Ha egy értékkel szűkíted a blendét, akkor egy értékkel növeled a záridőt és vica versa. Ha az ISO érték duplázódik, akkor egy értékkel veheted le a blendét (vagy a záridőt), ha feleződik, akkor egy értékkel kell növelned. Vagyis pl. ha 50-es filmre 11-es blendével és 1/60-addal lenne helyes az expozíció, akkor 100-asra 16-ossal és 1/60-al, vagy 11-essel és 1/125-öddel.
Expozíciós táblázatot így nagy hirtelen nem tudok, vagy tizenöt éve nem használtam olyat. Annyi dereng még, hogy napsütésnél valami 16 és 60-ad, napsütésnél de árnyékban meg 11 és 60-ad kellett, de hogy milyen érzékenységű filmre, azt már elfelejtettem (talán 18 DIN-esre, vagyis 50 goszt... isosra, de ez nem biztos) Szerintem vegyél valami olcsó fénymérőt (pl. Leningrád), ésmérjél vele. Aztán egy idő után már egész jól meg tudod majd saccolni a fényt, akkor már csak ellenőrzésképp mérjél. Úgy a 20.-30. tekercsnél már egyáltalán nem kell majd mérned.
OK, köszönöm, nagy vonalakban értem már. Most sztem elleszek a FED 2-vel :) Még próbálok utánanyomozni annak, hogy mi kell ahhoz, hogy otthon tudjak ff-et előhívni, meg hogyan... Valahogy hangulatosabb lesz, mint a digigép -> RAW shooter -> színez, kroppol, méretez, aztán az egész kallódik valahol valamelyik DVD-re kiírva, vagy néha esetleg nyomtatom meg előhívom. (Bár párat már hívtam egész nagyba, bekeretezve, falra akasztva, úgy már OK.)
Tavmeros gepek nagy elonye, hogy nincs tukorhaz (es pentaprizma sem).
Egyreszt mivel nincs tukor ezert nem raz-be expokor. Masreszt az objektiv hatulja majdnem a redonyzarig hatranyulhat, igy sokkal jobb kepminosegu obikat lehet kesziteni mint slr-eknel (legalabbis nagylatoban, de aztan 35-50mm es fokusz folott ez az slr-eknel sem gond). Tavmerosben nem ritka a 15-20mm-es jo minosegu obi, voigtländer-ben van 12mm-es is (igaz az mar jo draga).
Ha erdekel a CV Bessa-R sorozat akkor van valahol egy topicja.
- Negatívot ugyan elvileg tudok szkennelni, de a minőséget hagyjuk. Ez egy Epson Perfection 2480 Photo típusú scanner. Otthonra papírra tökéletes. De amit a diákból kihoz, az kevés.
- Nézegettem ezeket az új Voigtlandereket... Mi az előnye ezeknek a távmérős gépeknek az SLR-ekkel szemben? Az oldalukon valami olyanra hivatkoznak, hogy nagylátószögben és rövid telében ez jobb képet ad az SLR-nél. Hogy van ez pontosan?
Napokban hosszan nézegettem régi távmérős Canon gépeket az Ebay-en. Aztán láttam, hogy brutáldrága, és azt gondoltam, veszek valami olcsóbb orosz távmérőset, hogy meglássam, mennyire jön be a téma, érdemes-e rá költeni. Szóval beszereztem egy FED 2-t a Kálvin téren 5000-ért. A redőny láthatóan nem tip-top, de ok, nincsen gyűrődve vagy merevedve. A zár jó, a gépben belül a filmtovábbítónál van láthatóbb kopás, belül itt-ott egy kis trutyi, az objektívben/objektíven valami pici szennyeződés, a váz kopottas picit, a távmérő korrektnek tűnik, csak picit egyik irányba el van csúszva, de ezt ingyen megcsinálják a boltba, ha visszajön a szerelőjük. Nagyon rendesek voltak, egy 6-7 kockányi próbát lőhettem is vele, azt kivágták, és negatívon megnézhettem, hogy jó képeket csinál-e. A végén kértem róla papírt is. Elsőre szimpatikus darab, és nem is tűnik vészesen körülményesnek.
Azon agyalok, hogy ff témába belevágok, és veszek készletet, hogy otthon tudjak előhívni. Majd ennek még utánaolvasok. Esetleg ha tudtok egy jó oldalt, akkor szóljatok.
Ami viszont tényleg kérnék segítséget: Tudtok ajánlani egy oldalt, ahol valami táblázatban össze van foglalva, hogy milyen ISO meg milyen blende meg milyen záridő tartozik egyes fényviszonyokhoz, és hogy e három tényező között milyen szorzók vannak? Ált. nagy blendével fotózok, főleg portrét, és amiket így félfüllel hallottam, ott mindig a záridő volt fix, és a blendével operáltak. Én a Praktikámon meg a digitális SLR-emen is a blendét választom előre meg szinte mindig...
Nem tudom, miért, de nekem is nagyon tetszenek a filmes színek, valahogy más, mint a digitális, pedig pl. szkenneléskor végül is ez is digitalizálódik. Még sosem tudtam megfogalmazni magamban, hogy mi a különbség, valahogy más.
Van pár képem itt, bár még sosem írtam ide, ezek a Yashica Electróval készültek, ezeknek is tetszettek a színei:
Az m1-en meg éppen megy egy film ahol a főszereplő egy - azt hiszem - zorkij c géppel fényképezte a főhősnőt. A filM:
A halálraítélt (magyar filmdráma, 88', 1989) (12)
Az mondjuk mulatságos volt, hogy élessségállítás közben beszélt és nem tartotta a szeme elé, csak tekergette, hiába, no itt a színészi játékon volt a hangsúly.
A klasszikus tekerős filmcsévélés viszont megvolt! :))))
Köszi, de azért ne túlozzunk, csak egy lelkes amatőr vagyok.
Fuji Superia Reala-t használok, tetszenek a színei. A dobozára meg rá van írva, hogy "Our sharpest film"... Hú, azannya! :)
Nem lehet mindenhol kapni, én a Westendben a Pálvölgyinél szoktam beszerezni. Régebben diával is próbálkoztam, de a szkennelést valahogy jobban viseli a negatív, meg a fénymérési pontatlanságot is. Ez főleg a fénymérő nélküli gépeknél fontos, ott csak saccolni szoktam a "Sunny 16" alapján.
Ami nekem beteg a FED-ben, kettős szerepet tőlt be.
Egyszer mintegy vetítővászon megjeleníti a mozgóprizma képét és egyben, látni rajta a "mesterképet" ami áll.
Szóval ezen az üvegen helyeződik egymásra a kép az élességállításnál.
A foncsor rajta bizonyos százalékarányosan áteresztő. Az élei is bevonatosak. Biztosan nem egy nagy dolog, ha már abban korban szériában készítették, de utánozni egyedileg mai napság......
Esetleg egy jól felpolírozott rozsdamentes acél darab lehetne az örökös megoldás. A filmkamerámban pl. ilyen a forgótükör. Ivánék nem bravúroskodtak, megtalálták a legegyszerűbb és legstrapabíróbb megoldást, mint mindig. :-)
foncsorozás sajna felejtős. fél évig telefonálgattam oda-vissza az országban, bevontam Kalocsai mestert is a dologba de kudarcba fulladt...
esetleg egy dolgot lehet megpróbálni. van egy Almási Csaba nevű tag aki távcsöveket gyárt. csillagász fórumokon rá kell keresni. valahol a 17ik kerben van a műhelye és ő elvileg szokott ilyesmit csinálni.