszámlák)
kb 6 óra munka + kb 10e Ft értékű különféle Tesa tömítő felhasználása után
téli hideg+szeles időben a belső páratartalom nem esik 60% alá
(ami azt jelenti, hogy a ház annyira légtömör lett, hogy talán egy gyengébb blower door teszten is átmenne ;)
Fenti házban azóta van öröm, hogy lényegesen alacsonyabb a gázszámla
és valószínűleg van egészségtelenül magas co2 tartalom is
mert az egész egy mesterséges szellőztető rendszer kiépítésének indult
amiből végül csak a tömítés lett elvégezve
mert a lakók menet közben meggondolták magukat
és most már nem akarnak mesterségesen szellőztetni
inkább fuldokolnak saját széndioxidjukban, de legalább kicsi a gázszámla :)
Veszel PAPST ventit ami tudja az elvarasodat. Veszel legtechnikai csovet 250mm-es atmerovel ( SPIRO-cso, horganyzott lemezbol), egy elosztot csinalsz ugyanebbol a csobol, vagy veszel azt is. A beomlokig pedig teszel Sonovent zajcsokkento flexibilis csovet, legalabb 4-5 meteres darabot az eloszto es az anemosztatok koze. A spirocso azert ilyen nagy atmeroju, mert a 600m3/o legszallitas lehetoleg zajtalanul ,megkoveteli a lassu legaramot. Ebben az esetben 1m/sec. lesz. A beomloknek egyutesen is tudniuk kell ezt a legmennyiseget kezelni ennel a sebessegnel! Igy talan kapsz egy elmeletileg " olcso " ,de csendes es foleg vezerelheto szelloztetot.
Ez a nagy mennyisegu levego hol fog tavozni a hazbol, ha csak befuvas van es a kutyaugatas vegett zarva minden nyilaszaro?
Hoppá, én azt hittem szellőztetni akarsz és nem hűteni. Mert az általad említett hűtésre tényleg alkalmatlan a PC venti.
Az álmoskönyv szerint 0,5 1/a (talán így írják )szellőztetés kell, tehát a légköbméter fele óránként, vagy 30köbméter/ fő lakás viszonylatban. Ebben a topicban nem nagyon találsz PC ventis megoldást szellőztetésre, itt alapvetően a high tech megoldások a járatosak. Erre a rendszerre a google-ba az említett keresőszót beütve találsz írásokat.
amúgy ilyen pc ventist csinált már valaki? ultra kevésnek tűnik egy 110m2 házba ez a légáram, ezért keresek valami bika nagy, halk de olcsó mókuskerekes ventit.
Mivel csak akkor használnám a témát, amikor meleg van, de éjjelente csak 15 fok kb, akkor nagy légmennyiség kell, hogy érzékelhetően hűtsön, kb bejárati ajtó kitárása (ami ugye nem játszik), ezért félek a PC ventitől.
Igazából én is ott tartok, hogy az egész balhé lesz vagy 150-200e forint, amiből már veszekl egy olcsóbb inverteres klímát, ami nem is lenne baj, mert már van egy klíma, még eggyel már tökéletes lenne, DE:
kiszárítja a levegőt, és az marhára nem jó...vagy valami olyan inverteres klíma kellene, ami tudja, hogy hol a harmatpont, és csak felette üzemel ha úgy akarom..
amúgy még az is bevált, hogy hálószoba ablak nyit, és konyhában elszívó be, és szépen áthúzza a házon a hűvöst...
csak ugye hajnalban már tűz a nap, és kutyaugatás ezerrel a környéken..
asszem elmegyek egy ventiboltba, meghallgatok párat és döntök.
Persze vehetsz szinte akármilyen radiális ipari ventillátort (vagy tetőventillátort) mondjuk innen: http://www.ipariventilator.info/radialis_ventilator.htm Majd csinálsz magadnak dobozolast meg csövezést. ;) Nekem a központi csövezés és rácsok kb 200Eft környékére jöttek ki (5 be, 4 ki).
12cm-es PC venti lehet megoldás, valami nem túl hangos fajta (AC F12). Becsövezed a padláson, csövet gyártatsz hozzá a helyi bádogossal, vagy veszel légtechnikai boltban. Arra kell figyelni, hogy a venti után legyen 1,5-2m hangcsillapító cső: Sonovent vagy akármi más. Mielőtt még a többiek nekem esnek, hogy a cső megfojtja a PC ventit, tapasztalat alapján nekem 6m cső (horganyzott) egy 90°-os könyök és egy anemosztátnak nem nevezhető rács az eredetileg 100 köbméteres 1,5W-os ventit kb 60 köbméterre fojtotta le. Ha kevesled a légtömeget, teszel bele még egy ventit, 1500 forint. Egyedül azt nem tudom, a hangcsillapító cső mennyire fogja meg a zajokat, de itt a többiek ódákat zengenek róla. A 1,5 m-es ajánlásom is tőlük származik. Aztán ha nagyon bejön a dolog, lehet, hogy mégis építesz hozzá rekuperátort de nem az itteni módi szerint, hanem téglából.. Ha érdekel, nézz utána a fluctuventnek.
A jobb rekuperátorokban van nyári megkerülő funkció, ilyenkor a hőcserélőt a légáram kikerüli. Ha már költesz rá, törekedj teljes megoldásra.
Nyáron egyébként a hőcserélő visszahűti a kinti levegőt, tehát akkor is hűbvösebb levegő jut a szobákba, ha kint 35C van. NYáron tehát kérféleképp működik egy jobb rekuperátor, attól függően, hogy a külső hőmérséklettel lehet-e "hűteni" vagy sem.
magyarán: nyáron a kinti éjjeli hűvöst szeretném beengedni ablaknyitás (és ezáltal zaj) nélkül. Füldugó nem opció, kisgyerek van, jó ha hallom, mit mahinál éjjel :)
Probléma: utálom a kutyaugatást, ami éjjel folyamatos, de szellőztetni szeretnék.
Ablakot nem nyitok ezért.
Pedig most is 15 fok volt kint, bent pedig 25 fok (családi ház, hungarocellel).
Szeretnék valami olyan megoldást, hogy a tetőn friss levegő beszív, valami nagy de halk venti a padláson, és valami csövezésen 1-2 helyre a házban befújja a kinti levegőt, lehetőleg úgy, hogy a kinti zajokat a csövezés ne hozza be.
Vélemény?
Tehát szellőztető cucc kell, de pont hogy NEM rekuperátoros (hővisszanyerős), hanem csak úgy kinti levegő be.
Egy (kb. 120m2-es) családi házban kb. milyen összeg egy szellőzőrendszer üzemeltetése? Nyilván csak nagyságrend érdekel, pontos számot mondani előre tudom, hogy képtelenség. :-)