Eumig Mark SO&M/S Chinon 9500/S És még sokan mások! A fényhang felvétel problémái: Saknos kamerában az alábbiak miatt nem lehet megcsinálni: A felvételi anyag az mindig normál vagy lágy tónusú. A pozitív anyag pedig kemény tónusú. A fényhanghoz pedig vonalas( extra kemény) kell. Ezért a fényhang negáját un. hangnegatívra exponálják vissza ami extra kontrasztos. A hangot a kopírgép kopírozza rá a képnegával együtt a pozitív filmre, így lesz az egész vonalas és nem szürke fátyolos.
A hangminőség nyilván nem volt túlzott, hiszen a 8-as film eleve fele olyan lassan megy, meg aztán a keskenyebb hangsáv miatt a jel/zaj arány is erősen romolhatott. Valószínűleg nem véletlen a bonyolultabb gyártástechnológiájú mágneshang terjedt el végül.
Egyébként meg azt hiszem, egész jó kis fényhangos kamerát lehetne csinálni egy régi mágeshangosból. Végülis csak egy mikroszkóp kell hozzá, meg egy nagy fényerejű led a kínai piaci zseblámpából... no meg persze pár újratöltött hangosfilm-kazetta.
Ismersz esetleg fényhangos S8-as vetítőgép márkákat?
Nagyon felizgatott a téma, szívesen olvasnék róla, de sajna a neten hiába kerestem rá az S8-as fényhangra, eddig nem találtam semmit.
Én egyébként meglehetősen szkeptikus vagyok az S8-as fényhang lehetséges minőségét illetően. Ha valaki tudja, milyen vacakolással járt időnként a 16-os fényhangos vetítők hangjának hanglámpa csere utáni optimális beállítása, pedig ott egy igen széles hangsáv állt a fényhang rendelkezésére.
Nálunk nem terjedt el! Ugyan úgy laborban exponálták kopírozás közben be a pozitívfilmre mint a 16 vagy 35mm-es anyagnál. Azaz nem a saját felvétel hangosítás kategória, hanem az oktató, propaganda... filmek kategóriája. Ja egy érdekesség: A régi világban létezett 32mm-es pozitívfilm( 4x8mm-es) kifejezetten a 8-as anyagok sokszorosítására. Így a frikciós hívógépen lehetett kidolgozni a 8-as pozitívot is. A kopírgép úgy működött mint a DS8 vagy 2X8mm-es filmkamera.
Számomra a legáttekinthetőbb rövid magyar anyagnak a szuper 8-as amatőrfilm technikája című bizonyult, Pataki István írta és 75-ben jelent meg a Műszaki kiadó gondozásában.
Pl. ds 8-as film befűzése, meg minden alapinformáció megtalálható benne. Egyébként ennek a sorozatnak szinte minden része megvan. Még az amatőrfilmes kellék abc amit nagyon szeretek, Holló Dénestől. Én ezeket a könyveket rendszeresen nézegetem, összevetem a különböző kamerákat stb.
Nem biztos, hogy ugyanaz amire te gondolsz, de szerintem elég részletes könyv a Holló-Kun-Vásárhelyi: Amatőrfilmes zsebkönyv,Műszaki könyvkiadó, Bp.1972, 670 oldal. Ebben olvastam különböző hangimitációs technikákat is. Én sajna csak kölcsön kaptam, de hasznos volt. A neten erra-arra láttam is, nem olyan vészes az ára.
A vaterán is láttam a könyvet, de gondolom nagyobb könyvtárakban is fellelhető. Én átlapoztam a Soosnál, de nem sok hasznosíthatót találtam benne, vissza is tettem a polcra.
Valaha, vagy húsz éve volt egy olyan (ha jól emlékszem orosz) könyvem a témában, ami tényleg jó volt! Abban gyakorlatiasan le volt írva minden, pl. hogy a hóban járók lépteit két zacskó liszttel, az esőt egy tálban forgatott borsókkal, a zuhanóbombázót biciklikerék küllőin kerepelő kartonpapírral lehet jól imitálni. Többre sajnos nem emlékszem, pedig rengeteg ilyesmi le volt benne írva, sok jópofa szemléltető ábrával... sajnos azóta kétszer költöztünk, nincs már meg a könyv, és azóta sem láttam se a soosnál, se sehol máshol. Ha netán valamelyiktek ismeri, írjátok meg a címét!
Az Eumig vetítőknél a hátoldalon van egy sokállású elfordítható kapcsoló, amelyel a használt tápfeszültség értékét kellett beállítani. Rafkós amatőrök rájöttek arra, hogy a gyárilag 18-as és 24-es sebességre belőtt vetítőket más sebességekkel is lehetett használni. Ha 220 V helyett 230 Voltot állítottunk, akkor 18 helyett az N8-as filmek sebességét a 16kép/mp-et lehetett előállítani.
Én sem hallottam fényhangos S8-as gépekről. Ezeknél a kamerában kellett volna az optikai hangcsíkot előállítani, mivel a film sokszorosítása, másolása csak méregdrága profi berendezésekkel volt lehetséges, fényhangos vetítőket pedig tudtommal nem gyártottak ebben a méretben.
Hihetetlen! Nem gondoltam... Nos, most hívtam negába Fomát. Az utóbb írt eljárás működik, ha valaki kiváncsi rá iméleljen leirom percpontosan, működik, szép :) Üdv!
Közben rágugliztam, tényleg volt, a perforációval átellenben volt a hangcsík, és transzverzális. A Castle Filmsnek voltak ilyen kiadványai... Döbbenet!
Sajnos még ilyen filmet nem láttam! De a Soósnál van egy érdekes könyv: Kádár Péter: Amatőrfilm hangosítás. Csomó kamera, vetítő és kapcsolási rajz. Szaki83! Igen, nehéz és drága! Üdv! Ha valakit érdekel: Moziverzum 11.07.i adás( van benne 8mm-es téma is.
És hogy csinálták? Valamelyik szélén, a 0,8mm-es sávban volt? De akkor gondolom csak intenzitásos lehetett... Vagy lecsökkentették a képméretet, és transzverzálist raktak rá?
Szerintem kár vele totojázni, pár plusz menet a trafójára, és máris jó bele a 24V 150W-os, ami van rogyásig. Én éppen a videovetítőmet alakítottam így át... na tudod ki fog 57000-ért körtét venni egy 320x200 pixeles fosba...! Kapott egy toroidtrafót 4,2e-ért meg egy mezitlábas halogén körtét 570-ért, és mehet tovább a verkli. :-)
Én is úgy tudom, hogy S8 csak mágneshangos van...16mm-nél már van fényhang, sőt, ott a mágneses a ritkább, gondolom a mágnesest inkább amatőrcélokra használták.
Szerintetek egy 18 kockát tudó RevueLux 220-as nem hangos gépet fel tudok pumpálni ugy, hogy 30 kockát tudjon? (duplaméretű hajtótengely pl.) Nem töri el a spiccét? (vagy micsodát=tű)